Cazul Danion Vasile
În plin Postul Paştilor, tânărul teolog Danion Vasile a iscat o mare tulburare în Biserică pe tema calendarului. În mai multe ieşiri publice, el a susţinut că Biserica Ortodoxă Română este apostată din pricina adoptării calendarului pe "stil nou", că sîntem sub anatemele Sinoadelor din vechime, că, din această pricină, credincioşii din BOR se pot mîntui numai prin excepţie, că marii noştri duhovnici mutaţi la Domnul Cleopa Ilie şi Arsenie Boca au minţit în privinţa calendarului nou... Pledoaria sa este una vădit anti-BOR şi pro-stilistă. Cu alte cuvinte, dacă vrei mîntuire, ieşi din BOR şi intri în una din facţiunile de "stil vechi". Lucru la care se pare că i-a şi îndemnat pe unii preoţi, care l-au invitat să conferenţieze în oraşele lor.
Grav este că, în demersul său, Danion Vasile s-a folosit de numele părintelui Iustin Pârvu, stareţul Mănăstirii Petru Vodă, şi de citate trunchiate şi/sau interpretate în manieră proprie din Părinţi ai Bisericii şi din unii intelectuali mărturisitori interbelici.
Atitudinea lui Danion Vasile compromite şi campania pentru cunoaşterea şi canonizarea sfinţilor din temniţele comuniste, în care s-a implicat. Dacă BOR, din care fac parte aceşti sfinţi, este apostată, nici ei nu sînt sfinţi. Cum poate susţine Danion două idei care se anulează reciproc?
O serie de persoane, între care preoţi şi teologi mireni, şi de organizaţii au criticat poziţia lui Danion în termeni duri. La acestea, Danion a dat un răspuns care, în opinia mea, mai mult îl acuză decît îl scuză.
Am amînat să scriu ceva pe acest subiect şi pentru că nu am vrut să contribui la amplificarea tulburării înaintea Învierii Domnului, şi pentru că am încercat să mă dumiresc în privinţa a ce a spus cu adevărat Danion şi de ce a spus. Pentru că l-am considerat mereu un om de bună credinţă, chiar dacă deseori am avut alte păreri decît el.
[Urmărind dezbaterea, am observat, între altele, că a fost atacat şi de unii dintre cei cu care odinioară făcea echipă şi că a fost lăsat singur şi de cei care îi împărtăşesc în continuare vederile (şi care l-au scos în faţă).]
Dacă Danion este cinstit sufleteşte, cum îl cred, şi a devenit unealta unui curent zelotist şi schismatic din greşeală, sau dintr-o rîvnă fără judecată, nădăjduiesc să primească de Sus puterea de a-şi recunoaşte eroarea şi de a redeveni un bun lucrător în via Domnului.
Astăzi, fraţii de la Război întru Cuvînt publică o analiză ale cărei concluzii mi se par pertinente şi de natură să pună punct discuţiei pe tema calendarului:
Grav este că, în demersul său, Danion Vasile s-a folosit de numele părintelui Iustin Pârvu, stareţul Mănăstirii Petru Vodă, şi de citate trunchiate şi/sau interpretate în manieră proprie din Părinţi ai Bisericii şi din unii intelectuali mărturisitori interbelici.
Atitudinea lui Danion Vasile compromite şi campania pentru cunoaşterea şi canonizarea sfinţilor din temniţele comuniste, în care s-a implicat. Dacă BOR, din care fac parte aceşti sfinţi, este apostată, nici ei nu sînt sfinţi. Cum poate susţine Danion două idei care se anulează reciproc?
O serie de persoane, între care preoţi şi teologi mireni, şi de organizaţii au criticat poziţia lui Danion în termeni duri. La acestea, Danion a dat un răspuns care, în opinia mea, mai mult îl acuză decît îl scuză.
Am amînat să scriu ceva pe acest subiect şi pentru că nu am vrut să contribui la amplificarea tulburării înaintea Învierii Domnului, şi pentru că am încercat să mă dumiresc în privinţa a ce a spus cu adevărat Danion şi de ce a spus. Pentru că l-am considerat mereu un om de bună credinţă, chiar dacă deseori am avut alte păreri decît el.
[Urmărind dezbaterea, am observat, între altele, că a fost atacat şi de unii dintre cei cu care odinioară făcea echipă şi că a fost lăsat singur şi de cei care îi împărtăşesc în continuare vederile (şi care l-au scos în faţă).]
Dacă Danion este cinstit sufleteşte, cum îl cred, şi a devenit unealta unui curent zelotist şi schismatic din greşeală, sau dintr-o rîvnă fără judecată, nădăjduiesc să primească de Sus puterea de a-şi recunoaşte eroarea şi de a redeveni un bun lucrător în via Domnului.
Astăzi, fraţii de la Război întru Cuvînt publică o analiză ale cărei concluzii mi se par pertinente şi de natură să pună punct discuţiei pe tema calendarului:
- sa intelegem ca schimbarea calendarului a fost o decizie nepotrivita Traditiei ortodoxe, provenita dintr-un duh ne-patristic de innoire, dar ca..
- - esentiala este pastrarea Pascaliei randuita de Sfintii Parinti si sobornicitatea praznuirii,
- - ca trebuie sa ne opunem atat tentativelor ecumeniste de schimbare a datei Pastilor cat si derivelor zelotist-schismatice, ambele fiind pericole care duc la acelasi rezultat, parasirea Bisericii si tradarea Predaniei,
- - ca Biserica Ortodoxa Romana are Pascalia randuita de Sfintii Parinti si este Biserica Deplina, cu Har Deplin, cu Taine Depline, cu ierarhi martiri (episcopul Grigorie Leu e doar unul dintre ei), preoti sfinti marturisitori (Ilie Lacatusu, Daniil-Sandu Tudor, Gherasim Iscu, Ilarion Felea, Marcu Dumitru, Gheorghe Calciu, si cati altii…), martiri (Mircea Vulcanescu, Valeriu Gafencu s.a.) si mari cuviosi (Cleopa, Paisie Olaru, Arsenie Boca, Ioanichie Balan, etc, etc, etc. – nenumarati!) si mari duhovnici contemporani (Justin Parvu, Arsenie Papacioc, Adrian Fageteanu) toti acestia fiind roade vadite ale Duhului care nu se impiedica de un calendar care e gresit in parte,
- - ca Duhul sfinteste chiar si cu acest calendar gresit, dovada fiind sfintirea Agheasmei Mari de la Boboteaza,
- - ca daca vrem sa avem, cu adevarat, parte cu Sfintii Inchisorilor, trebuie sa le urmam pilda pana la capat, ramanand in Biserica si lasand putregaiul ecumenist sa se taie singur din Trupul lui Hristos.
24 Comentários:
Si cine semneaza concluziile pertinente? Ca sub pseudonim toti apara Ortodoxia...
@ Anonim:
Are nevoie evidenta de semnatura? Este un adevar "mai adevarat" daca e semnat?
Cititi demonstratia lor si concluziile si puteti fi de acord cu ele sau nu. Puteti, de asemenea, sa le combateti cu argumente sau doar sa va manifestati dezacordul.
Ma bag si eu in seama. Domnule Tarziu, e sau nu normal ca Danion Vasile (care probabil a gresit) sa fie tras la raspundere de niste anonimi, fara chip, fara fata, fara sa stie cu cine polemizeaza?
@ Franta:
Subiectul postarii nu este "cine zice", ci "ce zice". Daca site-ul razboi intru Cuvint nu va inspira incredere pt ca nu este asumat de cineva cu nume si prenume, mergeti direct la surse si convingeti-va.
Din cite stiu eu, Danion ii cunoaste pe fratii de la Razboi intru Cuvint, asa cum ii stiu si eu. Deci, pentru noi nu sint anonimi.
As prefera ca de acum comentariile sa se refere la subiectul postarii. Va multumesc.
@ franta:
Adaug: Razboi intru Cuvint nu-l "trage la raspundere" pe Danion, ci restabileste adevarul.
Hristos a inviat!
Foarte buna interventia, dar revin cu aceeasi intrebare pe care le-am pus-o si fratilor de la Razboi intru cuvant: daca este adevarat ce spune parintele Cleopa, atunci indreptarea calendarului este cu totul o decizie corecta. Asa cred si eu.
Paul, conteaza schimbarea pascaliei fara sinod panortodox. In momentul in care spargi unitatea de cult a Ortodoxiei si incalci o multime de Sinoade care au hotarat mai inainte sa nu se umble la data Pastelui, este nevoie tot de un sinod panortodox, nu de comitete si comitzii de tip protestant, fara reprezentabilitate la nivel panortodox (se stie prea bine ca la Constantinopol nu au fost toti prezenti si nu a fost sinod, ci o biata adunare consultativa, din care unii s-au si retras pe parcurs, tocmai din aceasta cauza si pentru ca vedeau cum se pune problema). Apoi, de ce adaosul Teopashit, care poate fi foarte bine interpretat si ortodox, a fost combatut cu vehementa de Sf. Parinti? Pentru ca era sustinut si interpretat eretic de monofiziti. Deci, conteaza cine face o schimbare in Biserica, cum o face si in ce scop. Asa cum s-a spus deja de atatea si atatea ori, cei care au schimbat calendarul au spus pe față ca o fac din motive ecumeniste, iar masoneria s-a laudat cu aceasta „realizare”. Se stie si ca au fost primiti bani si chiar avantaje de alt tip (titlul de Patriarhie etc; cam tot cu astfel de santaje s-a trecut pe ciclul mineatic pe nou si in Bulgaria in ani '60). Cum spune si Nae Ionescu, liberalii, placa turnanata a masoneriei, au impus cu forta si viclesug schimbarea la noi. N-auzi ca zice ca vladicii din Sinod nici nu voiau sa schimbe, ci cu forta s-a facut. De ce, daca voiau asa de mult, aceiasi ierarhi ai Sinodului condamnasera cu 20 de ani inainte, sinodal, schimbarea calendarului? Nu vezi in asta o imixtiune a politicului si lumescului in Biserica si problemele ei interne, inclusiv in deciziile sinodale? Nu ti se pare nimic grav? Diavolul se foloseste de asa zise motive binecuvantate pentru a aduce dezbinarea in Biserica. Nu era mai bine sa nu se schimbe sau sa se revina, pentru ca sa se vindece ranile? Cui i-a folosit, in final, schimbarea, care numai paguba duhovniceasc si eclesiala a adus? Crezi ca sfintii si vladicii care au trait pe atunci si s-au opus nu intuisera asta? Urmareste si tu ce s-a spus pe diferitele bloguri, vezi ce a mai spus si Danion, ca sunt destule adevarate si pe acolo.
Ar fi de vazut, in afara de par. Cleopa, ce spun si alti mari duhovnici contemporani si chiar sfinti din acea perioada si de dupa, care semnaleaza problema. Tu de ce crezi ca a fost asa de mare tulburare atunci? De ce niste minti luminate, nu niste inculti, sa zicem, au spus ca este gresit si rau ce se face? Dar de parintele Dionisie Ignat de la Colciu, la care se spovedea si Geronda Iosif si se sfatuia si Printul Charles si-l aveau de mare geronda toti in Grecia, dar care plecase din Romania tocmai din cauza schimbarii calendarului, si care explica de ce rau s-a facut schimbarea ce zici? El a murti in comuniune cu Biserica, insa spunea ceea ce spunea!
Te intreb, pentru ca incerc si eu sa ma lamuresc, de ce Quartodecimanii, care tineau predania de la Sf. Ap. Ioan (deci, aveau, cumva, un soi de dreptate de partea lor etc etc), au ajuns sa fie primiti cu mirungere in Biserica? Pentru ca in timp Biserica a primit soborniceste (la Sinodul I), sa praznuiasca altfel Pastele. In plus, erau iudaizanti (din cate inteleg eu). De aceea, cel ce schimba data Pastelui nesoborniceste si din motive eretice (ecumenismul si relativismul dogmatic si eclesial - care unora dintre cei prelucrati de Noua Ordine si de „unitatea transcendanta a religiilor” propvaduita de new-age-isti de ieri si de azi poate parea bun, dar nu este), rau face, chiar si daca intentia era buna.
Indrepteaza-ma, daca gresesc. Eu asa am inteles treaba asta pana acuma. Deci, astept feed-back.
Hristos a inviat!
Marian M
Ma intreb de ce toate aceste organizatii, preoti si teologi nu au fost la fel de promti cand a fost vorba de rugaciunile cu ereticii si alte acorduri semnate cu ei de catre ierarhi etc.
Oare nu suntem ipocriti undeva?
Apoi, reactiile de tip pietist sau visceral la adresa lui Danion ale unora care parea ca-l asteptau de mult la colt (mesaje de genul: V-am spus eu ca el e asa si pe dincolo! sau: S-a luat de parintele Cleopa si de parintele Arsenie Boca!). Acestea toate arată nu numai o lipsa de asezare si de intelegere teologica si duhovniceasca (absolutizarea sau idolatrizarea unor parinti unor parintii [sau chiar si a unor mireni predicatori], desi chiar si Sfintii au avut unele pareri divergente si, poate, si perioade de inselare si chiar greseli), dar si, pe langa incultura teologica aferenta, boala neamului nostru de a da cu parerea unde nu te pricepi mai deloc.
Claudiu, e bine ca zici ca ai fost retinut, Si eu sunt. Sa fim in continuare si sa invatam ce este de invatat.
Hristos a inviat!
Marian
hai maaa....bine ca putem serba Nasterea Domnului sau alte sarbatori cu data fixa dupa calendarul nou (o fi corect asa sau nu mai conteaza?) insa Pastile se sarbatoresc dupa calendarul vechi...si totusi Lumina Sfanta de la Ierusalim vine dupa calendarul vechi...si totusi la acele conferinte unde Danion a provocat "mare sminteala" Sfintele Moaste ale Sfintilor Inchisorilor au izvorat Mir...
Si uite ca Danion are curajul acesta de a marturisi Adevarul public, iar cei cale il combat raman anonimi...
“Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor,marturisi-voi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu Care este in ceruri
Iar cel ce se va lepada de Mine inaintea oamenilor si Eu Ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu Care este in ceruri.”(Matei 10-32,33)
@ Anonim 23.12:
Dupa cum anonimi ramin si aparatorii lui Danion :)
Sa ne spui, draga anonimule, daca Sfintii Inchisorilor, ale caror moaste au izvorit mir, sint pe vechi sau pe nou. Si apoi mai vorbim.
PS: cand vorbesc de o anumita ipocrizie nu ma refer DECAT la cei ipocriti. Nu am cum sa arat cu degetul, decat spre mine. Ceilalti... ne cercetam fiecare constiinta. Deci, nu vreau sa acuz pe nimeni anume.
Sunt convins, inca, ca unii jubileaza pentru caderea unui frate, fie dintr-o anumita pizma, fie pentru ca nu le convenea o anumita lucrare a lui in Biserica (de exemplu, lupta antiecumenista si pro sfintii martiri din inchisorile comuniste etc).
Si ma tem ca la fel ar face cu multi altii care incearca sa se nevoiasca in vreun fel in Biserica. Cu voi, cu noi.
Pe de alta parte, am atras atentia si asupra reactiei inverse, a idolatrizarii fie a unor parinti (vii sau adormiti), fie a lui Danion sau a altora (pe mine ma deranjeaza pozitiile patimase de ambele parti si fac un apel la echilibru, atata tot). Si sunt atatia care au atras atentia punctual asupra greselilor lui Danion, acolo unde sunt. Asa cum sunt si altii care au atras atentia asupra lucrurilor spuse corect. Luam ce este bun, dam deoparte ce este gresit. Si mergem mai departe, cu rugaciune!
Ce am inteles eu din problema concreta teologica ridicata, am pus mai sus.
Iertare daca nu m-am facut inteles! Iertati-ma daca gresesc! Indreptati-ma!
Hristos a inviat!
Marian
@Marian M: Adevarat a inviat!
Eu nu vorbeam despre data Pastelui, ci doar despre indreptarea calendarului. Care este, asa cum spune parintele Cleopa, o unealta de masurare a timpului. Si atat.
In alta ordine de idei, cred ca nu se cuvine sa amestecam lucrurile. Daca la conferintele lui Danion au izvorat mir sfintele moaste, asta nu justifica de acum tot ce spune Danion. Ne trebuie mai mult discernamant. Sfantul Isaac Sirul era de "confesiune" nestoriana, dar asta nu inseamna ca, in baza sfinteniei lui, trebuie sa fim de acord cu nestorianismul.
Imi place atitudinea mai rezervata. V-am apreciat intotdeauna pentru asta.
Eu nu stiu de ce, dar nu cred ca Danion e unealta cuiva. Eu cred ca el prezinta niste probleme reale, care exista si cauta solutii. Nu cred ca el cauta o trecere la unele grupari schismatice existente, ci cred mai curand ca incearca sa gaseasca impreuna cu cei carora le vorbeste o solutie si cand gaseste un public care il accepta insista poate mai mult decat ar trebui, de aceea unii il banuiesc ca face jocul cuiva. Eu asa il simt: ca pe un cautator foarte insistent, speriat ca poate gresi neluand pozitie impotriva raului dar neavand totusi solutia. Nu stiu unde au vazut altii atatea chestii "subversive". Ce greutate era sa treaca la stilisti daca asta ar fi fost convingerea lui?
E foarte simplu sa-i iubim si sa-i citam pe sfinti si sa-i judecam pe cei apropiati noua. Sfintii nu ne fac concurenta, dar paiul aproapelui..... Cum cita parintele Savatie o vorba ruseasca: "Impotriva cui prieteniti voi?"
Cui ii e teama ca auditorii -dealtfel destul de putini- prezenti in salile de conferinta s-ar putea sminti?
Hristos a inviat
Fratilor ortodocsi,(ma adresez voua astfel incat sa evit orice sesizare din oficiu a stilistilor), indiferent daca Danion a declarat ce a declarat pe la conferinte, daca o fi facut ceva bun sa aiba plata cereasca insa “ravna” omului astuia este smintitoare si asta trebuie sa se vada de la o posta. N-am nimic personal cu el dar fiecare luare de pozitie a lui a fost ca o revolutie. Sitemul lui axat pe silogisme si logica fortata oare nu pune pe nimeni pe ganduri. L-am urmarit in cateva luari dec pozitie si mai toate frazele lui incep cu”Sfantul cutare a zis ca…..deci Xulescu intra sub anatema, Cutarescu e in afara comuniunii, nu stiu mai care nu se mantuieste samd. Sunt satul de deductii ieftine si de speculatii mai mult sau mai putin relevante. Dl Danion e un avocat prost al ortodoxiei care aplica neintelept reguli de intelegere si de conformare Adevarului atat de greu de patruns. De mult s-ar fi surpat Biserica daca Parintii prezenti in Sinoadele importante sau la carma Bisericii ar fi aplicat pledoariile lui Danion si maniera discretionar exigenta dupa care se ghideaza. Va rog sa faceti abstractie de subiectele de interes national pe care le propune si sa analizati logica cu care isi construieste discursul, de cele mai multe ori unilateral dezvoltat, belicos, sententios si infailibil. Si culmea culmilor (parerea mea) tributar celei mai mari erezii pe care o comdamna, INFAILIBILITATEA, de cele mai multe ori manifestata prin punerea sub umbrela autoritatii unui parinte cu viata imbunatatita. Pr Iustin in sus si in jos saracul exploatat la maxim de dorinta avida de a gira cu autoritatea sa, toate atacurile asa zise impotriva raufacatorilor din Biserica. Va rog sa luati aminte pe viitor la felul cum isi construieste Danion temele de discutie si sa mai discutam pe urma ce concluzii ati tras. A nu se intelege ca instig pe cineva la ura..judecata samd…..cine a inteles a inteles!
Cu bine!
Oameni buni,haideti sa ne punem o intrebare!Avem cea mai mare dovada ca Dumnezeu exista,ca ESTE,si anume Lumina Sfanta ce apare in fiecare an la Ierusalim de Paste,dupa cum majoritatea stim.CEA MAI MARE DOVADA CARE ATESTA EXISTENTA LUI.Acum vine intrebarea....la ce slujire vine Lumina Sfanta? ei bine,la stilul vechi(inca un semn sa ne deschidem ochii asupra dreptei credinte)De ce sa se incalce regula lasata de doua mii de ani incoace..asta nu poate fi decat o unealta a satanei sa razvrateasca omenirea si sa o orbeasca...din pacate astazi am auzit de Danion Vasile si vreau sa spun ca il sustin si il admir pt acest curaj pe care multi il considera o greseala..il respect si il iubesc.Doamne ajuta
Haide-ti sa nu judecam.
Vremurile sunt pline de tulburare si sunt sub semnul dezbinarii. Este în interesul vrasmasilor sa sarim unul la gatul celuilalt. Toti suntem egali, supusi erorii si pacatului, si fara îndoiala, capabili de aceleasi pacate. Aceasi oameni care îl pun la zid în clipa aceasta pe Danion Vasile, se pot face vinovati, în clipa urmatoare de erezii cu mult mai mari, caci e întotdeauna loc de mai rau. Sa nu uitam ca în trecut, Sfintii Parintii nu anatemizau hodoronc-tronc pe oricine calca stramb. Mai întai, cineva care greseste trebuie îndrumat si tratat cu dragoste întocmai cum a zis Hristos.
Sunt multe profeti ale sfintilor care spun ca pana si cei alesi se vor rataci la un moment dat . Dar totul trebuie lasat în grija Domnului , caci El va orandui fiecaruia mantuirea. Dogma Ortodoxa trebuie aparata, negresit, cu pretul vietii; dar aceaste controverse în care sunt implicati Danion Vasile , Parintele Iustin si multi altii, se desfasoara într-un mod barbar si necrestinesc.
Popa Serban Mihail
@ mihai
I N C R E D I B I L !!!!
Ai tupeul sa incepi cu o urare crestina erezia ta?
Pur si simplu... puti a demonism. Dupa tine Dumnezeu si mantuirea probabil nici nu exista, totu-i o joaca pe calculator (noroc ca exista blogurile si unii ca tine au dreptul la replica). Danion Vasile este unul care nu tace! Este unul pe care Antichristul il va lovi exact pentru logoree... prin unul ca tine! Nu zic ca esti tu Antichristul. Nici ca ai pactizat cu el. Dar cu siguranta esti subjugat de el, poate fara voia ta. Trezeste-te si nu-ti cere osanda, ca osanda vei primi. Sa vorbesti impotriva unui frate crestin care nu doreste decat sa se respecte cuvantul Sfintilor Parinti si a Mantuitorului, mi se pare mai mult decat o erezie. Dumnezeu sa te ierte! si pe mine, ca am cutezat sa te judec, evident stramb, daca ar fi sa ne luam dupa canoanele tale...
fr.danion spune lucrurilor pe nume ,nu se teme de oameni ci de Dumnezeu ma rog ca Dumnezeu sa-i dea binecuvantare si sa nu se lase biruit de rau.nu face compromisuri tine de adevar
Danion este un om al lui Dumnezeu
@ Ovidiu
Ovidiu, nu e bine sa acuzi... si nu e bine sa ataci in felul acesta... Gandeste-te un moment ca poate e corect ce am scris.
are toata dreptatea danion domnu sa fie cu el
Conferintele astea aduc cateodata mai multa tulburare in decat pace si impacare in inimile oamenilor .
Fratilor , de ce va tulburati in privinta acestei probleme , chiar nu vede nimeni ca disputele in legatura cu calendarul ne indeparteaza de Hristos ?,Ce este mai importanta : Mantuirea sau cum tin eu calendarul ?
Sa va dau un exemplu : saptamana trecuta mi-a murit un prieten drag pe neasteptate ... am vb cu el ne-am facut planuri si dupa o saptamana am aflat ca a murit ?
Pe mine asta ma preocupa mai tare : Ce fac eu sluga netrebnica cand o sa ajung in Fata mantuitorului Hristos ?
Ce sa ii spun ? : Doamne Iisuse Hristoase nu am facut fapta buna pentru ca m-a preocupat tare calendarul !.
Nu vad nici un sens al acestor discutii , iar cine le starneste nu cred ca este in Duhul Ortodoxiei .
"Camara Ta, Mantuitorule o vad impodobita, dar imbracaminte nu am ca sa intru întru dansa.”
In Patericul Romanesc , veti gasi ca parintele Ioanichie Moroi s-a rugat Domnului sa-i descopere problema aceasta a calendarului . Si dupa 40 de zile de post dur , parintele mai mult mort decat viu a primit raspuns din partea Domnului si anume ca, calendarul vechi este acel adevarat insa crestinii ortodocsi care sunt pe cel nou nu vor da socoteala de aceasta inaintea Mantuitorului, ci cei care l-au schimbat.
Întrebare : de ce PF Daniel a interzis citirea Moliftelor Sf Vasile cel Mare în ziua de 1 ianuarie, pe motivul FALS ca
creștinii ar veni ghiftuiti după o masă copioasă ? Când, de fapt, Moliftele se citesc la ora 12, iar masa de revelion
s-a terminat cu 8-10 ore înainte, iar digestia se consuma in maximum 6 ore. În plus, doar preoții sunt ținuți de regula respectivă, mai ales că țin slujba Sf Liturghii înainte !
Asemenea restricție nu s-a văzut nici în epoca ceaușistă !
De aia ne merge din ce în ce mai bine !
Trimiteți un comentariu