Franţa
sub teroare. 17 morţi în trei zile, victime ale răzbunării unor islamişti
radicali pentru insultarea Profetului lor. Între cei împuşcaţi, zece jurnalişti
de la săptămânalul satiric “Charlie Hebdo”. Teroriştii au fost ucişi la rândul
lor, dar nu înainte de a ridiculiza câtva timp poliţia.
Europa
este oripilată şi solidară cu Franţa. La Paris milioane de oameni au mărşăluit
pentru democraţie şi împotriva terorismului, în frunte cu numeroşi şefi de state
şi de guverne.
Pe
buzele tuturor, jurnalişti, politicieni, cetăţeni simpli, scoşi dintr-ale lor
de măcel, stă afirmaţia: “Apărăm libertatea de exprimare” . Fals!
Realitatea
este că în Franţa s-au ciocnit două ideologii extreme, două totalitarisme, unul
soft, celălalt hard. Neomarxismul şi fanatismul religios. Ambele violente, ambele
distrugătoare ale normalităţii, ambele rezultat al răstălmăcirii dogmatice a
valorilor imuabile ale lumii: adevăr, bine, frumos.
Ziariştii
de la “Charlie Hebdo” au fost ucişi sub cuvânt că au batjocorit religia
musulmanilor. Doi islamişti, cetăţeni francezi, crescuţi şi educaţi în Franţa,
recidivişti pe tărâmul terorismului, n-au suportat să le fie luată în derâdere credinţa
şi au pus mâna pe arme. Însă, creştinismul şi mozaismul au fost şi ele
bălăcărite în texte şi caricaturi în “Charlie Hebdo”, şi nici creştinii, nici
evreii nu au ucis pentru asta.
A
fost, de fapt, o motivare religioasă a crimei. Dacă nu ar fi avut pretextul
caricaturilor ofensatoare pentru islam, ucigaşii ar fi găsit al motiv pentru
carnagiu. După cum o arată omorârea persoanelor care nu aveau vreo legătură cu
redacţia “Charlie Hebdo”.
Fapele
teroriştilor se înscriu într-un tipar ideologic şi vin în şirul a numeroase asasinate
comise aproape zilnic, peste tot în lume, în numele islamului.
Ziariştii
de la “Charlie Hebdo” provocau de mult timp pe toată lumea, fuseseră ameninţaţi
şi erau păziţi de poliţie. Publicaţia avea un public semnificativ constant şi
din acest motiv. Dar nu neapărat banii şi nu numai afirmarea unui neîngrădit
drept la libera exprimare erau motoarele acelor jurnalişti. Ei erau exponenţii
unei ideologii care domină Occidentul şi care îşi află izvoarele în neomarxismul
Şcolii de la Frankfurt. Multiculturalismul, “corectitudinea politică”, imigraţia
scăpată de sub orice control – de pe urma căreia Franţa are peste cinci
milioane de musulmani, care şi-au făcut stat în stat –, alungarea
creştinismului, cu tot cu valorile sale, înapoi în catacombe, culpabilizarea
continuă a structurilor de forţă ale statelor (servicii secrete, armată,
poliţie), politicile asistenţialiste care încurajează imigraţia, lenea şi
refuzul integrării, laxismul moral, cu corolarul său, dezmăţul sexual – toate sunt
componente ale neomarxismului. O ideologie care slăbeşte Occidentul şi care
provoacă, inevitabil, confruntări sângeroase. Terorismului cultural naşte
terorismul armat. Iar războiul cultural dintre extreme duce, după cum vedem în
Franţa, Siria sau Afganistan, la lupte armate.
Jurnaliştii
de la “Charlie Hebdo” erau soldaţi ai unei tabere ideologice. Ceea ce nu
înseamnă că meritau să moară, că mitocania lor justifică în vreun fel crima sau
că terorismul căruia i-au căzut victime este legitim. Nu, dar înainte de a ne
pune toţi în frunte lozinca “Je suis Charlie” şi a pretinde că prin asta apărăm democraţia şi
libertatea, trebuie să ne lămurim contextul. A susţine că în
cazul “Charlie Hebdo” este vorba despre o încercare de suprimare a libertăţii
de exprimare e cel puţin o interpretare abuzivă a libertăţii.
Unii
lideri de opinie de la noi şi de aiurea au afirmat că nu există nici o limită
pentru libertatea de expresie. Căci dacă s-ar pune vreuna nu am mai putea vorbi
despre libertate. Iarăşi fals! Libertatea fiecăruia dintre noi este până acolo
unde lezează libertatea sau drepturile altuia. În această definiţie se
încadrează şi libertatea de expresie. Altminteri, nu ar fi pedepsite insulta şi
calomnia. Pe acest temei, în Occident sunt pedepsite şi negarea Holocaustului
sau rasismul. Şi asta nu stârneşte demonstraţii de stradă pentru apărarea
libertăţii de exprimare.
Câtă
vreme celelalte feluri de drepturi şi libertăţi sunt reglementate, şi
libertatea de exprimare trebuie să fie. Dacă excesele libertăţii de expresie nu
sînt sancţionate de lege, riscăm să fie pedepsite prin acţiuni care ignoră
legea. Iar atunci când adepţii libertăţii de exprimare până la ofensă şi
apărătorii subiectului ofensei fac parte din tabere ideologice diferite şi
radicale, avem evenimente de timpul celui de la “Charlie Hebdo”.
* Text apărut în Formula As, nr. 1149