luni, 31 martie 2008

Avva Adrian s-a mutat la Putna


Parintele Adrian Fageteanu s-a intors la manastirea sa de metanie, Putna, in urma cu doua saptamini. Dupa cum se stie, Parintele Adrian se retrasese la Schitul Locurele din Gorj, in anul 2003. Decizia sa de a reveni in Bucovina natala se pare ca fost determinata nu numai de dorul firesc pentru locul de bastina, pe care oricine il simte mai acut la apusul vietii, ci si de faptul ca Mitropolit al Moldovei a fost ales unul dintre cei care i-au fost ucenici, IPS Teofan.
Mi se pare ca Putna i se potriveste mult mai bine Avvei Adrian si ma bucur ca s-a hotarit sa mearga acolo, de vreme n-a mai putut ramine la Antim, in Bucuresti.
Nadajduiesc sa-i mai putem cere cuvint de folos inca mult timp, desi Parintele este in pragul a 96 de ani.

marți, 25 martie 2008

90 de ani de la Proclamarea Unirii Basarabiei cu Tara


Ziua Unirii la Bucuresti, eveniment organizat sub Inaltul Patronaj al Presedintelui Romaniei, Traian Basescu

Fundatia pentru Romania si Organizatia Studentilor Basarabeni din Bucuresti, impreuna cu Primaria Municipiului Bucuresti, va cheama la aniversarea Unirii Basarabiei cu Tara, joi, 27 martie 2008, in Piata Universitatii.

Vom marca 90 de ani de la proclamarea Unirii, 27 martie 1918 prin organizarea unor actiuni culturale in zona simbol a Pietii Universitatii unde, in urma cu 16 ani, a poposit si Crucea Basarabiei adusa de la Chisinau pe Drumul Crucii, organizat atunci de alti tineri romani de pe ambele maluri ale Prutului. Participantii de azi sunt romani din Basarabia si Bucovina, aflate azi in Republica Moldova si Ucraina, din Serbia, Bulgaria, Ungaria si Romania, studenti in cadrul universitatilor din Bucuresti, precum si membri ai organizatiilor studentesti si civice din Romania. La evenimentele organizate in cadrul programului va fi prezent Alexandru Lesco, fost detinut politic la Tiraspol timp de 12 ani, decorat cu Ordinul National Steaua Romaniei, si sunt invitati Presedintele Romaniei, Traian Basescu, Primarul General al Municipiului Bucuresti, Adriean Videanu, precum si alte personalitati de cultura din Romania si de la Chisinau, istorici, profesori universitari, oficiali, analisti si jurnalisti.

In dimineata zilei de 27 martie, la orele 10.30, circa 200 de studenti basarabeni vor depune coroane de flori la mormantul membrilor Sfatului Tarii de la Manastirea Cernica.

La ora 14:00
, la sediul Arcub din strada Batistei 4 – vizavi de Ambasada SUA – are loc Conferinta publica "Basarabia la rascruce – Unirea dupa 90 de ani" unde va fi proiectat si filmul documentar "Basarabia Redivivus". Participa: oficiali, istorici, analisti, jurnalisti, studenti. Invitat de onoare: Alexandru Lesco.

In seara aceleasi zile, la ora 19.30, va fi organizat in Piata Universitatii, sub deviza „Bucuresti si Chisinau impreuna in Europa", un concert cu formatiile basarabene Lautarii impreuna cu maestrul Nicolae Botgros, Nenita Cvartet, Grupul Transbalkanica si trupa Zdob si Zdub.

Va asteptam!

Fundatia Pentru Romania

OSB
Bucuresti

www.basarabeni.ro

GSM: 0740 928 173

Prin femeie a venit salvarea lumii

Cum spuneam si alta data, Buna Vestire ar trebui sa fie adevarata zi a femeii - cel putin a celei crestine. De aceea, eu le urez astazi femeilor: La multi ani!

Razvan Codrescu ne aminteste in aceasta zi de eroismul feminin, pe care unii nu-l stiu, altii l-au uitat, iar altii il nesocotesc.
El scrie: «O realitate esenţială a dăinuirii noastre ca neam este şi ceea ce putem numi eroismul feminin: de la crucea umilă a naşterii de prunci şi până la crucea apoteotică a mărturisirii lui Hristos, el a însoţit, hrănit şi vegheat – discret, dar energic – lupta bărbătească a eroilor sau martirilor noştri ştiuţi şi neştiuţi. Păcat că despre femeia româncă – mamă, soră, soţie sau fiică – s-a scris atât de puţin, fiind până astăzi insuficient înţeleasă şi preţuită în drama şi în măreţia ei. E demnă de tot respectul fapta eroică în sine, pe care o înregistrează baladele şi cronicile, legenda şi istoria, dar nu mai puţin vrednică de respect este rezistenţa la încercări şi consimţirea sacrificială a celor care-şi văd plecând la moarte fiii, soţii, fraţii, părinţii, petrecându-i rugătoare, cu inima şi cu gândul, şi asumându-şi tăria de a duce mai departe, în firescul ei cotidian, viaţa dăinuitoare peste toate morţile istoriei.»

luni, 24 martie 2008

AZEC şi-a ales noua conducere

Jurnalistul Răzvan Bucuroiu (TVR, revistele "Lumea credinţei" şi "Lumea monahilor") a fost ales azi în funcţia de preşedinte al Asociaţiei Ziariştilor şi Editorilor Creştini din România (AZEC), iar publicistul şi editorul Răzvan Codrescu (”Lumea credinţei”, Ed. Christiana) a fost desemnat vicepreşedinte, într-o şedinţă a Adunării Generale care a avut loc la Muzeul Ţăranului Român. Pe lângă cei doi, Adunarea Generală a AZEC i-a ales în Comitetul Director pe Claudiu Târziu (revistele "Formula As" şi “Rost”), Cristian Curte (Radio România, Bucureşti), Costion Nicolescu (publicist, Bucureşti), Andrei Vlădăreanu (revista "Lumea credinţei") şi Victor Roncea ("Ziua").
De asemenea, Adunarea Generală a AZEC a înfiinţat trei comisii: Comisia de etică şi deontologie profesională, Comisia pentru premiile AZEC şi Comisia pentru jurnaliştii români de peste graniţele ţării.
La Adunarea Generală au fost prezenţi ca invitaţi Cezar Ion, preşedintele Asociaţiei Jurnaliştilor din România (AJR), Mihai Miron, preşedintele Uniunii Jurnaliştilor Profesionişti din România, şi Adrian Moise, vicepreşedinte al Uniunii Sindicale MediaSind, care au transmis mesaje de susţinere pentru noua asociaţie. Indirei Crasnea, preşedinte interimar al Clubului Român de Presă, a transmis la randu-i un mesaj.
Asociaţia Ziariştilor şi Editorilor Creştini din România (AZEC) este o organizaţie neguvernamentală autonomă şi apolitică. Organizaţia a fost înfiinţată în toamna anului trecut din iniţiativa lui Răzvan Bucuroiu, Răzvan Codrescu şi a Mihaelei Voicu (Ed. Sophia), cei trei alcătuind şi primul Consiliu Director al AZEC.
Asociaţia are ca scopuri promovarea valorilor profesionale şi morale în cadrul breslei ziariştilor creştini şi în media românească, "salubrizarea" segmentului cărţii religioase de producţiile îndoielnice şi de actele de piraterie intelectuală, precum şi stabilirea unui dialog cu bisericile din România, pentru mai corecta informare a publicului.
AZEC îşi propune si organizarea unor cursuri de jurnalism creştin, acordarea de premii anuale pentru cele mai bune materiale de presă şi pentru carte religioasă, dar şi asigurarea de consultanţă şi asistenţă pentru ziarişti şi editori, în cazul încălcării dreptului la liberă exprimare şi libertate de conştiinţă.

joi, 20 martie 2008

Un Nichita "dezlantuit" si un Sorin Dumitrescu mai putin cunoscut

Boema n-a murit nici in timpul comunismului. Au fost oameni care au trait pentru arta si atunci. Au fost rebeli cu sau fara cauza. Nichita Stanescu, in felul sau unic, a fost unul dintre ei. Dincolo de compromisurile de conjunctura si de excesele care i-au scurtat viata, ramine intreg geniul. L-am regasit intr-un filmulet facut, din pacate, in perioada sa de decadere trupeasca. Dar sclipirile mintii sale inca spargeau noaptea densa a culturii de partid si de stat. De pilda, vedeti definitia cartii si cum vorbeste Nichita despre legatura dintre poezia sa si icoana. Sau aceasta superba constatare, pe care o presupun polemica in contextul politic de atunci: "Poezia este singura avutie care nu a fost jefuita. Poezia inca nu si-a inventat un Hitler al poeziei ca sa fie jefuita de catre el". Sau sentinta: "Perfectiunea nu atrage atentia!". Alaturi il vedem pe pictorul Sorin Dumitrescu, intr-o postura in care nu l-as fi banuit. Alt rebel (care inca nu incepuse sa picteze icoane si sa vorbeasca despre Dumnezeu, pentru ca nu-L descoperise), imbracat ca un hipiot, cu barba si plete, fumind patimas si descriind labirinturi conceptuale in care probabil numai el si Nichita nu s-ar fi ratacit. Una dintre scene, pe finalul filmului, este grozava: Sorin Dumitrescu cinta la chitara un cintec compus intr-o noapte impreuna cu prietenul sau Nichita Stanescu.

Crestinii bucuresteni sint obligati sa plateasca pentru Trinitas

Umbla un zvon prin tirgul Bucurestilor cum ca Patriarhul a pus "haraci" pe parohii, pentru a intretine trustul de presa "Trinitas". Un zvon care era urmat de un murmur. De nemultumire? De aprobare? Nu stim. Dar stim ca trustul de presa o duce greu cu banii, iar dupa ce IPS Teofan va fi instalat Mitropolit al Moldovei, probabil ca se va simti si mai rau. Si mai stim de-acum ca Arhiepiscopia Bucurestilor le cere enoriasilor si preotilor parohi sa sprijine financiar trustul de presa. Nu este un indemn, ci o porunca. Iar in Biserica ordinul nu se discuta, ci se executa. Daca nu, oricine se poate dovedi "deficitar" in privinta "corectitudinii si a constiintei pastoral-misionare". Bine ca e totul pe fata. La urma urmei, interesul general este ca valorile crestine sa fie mentinute in constiinta publica. Si un trust de presa poate sa faca asta. Dar nu poate functiona cu aer, trebuie sa puna umarul tot crestinul. Eu unul m-as bucura sa reuseasca. Cu un amendament: valorile care sint cultivate sa nu fie doar crestine, ci crestin-ortodoxe.
Si mai ramine de rezolvat o problema: desi CNA a recomandat cablistilor sa preia programele Trinitas, nu stiu ca vreo retea sa fi facut asta.
Redau in continuare comunicatul Patriarhiei:

"Urmare Hotărârii Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Bucureştilor din data de 18 martie 2008, luată în scopul înlăturării oricărei stări de confuzie şi abuz, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a aprobat următoarele precizări:

1.Întrucât beneficiarii programelor de radio şi de televiziune TRINITAS, ai cotidianului ZIARUL LUMINA şi ai fondului FILANTROPIA sunt preoţii şi credincioşii din parohiile noastre, fiecare parohie din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureştilor va contribui din fondurile ei, după mărime, cu sume de bani destinate exclusiv susţinerii activităţii acestor mijloace moderne de lucrare pastoral-misionară şi social-culturală.

Aceste contribuţii financiare ale parohiilor se vor face în baza Hotărârii nr. 5147/11.12.2007 a Permanenţei Consiliului Naţional Bisericesc şi a Ordinului circular nr. 1416/12.02.2008 al Centrului Eparhial prin care se stabileşte o sumă fixă pentru fiecare protoierie, iar aceasta provine din contribuţia fiecărei parohii. Protoieria nu poate mări suma deja fixată. Stabilirea sumei ce revine fiecărei parohii se va face de comun acord cu parohiile din cuprinsul protoieriei, protrivit resurselor bugetare ale fiecărei parohii, iar plata se va face din contul parohiei direct în contul RADIO TRINITAS, cu depunerea la protoierie a dovezii de plată.


2.Înfiinţarea de noi posturi clericale în cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureştilor nu se face de către Protoierii, ci de către Permanenţa Consiliului Eparhial, cu motivaţii pastoral-misionare bine definite, în urma unui studiu documentat care se prezintă spre aprobare Prea Fericitului Părinte Patriarh DANIEL.

3.Protopopii din Arhiepiscopia Bucureştilor care, în urma evaluării activităţii acestora de către conducerea Centrului Eparhial, se dovedesc deficitari în privinţa corectitudinii şi a conştiinţei pastoral-misionare vor fi înlocuiţi."

Ce parere aveti?

Cum lucreaza diavolul

In Postul Mare, diavolul se intrebuinteaza mai mult ca de obicei sa ne risipeasca bunatatile duhovnicesti pe care eventual ne-am ostenit sa le adunam. Se vede asta inclusiv in cearta dintre fratii intru credinta din spatiul virtual. De aceea cred ca e foarte potrivit sa rememoram cum lucreaza Satana, cu ajutorul venerabilului preot sibian Nichifor Todor.

IPS Mitropolitul Bartolomeu NU a propus ca preotii sa candideze in alegerile locale

Am primit de la Mitropolia Clujului un comunicat privind intrarea preotilor in cursa electorala, comunicat pe care il redau integral mai jos.

Comunicat de Presă

"Mitropolitul Bartolomeu al Clujului doreste să precizeze că, într-adevăr, este autorul propunerii din 2004, în urma căreia Sfântul Sinod le-a interzis preotilor să se implice în politica partinică, dar nu este si autorul propunerii din martie 2008, prin care li se permite preotilor să candideze pentru consiliile locale sau judetene, asa cum în repetate rânduri a insinuat public purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

Adăugăm precizarea că în urma Scrisorii Circulare emisă recent de către Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, până în momentul de fată nu s-a înregistrat nici o cerere în acest sens din partea vreunui preot, inclusiv din partea singurului care se declara deschis în favoarea militantismului politic al clerului si care i-a declarat personal Mitropolitului că întelege să-si vadă doar de misiunea preotească."

UPDATE

Parintele Stoica, purtatorul de cuvint al Patriarhiei, face publica urmatoarea precizare:
"În legătură cu cele precizate în comunicatul de presă al Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, de astăzi, 20 martie 2008, precizăm:
Atât în comunicatele de presă date publicităţii în zilele de 7 şi 13 martie 2008, referitoare la hotărârea Sfântului Sinod cu privire la posibilitatea preoţilor de a candida numai ca independenţi şi numai în consiliile locale şi judeţene, cât si în declaraţiile de presă făcute în acele zile pe această temă, nu am menţionat niciodată numele Înalt Preasfinţitului Bartolomeu, Mitropolitul Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului.
Concret, nici nu am fost întrebat şi nici nu am declarat că Înalt Preasfinţitul Mitropolit Bartolomeu a făcut propunerea care a stat la baza hotărârii Sfântului Sinod din anul 2004, nici că la ultima şedinţă sinodală ar fi propus ca preoţii să poată candida ca independenţi în consiliile locale şi judeţene".

luni, 17 martie 2008

Ce mai semneaza Sinodul

Oana Iftime atrage atentia asupra unui pasaj sa-i zic... ciudat din Pastorala Sf. Sinod la Duminica Ortodoxiei. Ea a sesizat citeva rinduri care ne contrazic credinta. Si textul acela e semnat - probabil "in orb" - de sinodalii nostri. Sint convins ca altminteri nu le-ar fi scapat una ca asta. Dar cine o fi facut textul?
Interesant, nici un preot nu s-a sesizat (cel putin nu public) cu privire la chestiunea in discutie, desi cu totii au avut obligatia de da citire pastoralei in biserica duminica trecuta. Iata ce pot face uneori femeile (apropo de o postare de mai jos).

Oana Iftime, care califica pastorala drept hulitoare, arata: "Cu voie sau fără de voie, a unuia sau a mai multora, iconomia mântuirii, chenoza, jertfa Mântuitorului au fost batjocorite exact în perioada de post rânduită spre amintirea acut conştientă a Patimilor şi a Răstignirii:

«Pe de altă parte, în icoana Domnului Iisus ne recunoaştem pe noi înşine şi pricepem de ce Dumnezeu, după ce a zidit lumea, a încununat-o cu gândul "Să facem om după chipul şi asemănarea Noastră" (Facere 1, 26). Acest plural "să facem" denotă că în acel moment Fiul, ca Logos, era împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. Aşadar, dacă omul va avea chipul lui Dumnezeu, şi Hristos-Dumnezeu va avea chipul omului, iar aceasta nu doar prin materialitatea trupului primit de la Sfânta Fecioară Maria, ci şi prin prototipul creat de cuvintele lui Dumnezeu-Tatăl. Virtual, Dumnezeu-Fiul avea chipul omului încă dintru început, ceea ce înseamnă că El S-ar fi întrupat oricum în chipul omului, chiar dacă Adam nu ar fi căzut din Rai. (Pastorala Sfântului Sinod al BOR la Duminica Ortodoxiei, 16 martie 2008).»

(...) Dacă nu cădea Adam, se cheamă că ar fi stăruit în bine, având pururi harul, prin care ar fi fost nemuritor. Dar a căzut, iar Revelaţia ne vorbeşte despre Întrupare ca mijloc al mântuirii noastre din robia morţii aduse, în fire, de neascultarea lui Adam. Nu se vorbeşte nicăieri despre cum S-ar fi întrupat Fiul în absenţa căderii, ci despre cum S-a întrupat Fiul din pricina căderii, cu voia Sa care nu poate fi constrânsă, din iubire pentru oameni, spre restaurarea firii noastre."

Ma opresc aici. Cred ca e relevant. Restul textului, cu amanunte foarte interesante, il aveti pe blogul Oanei. Ii va raspunde cineva?

S-a mutat la Domnul si Episcopul Ioan Mihaltan


Asta noapte a trecut la cele vesnice, dupa o suferinta de citiva ani, PS dr. Ioan Mihaltan, fostul episcop al Oradei. Prea Sfintitul se pensionase anul trecut, din pricina bolii.

Nascut pe 27 septembrie 1926, in localitatea Ohaba, din judetul Alba, a fost licentiat in Teologie la Sibiu, acolo unde a si primit preotia (ca preot celib) in anul 1951. A fost mai multi ani preot in satul Ohaba si apoi duhovnic al Institutului Teologic Sibiu. A obtinut titlul de doctor in 1985 si a fost profesor la Teologie in Sibiu.
In 1990 s-a calugarit la manastirea Simbata de Sus (Fagaras), iar in 1992 a fost ales episcop al Oradei. Cei care l-au cunoscut bine spun ca era un ierarh adinc induhovnicit.

Va fi inmormintat miercuri, la Ohaba.
Dumnezeu sa-l odihneasca!

duminică, 16 martie 2008

Pretext de zarva feminista: femeia in Biserica

"Evenimentul Zilei" deschide azi un subiect de dezbatere interesant. Pacat ca o face slab documentat, superficial si rau-intentionat. Textul intitulat polemic "Crestinismul si marginalizarea femeii" este, in fapt, un atac asupra Bisericii, care ar dispretui si prigoni femeia, din motive teologice sau pretins teologice. Nu e o demonstratie, ci o afirmatie. Evident, garnisita cu citeva trimiteri "bibliografice", ca sa aiba aparenta de lucrare serioasa. Autorul anonim (caci textul nu e semnat; o fi un semn ca are constiinta si ii este rusine, sau o simpla scapare?) pare a fi sub influenta unei lecturi proaspete, poate singura.

Parerea mea este ca femeia a fost readusa la conditia sa fireasca de catre crestinism. Crestinismul n-o marginalizeaza, ci ii confera un rol deosebit de cel al barbatului, cum e si natural. Femeia in crestinism este cinstita cum se cuvine.

Prin femeie s-a nascut Fiul Omului, adica Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, Mintuitorul Iisus Hristos. Daca femeia era desconsiderata, deci nevrednica de o asemenea misiune, sigur gasea Dumnezeu alta solutie de a ne aduce pe calea mintuirii.
Calendarul crestin ortodox este plin de femei sfinte. Daca Biserica le-ar fi crezut inferioare barbatilor, nu le-ar fi canonizat.
Invierea Domnului, marele praznic catre care ne indreptam, a fost vestita tot de femeie. Femeile L-au vazut primele pe Iisus Hristos inviat. Daca femeia ar fi fost nevrednica, El nu li s-ar fi aratat. Biserica nu poate sa desconsidere femeia, dar sa recunoasca in toate scrierile sale ca niste biete femei au vazut minunea intii.
Pe urma, nasterea de prunci este cu adevarat o minune la care participa femeia. Am mai scris cindva despre asta.

In fine, exista multe si poate mai convingatoare argumente, dar nu sint eu cel mai potrivit sa le identific si sa le reiau aici, ca un nespecialist ce ma aflu.
Nu inchei insa fara a pune citeva intrebari de bun-simt: daca femeia a fost asa de mult prigonita de Biserica, cum se explica faptul ca sint mai multe femeile credincioase decit barbatii credinciosi; si cum de sint si foarte devotate Bisericii? Or fi masochiste?

Va invit sa comentati, in ideea ca e posibil sa-i dumiriti si pe altii cum e femeia in Biserica.

sâmbătă, 15 martie 2008

Ce-l mina pe Basescu in lupta?

Traian Basescu face politica din 1990, dar inca n-a invatat ca nimeni nu cistiga un razboi cu presa. Cu mass-media in majoritate ostile, mesajul este deformat, totul este rastalmacit, greselile sint exagerate, izbinzile - minimalizate, discursul ironizat sau deturnat... Basescu trebuia sa stie asta, pentru ca victoriile sale electorale n-ar fi existat fara sprijinul consistent al unei parti a presei (cum nici cele ale lui Iliescu sau Constantinescu).

De la inceputul mandatului sau de presedinte al statului, Basescu a provocat mereu presa. S-a bizuit pe faptul ca sint suficienti jurnalisti si directori de gazete/opinie care-l sustin, din diferite motive, mergind de la credinta ca el, Basescu, e solutia cea mai buna in acest moment, pina la interese meschine. Insa, pe masura ce mandatul i se apropie de final, sustinatorii se imputineaza, iar dintre cei ramasi, multi isi pierd credibilitatea. Pentru ca Basescu isi face rau singur. Este tot timpul pus pe harta si da impresia ca nu-l intereseaza decit conflictul. Promoveaza incompetenti, indiferenti sau corupti in treburile publice. In plus, de curind a lasat-o si pe propia fiica sa se faca de ris intrind cu alai, dar fara dexteritatile necesare, in politica.
Ultima sa iesire nervoasa, de aseara, impotriva presei, chiar daca este explicabila, nu e scuzabila. A extins nemultumirea - partial justificata - fata de unele ziare si televiziuni asupra intregii prese. A condamnat de la cap la coada, fara noima si deci fara credibilitate. Reactiile sint pe masura. Pina si un comentator ca Emil Hurezeanu, care se fereste de expresiile tari si care ii era favorabil pina deunazi, l-a taxat.
Basescu a dat apa la moara adversarilor sai si face ca acestia sa para indreptatiti acum in atitudinea lor - altminteri veche si motivata mai ales financiar.

Comportamentul public al presedintelui, din ultimul timp, poate avea mai multe explicatii. Fie a obosit si comite eroare dupa eroare, fara sa realizeze ce i se intimpla. Fie are o strategie gresita si isi imagineaza ca poate iesi invingator dintr-un razboi el si restul lumii. Fie l-a smintit puterea si nu-si poate reprima accesele de furie si de aroganta.
Oricare ar fi motivul, acest comportament nu este nici tolerabil, nici onorabil la nivelul functiei pe care o ocupa. O iesire ca aceea de aseara il poate costa pierdere alegerilor.

miercuri, 12 martie 2008

A murit Ovidiu Iuliu Moldovan


Realitatea TV anunta ca, in aceasta seara, ora 21.00, la Spitalul Universitar din Bucuresti, a murit actorul Ovidiu Iuliu Moldovan. El suferea, de mai multi ani, de o boala cronica. Avea 66 de ani (impliniti la 1 ianuarie).
Ma intristeaza aceasta plecare, cu atit mai mult cu cit il stiam pe Ovidiu Iuliu Moldovan nu numai un om valoros, ci si un pretuitor al al traditiei si al culturii romane, si un apropiat al fostilor detinuti politici, in fata jertfei carora se inclina.

În “Rost”, despre un patriot de bun-simt, Dan Botta


Numărul din martie al revistei de cultură creştină şi politică “Rost” îi este dedicat poetului şi eseistului interbelic Dan Botta, despre care Mircea Eliade spunea că “se număra printre acei, puţini, intelectuali care nu sufereau de complexul de inferioritate de a se fi născut români. Nu avea nimic strigător «patriotic» în purtarea lui, şi în nici un caz nu putea fi considerat un «tradiţionalist» pur şi simplu. Dar era tot atât de entuziasmat de geniul popular românesc, pe cât era de Racine sau Proust”.
Alături de grupajul despre Dan Botta, vă mai recomand: “Ecumenismul – dragoste sau interes?”, de Ioan Cişmileanu, “Kosovo - sfârşitul domniei dreptului internaţional”, de Mihail Albişteanu; “Rugăciunea, puterea spiritului asupra materiei”, de Ramona Suciu
“Despre dureri şi depresii”, de Gheorghe Fedorovici; “Eseul ca monedă curentă a unei generaţii”, de Mircea Platon, şi “Ilarie Mitrea, un român călător pe trei continente”, de Nicolae Balint.
De vineri, puteti lua revista "Rost" la chioscurile Rodipet, ca si:
- In Bucuresti – de la librariile “Vasiliada” (Bd. I. C. Bratianu 12) si “Sophia” (str. Bibescu Voda nr. 24, linga Facultatea de Teologie); la cele doua librarii gasiti si numere din urma, pentru completarea colectiei; la centrul de difuzare a presei Mivas de la Metrou - Unversitate,
- In Constanta – de la libraria “Brâncoveneasca” (Str. Stefan Mihaileanu nr. 21)
- In Suceava – de la libraria “Sf. Voievod Stefan cel Mare”.
- In Iasi - de la librariile Sedcom Libris;
- In Cluj - de la librariile Arhiepiscopiei Clujului si de la Libraria Noastra SRL;
- In Tecuci - de la Librariile Cristian;
- In Campia Turzii - de la Libraria Ensa.

Obligatiile preotilor care vor sa intre in politica. In Mitropolia Clujului

SCRISOARE CIRCULARĂ
către preacucernicii preoti din Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului

Pentru a pune în aplicare recenta hotărâre a Sfântului Sinod în legătură cu posibilitatea preotilor de a candida ca independenti si de a ocupa astfel locuri în Consiliile locale sau judetene, Sinodul Mitropolitan al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului a decis următoarele:

1. În general, pentru protejarea titlului de noblete duhovnicească pe care îl presupune uniforma sacerdotală, preotii sunt sfătuiti să se abtină de la implicarea lor în organismele politice al statului, cum sunt Consiliile locale si judetene, participând la viata si bunăstarea cetătii în cadrul generos pe care li-l conferă vocatia harică si atributiile pastorale.

2. Cererea scrisă a unui preot de a candida pentru un loc în Consiliul local sau judetean trebuie să cuprindă declaratia, atestată de protopop si de inspectorul eparhial, că petitionarul este la zi cu obligatiile pastorale, inclusiv cele prevăzute în articolul 50 (a) din Statutul pentru Organizarea si Functionarea Bisericii Ortodoxe Române.

3. Chiriarhul locului poate acorda aprobarea candidaturii, de la caz la caz, cu avizul Permanentei Consiliului Eparhial, după verificarea conditiilor prevăzute în articolul 2.

4. Preotul candidat îsi va face campania electorală pe spese proprii, fără sprijinul moral sau financiar, direct sau indirect, al vreunui partid politic si fără implicarea energiilor parohiale (spatiul liturgic, Consiliul, Comitetul, Adunarea) sau a altor preoti locali sau vecini.

5. Chiriarhul care i-a acordat unui preot aprobarea de a candida are dreptul si obligatia de a urmări efectele acesteia:

a) Dacă preotul candidat a reusit să ocupe locul pe care si l-a dorit, el este obligat ca după fiecare sedintă a Consiliului respectiv să aducă la cunostinta Chiriarhului său agenda acesteia, cu temele votate de el pro sau contra. Dacă Chiriarhul constată că prezenta sau activitatea preotului într-un astfel de consiliu este neproductivă sau dăunătoare, el îi poate retrage aprobarea, iar acesta trebuie să-si dea demisia.

b) Dacă preotul candidat nu a obtinut voturile necesare intrării într-un astfel de consiliu, aceasta se consideră un vot de blam din partea societătii, care îi oferă un bun prilej de reflectie pentru viitor.

În ansamblul ei, Biserica Ortodoxă Română participă activ la viata si prosperitatea cetătii, în acord cu învătătura, traditia si morala crestină si în functie de trebuintele imediate si de durată ale poporului român.

Presedintele Sinodului Mitropolitan,
† BARTOLOMEU

luni, 10 martie 2008

Indemn la post

Am intrat azi in Postul Pastelui (10 martie – 26 aprilie), drep pentru care va impartasesc un cuvint despre rostul postului, asa cum a fost el raspindit pe Internet de catre un monah, pe urmele Sfintilor Parinti. Si va doresc post folositor si izbinzi duhovnicesti!

"Postul este de doua feluri. Postul trupesc, cand cineva posteste sa nu manance mult, sa nu bea mult si se infraneaza de anumite mancaruri (carne, branza, oua, lapte, untdelemn si altele), si cand cineva se infraneaza cu curatie trupeasca. Cei casatoriti trebuie sa duca viata curata si cinstita.
Postul duhovnicesc este mult mai inalt decat cel trupesc. Pentru ca nu ajuta nimic postul trupesc fara cel duhovnicesc. Si diavolii postesc - niciodata nu mananca, nici nu beau -, dar tot diavoli sunt. Nici nu se insoara, nici nu se marita, dar tot diavoli sunt, pentru ca au inima inalta, plina de mandrie inaintea lui Dumnezeu. Si Solomon zice: "Necurat este inaintea Domnului tot cel inalt cu inima si viclean, asa cum sunt diavolii".

Postul duhovnicesc este acesta: sa postim si cu limba, si cu ochii, si cu urechea, si cu mana, si cu piciorul. Limba sa nu vorbeasca minciuni, nedreptati si cuvinte putrede si stricacioase; ochii sa nu priveasca cele spre sminteala; urechea sa se infraneze de a auzi cantece lumesti si de alte feluri; mana sa posteasca, sa nu iscaleasca zapise nedrepte sau para, sau sa fure ceva, sau sa bata pe cineva, sau sa faca alta nedreptate cu mana. Piciorul si el trebuie sa posteasca. Sa nu mergem acolo unde sunt pacate, sa nu ne duca la rautati si la faradelegi.

Mintea trebuie si ea sa posteasca postul cel mai mare. Postul ei este sa nu primeasca ganduri spurcate, ganduri rele, ganduri de ura pe cineva si toate gandurile care duc la pacat. Toate organele noastre sa posteasca de la cele rele, si atunci si postul nostru de a bea si a manca este de mare folos.

Cine uneste postul acesta duhovnicesc cu cel trupesc, ajunge, cum arata Sfantul Isidor Pelusiotul, icoana a toata filosofia.
Dar Dumnezeu vede osteneala fiecaruia. Cert este ca trebuie sa postim si trupeste dar si sufleteste."

Testamentul lui Petre Tutea

Iubitorilor intelepciunii lui Petre Tutea le recomand un ultim interviu, postat aici. In citeva cuvinte, ginditorul exprima crezul sau de o viata. Felicitari celui care ingrijeste site-ul "Filozofia nuantelor" pentru aceasta postare si pentru altele de acolo. Cite ceva despre filosoful crestin a publicat si Rost.

miercuri, 5 martie 2008

IPS Teofan se muta la Iasi


Rasturnare spectaculoasa de situatie in Sinod. IPS Teofan, mitropolitul Olteniei, a fost ales mitropolit al Moldovei. Inalt Preasfintia a cistigat in mod zdrobitor, cu 32 la 13 voturi, in fata PS Casian, episcopul Dunarii de Jos. Intrarea in alegeri a IPS Teofan a fost neasteptata. Sinodul Mitropolitan de la Iasi facuse doua propuneri: PS Ioan al Harghitei si Covasnei si PS Casian. In Sinodul general s-au mai adaugat doua: IPS Teofan si PS Calinic Botosaneanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iasului (despre care se spunea ca a fost nedreptati in votul Sinodului de la Iasi). Dar IPS Teofan nu aratase, pina in acel moment, interesat sa candideze. De altfel, dupa vot, IPS Sa a spus ca s-a hotarit in timpul lucrarilor Sinodului.
In urma primului tur de scrutin, IPS Teofan a primit 20 de voturi, PS Casian - 16, PS Ioan -7 si PS Calinic -2.In cel de-al doilea tur, organizat pentru ca nici unul dintre candidati nu obtinuse jumatate plus unu din voturi, IPS Teofan a cistigat cu 32 de voturi "pentru" din 45.

Marturisesc ca, pentru o clipa, dupa anuntarea rezultatului, m-am gindit ca, intelept, PF Patriarh Daniel ar fi consimtit la alegerea IPS Teofan, pentru a da satisfactie "conservatorilor". Numai ca repede mi-au fost spulberate astfel de pareri de informatia ca PF Daniel l-a sustinut pe PS Casian si de realitatea ca interesul major al Patriarhului era sa ramina cumva stapin si peste Moldova, cea mai bogata mitgropolie. Dar de natura sa ma lamureasca a fost si de declaratia IPS Teofan. Am vazut un IPS Teofan radical schimbat, chiar daca facea eforturi pentru a-si pastra atitudinea smerita; un ierarh mai sigur pe el, care a rostit, usor amuzat, vorbe cu subinteles. Dupa anuntarea rezultatului, IPS Teofan a recunoscut ca alegerea sa este o surpriza si ca lucrarile Sfintului Sinod nu anticipau cu nimic alegerea sa. "Dumnezeu a grait prin gura unui profet astfel: «Caile mele nu sint caile voastre, gindurile mele nu sint gindurile voastre»", a spus Teofan.
IPS Teofan a mai precizat ca mizeaza pe sprijinul PF Daniel in misiunea grea care il asteapta.
Sa-i dea Dumnezeu sanatate si forta duhovniceasca sa-i pastoreasca asa cum merita pe moldoveni! Ma bucur ca monahii din Moldova, cunoscuti pentru traditionalismul lor, vor avea un ierarh induhovnicit si cu mare interes pentru manastiri.

IPS Teofan, pe numele de mirean Dumitru Savu, s-a nascut la 19 octombrie 1959, în localitatea Corbi, judetul Arges. Este licentiat al Institutului Teologic Universitar din Bucuresti si si-a luat doctoratul in teologie in 1990 la Institutul Saint-Serge din Paris cu summa cum laude.
A intrat in monahism in 1984 la Schitul Crasna din judetul Prahova, primind numele de Teofan. Intre 1990 si 1993 a fost secretarul Cabinetului Patriarhal si in 1991 a devenit episcop-vicar patriarhal si secretar al Sfintului Sinod in 1994.
In 2000, dupa moartea IPS Nestor Vornicescu, a devenit mitropolit al Olteniei.
Anul trecut in septembrie, IPS Teofan a fost desemnat de Sfintul Sinod drept unul dintre candidatii la scaunul de Patriarh, dar s-a retras din cursa dupa primul tur al alegerilor.
Retragerea sa a fost interpretata ca un ajutor acordat mitropolitului Bartolomeu Anania, de al carui curent traditionalist Teofan era apropiat. IPS Bartolomeu a intrat in turul al doilea al alegerilor pentru scaunul patriarhal, dar a pierdut in fata lui Daniel.

Au mai fost alesi astazi:
- PS Visarion Rasineanu, episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, a fost ales episcop al Tulcei cu 39 de voturi din 45, in fata PS irineul Slatinareanu, vicar al Rimnicului.
- PS Sebastian Ilfoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a fost ales episcop al Slatinei, cu 38 din 45 de voturi, invingindu-si net contracandidatul, PS Corneliu Barladeanu(cel care a determinat in mare masura linsarea publica a parintelui Daniel de la Tanacu).
- PS Petroniu Salajanul, arhiereu vicar al Episcopiei Oradiei, a fost ales episcop al Salajului, cu 32 de voutir, in fata PS Irineu Bistriteanu, vicar al Clujului.
- Preasfintitul Siluan Marsilianul, episcop vicar al Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale, a fost ales episcop al Episcopiei Ortodoxe Romane a Italiei, cu 39 de voturi, fiind candidat unic.
-Preacuviosul parinte arhimandrit Mihail Filimon, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a fost ales episcop al Episcopiei Ortodoxe Romane pentru Australia si Noua Zeelandă, cu 38 de voturi, fiind candidat unic.
- Preacuviosul protosinghel Macarie Dragoi a fost ales episcop al Episcopiei Ortodoxe Romane pentru Europa de Nord, cu 42 de voturi, fiind candidat unic.
- Preacuviosul parinte arhimandrit Timotei Lauran a fost ales episcop al Episcopiei Ortodoxe Romane din Spania si Portugalia, 39 de voturi, fiind candidat unic.

Peste o vreme, trebuie sa se organizeze alegeri pentru scaunul de mitropolit al Olteniei, ramas vacant dupa plecarea IPS Teofan la Iasi. Din informatiile noastre, PS Casian isi va incerca din nou norocul. La Craiova ar vrea sa se mute si PS Vicentiu, secretarul Sinodului, si PS Ciprian, episcop-vicar patriarhal.

marți, 4 martie 2008

Scrisoare deschisa privind evolutionismul si creationismul in scolile din Romania

Catre: Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
Dlui Ministru, Cristian Adomnitei

4 martie 2008

Stimate Domnule Ministru,

Alianta Familiilor din România (AFR) va remite aceasta scrisoare in legatura cu controversa recent creata de Scrisoarea Deschisa adresata Domniei voastre de organizatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta ("SPLC"). AFR reprezinta si pledeaza in societatea romana valorile si interesele spirituale a peste 650.000 de adulti care in marea lor majoritate sunt parinti. Pozitia AFR privind predarea, sau nepredarea evolutionismului in scolile din România este diferita de cea promovata de SPLC. Enuntam motivele.

Majoritatea covârsitoare a constituentei pe care AFR o reprezinta a fost educata sub regimul comunist. Ne amintim cu oroare indoctrinarea in evolutionism la care regimul comunist ne-a supus, iar experientele care le-am acumulat atunci nu dorim sa fie impartasite de copiii nostri sau de generatia tânara. Copiii in general pot fi usor indoctrinati, având in vedere ca facultatile lor intelectuale nu sunt dezvoltate suficient. Nu gasim de bun augur deci impunerea asupra lor a unei teorii care se pretinde stiintifica, dar care de fapt e pura speculatie.

Evolutionismul nu e o stiinta demonstrata tangibil. Doar in ultimele decade aproximativ 700 de oameni de stiinta la nivel de doctorat au pus sub semnul intrebarii acuratetea darwinismului si a evolutiei. La fel, in 2006, un sondaj de opinie organizat de Pew Research Center arata ca doar 26% din populatia Statelor Unite accepta evolutionismul, iar 42% il resping din start. Sondajul e relevant nu numai pentru ca e recent, dar mai ales pentru ca a fost efectuat in cea mai avansata, din punct de vedere stiintific si tehnologic, societate contemporana.

Suntem de asemenea ingrijorati pentru ca bunastarea intelectuala a copiilor nostri implica si drepturile noastre ca parinti de a le forma educatia in conformitate cu valorile noastre ca parinti. Nu e deci potrivit sa se impuna asupra copiilor vederi pseudo-stiintifice, care sunt respinse de majoritatea covârsitoate a parintilor lor. Libertatea de constiinta trebuie sa tina seama si de drepturile parintilor de a-si educa copiii in spiritul pe care ei il aleg si il gasesc potrivit. Orice drept conferit de societatea civila este exercitat in relatie cu alte drepturi. Deseori, aceste drepturi nu sunt compatibile, ci in conflict. In aceasta ierarhie a drepturilor, drepturilor celor direct afectati trebuie sa li se acorde prioritate. In cazul de fata, drepturilor parintilor de a dispune de educatia copiilor lor trebuie sa li se acorde prioritate. Cât despre copii, ei nu sunt intrebati ce gândesc asupra acestui subiect. Ei isi pot exprima parerea doar prin vocea parintilor lor. Acestia suntem noi si milioane de alti parinti.

Anticipam ca actiunea de fata a SPLC este doar una din multe alte actiuni deja planificate pentru secularizarea fortata a societatii romanesti. Intreprinse in numele libertatii de constiinta, aceste actiuni de fapt au ca obiectiv ultim eliminarea libertatii de constiinta si a pluralismului in gândire si exprimare. Eliminarea religiei si ateizarea societatii fac si ele parte din aceasta agenda agresiva de secularizare fortata. Acest fenomen nu este unic României, ci e promovat cu o agresivitate deosebita in diferite tari europene si in Statele Unite. Peste tot insa, societatea isi exprima opozitia iar parintii isi afirma dreptul de a dispune de educatia copiilor lor.

Amintim aici ca Scrisoarea Deschisa a SPLC se bazeaza pe Rezolutia emisa de Consiliul Europei pe 4 octombrie 2007 care condamna predarea creationismului in tarile membre, cere eliminarea lui ca subiect de studiu in scoli si inlocuirea lor cu darwinismul si evolutionismul. Nu putem fi de acord cu aceste tendinte. Cu mici exceptii, nici restul lumii nu este de acord. In fapt, Rezolutia a fost criticata la nivel international ca fiind un abuz de autoritate din partea Consiliului Europei, fiind chiar etichetata, in editorialele unor ziare de larga circulatie internationala, ca un "cosmar," "un banc" sau "ireala".

AFR a raspuns prompt acestei Rezolutii pe 23 octombrie 2007, când a inregistrat in Consiliul Europei o Scrisoare Deschisa prin care cere Consiliului Europei retragerea Rezolutei. Textul integral al Scrisorii poate fi consultat la adresa http://www.protejarea-familiei.com/openletter.pdf . Amintim aici câteva dintre punctele ei principale care au relevanta pentru dezbaterea care are loc curent in România privind acest subiect.

Evolutionismul si teoriile politice pe care el le-a generat, cum sunt totalitarismul si darwinismul social, au dat nastere celor mai atroce sisteme politice din secolul XX. La rândul lor, aceste sisteme politice au generat cele mai intense si tragice conflagratii din istoria omenirii. Au suprimat drepturile omului si au interzis exprimarea teoriilor sau opiniilor diferite cu privire la aparitia universului sau a societatii umane.

Un viitor bazat pe evolutionism nu va fi un viitor uman. Promotorii contemporani ai evolutionismului au ca ultim obiectiv insasi transformarea rasei umane. Teorii aberante de genul transspeciismului, transumanismului si al painismului deja incep sa devina la moda. Evolutionismul de asemenea deschide usa eugeniei si eutanasiei. La rândul lor, aceste idei promoveaza ideea eliminarii fiintelor firave din societate pe baza argumentului ca nu contribuie pozitiv la dezvoltarea sau perpetuarea speciei umane.

Mai mult, evolutionismul cauta redefinirea notiunii de "persoana" care sa includa, de exemplu, diferite specii de animale, dar in acelasi timp sa excluda fiintele umane nenascute sau fiintele care din motive medicale sunt incapabile de a rationa. Asa incep sa se deschida porti pentru posibila legiferare a eugeniei si a eutanasiei in România. In felul acesta, valoarea fiintei umane va fi trivializata.

Contrar afirmatiilor facute de SPLC, Rezolutiile Consiliului Europei nu au efect obligatoriu asupra statelor membre. România este stat suveran si ca atare are autoritate sa legifereze in domeniul educatiei nationale in conformitate cu valorile ei crestine si traditionale. Nu exista nici o constrângere la nivel international care ar putea impiedica România sa interzica predarea evolutionismului la nivel preuniversitar.

Tineretul preuniversitar din România nu are nevoie de teoriile fortate ale lui Voltaire sau Nietzsche. Voltaire, parintele ateismului modern, a faurit baza ideologica a sângeroasei revolutiei franceze din 1789, iar Nietzsche pe cea a totalitarismului nazist. In prezent, teoriile lui Nietzsche inspira, in parte, bazele ideologice ale miscarii transumaniste. Miscarea transumanista are ca ultim obiectiv inlocuirea rasei umane cu o specie supraumana, un hibrid uman-robot. In România, marxismul, mergând mâna in mâna cu evolutionismul, a creat baza ideologica a totalitarismului comunist. Nu dorim sa ne intoarcem in istorie. Dimpotriva, dorim ca noile generatii sa beneficieze de o educatie sanatoasa care garanteaza progresul societatii. Amintim, in final, ca bazele celei mai democrate si prospere societati contemporane, cea americana, au fost create pe baza unor teorii adânc inradacinate in credinta crestina.

România este stat suveran, iar parintii au dreptul si chiar obligatia sa ceara autoritatilor sa legifereze ceea ce ei cred este mai potrivit pentru copiii lor. Nadajduim ca punctele enuntate in aceasta Scrisoare Deschisa vor fi luate in considerare.

Cu deosebita stima,
Dr. Avocat Petre Costea
In numele Consiliului Director
Alianta Familiilor din România

sâmbătă, 1 martie 2008

Campanie: "Pastrati curata Biserica!"


Bloggerul Sceptik are o initiativa excelenta: declansarea unei campanii pe internet a webmaster-ilor si blogger-ilor ortodocsi pentru curatenie in Biserica. El propune sa fim cu ochii pe ce se intimpla in Biserica noastra ortodoxa si sa sanctionam, dupa puteri, in spatiul virtual apostazia, ecumenismul, tradarea, hotia, minciuna, compromisul, cenzura, fatarnicia si alte tare de care dau dovada unii clerici, in frunte cu unii ierarhi.
Sustin fara rezerve acest demers.