luni, 30 mai 2011

Formula As: Interviu cu Radu Preda

"Daca asceza nu este o vocatie autentica, poate degenera rapid intr-o "cariera""

Doctor in Teologie ortodoxa la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, cu studii la Heidelberg, Salonic si Hanovra, director al Institutului Roman de Studii Interortodoxe, Interconfesionale si Interreligioase, Radu Preda este o prezenta constanta in paginile revistelor teologice, dar si in presa laica, unde i se cere frecvent opinia de expert. S-a facut remarcat mai ales prin discursul lipsit de echivoc, privitor la problemele aparute in Biserica Ortodoxa Romana. A publicat mai multe volume de studii si eseuri despre raportul dintre ortodoxie si politic, si de teologie sociala. Prima sa carte a fost "Jurnal cu Petre Tutea" (1992), o evocare a ganditorului crestin caruia i-a fost alaturi in ultimii doi ani de viata, iar cea mai recenta este "Revenirea lui Dumnezeu. Studii social-teologice" (2011).

"Am avut gandul calugariei. Din fericire, nu s-a concretizat"
"Am mare evlavie la Sfantul Antim Ivireanul"
"Nu am cunoscut decat foarte putini oameni, inclusiv dintre cei tineri, care sa aiba curiozitatea, deschiderea si flexibilitatea lui Petre Tutea sau a Parintelui Anania"
"Degeaba propovaduim reforma morala, daca nu incepem de la radacina raului"

Cititi interviul integral aici.

joi, 26 mai 2011

Ştiri despre presă

# Tiberiu Lovin a câştigat procesul cu Societatea R, editorul ziarului România liberă, care l-a concediat, abuziv, în aprilie 2009, când i-a fost “restructurat economic” postul, aşa cum a fost anunţat. Adică, vezi Doamne, Adamescu nu mai avea bani să-l ţină în slujbă pe cel mai premiat jurnalist de investigaţii al său. 
Curtea de Apel Bucureşti a respins, astăzi, recursul formulat de Societatea R, ca fiind nefondat, iar decizia este irevocabilă
La cum se mişcă justiţia, jurnalistul putea muri de foame pînă acum, dacă nu era întreprinzător. Abuzul RL l-a făcut însă pe Tiberiu să se ocupe mai atent de propriul blog, pe care l-a transformat într-un site de ştiri, care îi aduce bani: Reporter Virtual. Bravo!
# Doru Bușcu, director editorial la Academia Cațavencu, a câştigat, astăzi, licitaţia organizată pentru vânzarea brandului Academia Cațavencu, pentru 1,617 milioane de euro, fără TVA. Este pentru prima oară în istoria presei din România când un ziar este scos la licitaţie - scrie Evenimentul Zilei.
Doru Buşcu a declarat că, deocamdată, nu dispune de toţi banii, ci de o sumă semnificativ mai mică: "Trebuie să ne asociem cu o bancă, un fond de investiţii ... orice".
Directorul editorial al Academiei Caţavencu a lăsat să se înţeleagă că modul în care s-a desfăşurat licitaţia din partea lui Adamescu a fost suspect: "Când vrei să iei o revistă, mai întâi vorbeşti cu oamenii, cu cine vrei s-o faci".
În următoarele cinci zile, Buşcu trebuie să facă rost de 1,617 de milioane de euro, pentru a deveni proprietarul brandului Academia Caţavencu.
De această achiziţie a fost interesată şi jurnalista Sabina Fati. Aceasta nu a venit la licitaţie şi a trimis, în numele său, un delegat, pe Radu Şoldănescu.Ieri dimineaţă, Buşcu declara la un post de radio că Fati s-a înscris la această licitaţie ca reprezentant al omului de afaceri Dan Adamescu, patronul cotidianului România Liberă.
Licitaţia durat o aproape oră, timp în care noul proprietar, Doru Buşcu, a fost foarte calm. Au fost necesari 154 de paşi, a câte 7.500 de euro, pentru a se desemna noul proprietar al brandului Academeia Caţavencu. La licitaţia organizată astăzi se mai vând maşini, mobilier, aparatură de birou şi un apartament cu trei camere situat în Ştefăneştii de Jos.
Pe 16 martie 2010, societatea "Academia Cațavencu" SA a cerut intrarea în faliment a companiei.

luni, 23 mai 2011

Bătălia pentru "autonomia" Ardealului este reluată. Printr-o investiţie masivă în presă

via Mihnea Măruţă

Vestea că Vasile Dâncu, Ioan Rus şi Arpad Paszkany, “împreună cu un grup de parteneri din România şi străinătate”, au cumpărat mai multe instituţii de presă cu sediul în Cluj, dintre care una are anvergură regională, e mult mai mult decât o ştire de business. E un semnal referitor la o miză care, în scurt timp, va reveni în topul subiectelor politice: Transilvania.
[...] Motivul pentru care Ioan Rus şi Arpad Paszkany “şi-au dat mâna peste ţară”, ca soarele şi pionierii, şi s-au asociat într-o ambiţioasă afacere de presă, avându-l drept vector de imagine pe Vasile Dâncu, este proiectul de regionalizare a României, care va fi accelerat în acest an deoarece are un termen-limită, enunţat de preşedintele ţării, foarte strâns: 2012. Acest proiect a avut o primă “lansare” - eşuată - la începutul anilor 2000, printr-un canal mediatic a cărui anvergură nu era suficientă: săptămânalul “Gazeta de Cluj”, finanţat neoficial la acea vreme şi de Rus, prin reclamă persistentă la mărcile auto pe care la aduce în România, dar şi de Paszkany, care, ulterior, avea să fie şi judecat (şi achitat) într-o speţă desprinsă din dosarul “Gazeta”. De altfel, în primii ani ai acelei decade, regionalizarea ajunsese o temă foarte la modă, o seamă de intelectuali serioşi, atât români, cât şi maghiari, punând umărul la propaganda aferentă (câţi îşi mai amintesc, de pildă, periodicul “Provincia”, care exalta virtuţile ardelenismului şi milita pentru autonomia Transilvaniei?). [...] Experienţa celor 21 de ani care au trecut de la revoluţie ne spune că, de obicei, investiţiile bruşte în mass-media care sunt făcute într-un an premergător alegerilor locale şi parlamentare vizează obiective politice, în niciun caz business-uri sănătoase, cu bătaie lungă şi valori etice.
Citiţi integral aici!

joi, 19 mai 2011

Portret de erou: Aurel State

A apărut numărul 99 al revistei Rost, care îi este dedicat unui erou (necunoscut pentru cei mai mulţi români), Aurel State. Plecat voluntar pe frontul antisovietic, pentru fapte de vitejie a fost înaintat în grad şi decorat cu Ordinul Mihai Viteazul şi Crucea de Fier. Devenit prizonier, a cunoscut gulagul la el acasă. Întors în România, a fost judecat din nou, pentru că nu şi-a trădat ţara, condamnat şi a suferit în cele mai grele puşcării comuniste, ani în şir. A scris o carte cutremurătoare despre ce a pătimit, volum pe care a reuşit să-l trimită în Occident, unde a şi fost publicat. Însă, pentru aceasta a plătit cu viaţa. 
Din sumar, vă mai invit să nu rataţi nici: Timpul în poezie şi în ortodoxie, de Prof. Ioan Popa şi Pr. Grigore Marchiş, Cultura profană şi viaţa creştină, de Alina Ioana Dida, 70 de ani de la masacrarea românilor de la Fântâna Albă, de Viorel Patrichi, Congresul de la Boian, de Ioan Răducea, „Doina şi Ion Aldea-Teodorovici ar fi ţinut vie şi azi flacăra deşteptării naţionale”, interviu de Ecaterina Luţişina, şi Tinerii României: întâi îi distrugem, apoi îi criticăm, de Mihail Albişteanu.
Vedeţi aici de unde puteţi procura revista Rost.

miercuri, 18 mai 2011

În atenţia Sinodului BOR

Mîine se întruneşte Sf. Sinod al BOR, care va alege noul arhiepiscop de Alba şi va lua o poziţie faţă de ruperea de către Patriarhia Ierusalimului a comuniunii cu Biserica noastră.
Un cititor al acestui blog, care are pregătirea necesară, a făcut cîteva precizări vizavi de acest al doilea punct fierbinte de pe lista dezbaterilor sinodale. Cred că ar fi bine dacă ar ajunge în atenţia ierarhilor noştri (chiar dacă se vor fi gîndit şi preasfinţiile lor la cele de mai jos), aşa încît le public integral. (C.T.)
- Nu se practica întotdeauna reciprocitatea între patriarhii ca sa ai un asezamânt religios sau o parohie pe teritoriul canonic al celeilalte. De exemplu, Patriarhia Sârba are în România, pe teritoriul jurisdictional canonic al Patriarhiei Române, mai multe parohii, mai multe manastiri si chiar un episcop si o episcopie. Mai mult, Patriarhia Sârba nici nu a cerut permisiunea, dar Patriarhia Româna nu a caterisit pe preotii sârbi si pe episcopul sârb, si nici nu a închis bisericile, manastirile si asezamintele religioase sârbe din România. Si cu toate ca Patriarhia Serbiei ne face greutati în Serbia, dupa cum stiti.

Pe de alta parte, cu consimtamântul Patriarhiei ecumenice, în Constantinopol românii si bulgarii au câte o parohie dependenta de patriarhia lor naţionala, fara ca Patriarhul ecumenic sa ceara Patriarhiilor româna si bulgara sa aiba o parohie a sa în tara noastra sau în Bulgaria. Nu-i mai putin adevarat, ca Patriarhia de Constantinopol nu are credinciosi de ai sai în România ca sa înfinteze o parohie. Iar grecii ortodocsi din tara noastra apartin de Biserica Greciei, desi si aici e ciudat, caci toata diaspora greceasca apartine de Constantinopol, în urma întelegerii dintre statul grec si biserica din Grecia si Patriarhia ecumenica (ca sa-i dea credinciosi, si, deci, motiv de existenta). Exceptie doar grecii ortodocsi din România?

- Se uita (nu am citit undeva vreo referinta) ca Patriarhia de Ierusalim urmeaza stilul vechi si nu ne vede bine pe noi românii, cei cu stilul nou, si din acest motiv.

- Sa se ceara Patriarhiei de Ierusalim sa nu uite ca din cei aproximativ 300.000 de credinciosi ai sai, situati în Israel, Teritoriile palestiniene, Iordania si Manastirea Sinai (teritoriul jurisdictiei canonice al acesteia), daca sunt câteva sute (cel mult) de credinciosi greci (în care intra cei aproximativ 100 de aghiotafiti, recte calugarii greci ai Fratiei Sfântului Mormânt, gardienii Mormântului Domnului de câteva secole), apoi cei câteva zeci (fie si sute) de greci traind în Israel si în Iordania, si vreo 30 de calugari greci de la Manastirea Sf. Ecaterina din Sinai, desi aceasta manastire are rang de arhiepiscopie autonoma din secolul al XVII-lea, iar staretul ei arhiepiscop (bizarerie canonica!). Ceilalti toti sunt credinciosi ortodocsi arabi. Si ce constatam: arabii ortodocsi nu sunt promovati; cu chiu si vai daca este sfintit un ierarh arab si cu greu hirotonit preot un credincios arab!

- In Israel mai sunt înca multi muncitori români (în constructii, mai ales, iar în anii precedenti erau si mai multi), la care se adauga miile de pelerini români, din România dar si din diaspora (de care nu se aminteste), care nu pot beneficia de asistenta religioasa în limba româna, dar si de slujre în româneste, în afara de asezamântul de la Ierusalim si cel de la Ierihon, ceea ce, în realitate, este foarte putin. Apoi, cum Patriarhia Ierusalimului lasa sa existe atâtea manastiri si asezaminte rusesesti la Ierusalim si în tot Israelul, iar cu românii se comporta cum se stie.

- Din câte stiu, Patriarhia Româna se ocupa, la Bucuresti, cel putin, de asistenta religioasa a studentilor si credinciosilor arabi ortodocsi. Aflati mai multe amanunte. Si bine face. Cred însa ca Patriarhia Româna ar trebui sa contacteze autoritatile Iordaniei si, prin reciprocitate (pentru arabii palestinieni ortodocsi), sa deschida o parohie ortodoxa româna în aceasta tara.
- Cele de mai sus pledeaza însa si pentru înfiintarea unei parohii ortodoxe române în Israel, cu consimtamântul autoritatilor israelinene. Sau al transformarii asezamântului de la Ierihon în parohie misionara.

- Sa nu se uite ca actualul patriarh al Ierusalimului, Teofilos, la 30 ianuarie 2008, dadea dreptate Patriarhiei Moscovei, condamnând decizia Sinodului nostru de înfiintare a trei eparhii în Basarabia.

- In fine, sa ne reamintim ca alegerea Patriarhului de Ierusalim ca sa fie valida, legal, din punct al dreptului international, trebuie recunoscuta oficial de statul israelitean (presedintele statului), de statul iordanian (regele iordanian) si de autoritatea palestiniana. Asa a fost cazul cu actualul patriarh, Teoliptos, care a trebuit sa astepte 3 ani pentru recunoasterea alegerii sale da catre cele trei autoritati amintite.

Radu Preda, despre Ortodoxie şi (post-) modernitate

ASCOR, filiala Cluj si Editura Eikon va invită, miercuri, 18 mai 2011, ora 19.00, în sala P6 - Amfiteatrul Speranţei de la Facultatea de Drept, str. Avram Iancu nr. 11, să luaţi parte la Conferinţa cu tema ORTODOXIE şi (post) MODERNITATE. Şansele unui dialog amânat a teologului clujean Radu Preda, lector la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj şi director al Institutului de Studii Inter- ortodoxe, Inter-confesionale şi Inter-religioase INTER. Discuţiile ce vor urma conferinţei vor fi moderate de Pr. Ciprian Negrean, de la biserica studenţilor din Haşdeu şi de dl Vasile Dâncu, directorul editurii Eikon. 


Conferinţa va fi urmată de prezentarea volumelor Ortodoxia şi Ortodoxiile. Studii social-teologice şi Revenirea lui Dumnezeu. Studii social-teologice ale teologului Radu Preda, care adună cele mai recente studii şi cercetări ale autorului pe teme precum: relaţia Biserică – Stat, locului religiei în spaţiul public din societăţile postcomuniste, teologie şi ecologie, teologie şi bioetică, toate subsumate noii discipline a Teologiei Sociale, un domeniu de cercetare provocator şi de mare actualitate în Teologia Ortodoxă. 

marți, 17 mai 2011

Studiul Fundaţiei Soros despre ”Republica Moldova în conştiinţa publică Românească” este doar un produs ideologic inexact

de Prof. univ. dr. Radu Baltasiu
Studiul lansat de Fundaţia Soros "Republica Moldova în conştiinţa publică Românească" are o serie de inexactităţi pe care le-am numit „de fond" şi „concrete". Problemele de fond trimit la plasarea precară a lucrării în logica ştiinţei, mai cu seamă în raport cu sociologia. Chestiunile concrete sunt detalii care completează, ilustrează sau sunt consecinţe ale erorilor de fond. Scopul materialului nu este acela de a contribui la cunoaşterea problematicii Basarabiei, ci de a plasa nişte concluzii prefabricate în spaţiul public din România, folosind prestigiul „cercetării ştiinţifice" şi pe cel al Fundaţiei sub girul căruia acesta a fost produs. Continuare

Comemorarea lui Andrei Vartic

COMUNICAT

Asociaţia Culturală „Pro Basarabia și Bucovina“ - Filiala Bacău, vă invită la manifestările ocazionate de comemorarea a doi ani de la plecarea dintre noi (02.06.2009) a lui Andrei Vartic (n. 21 octombrie 1948, Dănceni, judeţul Chişinău), fizician (USM, 1971), scriitor, publicist, orator, cercetător al vechilor culturi carpato–dunărene, regizor de teatru şi film, deputat în primul parlament al Republicii Moldova 1990–1993, iniţiatorul creării Frontului Popular în Basarabia (27 mai–3 iunie 1988), fondator şi director al revistelor „Quo Vadis” şi „Fără Machiaj”, Fundaţiei Culturale „Basarabia”, Teatrului poetic, Institutului Civilizaţiei Dacice, revistei de studii carpato–dunărene „Dava International”, autor a peste 20 de cărţi, unele apărute samizdat, cât şi a numeroase studii şi articole publicate în reviste şi ziare atât din Basarabia şi România, cât şi peste hotare. La 10 iunie 2007 a fost ales prim–vicepreşedinte al Forumului Democrat al Românilor din Basarabia.

Biserica Mănăstirii Diaconeşti

Manifestările se vor deșfășura la Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” din localitatea Diaconeşti, comuna Agăş, jud. Bacău  la data de 04 iunie 2011 după următorul program:             
                ora 9.00
  Plecarea spre Mănăstirea  „Diaconești” de la sediul tipografiei  „Docuprint”  (Bacău, str. Letea, nr. 30 bis);
                ora 11.00
  Oficierea slujbei de Pomenire de către Părintele Amfilohie;
                ora 11.15
  Oaspeţii sunt invitaţi să participe la masa de Pomenire oferită de obstea Mănăstirii;
                ora 11.45
  Lansarea cărții  Magistralele tehnologice ale civilizatiei dacice”, autor Andrei Vartic. Prezentare: Vasile Șoimaru și Nicolae Dabija. Lucrarea „Magistralele tehnologice ale civilizatiei dacice  va fi distribuită gratuit participanților impreuna cu alte materiale;
                ora 12.00
 Încheierea manifestărilor. Cuvântul Părintelui Amfilohie.
La manifestări și–au anunțat participarea Nina Vartic, Ion Vartic, Ilinca Vartic, artiști, ziariști, scriitori, profesori și personalități din țară din Ucraina și Republica Moldova. Cei care doresc să participe sunt rugați să ne anunțe până la data de 30.05.2010 pentru a ne oferi posibilitatea de a ajusta detaliile manifestării.
Informații la tel 0234-588930, 0723-360758 si la docuprint@clicknet.ro
Vă așteptăm cu drag,
             Presedinte
Profesor universitar doctor Vasile PUIU

Lansare de carte: "Jurnal Cubanez – Însemnări din Absurdistan"

Fundaţia „Orizont” vă invită joi, 19 mai 2011, începând cu orele 11.00, la Sala Coloanelor din Craiova, str. Calea Unirii nr. 26, la lansarea volumului Jurnal Cubanez – Însemnări din Absurdistan – povestea incredibilă şi dureroasă a unei misiuni civice în Cuba comunistă mărturisită de publicistul Marcel Răduţ Selişte.
Moderatorul evenimentului este poetul şi jurnalistul Mihai Firică. Participă ca invitaţi speciali conf. univ. dr. Cristian Pîrvulescu, preşedintele Asociaţiei „Pro Democraţia”, deputat Constantin Dascălu, dr. ing. Ruslan Oprescu, vicepreşedintele Fundaţiei „Orizont” şi prof. Nicolae Marinescu, directorul Editurii „Aius”.
Primele relatări ale lui Marcel Răduţ Selişte din Cuba au fost publicate în revista Rost

marți, 10 mai 2011

De ce îşi proclamă regele Mihai independenţa azi?

Azi, de ziua monarhiei în România, regele Mihai I şi-a făcut un cadou: neatîrnarea de Casa Princiară Hohenzollern. Majestatea Sa rupe "legăturile istorice şi dinastice" cu Hohenzollern pentru a da un caracter "naţional şi independent" dinastiei sale şi Casei Regale a României. Şi îşi întemeiază acest act neaşteptat pe dorinţa regelui Ferdinand I, bunicul său. Dar de ce acum? Simte regele că i se va da o nouă şansă monarhiei în România şi vrea s-o lege mai mult de popor?
Iată comunicatul regal:

UPDATE
Explicaţia se pare că vizează lucruri mai pămînteşti. Cuiul lui Pepelea rămîne Radu Duda.

Avocatul Casei Regale a României, Adrian Vasiliu, a explicat pentru "Adevărul" care sunt motivele care stau în spatele deciziei luate de Mihai I. „Au existat nişte procese în Germania referitoare la numele de Hohezollern-Veringen, iar acum se lămureşte treaba. Toţi membrii Casei Regale a României au renunţat la aceste nume. Motivul este legat de faptul că, în Germania, un anume prinţ Karl de Hohenzollern a deschis nişte procese împotriva Casei Regale a României legat de faptul că principele Radu primise un titlu al Casei de Hohenzollern.
Titlul fusese retras, iar această situaţie urâtă a dus la o anumită răceală între aceste familii. Ca să se termine cu orice discuţie, Casa Regală a spus că este Casa Regală a României şi-atât, în baza decretului semnat de regele Ferdinand în 1921. Era foarte firesc ca decizia să fie comunicată de Ziua Regalităţii, 10 mai", susţine avocatul Vasiliu.

UPDATE 2

Tînărul istoric Filip-Lucian Iorga, fost consilier al regelui Mihai, dă alte lămuriri pentru Contributors:

- "Implicatiile pragmatice sunt o reconfirmare mai mult decat o inovatie. La 30 decembrie 2007, la 60 de ani de la abdicarea fortata a Regelui, Maiestatea Sa a semnat un document, Normele Fundamentale ale Casei Regale a Romaniei, care desfiinteaza legea salica, si lamureste foarte clar succesiunea la sefia familiei, dupa Maiestatea Sa. Principesa mostenitoare, Margareta, Principesa Elena, tanarul principe Nicolae, care are 25 de ani, si asa mai departe. Se desfiinteaza astfel prevederile Constitutiei Regatului Romaniei, conform careia numai mostenitorii barbati in linie de prim nascut aveau dreptul sa conduca familia si sa domneasca. In foarte putine monarhii din Europa sau din lume mai rezista aceasta lege salica."

- "Familia de Hohenzollern, care are o istorie admirabila, milenara, din pacate la ora asta are o problema, nu e o noutate, are un sef  care nu e la inaltimea nici a traditiei familiei, nici a faptelor stramosilor si e un personaj controversat. Si cred ca si din cauza aceasta Casa Regala a Romaniei a simtit ca e datoare pentru ea, dar si pentru noi, sa ne rupa, sa marcheze o distanta fata de aceasta familie care are niste probleme interne acuma."

- "Statutul Princepelui Radu rămâne acelaşi ca până acum. Principele Radu este tot prin acel document de care v-am pomenit, din decembrie 2007, a fost investit Alteta Regala si Principe al Romaniei, dar este membru nedinastic al Familiei Regale. Aceasta inseamna ca Principele Radu nu domneste in caz de restaurare a Monarhiei niciodata el n-ar deveni Rege, ar deveni principe-consort. Si nici nu poate deveni sef al Casei Regale."

- "Iar seful unei familii regale are dreptul suveran de a acorda titluri, de a elimina pe cineva sau de a accepta pe cineva in sanul familiei regale. Aici e si problema falsilor nostri printi si aristocrati care mai defileaza pe la televiziuni. Unul dintre ei este chiar un urmas al lui Carol al II-lea si care nu e print, este un simplu urmas al lui Carol al II-lea. Sangele nu e acelasi lucru cu statutul, cu functiunea in sanul unei familii regale. Daca seful familiei regale nu-ti recunoaste apartenenta la respectiva familie nu esti membru al familiei regale."

- "Se pare ca actualul sef al familiei de Hohenzollern e destul de apropiat de Paul Lambrino. Si de aici anumite reactii ale lui foarte inelegante fata de Familia Regala – fata de Regele Mihai, fata de Principele Radu. Problema lui Paul e foarte usor de transat. Asa cum v-am spus mai devreme, el chiar daca teoretic e nepotul lui Carol al II-lea, poarta sangele unui fost rege al Romaniei, nici tatal lui, deci fiul lui Carol al II-lea, nici el  nu au fost recunoscuti vreodata recunoscuti ca facand parte din Familia Regala a Romaniei, deci in nici un caz nu-si pot spune de Romania sau al Romaniei – aici specialistii in drept ar putea sa va lamureasca mai bine – si in nici un caz nu-si poate spune print. Nu mai vorbim acum de implicatiile protocolare, altfel foarte serioase, pe care le-a provocat faimosul botez al fiului lui Paul, Carol Ferdinand – botezat asa si cu o intentie propagandistica evidenta. N-ar fi prea grav daca o agentie de stiri sau o televiziune ar fi gresit si i-ar fi zis print sau Alteta regala, ceea ce e ridicol, ei nu au titlurile acestea de la nimeni si nu au dreptul sa le poarte. Dar, grav a fost ca seful statului roman din momentul acesta a participat, a cautionat aceasta farsa si din cauza asta chiar a existat o anulare a unei vizite a Principelui Charles in perioada respectiva. Sa nu credeti ca familiile regale, ca dinastiile europene nu retin gesturile acestea, pentru ei gesturile sunt foarte importante."

luni, 9 mai 2011

Preasfinţitului Irineu Bistriţeanul i se pregăteşte scaunul episcopal al Albei

Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului întrunit în şedinţă specială, luni, 9 mai 2011 la Cluj-Napoca, a desemnat candidaţii pentru funcţia de episcop al Alba Iuliei: PS Andrei Făgărăşanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, şi pe PS Irineu Bistriţeanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Clujului - ne informează un comunicat de presă semnat de Pr. Bogdan Ivanov, pourtător de cuvînt al mitropoliei. 
Dacă PS Irineu este destul de cunoscut, PS Andrei Făgărăşanul e un tînăr ierarh (n. 1967), care a fost hirotonit episcop de doar trei ani. Poate şi de aceea candidatura sa de acum pare formală.
Numele celor doi ierarhi desemnaţi de Sinodul Mitropolitan vor fi prezentate membrilor Adunării eparhiale a Arhiepiscopiei Alba Iuliei, care se va întruni în şedinţă de consultare cu membrii Sinodului mitropolitan, marţi, 10 mai 2011, la reşedinţa mitropolitană din Cluj-Napoca.
În cazul în care se consideră necesar, Adunarea eparhială şi membrii de drept pot cere completarea listei ierarhilor candidaţi, cu încă un ierarh, ales din lista candidaţilor eligili, întocmită de Cancelaria Sfântului Sinod.
Lista finală a candidaţilor va fi înaintată Sfântului Sinod, care se va întruni în şedinţă de lucru, vineri, 19 mai 2011, la reşedinţa Patriarhală din Bucureşti, pentru a-l alege, prin vot secret, pe viitorul Arhiepiscop al Alba Iuliei.
Din informaţiile mele, PS Irineu porneşte cu prima şansă, parte din sinodali dorind să-i dea satisfacţie pentru pierderea scaunului de mitropolit. Totuşi, surprizele nu sînt excluse.

Unde sînt miliardele de dolari ale României din timpul lui Ceauşescu?

În decembrie '89, România era într-o situaţie paradoxală. Pe de-o parte, populaţia răbda de foame - pe de altă parte, Republica Socialistă România avea în conturi două miliarde de dolari cash (bani care vor dispărea în anii '90). Mai mult, în afară de aceşti bani, România avea investiţii şi datorii de recuperat în valoare de aproximativ 8 miliarde de dolari. Şi, ca paradoxul să fie total, România nu mai avea datorii externe.  
Un reportaj PRO TV din seria "România, te iubesc!".

duminică, 8 mai 2011

Manifestări de cinstire a regelui Mihai I al României

Anul 2011 este anul consacrat implinirii a 90 de ani de catre Regelui Mihai I. In luna mai si in luna octombrie, la Bucuresti, vor avea loc ceremonii si activitati publice menite sa omagieze pe Majestatea Sa.
In perioada 9 -13 mai vor avea loc, la Bucuresti, primele evenimente celebrand aniversarea a 90 de ani ai Majestatii Sale Regelui Mihai I.
Cu aceasta ocazie, Casa Majestatii Sale Regelui organizeaza urmatoarele momente publice:
Luni, 9 mai, Regele, insotit de Principesa Mostenitoare Margareta, va face o vizita la Calarasi pentru a dezveli bustul Majestatii Sale si pentru a primi titlul si medalia de Cetatean de Onoare al Muncipiului Calarasi.
In aceeasi zi, la Targoviste, Principele Radu va participa la deschiderea Conferintei Extrardinare: “130 de ani de la declararea Regatului Romaniei si a Unirii Dobrogei cu Tara Mama (10 mai 1881 – 10 mai 2011) si va lansa volumul „Provizoratul istoric”.
Marti, 10 mai, la ora 11, Regele va primi, la Palatul Elisabeta, reprezentantii Asociatiei Motociclistilor din Romania, cu ocazia oferirii Inaltului Patronaj acestei organizatii. Accesul presei la ceremonie este liber.
Regele Mihai impreuna cu Principesa Mostenitoare si Principele Radu vor depune, la ora 11.45, un buchet de flori la statuia Regelui Carol I din Piata Palatului.
Apoi, Majestatea Sa Regele va participa la evenimentul de lansare a volumul „Lumea Regelui”, publicat de Editura Polirom, la Muzeul National de Istorie a Romaniei, Sala Lapidarium. Intrarea publicului si a presei va fi libera.
In cursul dupa amiezii de 10 mai, la ora 18, in cadrul unei ceremonii ce se va desfasura la Palatul Elisabeta, Majestatea Sa Regele va primi distinctia „The Freedom of the City of London” din partea reprezentantilor "Guild of Freemen of the City of London". Evenimentul va fi urmat de un dineu oficial. Accesul presei la ceremonie este liber.
Miercuri, 11 mai, în cursul dimineții, Regele Mihai va conferi la Palatul Elisabeta decoratii regale unor personalitati ale vietii publice romanesti si internationale. La ora 12, in Sala Regilor, Majestatea Sa va conferi Decoratia Regala „Nihil Sinei Deo” doamnei Virginia Zeani. Accesul presei este liber.
In cursul serii, Palatul Elisabeta va gazdui un dineu oficial, in prezenta Majestatii Sale Regelui Mihai, cu ocazia zilei de 10 Mai.
Joi, 12 mai, la ora 12, Principesa Mostenitoare primeste la Palatul Elisabeta, participantii Festivalului Jeunesse Musical, competitie ce se desfasoara sub Inaltul Patronaj al Altetelor Lor Regale Principesa Mostenitoare si Principele Radu. Accesul presei este liber.
La ora 17.30, Regele va gazdui un Garden Party in gradina Palatului Elisabeta, unde vor participa aproximativ 2.000 de persoane, reprezentanti de frunte ai comunitatilor locale din Romania. Accesul presei la ceremonie este liber.
Vineri, 13 mai, la ora 10, in cadrul unei ceremonii ce se va desfasura la Palatul Elisabeta, Regele va conferi titlul de Furnizor al Casei Regale a Romaniei: Hotelului Carol Parc, Companiei BCR Asigurari, Companiei Best Broker, Retelei Private de Sanatate Regina Maria, Companiei Electrolux si Sangria Com precum si Inaltul Patronaj Parteneriatului Roman de Siguranta Rutiera initiat de Asociatia Romana de Bioritm Integrat, Retromobil Clubului Romania si Asociatiei Astra Romana.
Accesul presei la ceremonie este liber.
In ziua de 13 mai, la ora 11.30, Principesa Mostenitoare va reprezenta pe Regele Mihai la ceremonia de acordare a Inaltului Patronaj Asociatiei Liceelor Centenare din Romania. Evenimentul va avea loc la Liceul Sfantul Sava.

vineri, 6 mai 2011

Părintele Savatie Baştovoi în dialog cu teologul Radu Preda

Părintele Savatie Baştovoi a realizat un dialog interesant cu teologul Radu Preda, în emisiunea "Pietrele vorbesc" de la Jurnal TV (Chişinău), despre cultul personalităţii în Biserică, tentaţia papalităţii în ortodoxie, comunicarea eclesială, raportul dintre cler şi laicatul ortodox, rolul intelectualilor în Biserică şi dialogul cu ierarhia, cazul ortodoxiei în Basarabia...

marți, 3 mai 2011

Restauraţia. Pot convinge un republican?

de Mihnea Măruţă
Nunta princiară transmisă în direct de la Londra, fastul ei controlat şi impecabila curăţenie a detaliilor sunt o şansă foarte bună pentru a reporni dezbaterea privitoare la restauraţie. Consider – şi am mai scris despre asta – că monarhia e forma de guvernământ potrivită românilor şi că restauraţia ne-ar face bine cu atât mai mult în dezorientarea de acum, însă revin cu o auto-provocare suplimentară: oare pot clătina convingerile unui republican neînduplecat?
Ca provocarea să fie şi mai serioasă, voi încerca să nu îmi dezvolt argumentele anterioare, însă ţin să le rezum înainte de a trece la treabă, pentru că nimeni nu era dator să le ţină minte.
1) Argumentul sociologic: A nega paternalismul funciar al românilor sau a încerca să îl modifici e contraproductiv. Mai bine îl canalizăm într-o formă constituţională, satisfăcându-l şi, simultan, deturnându-l. Ce “tată” e preferabil: unul care veghează şi poate să împace sau unul de la care te aştepţi să intervină, dar nu deţine mijloace legale?
2) Argumentul statal: a) Pe plan intern, eliminarea luptei pentru şefia statului ar revigora disputele parlamentare, dinamismul şi performanţa de partid; b) Pe plan extern, relaţiile de rudenie, personale şi directe dintre familiile “cu sânge albastru” întăresc alianţele politice sau militare şi reprezintă culoare alternative pentru negocieri.
3) Argumentul mental: Perspectiva dinastiei ar mai linişti o Românie nevrotică, de unde cei mai activi caută să evadeze fie la propriu, emigrând, fie la figurat, dezimplicându-se şi construind alternative de realitate protejată.
4) Argumentul social: Monarhia s-ar constitui într-un reper de bun gust şi decenţă, contrapondere la avalanşa nesimţirii.
Dacă m-aş pune în pielea republicanului hotărât, care ar fi pilonii poziţiei mele, locurile în care, aparent, nu le-aş îngădui nici o concesie monarhiştilor?
Citiţi continuarea aici.

luni, 2 mai 2011

Constantin Noica, evocat de Gabriel Liiceanu

Constantin Noica este evocat într-o înregistrare de un sfert de ceas de către dl Gabriel Liiceanu. Vă recomand această evocare pentru că, dincolo de cîteva alunecări în anecdotică şi accente critice, pe care dl Liiceanu nu şi le-a putut reprima, zugrăveşte bine personalitatea lui Noica şi mai ales sintetizează misiunea pe care acesta şi-a luat-o singur pentru o viaţă întreagă: slujirea culturii cu orice preţ. Avem de învăţat din această experienţă a lui Noica poate la fel de mult ca din rezultatele misiunii sale. 
Iată un fragment transcris, cît să vă stîrnesc interesul: "În ce-l priveşte pe Noica, dacă împrejurările nu l-ar fi ţinut în frîu, ar fi rămas foarte departe de modelul gîndirii pure, care acţionează doar în măsura în care gîndeşte. Şcoala lui de înţelepciune, la care visase încă din tinereţe, era în fond o instituţie în toată regula, care nu avea decît să-şi elaboreze metodele pentru a pune în mişcare şi a dirija destine cărturăreşti şi, prin ele, liniile de forţă ale unei întregi societăţi. Rămîne încă de văzut dacă lucrul nu i-a reuşit pînă la urmă. [...] A trăit idealul culturii cu o asemenea intensitate încît tot ce cădea în afara relaţiilor culturale rămînea pentru el în nefiinţă. În numele primatului culturii a sacrificat adesea îndatoriri omeneşti curente, reformulînd eticul în perspectiva comandamentelor culturale".

duminică, 1 mai 2011

Schitul cu trei episcopi şi un făcător de minuni

Am ajuns la Schitul "Învierea Sf. Lazăr" din Alba Iulia, într-o zi de primăvară timpurie, care făcea să strălucească, mai mult decât de obicei, bisericuţa albă şi delicată, primenită parcă anume pentru a  întâmpina anotimpul cel nou.
Ce-am găsit acolo şi interviul pe care i l-am luat vrednicului duhovnic al schitului, părintele Dan Popovici, puteţi citi în Formula As online.