Tradiţii şi apucături
O MOSTRĂ DIN VOLUM…
Sufletul violet al politicianului
M‑am întrebat deseori dacă politicianul are suflet... Judecînd după
indiferenţa lui, aş tinde să cred că nu are. M‑am întrebat cui se închină...
Judecînd după rapacitatea lui, aş tinde să cred că banului. M‑am întrebat şi
dacă are vreo credinţă... Judecînd după instabilitatea lui, aş tinde să cred că
are mai degrabă necredinţă. Dar dacă greşesc, totuşi?
Au fost atîtea ocaziile în care politicienii
au fost văzuţi alături de cele sfinte! Chiar şi alături de cei sfinţi, la
marile praznice, în care alăturarea cu Biserica sau cu unii dintre slujitorii
ei păreau a folosi la imagine. Au fost chiar şi momente memorabile în care am
aflat că politicienii noştri ştiu versuri pe dinafară sau că au citit (unii
dintre ei) Biblia, Filocalia, pe Sfinţii Părinţi sau măcar vreo cărţulie de
învăţături creştineşti! Există, aşadar, premisele bănuielii că, pe undeva, au
avut sau chiar mai au urme de suflet. Că acest suflet ar putea avea chiar şi
pîlpîire! Ba chiar că, în anumite momente, are pînă şi combustie puternică! De
culoare violet!
Da, violet! Flacăra violetă care arde în
sufletul politicianului român este uneori atît de puternică încît transcende
graniţele Patriei române şi face cunoscută întregului mapamond iubirea
fierbinte pe care politicianul român o are pentru ceea ce este al lui: funcţii,
privilegii, bani, putere, afaceri, corupţie, indiferenţă, infidelitate,
superficialitate, semidoctism, grup, interese, pretenţii etc. Am reuşit să
facem cunoscută lumii întregi putreziciunea eşafodajului politic românesc, dar
şi ridicolul generat de o discuţie halucinantă în jurul unei teme de sorginte
ocultă şi obscură: flacăra violetă.
Nu voi intra în dedesubturile pseudo‑religioase
ale unei probleme ce ţine mai degrabă de ezoterism şi nu voi încerca să
analizez nimic din presupusele atacuri energetice ale unora asupra altora
dintre politicienii români. Nu cred că ar aduce nici un beneficiu publicului
acest lucru, însă ţin să observ că în tot melanjul de declaraţii, explicaţii,
analize, ironii şi investigaţii din perioada în care flacăra violetă ardea
intens, nu s‑a întrebat nimeni cît de firavă este mult trîmbiţata credinţă a
celor în cauză şi cît de fragil este eşafodajul sufletesc al politicienilor
români, psihologic vorbind. Despre aceste lucruri merită să vorbim puţin.
De ce să vorbim despre credinţa politicianului
român? Întîi pentru că face paradă de ea cu orice prilej şi o foloseşte pentru
a mai aduna capital de imagine. Apoi pentru că în Parlamentul României există
cruci în săli, pentru că se jură pe Biblie la învestituri şi pentru că unii
dintre politicieni au ajuns să boteze sau să cunune alături de interlopi, de
exemplu. Aşadar, unde este credinţa în Dumnezeu a celor care conduc ţara, cîtă
vreme apelează la ezoterisme bizare sau se tem de ele? De ce în seriozitatea
discuţiilor despre energii bune sau rele nu s‑a auzit nici un cuvînt despre
har, ca energie necreată divină? De ce Sfîntul Grigorie Palama nu a fost
pomenit măcar de teologi pentru a arăta lumii laice că Biserica are învăţătura
ei despre energii, divinitate, om şi lume? Că politicienii nu ştiu despre asta,
era de bănuit. Că se apleacă mai degrabă către zonele marginale ale falsei
spiritualităţi, era de aşteptat. Dar că din lumea teologică nu s‑a ridicat nici
o voce să arate măcar învăţătura Bisericii, e regretabil.
Tot regretabil e şi faptul că lumea
psihologică a fost rezervată, dacă nu chiar tăcută, în disputele despre flacăra
violetă, deşi pînă şi copiilor li s‑a părut cel puţin hazlie întreaga istorie.
Nu era nici greu, nici deplasat ca un psiholog să spună lămurit că “seriozitatea”
cu care printre politicieni s‑au strecurat “specialişti” în energii şi flăcări
violete sugerează fragilităţi îngrijorătoare în psihicul unora/multora dintre
cei de la conducerea ţării, la toate nivelurile. Dacă prezenţa unui mag pe
lîngă Hitler a fost privită ca o consecinţă a laturii oculte a teoriilor rasei
ariene, prezenţa nejustificată a unuia şi aceluiaşi “specialist energetic” în
mai multe anturaje politice româneşti denotă numai superficialitatea şi
labilitatea multiplă a clasei politice.
Desigur, nu e posibilă
catehizarea mediului politic, nici psihanalizarea lui, însă informarea sau sancţionarea
lui competentă pe linie teologică sau psihologică e obligatorie. Altfel,
Dumnezeu să ne păzească de tot spectrul de culori, care poate genera un
curcubeu cerebral periculos. Chiar dacă iubesc policromia, există o situaţie în
care cenuşiul îmi place: aceea în care el se referă la materia cerebrală
sănătoasă.
(Cristian Tabără, Lumea Credinţei,
numărul 80, din martie 2010)
PĂRINTELE
CONSTANTIN VALER NECULA
DESPRE CARTEA LUI
CRISTIAN TABĂRĂ
„Articolele care
alcătuiesc volumul de faţă au apărut, începînd cu anul 2003, în revista Lumea Credinţei. Într-un jurnalism
adeseori prea «de curte», Cristian Tabără caută să impună un profesionalism
acrivic şi atent la provocările lumii contemporane. De aceea nu ocoleşte
subiecte incomode, de aceea caută să răspundă la întrebările pe care
coechipierii de generaţie (PRO sau nu) le adresează prietenului lor. Nu are
pretenţia că le ştie pe toate, nu construieşte texte ultimative, nu-şi îngăduie
să nu-şi recunoască greşelile – fie ele şi de ton. Firesc ca în rostire, textul
lui este destins, lipsit de patimă cărturărească. El nu scrie pentru a elucida
probleme şi nici pentru a se problematiza fariseic. El scrie pentru bucuria
mărturisirii, pentru că este prieten cu Iisus Hristos, lucidul nostru Dumnezeu
Întrupat…” (din Cuvîntul înainte al
volumului).
Cristian Tabără, Tradiţii
& apucături, cu un cuvînt înainte de Părintele Constantin Necula [Sibiu], Editura «Lumea
Credinţei», Bucureşti, 2012, 189 pagini, format 13x20.