luni, 30 aprilie 2012

A murit Părintele Alexandru Capotă

S-a născut la 27 ianuarie 1919 în Cudalbi, jud. Galaţi. În 1937, în clasa a VII-a, făcea parte din Frăţia de Cruce de la Seminarul Teologic. A urmat cursurile Facultăţii de Teologie de la Chişinău, refugiată la Iaşi, apoi la Cernăuţi. În anul IV de facultate, 1943-1944, a fost şeful centrului studenţesc legionar din Cernăuţi. A fost arestat, judecat şi condamnat la patru ani de zile şi dus la închisoarea militară din Galaţi, iar ulterior la închisoarea militară Cernăuţi şi la închisoare Suceava. A făcut recurs la Înalta Curte de Casaţie şi i s-a casat sentinţa, iar dosarul a fost trimis pentru rejudecare la instanţa militară Iaşi, unde a fost achitat. În 1944 a absolvit facultatea şi şi-a început activitatea ca duhovnic la mănăstirea de maici de la Saon, Tulcea. A fost arestat la 17 ianuarie 1957 şi deţinut administrativ până la 1962, în coloniile de muncă de la Canal şi din Deltă, Grindu, Periprava, 9 Culmea. După 1989 a fost membru al Partidul Naţional Ţărănesc şi preşedinte al CDR la Galaţi. Din 1997, după moartea părintele Constantin Voicescu, a devenit duhovnicul Partidului „Pentru Patrie”. Între 2001-2004 a fost preşedinte al Federaţiei Române a Foştilor Deţinuţi Politici Luptători Anticomunişti. Un interviu cu Pr. Alexandru Capotă a fost publicat în Experienţe carcerale în România comunistă, vol. II, Polirom, Iaşi, 2008.
Pr. Alexandru Capotă a fost înmormântat vineri, 20 aprilie 2012. Dumnezeu să-l odihnească!

sâmbătă, 28 aprilie 2012

USL nu lasă PDL să moară

Probabil că USL a salvat astăzi viitorul PDL. Probabil că, dacă ar mai fi rămas cîteva luni la guvernare, PDL nu ar mai fi intrat în Parlament la proximele alegeri generale. Indiferent sub ce culori şi firme noi s-ar fi ascuns.
Căderea guvernului M.R. Ungureanu îi oferă PDL o nesperată perioadă de graţie, în care furia populară contra sa se va mai domoli, iar statutul de partid de opoziţie îi va înlesni o eventuală reformare (nici un partid nu s-a reformat cît a fost la putere).
Din această perspectivă, Traian Băsescu a luat cea mai bună decizie. Un eventual joc de-a numitul premierilor care să cadă la vot în Parlament ar fi periclitat mai mult situaţia ţării şi deopotrivă pe cea a PDL. Menţinînd artificial la guvernare Cabinetul Ungureanu, interimar, chiar pînă la alegerile parlamentare (căci existau chichiţe procedurale) n-ar fi rezolvat nimic, ba ar fi dăunat şi mai mult intereselor PDL. Bun, poate că Băsescu şi PDL şi-ar mai fi plătit din datoriile către vechii creditori şi ar mai fi pus ceva deoparte, dar s-ar fi sinucis politic.
Continuare în ROSTonline.ro.

joi, 26 aprilie 2012

Pentru spargerea monopolului în politica dîmboviţeană

Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei "Salvaţi Bucureştiul", este un nume prea puţin cunoscut  încă. Dar promite să spargă monopolul pe politică, cel puţin în Bucureşti. Cred că asta este şi miza cea mai importantă a candidaturii sale la Primăria Capitalei. Şansele de a fi ales sînt, s-o recunoaştem, modeste. El nu are un aparat de partid la îndemînă, care să-i asigure propaganda în campanie şi spatele în timpul scrutinului, nici milioane de euro pentru pomeni electorale şi manifestări grandioase. Are însă şcoală, credibilitate, imaginaţie, cîteva realizari la activ, un proiect clar şi simplu pentru Capitală, multă dăruire şi destui prieteni şi simpatizanţi. Dovadă că a strîns deja cele 36.000 de semnături necesare pentru a se înscrie în cursă. Deci primul pas pentru spargerea monopolului a fost făcut. De acum începe cu adevărat campania pentru Bucureşti. Îl urmăresc de vreun an şi îmi place ce face. Am auzit că nu e un om credincios, dar nu l-am văzut să se manifeste împotriva credinţei. Pe de altă parte, am citit o declaraţie a sa  naţionalistă care mi-a plăcut. Ştiu că îl susţin oameni foarte diverşi, de la Dreapta la Stînga, între care unii nu-mi inspiră încredere, iar alţii îmi repugnă de-a dreptul, din pricina defectelor lor de caracter şi/sau a "credinţelor" şi năzuinţelor pe care le au. Dar mi se pare remarcabil faptul că Nicusor Dan a reuşit să întrunească adeziunile unor persoane extrem de diferite, care în mod normal nu şi-ar fi dat mîna în nici un proiect. Asta înseamnă că ar putea fi un primar al tuturor. Important este ca, dacă va ajunge primar, să-şi urmeze propriul program, nu agenda altora. Una peste alta, Nicuşor Dan îmi pare o alegere nu numai onorabilă, ci şi responsabilă, şi nu doar prin comparaţie cu oamenii propuşi de USL şi PDL pentru funcţia de primar general al Bucureştiului. Chiar dacă nu va învinge, voi fi împăcat că n-am mai votat "răul mai mic", ci un om despre care chiar cred că merită.

miercuri, 25 aprilie 2012

TABARA NAŢIONALĂ STUDENŢEASCĂ DE ETNOGRAFIE

"Perspectiva civilizaţiei româneşti"
27 aprilie - 1 mai 2012
A.S.C.O.R. filialele Oradea, Timişoara, Craiova, Liga Studentţilor din Cluj, Oradea şi Timişoara, şi Organizaţia Tinerilor din Sibiu, în colaborare cu Mănăstirea Oaşa organizează în perioada 27 aprilie - 1 mai 2012 tabara naţională de etnografie cu tema "Perspectiva civilizaţiei româneşti".
Locurile de desfăşurare a taberei: Mănăstirea Oaşa (Munţii Şureanu, 1400 m, jud. Alba) şi  metocul Mănăstirii Oaşa "Sf. Ioan Evanghelistul" (Găbud, jud. Alba).
Programul va consta în:
- vizitarea cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei: Costeşti, Blidaru, Sarmizegetusa Regia (cetatea regilor daci) (avându-l ca ghid pe dl. Vladimir Brilinski)
- participarea la conferinţe şi seminarii de folclor susţinute de invitaţii: dl. Costion Nicolescu, teolog, etnolog, publicist, dl. Ioan Sorin Apan, profesor şi coordonator al proiectului Minisatul Sf. Andrei, Părintele Iustin Miron, stareţul Mănăstirii Oaşa, şi Părintele Pantelimon Şuşnea, iconar şi fotograf Mănăstirea Oaşa.
Temele discutate în dialog cu studenţii vor viza componentele specifice civilizaţiei româneşti, precum:
· Creştinarea dacilor
· Moştenirea dacică
· Viziunea asupra timpului şi spaţiului
· Legile şi ierarhiile satului
· Creaţia literară populară
· Sărbătorile
· Arta populară: arhitectura, muzica, costumul popular etc.
· Obiceiuri
· Înţelepciunea sătească
· Psihologia românului
· Analiza limbii etc.
"Satul reprezintă cu adevărat o unitate socială, românească, organică. Tot ceea ce ne aparţine mai deplin si este crescut mai viu in sat se afla. Minunea istorică a poporului românesc în faţa căreia istoricii străini şi români stau nedumeriţi, o pot afla tot aici. Vechea noastră civilizaţie, este o civilizatie sătească despre care putem spune că a fost odată cu neamul. (....) Poporul românesc, cu străvechea lui civilizaţie sătească, este o fiinţă şi ca orice fiinţă are un chip al său propriu de a fi. Să-l cercetăm aşa cum se înfăţişează în realitatea concretă. Respectul naturii lucrurilor sş dragostea pentru ceea ce este viu, ne dau putinţa să pătrundem în adâncimi nebănuite. (...) Activitatea religioasă este în centrul vieţii satului românesc. Toate celelalte fenomene, atât cele ce privesc ordinea materială a lucrurilor cât şi cele ce privesc ordinea lor spirituală, sunt străbătute de religie ca de un fir nevăzut. Toate celelalte activităţi, fie ele artistice, tehnice, economice, politice sau juridice, sunt judecate şi îndrumate în sensul desfăşurării vieţii religioase. (...) Religia cu sistemul său de credinţe şi practici, ca răspuns lumii de taină ce înconjoară omul satului românesc, alcătuieşte inima întregului spiritual şi social. Din punct de vedere spiritual, satul românesc tradiţional înseamnă credinţa în Dumnezeu, înseamnă creştinism. Autonomia deosebitelor activităţi e mai mult aparentă decât reală, pentru că în fond oamenii satului de îndată ce cred în Dumnezeu, dau întâietate activităţii religioase şi puterii sale absolute; ceea ce face ca restul activităţilor să fie străbătute de un suflu religios.
În satul romanesc, fenomenul religios se caracterizează înainte de toate printr-o totală cuprindere, în aşa fel că îmbrăţişează aproape toate chipurile de manifestare ale vieţii sociale. Întreaga viaţă obştească a satului respiră o atmosferă religioasă. Activităţile îşi găsesc de obicei îndreptăţirea şi raţiunea în religie.
" Ernest Bernea

Cazarea şi masa sunt gratuite. Se plăteşte doar transportul.
Înscrieri în tabara: până în 24 aprilie 2012.
Contact: Oana Prajea 0744 361 943
Email: oana27mail@yahoo. com

vineri, 20 aprilie 2012

TVR Info: Statele Unite ale Europei. Viziunea creştină: pro şi contra

UPDATE


Sîmbătă, 21 aprilie, de la ora 10:10, TVR Info va difuza o nouă ediţie a emisiunii "De la plus la infinit”, realizată şi moderată de dl Răzvan Bucuroiu, pe tema Statele Unite ale Europei, Viziunea creştină: pro şi contra. Participă d-nii Răzvan Codrescu (scriitor, redactor şef al revistei ROST şi preşedinte de onoare al Asociaţiei omonime) şi Adrian Papahagi (eseist, vicepreşedinte al Fundaţiei Creştin Democrate), în studio, dl Radu Preda (teolog ortodox, lector la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi director fondator al Institutului Român de Studii Interortodoxe, Interconfesionale și Interreligioase), în duplex de la Cluj-Napoca, şi subsemnatul, prin telefon. Cred că este o foarte utilă discuţie pe un subiect care ne va mai preocupa un timp îndelungat.
Emisiunea a fost înregistrată în urmă cu cîteva săptămîni, programată iniţial pentru a fi difuzată pe 7 aprilie şi amînată din pricina unor evenimente politice la zi. 
Vă invit să o urmăriţi şi să o comentaţi aici. Sper să pot pune şi online înregistrarea emisiunii, săptămîna viitoare.  


joi, 19 aprilie 2012

Noul site al Grupării ROST

Astăzi, am deschis noul site al Grupării Rost: www.ROSTonline.ro. Este un alt produs al Asociaţiei "Rost", nu varianta online a revistei ROST tipărite. ROSTonline.ro este o platformă de reacţie rapidă, care propune lumii româneşti o perspectivă a Dreptei creştine asupra evenimentelor, problemelor şi aspiraţiilor naţionale. Aici vor scrie nu doar cei care sînt membri ai Asociaţiei sau colaboratori ai revistei ROST, ci toţi cei care se regăsesc în viziunea Dreptei creştine, cultivă valorile şi principiile Dreptei creştine şi îi împărtăşesc idealurile. Să fie într-un ceas bun! Doamne, ajută!

vineri, 13 aprilie 2012

MEDITAŢIE ASUPRA ÎNVIERII

“Moartea de martir de bunăvoie a Apostolilor e cea mai bună dovadă a Învierii şi cea mai elocventă dovadă istorică. Sînt două teme care se susţin: Învierea a dat credinţa puternică a Apostolilor, tocmai după ce credinţa lor scăzuse pînă la mîhnire, iar a doua, moartea Apostolilor pentru Numele lui Hristos confirmă Învierea.
Ce a intervenit ca să schimbe frica Apostolilor în entuziasm pînă la moarte? Învierea. Învierea lui Hristos nu e numai un fapt metafizic, un fapt supranatural, învelit în nesiguranţă, în presupuneri, ci e un fapt istoric. […]
Lumea s-a transformat pentru că nişte simpli pescari din Galileea, greoi cu mintea, au văzut cu ochii lor Învierea Fiului lui Dumnezeu. Ei au avut puterea de a aduce la picioarele crucii pe filosofii păgîni, care ţineau în mîini cultura lumii, pe senatori, pe toţi oamenii mari ai zilei şi pe preoţii templelor păgîne. Ei au răsturnat pe zeii milenari de pe Muntele Olimpului tot cu simplele cuvinte: «A înviat Hristos, noi L-am văzut după Înviere…» […] Ei au propovăduit cu inima, cu entuziasmul pe care îl dă adevărul. […]
Tăria creştinismului stă pe această puternică temelie: a înviat Hristos, vom învia şi noi pentru o viaţă veşnică, deci trebuie să luptăm pentru a o cîştiga şi a nu face zadarnică ispăşirea lui Hristos, căci El a ispăşit pentru fiecare om.
Noi nu L-am văzut pe Iisus înviat, dar cînd Apostolii L-au văzut înviat şi cînd, pentru această susţinere că L-au văzut, au primit o viaţă de cerşetori prigoniţi şi moartea chinuită pe care chiar o propovăduiau, cum putem să ne mai îndoim de adevărul Învierii şi să nu strigăm, cu toată puterea sufletului nostru: «HRISTOS A ÎNVIAT!» ?
Olga Greceanu, Meditaţii la Evanghelii

miercuri, 11 aprilie 2012

Societatea civilă creştină cere o şansă pentru pruncii nenăscuţi şi pentru mamele care vor să-i ucidă

23 de asociaţii civice creştine au depus astăzi la Parlament şi la Guvern un memoriu prin care îşi declară sprijinul pentru adoptarea "propunerii legislative privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină”.
Semnatarii Memoriului apreciază că proiectul de lege “serveşte scopului propus, adică ocrotirea sănătăţii şi a dreptului la integritatea fizică şi psihică ale femeii aflate în criză de sarcină; poate contribui la reducerea ratei avortului în România; nu conţine prevederi contrare tratatelor internaţionale la care România este parte.” Şi solicită Puterii să îl adopte în forma înregistrată pentru dezbateri.
De reţinut că legi similare funcţionează în Belgia, Franţa, Germania, Olanda, Slovacia, Portugalia, state member ale UE.
Proiectul de lege, iniţiat de doi deputaţi PDL şi susţinut de 51 de parlamentari, prevede obligativitatea femeii care vrea să facă avort de a apela la ajutorul unui psiholog, care, în timpul a cel puţin unei şedinţe de consiliere, să o conştientizeze asupra a ceea ce înseamnă chiuretajul. Psihologiul îi va prezenta inclusiv filme şi fotografii care arată ce riscuri şi ce responsabilitate presupune întreruperea de sarcină. Femeia va lua singură decizia de a face sau nu avort, dar numai după o perioadă obligatorie de gîndire de cinci zile. În acest timp, iniţiatorii proiectului de lege consideră că femeia poate reflecta suficient pentru asumarea conştientă a unei hotărîri. 


Este un pas foarte mic pentru oprirea măcelului la care poporul român se dedă de mai bine de jumătate de veac, soldat cu peste 22 de milioane de victime inocente. Dar e mai mult decît a asista impasibili la continuarea crimelor. Pentru că avortul este o crimă.
Dacă toate celelalte crime sînt condamnabile, nu văd de ce omorîrea unui prunc nenăscut nu e considerată şi pedepsită ca atare.
Femeile care apelează la avort ar trebui să ştie că acesta nu este o metodă contraceptivă şi că, indiferent de justificări, prin avort este curmată o viaţă. Sînt absolut convins că, dacă ar şti asta şi mai ales dacă ar vedea cum se petrece atrocitatea, cele mai multe femei nu ar mai avorta. 


Însă, în lumea asta întoarsă pe dos, aceste adevăruri banale sînt contestate sub tot felul de pretexte care ţin esenţial de comoditatea celor care le invocă. De pildă, nu poate fi un motiv de crimă lipsa de resurse materiale pentru creşterea unui copil. Căci atunci ne putem aştepta ca, nu peste multă vreme, să fie exoneraţi de orice răspundere şi cei care ucid oameni pentru a-i jefui.
Organizaţia de femei a PSD şi 22 de ONG-uri – dintre care unele sînt cunoscute pentru poziţiile lor anticreştine şi antinaţionale, iar altele au interese în industria “planificării familiale” – au cerut iniţiatorilor să retragă proiectul de lege amintit mai sus, iar parlamentarilor să-l respingă, dacă ar intra la vot. Motivul este că, prin consiliere psihologică, femeile ar fi manipulate. Preluînd această poziţie, unele publicaţii au mers pînă într-acolo încît au afirmat că prin această lege ne-am întoarce în perioada comunistă, în care avorturile erau interzise. O minciună stupidă. De fapt, oponenţii legii vor să ţină în ignoranţă mai departe majoritatea femeilor care apelează la chiuretaj.
Este incredibil cum Stînga (politică sau civică) se dă de ceasul morţii pentru protejarea oricărei vietăţi de  pe faţa pământului, asumă un ecologism radical, care merge pînă la proteste stridente (contra vînătorilor, contra eutanasierii cîinilor etc), dar nu dă nici două parale pe viaţa unui om. Chiar dacă e nenăscut, fătul este deja o persoană cu viaţă în ea încă de la concepţie. Cum să-i iei viaţa?  


Redau mai jos Memoriul integral al celor 23 de organizaţii civice creştine care sprijină adoptarea acestei minime măsuri cu efect anti-avortiv.

Către,
Parlamentul României
Guvernul României (Minsterul Sănătăţii şi Ministerul Muncii şi Familiei)
Spre ştiinţă,
Colegiul Medicilor din România
Societatea Naţională a Medicilor de Familie

Punct de vedere
referitor la
Propunerea legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină

Vă transmitem următorul punct de vedere privind Propunerea legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină, aflată în dezbaterea Parlamentului României.
Apreciem că adoptarea şi aplicarea corespunzătoare a acestui act normativ:
·                    Serveşte scopului propus, adică ocrotirea sănătăţii şi a dreptului la integritatea fizică şi psihică ale femeii aflate în criză de sarcină;
·                    Poate contribui la reducerea ratei avortului în România;
·                    Nu conţine prevederi contrare tratatelor internaţionale la care România este parte.

Introducere

Propunerea legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină este materializare a dreptului la informaţie, a dreptului la ocrotirea sănătăţii şi a dreptului la integritatea fizică şi psihică al femeii aflate în criză de sarcină.
Propunerea legislativă ridică dreptul la informare al femeii la nivel de necesitate publică, sprijinind femeia aflată în criză de sarcină petnru a lua măsuri conştiente şi informate. A susţine libertatea de acţiune, dar a înfiera cunoaşterea premergătoare este o contradicţie în termeni întrucât necunoaşterea înseamnă îngrădirea dreptului de a alege.
Multe femei regretă graba şi lipsa prezentării unei opţiuni, aşa cum dovedeşte proiectul de informare publică „RUPE TĂCEREA” (www.rupetacerea.ro) iniţiat de Asociaţia PRO VITA - filiala Bucureşti. 


Prezentăm în continuare principalele argumente care susţin necesitatea ridicării dreptului la informare al femeii în criză de sarcină la nivel de necesitate publică.
1. Consacrarea dreptului la informare la nivel constituţional şi supraconstituţional. Garantat prin Convenţia (europeană) pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale[1]  cât şi prin Constituţia României[2] dreptul la informare este prevăzut în mod special în legătură cu drepturile pacienţilor. Un pacient informat poate alege singur dintre alternativele ce i se prezintă şi de aceea unul dintre cele mai importante drepturi recunoscut pacienţilor, ce se regăseşte în reglementările europene[3] şi interne[4], este cel la informare. Potrivit acestuia pacienţii trebuie să primească informaţii, să le înţeleagă, să analizeze situaţia şi să ia decizii în cunoştinţă de cauză.
Propunerea legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină respectă în totalitate cerinţele europene cu privire la dreptul pacienţilor la informare prin garantarea unui cadrul legal în care se acordă informaţii cu privire la situaţia femeii aflate în criză de sarcină, prin prezentarea alternativelor şi prin acordarea unui timp de gândire în care să poată analiza situaţia sa în funcţie de informaţiile corecte şi obiective primite de la un specialist.
2. Dreptul femeii în criză de sarcină este susţinut de necesitatea instituirii obligaţiei de respectare a libertăţii de opţiune a femeii.
Deşi femeia are, prin actuala legislaţie, dreptul prezumat de a alege, în mod paradoxal ea nu are niciun drept la vreo informaţie consistentă în baza căreia să aleagă.
În societatea românească, femeia aflată în criză de sarcină se află de cele mai multe ori într-o situaţie vulnerabilă în care poate fi uşor constrânsă sau influenţată, precum presiunea şi ameninţarea psihologică, materială sau chiar fizică din partea terţilor (partener, părinţi etc.). Astfel de situaţii interferează cu decizia autonomă a femeii şi adesea o obligă la decizii pe care de fapt ea nu le doreşte şi care vor avea urmări asupra ei.
În acest context, cea mai bună soluţie pentru femeia în criză de sarcină este acordarea unui timp de răgaz în faţa presiunilor terţilor care doresc impunerea avortului contrar voinţei ei.
Prin cercetarea, în cadrul consilierii, a cauzelor care au condus la criza de sarcină şi a eventualelor presiuni din partea terţilor, pot fi identificate soluţii, oferite de mediul non-guvernamental sau de stat, prin intermediul cărora femeia poate primi sprijinul necesar, dacă decide să continue sarcina. Acordarea unui timp de răgaz sprijină femeia pentru a lua decizia fără grabă.
Pe de altă parte, introducerea unei proceduri conforme propunerii legislative nu are decât un efect dilatoriu, nesuprimând libertatea de voinţă a femeii. Punând în balanţă interesul de a proteja femeia în criză de sarcină de presiuni externe şi dreptul femeii de a dispune de corpul său într-un timp rapid, legiuitorul raţional va da efect primei opţiuni.
Menţionăm că propunerea legislativă nu reduce perioada de timp în care se poate efectua legal avortul şi prevede excepţiile necesare pentru situaţiile de urgenţă.
Consilierea de către un specialist a femeii aflate într-o astfel de situaţie vulnerabilă reprezintă o protecţie a acesteia împotriva informaţiilor incorecte sau a lipsei de informaţie. Cabinetele de consiliere sunt o barieră împotriva exploatării femeii aflate în criză de sarcină de către partener, familie sau colectivitate.
3. Necesitatea rezolvării unor probleme sociale curente, care cel mai probabil vor atrage sancţionarea României de către Curtea de la Strasbourg. În prezent, România este chemată în faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului[5] într-o cauză în care reclamanta, care a rămas sterilă în urma unui avort, nu a fost informată înainte de a face avortul despre riscuri şi alternative. Reprezintă o susţinere a drepturilor femeii de a parcurge o etapa de informare pentru ca, aşa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor, şi în cazul reclamantei, aceasta a ajuns să regrete decizia luată în lipsa unor cunoştinţe despre riscuri pe care, dacă le-ar fi cunoscut, nu şi le-ar fi asumat şi a unor informaţii despre alternativele dintre care ar fi ales.
Mai mult, impunerea unor măsuri precum cele aduse în discuţie de propunerea legislativă este doar o chestiune de timp în condiţiile în care, cel mai probabil reclamanta va avea câştig de cauză, iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului va sancţiona Statul român, acesta fiind obligat să se conformeze cerinţelor Curţii şi să ia măsuri pentru a preveni repetarea încălcării drepturilor femeii.
4. Măsura nu este o noutate absolută, ci implementarea unor măsuri de succes din alte state ale Uniunii Europene. Ca stat membru al Uniunii Europene, România nu poate face abstracţie de faptul că tot mai multe state europene[6] se aliniază la normele europene cu privire la dreptul pacientului de a fi informat şi pentru acest caz particular al femeii aflate în criză de sarcină, adoptând legi interne care reglementează consilierea femeii şi o perioada de aştepare-reflecţie.
5. Apreciem că prevederile şi însuşi principiul legii sunt rezonabile în raport cu altele, aplicabile în situaţii care presupun decizii similare. În baza aceluiaşi drept la informare, în toată Uniunea Europeană pe pachetele de ţigări sunt afişate imagini ale unor bolnavi de cancer, însoţite de mesaje fără echivoc precum „fumatul poate ucide”. De asemenea, în situaţia unei intervenţii medicale incomparabil mai puţin problematice decât decizia în criza de sarcină, precum chirurgia estetică, procesul de informare este unul complex.
6. Aplicarea corespunzătoare a legii poate duce la reducerea ratei avortului în România. Remarcăm că toate statele UE care au în vigoare o legislaţie eficientă a „consimţământului informat” au rate ale avortului semnificativ mai reduse decât ţările care nu au astfel de legislaţie. Deşi o legătură clară între cele două este imposibil de stabilit, totuşi aceste date sugerează că adoptarea şi punerea în aplicare a unui act normativ de acest fel poate fi o bună modalitate de reducere a ratei avorturilor în România, în continuare foarte ridicată.
Din experienţa anterioară, pe alocuri foarte bogată, a centrelor de consiliere deschise de unele din organizaţiile semnatare ale acestui memoriu, rezultă că activitatea de consiliere are efecte benefice, mai ales atunci când este însoţită de măsuri concrete de sprijin.

Concluzie


Solicităm Guvernului României să avizeze favorabil şi Parlamentului României să adopte această iniţiativă legislativă în forma înregistrată pentru dezbateri.


[1] Art. 10 din C.E.D.O..
[2] Art. 31 din Constituţia României.
[3] Spre exemplu, Carta Europeană a Drepturilor Pacienţilor sau Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale.
[4] Spre exemplu, Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii sau Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacientului.
[5] Cauza Csoma împotriva României, no. 8759/05.
[6] Spre exemplu: Belgia, Franţa, Germania, Olanda, Slovacia, Portugalia.
____________________

Semnatari
Asociaţia "Darul Vieţii" (Timişoara)
Federaţia Organizaţiilor Ortodoxe Pro-vita din România (13 ONG-uri)
Fundaţia Pro Vita Medica (Timişoara)
Alianţa Familiilor din România
Asociaţia Familiilor Catolice "Vladimir Ghika"
CARITAS Bucureşti
Centrul de Consiliere şi Informare pentru Femei cu Sarcină Nedorită "Puls" (Oradea)
Asociaţia "Familia şi Viaţa" (Roman)
Asociaţia "Centrul Iochebed" (Alba Iulia)
Fundaţia "Clinica Pro-vita" (Cluj-Napoca)
Asociaţia "Clinia Provita Internaţional" (Bucureşti)
Centrul "Noua Speranţă" (Deva)
Fundaţia Creştină "Părintele Arsenie Boca" (Bucureşti)
Asociaţia Provita Media (Bucureşti)
Mercy's Action Mission, Inc. (Arad)
Comunitatea "Magnificat" a Reînoirii Carismatice Catolice (Bucureşti)
Asociaţia "Filotheia" pentru ocrotirea culturală a copiilor (Bucureşti)
Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni (Bucureşti)
Asociaţia pentru Cultură şi Educaţie "Sf. Daniil Sihastru" (Bucureşti)
Asociaţia "Metamorfosis" (Beiuş)
Liga pentru Utilitate Publică (Bucureşti)
Fundaţia "Sfinţii Închisorilor" (Piteşti)
Asociaţia "Rost" (Bucureşti)


duminică, 8 aprilie 2012

La plecarea preotului martir Oprea Crăciun

Cu multă durere am aflat că astăzi unul dintre supraviețuitorii Experimentului Pitești, părintele Oprea Crăciun (86 ani), un minunat preot mărturisitor din comuna Cinciș – Hunedoara, a plecat la Domnul. Va fi înmormîntat marţi, 10 aprilie, ora 12.30, la cimitirul din Cinciş.


Părintele Crăciun a fost arestat în anul 1948, fiind condamnat de Tribunalul Militar din Timișoara, pentru “uneltire împotriva ordinii sociale”, cunoscînd terorile din închisorile comuniste din Arad, Oradea, Timișoara, Gherla, Pitești, Aiud, Jilava, iar mai apoi la Canal. L-a cunoscut îndeaproape pe părintele Arsenie Boca și a fost duhovnicul unui alt mare stîlp al Ortodoxiei, părintele Ioan Sabău. Era imposibil să nu fii molipsit de dragostea sa, de bucuria unei trăirii cum rar mi-a fost dat să întîlnesc.
La Pitești s-a pus problema “reeducării”, de către Bogdanovici și Țurcanu; erau condamnați, însă lucrau în serviciul Securității. Au început să ne bată, pentru orice; dacă nu te mișcai repede, puneau bîta pe tine. Timp de cîteva luni ne-au dat numai varză, fiartă în apa ei. Nu aveai chip nici să te scoli de pe pat. Pe niște fiare dormeam. Iar cînd eram mulți, dormeam pe jos. O parte din detinuţi au hotărît „să-și schimbe atitudinea”, adică să treacă de partea torționarilor, împotriva colegilor de celule. Atunci s-a pornit învrăjbirea. Cei care voiau să-și schimbe atitudinea aveau la îndemînă bâte. Și ne-au lovit în cap, ne-au bătut zdravăn!

Părintele Oprea Crăciun despre perioada petrecută la Închisoarea Pitești.
Despre Arsenie Boca Părintele Crăciun vorbește într-un excelent interviu acordat lui Valentin Iacob, în Formula As.
Dumnezeu să-l așeze în ceata drepților!

 Fotografii realizate de George Crăsnean.

sâmbătă, 7 aprilie 2012

FOTO. O reverenţă în faţa demnităţii româneşti

Cîteva secvenţe, surprinse de prietenul Irinel Cîrlănaru (căruia îi mulţumesc pentru generozitatea de a le împărtăşi cititorilor acestui blog), dintr-un eveniment de excepţie, organizat de Compania Passe Partout "Dan Puric", miercuri 4 aprilie, la Sala Rapsodia.

LATER EDIT
Despre ce s-a petrecut miercuri seara la Rapsodia, vă invit să citiţi un excelent articol al dlui Lucian D. Popescu pe blogul dlui Răzvan Codrescu.
Dl Dan Puric şi dl Marcel Petrişor
Dl Gheorghe Jijie, fost deţinut politic, primind Premiul pentru Demnitate Românească din partea Fundaţiei "Aiud"
 
Secvenţă din spectacolul "Testament"

joi, 5 aprilie 2012

ROST 108: FAMILIA ŞI TEMEIURILE EI

A apărut numărul 108 al revistei Rost (care este şi numărul pascal al anului 2012), cu tema „Familia şi temeiurile ei”. Editorialul semnat de directorul revistei (Claudiu Târziu) are un titlu cel puţin provocator: „Desfiinţarea României”.


Ancheta de opinie a numărului, realizată de Mădălin Iacob şi intitulată „Familia şi societatea contemporană”, aduce patru perspective asupra problemei: a unui sociolog (Corina Bistriceanu-Pantelimon), a unui jurist (Lucian D. Popescu), a unui preot (Visarion Alexa) şi a liderului Alianţei Familiilor din România (Bogdan Mateciuc).


Tema centrală este ilustrată şi de articolele „Familia creştină. Scurtă introducere ortodoxă în teologia vieţii conjugale” (Răzvan Codrescu), „Ce trebuie să ştie cei care se căsătoresc” (Răzvan Codrescu), „Căsătoria ca mucenicie şi liturghie! (Paul S. Grigoriu), precum şi de interviul numărului (relizator: Mădălin Iacob), în care părintele Nicolae Tănase vorbeşte despre „«Familia» de la Valea Screzii”.


Praznicului Învierii îi sînt închinate articolele „În miezul timpului pascal” (Răzvan Codrescu), „Unitatea lumii în moarte şi înviere” (Paul S. Grigoriu) şi „Vegheaţi ca să nu deznădăjduiţi!” (Constantin Mihai).


Dosarul numărului (realizator: Alin Mureşan) îi este dedicat regretatului Mihai Buracu (1930-2011), fost deţinut politic, trecut prin iadul de la Piteşti (despre care a şi scris o carte memorabilă).


Două urmări din numărul trecut sînt demne de toată atenţia: „Modelul salazarian al revoluţiei conservatoare” (Florin Ciprian-Mitrea) şi „Semnificaţii ale globalizării” (Cristi Pantelimon).


Rubrica de poezie îi este din nou dedicată lui Dante Alighieri (Purgatoriul, Cîntul XXV, versiunea Răzvan Codrescu), iar cea de proză îl are ca semnatar pe romancierul Dan Stanca („Femeia nevăzută”).

Mai semnează în acest număr: Mihai Albişteanu (care avertizează asupra „capcanei bruxelleze”), Vadim Guzun (file din istoria Basarabiei în secolul XX), Alina Ioana Dida (de data aceasta cu recenzii de carte), Sorin Lavric („În marginea Trilogiilor” lui Blaga), Paul Ghiţiu (ca traducător al lui Russell Kirk). (R. C.)


Publicaţia costă 5,9 lei şi poate fi cumpărată de la anumite chioşcuri de presă şi librării, dar mai ales în sistem de abonament (cu 30% reducere), de la redacţie. În Bucureşti se mai găseşte la Librăria Sophia (str. Bibescu Vodă nr. 19), Librăria Bizantină 1 (str. Regina Maria nr. 50), Librăria Bizantină 2 (str. Bibescu Vodă nr. 20), în magazinele Naturalia din Calea Floreasca nr. 25, Calea Moşilor nr. 209, Piaţa Alba Iulia - Bd. Unirii nr. 69 şi la chioşcul Acces Press din Piaţa Sudului, de la capătul liniei de troleu. Vedeţi aici librăriile din ţară la care o găsiţi.

TVR Info: Identitatea religioasă în "Statele Unite ale Europei"

UPDATE
Difuzarea emisiunii a fost reprogramată pe 21 aprilie, din pricina unor evenimente politice la zi, pe care TVR Info, un post de ştiri totuşi, trebuie să le transmită. 
----------------------
Sîmbătă, 7 aprilie, de la ora 10:10, TVR Info va difuza o nouă ediţie a emisiunii "De la plus la infinit”, realizată şi moderată de dl Răzvan Bucuroiu, pe tema identităţii religioase în "Statele Unite ale Europei". Participă d-nii Răzvan Codrescu şi Adrian Papahagi, în studio, dl Radu Preda, în sistem duplex de la Cluj-Napoca, şi subsemnatul, prin telefon.
Cum emisiunea a fost înregistrată, vă pot garanta că merită să o urmăriţi :-)

luni, 2 aprilie 2012

Spectacol în onoarea foştilor deţinuţi politic

Compania Passe Partout "Dan Puric" va invită la Teatrul de pe Lipscani (Sala Rapsodia), miercuri 4 aprilie, ora 19.00, la un eveniment dedicat martirilor din temniţele comuniste.
Dan Puric va prezenta cărţile Teofan. Remember (vol I), de Doina Iovănel Spineanu şi Cumplite încercări, Doamne! Anii de mucenicie ai temniţelor comuniste, de Marcel Petrişor. 
De asemenea, Fundaţia AIUD va acorda "Premiul pentru Demnitate Românească".
Începînd cu ora 20.00, va avea loc premiera spectacolului "Testament", după scenariul şi în regia Finetei Grigorescu.
După spectacol, autorii vor acorda autografe.


"Idealuri… independență, unire, rezistență. Mostre de demnitate și credință românească. Și, pentru toate și mai presus de toate, jertfă. De când am ascultat un concert de colinde pe versuri scrise de martirii rezistenței anticomuniste, am intrat în starea de destin. Așa s-a născut și a crescut în mine acest TESTAMENT, care mărturisește povestea de dragoste întru Hristos a neamului românesc. Este o pagină de istorie nescrisă cu cerneală, ci zugrăvită în ființa noastră națională cu lacrimi și sânge.
Recitalul se constituie pe trepte de înălțare spirituală: Cartea, Plecarea De Acasă, Ruga, Iubita, Crăciunul, Familia, Lupta, Crezul, Învierea.
Dedic acest spectacol foștilor deținuți politic, luptători anticomuniști români, precum și nouă, tuturor moștenitorilor acestui Testament spiritual, pe care avem datoria să-l cercetăm și să-l împlinim. Cu Dumnezeu, înainte!" (Fineta Grigorescu)