Sinodul BOR este chemat sa se pronunte in chestiunea ecumenismului
Astazi, Oana Iftime a depus la cancelaria Sf. Sinod un memoriu prin care se cere "clarificarea pozitiei Sf. Sinod al BBOR in problema ecumenismului" si o scrisoare deschisa privind slujirea de catre copti in biserica ortodoxa Sf. Ecaterina din Bucuresti, la care a atasat o scrisoare deschisa semnata si comentata de 162 de persoane. Vedeti detalii aici.
Redau mai jos doar memoriul, caci scrisoarea am publicat-o la vremea cuvenita.
Depus cu numarul de inregistrare 1678 / 26.02.2008 (Registratura- Cancelaria Sf Sinod al BOR)
Prea Fericirea Voastră,
Înalt Prea Sfinţiile Voastre,
Prea Sfinţiile Voastre,
Prin prezentul memoriu, solicităm clarificarea poziţiei Sfântului Sinod al BOR în problema ecumenismului, în sensul precis al afirmării unei poziţii oficiale faţă de conslujirea cu clerici eterodocşi.
Solicitarea poate părea nepotrivită şi superfluă, având în vedere interdicţiile canonice absolute care există, în această privinţă, în Biserică. Ar putea părea, aşadar, deplasat, să se ceară, din partea Sinodului BOR o precizare de poziţie într-o chestiune care, în Biserica ortodoxă cea Una din care BOR face parte integrantă, este cât se poate de clară. După cum se ştie, eterodocşilor nu li se poate recunoaşte calitatea de cleric, în niciun fel, de către ortodocşi. Ortodocşii nu pot sluji împreună cu eterodocşii, în nicio împrejurare, sub pedeapsa caterisirii, şi nici nu li se poate permite eterodocşilor să slujească în biserica ortodoxă. Slujirea unui eterodox nu are altă valoare decât a unui oarecare îmbrăcat în haine clericale, fiind lipsită de lucrarea Duhului Sfânt.
Şi totuşi, în ciuda prevederilor canonice, în ultimii ani au avut loc mai multe evenimente de tipul conslujirii clericilor ortodocşi (din toate treptele, inclusiv episcopi) cu clerici eterodocşi (un caz de tristă notorietate este "Boboteaza ecumenică", în fapt ecumenistă, de la Oradea) sau chiar desfăşurării unor ritualuri ale unor grupări ideologice în biserici ortodoxe (vezi ceremonia cavalerilor de Malta, desfăşurată anul trecut în catedrala din Timişoara).
Fără a încerca să alcătuim o scală a profanării, "slujirea" în altarul unei biserici ortodoxe de către neortodocşi, aşa cum s-a întâmplat la biserica Sfânta Ecaterina, paraclisul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, unde au slujit clericii copţi constituie, s-ar putea spune, apogeul acestui gen de manifestări. Totodată, orice se petrece în acest sfânt locaş are o semnificaţie în plus, ca element educativ (sau anti-educativ) pentru viitorii teologi şi preoţi.
Considerând că situaţia de locaş profanat în urma slujirii acolo de către neortodocşi a bisericii Sfânta Ecaterina ar putea servi ca bază de discuţie, în problema ecumenismului, atât în societate cât şi în Sfântul Sinod, a fost redactată, pe tema aceasta, o Scrisoare deschisă adresată Prea Fericirii Sale Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române şi Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, scrisoare al cărei text a circulat pe internet începând cu luna ianuarie a anului 2008. S-au colectat semnături, via e-mail, prin intermediul paginilor personale ale unor publicişti, precum şi pe calea unei petiţii on-line, creată la adresa http://www.petitiononline.com/SPFSD/petition.html
8 Comentários:
De admirat curajul acestei brave surori duhovnicesti... Cand barbatii stau ascunsi, incuiati in camari, de frica, Mironositele se duc la Mormant...
Eu cred ca aceasta sora a noastra are nu numai curaj...ci si multa minte si o inima buna...sper ca aceste daruri daruite ei de Bunul nostru Dumnezeu Iisus Hristos, sa le vada si cei din Sfintul Sinod!Doamne ajuta!
PS.draga Maxim,parca si sotul Oanei este co-autor al scrisorii,pe dinsul nu-l cunosc...dar daca nu era un om bun si brav,cred ca Oana nu se marita cu el...
O precizare- dintr-o eroare a mea, am incarcat, initial, pe pagina personala, la http://oiftime.googlepages.com/memoriusfsinod o forma a documentului din care lipsea o fraza, din chiar primul paragraf. Am inlocuit, intre timp, cu forma finala, asadar acum gasiti, la adresa respectiva, textul memoriului exact asa cum a fost el tiparit si depus la Sfantul Sinod. Cu scuzele de rigoare fata de domnul Claudiu Tarziu si fata de cei care au citit acea versiune incompleta, Oana Iftime
Uite, aici cred ca ne pripim si amestecam lucrurile. Desigur, asa-numitul ecumenism, mai bine zis sincretism, nu face bine nimanui. Pentru a putea avea un dialog firesc cu cei din alte confesiuni, trebuie sa ne precizam clar punctul de vedere, sa nu facem nici un compromis ramanand neclintiti in Ortodoxie si sa renuntam la protocolarele rugaciuni comune, care pe langa faptul ca sunt pur formale risca sa cada si in erezie. Insa, din pacate, la mijloc au nimerit coptii. Care, ca si armenii, sunt in faze avansate de dialog cu Ortodoxia, si, in practica, se pare ca au pastrat invatatura ortodoxa, abaterea lor monofizita fiind o problema de interpretare a unor termeni grecesti (ousia si hypostasis, fiinta si persoana). Nu spun prin asta ca trebuie sa ne grabim fara discernamant sa intram in comuniune cu ei. Dar aici chiar exista pasi mari spre o unitate care s-ar putea realiza - cu voia Preasfintei Treimi - cat de curand, si in care nu cred ca e bine sa aruncam cu pietre.
Stimate domnule Grigoriu,
Opinia referitoare la ortodoxia coptilor pare a fi larg raspandita in Romania (ma rog, printre cei pe care ii intereseaza astfel de probleme), dar este, din pacate, eronata. Nu au o hristologie ortodoxa, iar "neintelegerea de limbaj" este ceva la limita dintre basm eroic si zvon lansat deliberat.
[Oricum, dincolo de acest aspect, nu suntem in comuniune cu coptii, iar faptul de a fi slujit intr-o biserica ortodoxa nu se justifica sub nicio forma.]
A propos de hristologia copta, imi permit sa va rog sa cititi comentariile din pagina https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1273844315540409316&postID=1889928789914019676&pli=1 tot de pe acest blog, de pe vremea cand a fost publicata scrisoarea deschisa.
Citez doar cat sa vedeti de ce va redirectionez intr-acolo: "Primul link: www.copticchurch.org/Texts/Spirituals/Natofchr.pdf il recomand oricui este interesat de problema. Duce la lucrarea 'The Nature (!) of Christ', a papei Shenouda (titlul este relevant, per se). A se remarca faptul ca lucrarea se gaseste pe un site al coptilor, nu cine stie unde, si ca pe pagina de garda scrie 'Coptic Orthodox Patriarchate', 'See of St. Mark'
In aceasta lucrare, Papa Shenouda vorbeste despre O fire, O vointa si O lucrare ale lui Hristos."
Veti gasi, totodata, in acea pagina, nu atat in mesajele mele, cat intr-un mesaj al domnului S. Moldovan, o serie de explicatii relevante asupra "dialogului" cu necalcedonienii.
Toate cele bune! Oana Iftime
Imi recitesc comentariul si nu gasesc nicaieri afirmatia ca armenii sau coptii ar fi ortodocsi. Spun doar ca dialogul cu ei este real si avansat. Si ca nu a slujit nimeni in comun cu ei, ci doar li s-a pus la dispozitie o biserica ortodoxa, asa cum, mai peste tot in Occident, noi slujim Sfanta Liturghie in biserici catolice, aducand, fireste, un antimis. Si impotriva acestui lucru nu are nimeni nimic, nici cei mai traitori crestini din manastiri sau de aiurea.
Cred - si, fireste, accept posibilitatea sa gresesc - ca una e sincretismul "rugaciunilor comune" si alta dialogul cu niste biserici care in multe aspecte cultiva un punct de vedere ortodox, desi in altele ratacesc. Apropo, nu-l cinstim toti pe Sfantul Isaac Sirul? Nu-i inaltam rugaciuni? ...in ciuda faptului ca a fost nestorian.
Repet insistent, pentru ca ma simt amenintat de rastalmaciri: nu sunt pentru nici un fel de compromis de la Ortodoxia noastra care, printre altele, marturiseste fara echivoc concluziile Sinodului de la Calcedon. Nu sunt pentru sincretism si am ingrijorarile mele fata de cele ce se intampla azi. Sunt doar pentru iubire crestina, in sensul exprimat de Sfantul Siluan Athonitul. Daca e nevoie, detaliez. Toate cele bune intru Hristos.
Draga domnule Grigoriu,
M-am referit la afirmatia "se pare ca au pastrat invatatura ortodoxa, abaterea lor monofizita fiind o problema de interpretare a unor termeni grecesti" din mesajul dumneavoastra.
Slujirea ortodocsilor in locasuri de cult ale altora nu este simetrica slujirii de catre neortodocsi in biserici ortodoxe.
Ortodocsii pot sluji oriunde (in limitele bunului simt), daca aduc antimisul. Insesi necesitatea aducerii antimisului arata ca nu se considera biserici locasele altor culte.
Slujirea ortodoxa pe antimis, oriunde s-ar desfasura, este slujire adusa Dumnezeului adevarat, dar facuta, uneori, in conditii de necesitate, in absenta unei biserici ortodoxe.
In biserica ortodoxa, insa, nu pot sluji neortodocsi, slujirea lor nefiind adusa Dumnezeului adevarat, in a Carui biserica nu pot fi primiti.
Necalcedonieni, musulmani, evrei sau orice altceva, tot aia este, nu sunt parte din Biserica, nu sunt preoti ai adevaratului Dumnezeu si nu pot oficia in biserici ortodoxe.
Sa nu confundam dragostea de om cu toleranta fata de erezie, fiindca tot pe el, pe om, il desparte de Dumnezeu.
Toate cele bune! Oana
Sa fie oare acesta duhul crestinsimului, al impacarii cu aproapele? Aceasta sa fie tot ceea ce am invatat din mersul nostru la Biserica lui Hristos, despre care noi suntem de parere ca este singura adevarata? As intreba aceste "brave surori duhovnicesti" care este diferenta dintre ele si femeile musulmane care detoneaza incarcaturi explozive? Cand vor trece la astfel de actiuni...? Halal crestinism "brave surori duhovnicesti"!
Trimiteți un comentariu