Acoperiţi-o pe Sf. Parascheva!
Revista
Lumea Credinţei şi Asociaţia ROST fac împreună o colectă de
fonduri pentru reparaţia acoperişului bisericii Sf. Parascheva din Vidin (Bulgaria), ctitorie a domnitorului român Mastei Basarab.
Suma necesară pentru refacerea acoperişului este de aproximativ 2.500 euro.
Demersul nostru este motivat de evlavia pentru Sf. Parascheva, dar şi de
semnificaţia istorică a lăcaşului şi de legătura de sânge dintre românii
nord-dunăreni şi cei sud-dunăreni, aşa-numiţii vlahi, pentru care Matei Basarab
a clădit biserica.
Credem că îi putem face o bucurie Sfintei Cuvioase Parascheva şi ne putem face nouă înşine o bucurie strângând banii până la 14 octombrie, de praznicul Sfintei. În numai câteva zile de când am anunţat strângerea de fonduri, în conturile Asociaţiei ROST au intrat deja, pentru acoperişul bisericii din Vidin, 2.090 de lei. Tragem nădejde, aşadar, că vor fi completaţi şi restul banilor în curând.
Banii
se pot vira în contul Asociaţiei ROST, cu următoarea precizare:
"Acoperiş biserică". Contul este: RO25 BACX 0000 0001 0736 3250,
în lei; deschis la Unicredit
Tiriac Bank, Sucursala Drumul Taberei, Bucureşti.
[Am fost sesizat de unii donatori că au întâmpinat greutăţi la
depunerea banilor, anumiţi funcţionari, probabil mai grei de cap, interpretând
legea după bunul plac şi cerându-le o factură pe baza căreia să le primească banii!
Este o aberaţie rară. Nu există factură pentru donaţii! Şi donaţiile nu trebuie
justificate. Banca are obligaţia să încaseze banii pentru noi. Plătim
comisioane importante şi pentru serviciul ăsta. Dacă veţi avea aceeaşi
problemă, mergeţi, vă rugăm la altă sucursală, ori, dacă aveţi posibilitatea,
încercaţi să viraţi banii din conturile dvs, online sau prin ordin de plată. Vă
mulţumim!]
Pentru
a înţelege mai bine ce înseamnă bisericuţa de la Vidin, public aici un reportaj făcut de mine în martie
2010. Fotografiile îmi aparţin de asemenea. (C.T.)
------------------------
Bisericile din Vidin ale lui Matei Basarab
În oraşul Vidin,
de pe malul bulgăresc al Dunării, au rezistat veacurilor până astăzi două
biserici construite de Matei Basarab al Ţării Româneşti, purtând hramul Sf.
Pantelimon şi al Sf. Parascheva. Ele sunt dovezile unei continuităţi a
românilor în acest loc şi totodată mărturisesc despre râvna creştinească a unui
domnitor român.
Cu o arhitectură
simplă, clădite din piatră de râu, aceste biserici mai păstrează ceva din căldura
credinţei trăite aici odinioară.
Astăzi, oamenii
le vizitează rar, fie din curiozitate turistică, în cazul bisericii Sf.
Pantelimon, fie pentru a cere ajutor de Sus, prin mijlocirea Sfintei
Parascheva. Românii din Vidin cunosc prea puţin istoria celor două sfinte
lăcaşuri, la fel ca şi noi, cei din nordul fluviului.
„Pace frumoasă” îmi deschide drumul
„Hai cu mine!”,
zice. Şi o ia hotărât, cu paşi mari peste stradă, fără să se uite dacă-l urmez.
Merge ca un marinar pe puntea unei corăbii clătinate de valuri. Braţele lungi,
cu palme grele, îi lunecă pe lângă trup, înainte-napoi, ca nişte pendule. Un
mănunchi mare de chei îi izbeşte ritmic şoldul drept. Încerc să ţin pasul, şi-l
întreb de unde ştie româneşte. „Sunt vlah. Vlah” – repetă, apăsat pe „h”, ca şi
cum s-ar teme că nu înţeleg. Şi-şi întoarce spre mine chipul brăzdat de vârstă
şi nebărbierit, care se ridează mai mult într-un zâmbet larg. „Fata mea îşi dă
doctoratul în economie la Bucureşti”, adaugă mândru.
Cunoaşte toate
bisericile din Vidin – uite, are cheile tuturor la cingătoare, căci e
inspectorul financiar al episcopiei –, dar nu le ştie istoria. A prins doar
frânturi de legendă de la bătrâni. Da, lăcaşul închinat Sfântului Pantelimon,
din curtea catedralei Sf. Nicolae din Vidin şi biserica Sveta Petka, adică Sf.
Parascheva, de peste drum, sunt făcute de români. Când? Cine ştie?...
L-am întâlnit pe vlahul
Crasimir în curtea bisericii Sf. Pantelimon, unde se afla cu treabă. A intrat
în vorbă bucuros şi puţin mirat că admiră cineva biserica. Crasimir înseamnă
„Pace frumoasă” – îmi spune – şi mă gândesc că Dumnezeu nu mi l-a scos degeaba
în cale pe omul cu un astfel de nume.
În dimineaţa
aceea de vineri, la catedrala episcopală Sf. Nicolae nu veniseră la slujbă
decât câţiva călugări şi vreo două bătrâne. „Nu prea trece lumea pe la
biserică”, dă din mână a lehamite Crasimir.
Sf. Pantelimon,
cuibărită între catedrală şi două clădiri administrative, era închisă, dar mi-a
descuiat-o Crasimir. Tăiată în piatră şi acoperită cu ţiglă, mica biserică
aduce cu cele ale vlahilor din Muntenegru şi cu cele ale aromânilor din nordul
Greciei, ori de la Ohrid din Macedonia. Doar că e mai smerită, fiind pe
jumătate îngropată în pământ. În vremea când a fost clădită, turcul nu-i
permitea creştinului să-şi ridice lăcaşul de închinăciune la înălţimea
moscheii.
Interiorul bisericii Sf. Pantelimon din Vidin. |
„Beciul” care dogoreşte de sfinţi şi îngeri
O uşă de tablă şi
o scară metalică duc spre pântecele întunecat al bisericii. Înăuntru simţi că
eşti într-un loc de unde urmează să te naşti din nou. Pereţii strâmţi şi
rotunzi păstrează o pictură care dogoreşte: scenele biblice sunt inundate de
roşu, iar sfinţii sunt vii, energici, cu feţe translucide – ale căror trăsături
nu le vezi, dar cărora le simţi expresia. În frescele care par atât de
proaspete, mucenicii sunt traşi pe roată, precum răsculaţii români, iar călăii
au uniforme de ieniceri. Sfânta Treime este închipuită de trei tineri, în jurul
unei mese, care au aripile ridicate cu vârfurile în sus, parcă acum îşi iau
zborul. Ard picturile ca nişte stele incandescente pe un cer de catifea indigo.
Şi luminează mai bine decât sfeşnicele şi mult mai mult decât becul agăţat de-o
grindă de lemn la mijlocul lăcaşului.
Pictură murală în biserica Sf. Pantelimon. |
Beciul acesta de
piatră aspră şi rece, în duşumelele căruia îi simţi găurile făcute de genunchii
creştinilor aşezaţi pe ele timp de secole, beciul acesta zugrăvit cu aripi şi
aure care ard este cald de parcă abia s-a sfârşit liturghia.
Mă aşez într-o
strană de lemn bătrân ca lumea, pe care s-or fi scurs neştiute şiruri de
lacrimi, care va fi fost frământat de mii de mâini, care va fi odihnit cine ştie
câte trupuri de români sud-dunăreni, care a vibrat atâtea şi atâtea liturghii…
Dacă ar putea vorbi lemnul, mi-ar povesti despre această parte a românităţii,
de dincoace de Dunăre, vămuită, folosită şi prigonită mii de ani de Bizanţ, de
otomani şi de bulgari. Mi-ar spune despre incursiunile domnilor Ţării Româneşti
la Vidin, la Veliko Târnovo şi chiar mai în sud, până la mare, în fruntea
oştilor româneşti pentru a-i ajuta pe fraţii vlahi în lupta lor contra
stăpânitorilor haini. Aş afla cum românii de aici şi cei din nordul Dunării au
clădit zeci, sute de biserici şi mănăstiri pe teritoriul actual al Bulgariei,
pentru slava lui Dumnezeu dar şi drept dovadă a vechimii românităţii pe aceste
meleaguri. Lemnul e martorul viu al unei istorii pe care o descifrăm fragmentat
prin cărţi.
Lemnul e mut
însă, iar Crasimir nu ştie nimic din toate acestea – nici măcar că, în câteva
lucrări de istorie româneşti, vodă Matei Basarab al Ţării Româneşti e trecut
ctitor al bisericilor Sf. Pantelimon şi Sf. Parascheva.
În schimb, Crasimir
se oferă să mă ducă la Sf. Parascheva, unde este un preot vlah, care ar putea
să-mi răspundă la întrebări.
Biserica Sf. Pantelimon din Vidin. |
Sfântul lăcaş în care plânge pământul
Biserica Sf.
Parascheva este tot din piatră şi tot pe jumătate îngropată. Doar că, faţă de
Sf. Pantelimon, e mai scurtă şi la un capăt are un adaos de zid în semicerc,
dezvăluind locul altarului. Pe acoperiş cresc ierburi, iar pereţii plâng cu
lacrimile pământului, scorojind tencuiala şi dizolvând pictura murală – atâta
cât a mai rămas, numai petece. Un geam mic şade-n perete, la nivelul străzii,
ca un timbru de ceaţă. Raza de lumină care pătrunde prin el îşi pierde vlaga încă de la intrare, în fumul
de lumânări ridicat până-n tavan şi în sclipiciul unor becuri.
Pr. Velisarie |
Părintele
Velisarie Gavrilescu, parohul de la Sf. Parascheva, tocmai şi-a terminat slujba
şi mai sfătuieşte câte un credincios dinaintea catapetesmei ornate cu ghirlande
de flori de plastic.
La Sf.
Parascheva, liturghia se oficiază numai vinerea, căci aşa s-au învăţat
credincioşii să vină aici doar în ziua în care o cinstesc pe Sveta Petka. După
o vreme, în care a încercat să le schimbe oamenilor obiceiul şi să-i aducă la
slujbă duminica, părintele Velisarie s-a dat după ei.
Lângă uşa din
stânga altarului, se află o icoană făcătoare de minuni a Sfintei Parascheva, la
care vin necontenit creştini să se închine şi să se roage. Ei pun întîi
„luminile” – lumânări din ceară curată – să ardă într-o lădiţă cu nisip chiar
în faţa icoanei şi apoi se reculeg pentru câteva clipe şi-i spun Sfintei, în
gând, necazurile ori dorinţele lor. Nimeni nu zăboveşte prea mult, ca să lase
locul altora.
Într-o limbă
română veche, amestecată cu regionalisme olteneşti, părintele Velisarie îmi
spune, pe îndelete, istoria acestui sfânt lăcaş, aşa cum o ştie.
A fost ridicat de
către Matei Basarab, domnul Ţării Româneşti, în veacul şaptesprezece şi
împodobit cu lucruri de preţ. Ca şi biserica Sf. Pantelimon, a fost strălucit
pictată pe interior. Era pregătită să devină casa Sfintei Parascheva, ale cărei
sfinte moaşte mai fuseseră în Vidin, în veacul paisprezece, timp de cinci ani.
Şi se gândea vodă că s-ar cuveni să se întoarcă aici, dacă le-ar putea
răscumpăra de la rivalul său, Vasile Lupu, domnul Moldovei, care le dusese la
Iaşi.
„După căderea
jugului turcesc, biserica a fost părăsită. Nu ştim de ce. Peste ea a fost pus
pământ, şi lumea a uitat că a fost o biserică. Rămăsese doar o movilă cu
verdeaţă, pe care uneori se odihneau târgoveţii. A fost redescoperită, printr-o
minune dumnezeiască, mai târziu” – spune părintele Velisarie.
Biserica Sf. Parascheva. În anul 2010 acoperişul ei era deja avariat, iar apa se scurgea pe pictura veche. |
Biserica vindecătoare, descoperită în vis
Interiorul bisericii Sf. Parascheva în 2010. |
Cândva, pe la
începutul secolului trecut, o româncă dintr-un sat de lângă Vidin a venit în
oraş să caute leac pentru fetiţa ei bolnavă. Îi apăruse în vis Sfânta
Parascheva, care i-a spus că fata i se va însănătoşi dacă vor merge să se roage
timp de trei zile şi trei nopţi pe un deal din Vidin. Şi a căutat mult timp
dealul acela, până să ajungă deasupra biserici Sfintei Parascheva. Acolo au dat
peste movilă şi s-au aşezat la rugăciune. La sfârşitul celei de-a treia nopţi de
priveghere, femeia a adormit, şi i-a apărut iarăşi Sfânta în vis şi i-a spus că
fata ei va fi sănătoasă, iar în semn de mulţumire să dezgroape biserica de sub
acea movilă.
Părintele
Velisarie a căutat prin scriptele bisericii şi pe la învăţaţii Vidinului date
precise despre istoricul bisericii, dar n-a găsit. Cineva de la Craiova i-a
promis că o să-i aducă o carte pe care a descoperit-o în zidul unei biserici şi
în care scrie şi despre ctitoriile lui Matei Basarab din Vidin şi Şiştov.
„Datele istorice
sunt importante, dar contează mai mult adevărul pe care l-am moştenit de la
strămoşi”, e convins părintele.
Şi ce poate fi
mai adevărat decât minunile care se întâmplă frecvent în biserica sa. „Vin
mulţi oameni şi cer sănătate, la icoana Sfintei Petka. Şi pe urmă unii dintre
ei, care au avut credinţă tare, mărturisesc că s-au vindecat” – spune repede
părintele Velisarie. El n-a văzut pe nimeni recăpătîndu-şi vederea sau
ridicându-se din scaunul cu rotile la icoană, dar e numai de doi ani paroh la
biserica aceasta.
Mă lasă câteva
momente singur, ca să-i citească o rugăciune unei copile care visează urât şi
care de aceea se teme să mai adoarmă. Se roagă în bulgăreşte, căci mitropolitul
nu le dă voie să slujească în limba română.
Minunile Sfintei Parascheva la Vidin
Dintr-un ungher,
o femeie încă tânără, îmbrăcată în negru, mă priveşte de când am intrat în
biserică. Mă apropii şi o întreb dacă ştie româneşte. „Cum nu?”, zice,
încercând să zâmbească. Gura are un desen ciudat, cu colţul din dreapta ţeapăn
şi cel din stânga căzut. Mâna dreaptă şi-o ţine îndoită din cot şi lipită la
piept, ca şi cum i-ar fi legată într-o eşarfă.
O chemă Zoia şi vine
în fiecare vineri să asiste la slujbă, apoi rămâne în biserică până pleacă
ultimul om. Dacă a văzut minuni în biserică? O minune s-a întâmplat chiar cu
ea. De fapt, două. „Sfânta Petka m-a vindecat. Prima dată a fost pe când aveam
vreo 12 ani. Eu m-am născut în satul Vârf, unde sunt numai rumâni. Şi de mică
am fost paralizată. Tatăl meu a aflat că Sfânta Petka face multe minuni cu cei
care i se roagă aici şi m-a adus să mă închin şi să-mi citească preotul timp de
40 de zile. Şi după 40 de zile am putut să merg. Am fost bine un timp. Dar,
acum câţiva ani, o căruţă a dat peste mine şi iar m-am îmbolnăvit şi nu mă mai
ridicam din pat. Şi iar m-a adus tata aici, şi acum merg din nou. Dacă am
credinţă, o să-mi pot mişca şi mâna”. Cât a vorbit, faţa i-a fost luminată de
un zâmbet timid, care acum s-a stins. Biserica e aproape goală. Acuş pleacă şi
părintele. Iar Zoia ar mai sta. Chiar dacă aici e frig şi umezeală, ea nu simte
asta, ci că Sfânta Petka o iubeşte, şi îi e bine.
Icoana Sf. Parascheva din bisericuţa de la Vidin. |
Părintele
Velisarie s-a întors şi-mi zice că au fost mai mulţi români cu dare de mână de
la nord de Dunăre care au construit biserici în regiunea Vidinului. „Au ţinut
la noi ca la nişte fraţi, aşa cum şi suntem. Pentru că am fost mai mereu sub
jugul unui imperiu, ne-au ajutat. Şi domnii, dar şi alţi bogaţi. Uite, în Novo
Selo mai este o biserică veche ca asta, care a fost ridicată de un preot venit
din Calafat, Pop Nicola. El a venit aici cu încă doi fraţi ai lui şi din banii
lor au făcut biserica aceia. Mai încoace, de vreo sută de ani, bisericii i s-au
ridicat zidurile de-asupra pământului, iar acum e mare, falnică, de nici nu-ţi
dai seama că tot în pământ se slujeşte. Pop Nicola e îngropat lângă biserică,
sub o troiţă de piatră, pe care şi-a cioplit-o din timpul vieţii”.
Astăzi, Novo Selo
e un sat aproape pe de-a-ntregul bulgăresc. Însă mai trăiesc şi câţiva vlahi,
care păstrează în memoria neamului originea românească a bisericii. După ce-or
muri şi ei, Dumnezeu cu mila. „Şi la fel se va întâmpla şi în Vidin, dacă noi,
vlahii, n-om mai fi”, crede părintele Velisarie.
CLAUDIU TÂRZIU
***
Ctitorul
bisericilor Sf. Pantelimon şi Sf. Parascheva din Vidin
În cei 22 de ani
de domnie în Ţara Românească (1632 – 1654), Matei Basarab a construit sau a refăcut
46 de biserici sau mănăstiri, între care Catedrala Episcopală din Râmnic şi
mănăstirile Arnota, Strehaia, Căldăruşani, Sadova, Măxineni, Plătăreşti,
Cornăţel. De asemenea, a plătit pentru clădirea de lăcaşe ortodoxe la sud de
Dunăre (bisericile Sf. Parascheva şi Sf. Pantelimon din Vidin şi Sf. Apostoli
din Şiştov), în Transilvania (bisericile din Porceşti şi Turnu Roşu), Moldova
(mănăstirea Soveja şi Dobromirna) şi la Muntele Athos (Xenofon, Marea Lavră,
Dionisiu, Hilandar, Simonpetra, Cutlumuş, Pantokrator şi Rusikon), toate
înzestrate cu proprietăţi şi mari sume de bani.
***
Evlavia românilor sud-dunăreni pentru Sf. Parascheva
Moaştele Sfintei
Parascheva au fost aduse prima dată în zona sud-dunăreană locuită de vlahi, în
anul 1238, la porunca lui Ioan Asan al II-lea, ţarul Imperiului Româno-Bulgar. Luate
din biserica Sf. Apostoli din Kallicrateia, sfintele moaşte au fost
depuse în biserica Sveta Petka (Sf. Parascheva) din Târnovo pe 14 octombrie, zi
care a fost fixată ziua de pomenire a Sfintei. În scurt timp, Sf. Parascheva a
devenit foarte iubită şi cinstită şi de români, şi de bulgari.
Târnovo era capitala imperiului condus de vlahul Ioan Asan
al II-lea, care stăpânea peste Macedonia, Muntele Athos, Tesalonic, Tesalia,
Trivalia (Serbia) şi Dalmaţia, şi primea tribut de la cruciaţii care cuceriseră
Constantinopolul.
Imperiul Româno-Bulgar a fost întemeiat în 1186, de către
fraţii Petru şi Asan. Pentru mai mult de două sute de ani (1185-1393) oraşul a
fost centrul politic, administrativ şi cultural al imperiului.
Succesorii lui Petru şi Asan au fost Ioniţă Caloian (Cel
Frumos) şi Ioan Asan al II-lea (Straţimir). Ei au întemeiat o Biserică
naţională independentă, cu patriarhia la Târnovo – recunoscută de Patriarhul
Niceei (sediul de atunci al Patriarhiei Ecumenice) şi de către ceilalţi
patriarhi ortodocşi.
La 17 iulie 1393, în timpul Ţarului Ioan Şişman şi al
Patriarhului Eftimie, sultanul Baiazid a cucerit Târnovo. Ţarul şi Patriarhul
au scăpat cu fuga. În acelaşi an,
moaştele au fost mutate de vlahi, cu voia lui Baiazid, la Vidin, dar nu se ştie
în care biserică, deşi unii cred că în Sveta Petka – însă aceasta a fost
construită două sute de ani mai târziu, de către Matei Basarab. Sfintele moaşte
au rămas în Vidin cinci ani, pentru
ca apoi să fie duse în Serbia,
ulterior la Constantinopol şi finalmente la Iaşi
(1641).
Seja o primeiro a comentar
Trimiteți un comentariu