PROZĂ/ Mănuşile roşii
Trenul se apropia greu de peron. Parcă mergând de-a buşilea, cu icnete şi
oftaturi de om aflat la capătul puterilor. De o parte şi de alta a liniei
ferate, singura care fusese deszăpezită în acel orăşel de provincie, nămeţii
străluceau sub cerul de onix. Gara era ticsită de lume, aşa cum se întâmplă în
preajma marilor sărbători. Trenurile întârziaseră cu orele, din cauza
viscolului care le blocase în câmp. Chipurile oamenilor aveau pielea întinsă de
ger. Aerul îngheţat ameninţa să se spargă într-o ploaie de sticlă pisată, la
primul strigăt care ar fi izbucnit dintr-un piept mai puţin răbdător.
Deşi aşteptasem
trenul cu înfrigurare, am făcut câţiva paşi într-o parte, privind forfota
pestriţă a gării, înainte de a mă lăsa absorbit de ea. Şi-atunci, în înghesuiala
de paltoane şi geci cenuşii, ochii mi s-au oprit asupra unor mănuşi roşii care
încercau să-şi croiască drum prin mulţime cu o delicateţe nepotrivită în acea
îmbulzeală. Erau ale unei femei tinere, cu părul aproape la fel de roşu, care
îi încadra faţa mică şi albă, cu ochi de un albastru pătrunzător. O figură
fascinantă, care apăruse de nicăieri. Stătusem câteva ore în gara aceea. Era
imposibil să fi fost acolo până atunci şi să nu o fi remarcat. Valul de oameni
o purta într-o aparentă derivă, dar ea reuşea, cumva, să se apropie de vagonul pe care îl căuta. Îndepărtându-se tot mai tare de mine. Fluierul şefului de tren a
tăiat larma în două: o secundă s-a făcut tăcere, pentru ca apoi strigătele,
tropăiturile, sunetul bagajelor izbite între ele să irumpă cu mai multă
intensitate. Tras şi împins de puhoi, am găsit, pipăind cu piciorul, scara unui
vagon şi m-am săltat în el. Înăuntru, un miros greu, cald şi umed, m-a izbit
până în vintre. M-am uitat deasupra uşii primului compartiment şi mi-am dat
seama că am greşit vagonul. Înapoi nu mai era drum deschis. Am mers mai departe,
printre calabalâcuri şi oameni care nu mai prinseseră bilete decât "în
picioare", trăgându-mi geamantanul după mine. Locomotiva a şuierat scurt,
iar trenul s-a smuls din gară. Am continuat să merg spre capătul lui şi, după
un timp, am dat de vagonul, compartimentul şi scaunul indicate pe biletul
meu. Am deschis uşa , am salutat şi mi-am ridicat valiza
în plasa de deasupra canapelei din dreapta. Fotoliul meu, de lângă fereastră,
era liber, deşi culoarul gemea de oameni fără loc. M-am aşezat şi mi-am aruncat
un ochi, în sfârşit, către ceilalţi pasageri. Toţi erau preocupaţi de câte ceva.
Unii citeau, alţii se pregăteau să mănânce şi unul încerca să adoarmă. În
faţa mea, fata cu părul roşu privea absentă pe geam. Am tresărit uluit. Şi-a
întors ochii spre mine, cu o familiaritate de parcă m-ar fi aşteptat, şi mi-a
zâmbit larg. I-am răspuns cu un zâmbet stânjenit, în timp ce mă întrebam dacă
nu mă văzuse urmărind-o în mulţime. Dar am alungat acest gând, care mă făcea
deodată să mă simt caraghios. Mi-am scos repede o carte din geantă şi mi-am
coborât ochii în ea. Simţeam că femeia continuă să mă privească. Şi mă
străduiam să mă afund în lectură, citind cu maximă atenţie prima frază din
pagina la care îmi lăsasem semn. Nu înţelegeam nimic. Citeam din nou şi din
nou. Pricepeam cuvintele, dar înşiruirea lor se scufunda ca un convoi într-o
junglă cu nisipuri mişcătoare. Deasupra sensului acelor câtorva rânduri
rămânea numai vegetaţia luxuriantă a gândurilor mele. De unde apăruse femeia
aceea? Şi cum m-am nimerit chiar lângă ea? Ce mă captiva: frumuseţea ei aparte
sau felul straniu în care am întâlnit-o?
Mi-am îndreptat
ochii spre fereastră, ocolindu-i privirea. Atunci şi-a reluat şi ea poziţia de
mai înainte, cu bărbia în mâna stângă, privind în gol. O studiam pe furiş,
având aerul că meditez la ce citisem. Dar n-am păcălit-o. Întâi i-a răsărit pe
chip un zâmbet mic. Pe urmă, cu degetul arătător de la mâna dreaptă, a desenat
pe geamul aburit un brad, cu o stea mare în vârf. Apoi a întors repede capul şi
mi-a surprins privirea. Am zâmbit încurcat şi, ca să scap de stinghereală, am
schiţat, stângaci, o semilună disproporţionată deasupra bradului ei, făcând-o
să râdă. Ne-am apropiat ca să privim luna care se zărea prin felia limpede de
geam în formă de "C". Cerul se înseninase şi devenise sticlos, sub puterea
aştrilor nopţii. Cred că de pe bolta lui, capetele noastre, cuprinse în
"luna" în descreştere închipuită de mine pe sticla ferestrei, păreau
prinse într-un medalion din altă epocă. Sau poate că se vedeau ca printr-un
ochean întors, prin care, cu cât priveşti mai mult, imaginile se tot
micşorează, până se topesc în substanţa unei poveşti mai mult bănuite decât
clare, a unei alte realităţi.
***
Prin ochiul
lunii, trenul se făcea din ce în ce mai mic, până nu mai rămânea decât o linie
luminoasă, în noaptea deplină, pe zăpada imaculată. De sus, atât de sus,
încercam să distingem bradul şi luna desenate pe o fereastră aburită. Dar
privirea ne-a descoperit o sală maiestuoasă de bal, înălţată în întregime din
gheaţă, în mijlocul unui lac uriaş. Pe pereţii rotunzi şi pe coloanele care
sprijineau tavanul boltit erau sculptate fabuloase dantelării. Sute de
lumânări albe şi roşii ardeau într-un candelabru de gheaţă şi în suporturile
de pe lângă mesele îmbelşugate. Lumina lor pâlpâitoare răsucea
caleidoscopic desenele de pe globurile de gheaţă ce înveseleau zidurile.
Lumina străvezie făcea ca ghirlandele din crengi de brad şi de vâsc care atârnau
deasupra ferestrelor să pară luate în stăpânire de un foc interior. În câteva
locuri, copci mari, tăiate în pardoseala de gheaţă, lăsau să se vadă peşti
albaştri, verzi şi aurii, înotând dintr-o parte în alta. Când îţi mutai ochii
de la fosforescenţa lor înapoi, spre lumina difuză a încăperii, sala parcă se
dilata tot mai mult, până când întinderea ei devenea nesfârşită, iar ghirlandele,
globurile, lumânările şi bunătăţile de pe mese - amintiri. În decorul de
gheaţă, nu era nici frig, nici cald, ci precum este primăvara timpurie, într-o
amiază însorită, fără vânt. Poate pentru că atmosfera era încălzită de muzica
mereu în schimbare, de la vals la tango, care făcea să foşnească, în ritmuri
diferite, rochiile lungi şi decoltate ale doamnelor. Sau poate că aerul rece
fusese risipit de parfumul tare al trabucurilor pe care le fumau domnii. Ori
poate că simpla bucurie a Crăciunului ardea în noi, cu flacără mare.
Observasem toate acestea în vârtejul dansului din care nu ne puteam opri. Eu şi
femeia cu părul roşu, pe care îmi aminteam că o cunoscusem într-un tren, ne
roteam elegant şi abil printre nenumărate perechi, fiecare cuprinsă în dansul
său. Dansam veseli, puţin emoţionaţi, dar încrezători - ca atunci când pleci
într-o călătorie pe care ţi-ai dorit-o foarte mult. Fiecare rotire a noastră
era ca un tur complet al limbii mari a unui ceas care se întindea pe orizontul
acestei lumi. Şi fiecare învârtire a limbii de ceas ne aducea dinaintea ochilor
un episod dintr-o viaţă care putea fi a noastră. Un bărbat şi o femeie mergând
de mână, spre asfinţit, pe malul unei mări învolburate. Un câmp cu iarbă înaltă,
mirosind a sunătoare şi mentă, pe care ea şi el stau lungiţi pe spate,
privind cerul până se scufundă în el. O petrecere într-un palat de gheaţă,
dintr-un Ajun de Crăciun, la care doi tineri au ajuns dintr-un tren înzăpezit
pe-o câmpie pustie.
Cu fiecare
mişcare a limbii mari a ceasului, dansul nostru devenea tot mai asemănător
unui turbion. Cercurile descrise de trupurile noastre erau mai mici şi mai
rapide, ridicându-ne de la pământ. Rochiile femeilor din jurul nostru se
decolorau, treptat, până la albul cel mai pur, înghiţind şi negrul costumelor
bărbaţilor, şi apoi desfăcându-se, în necontenita lor rotire, ca petalele
unor flori, care ningeau viscolit peste sala de bal. Iar palatul de gheaţă îşi
pierdea contururile în această ninsoare, până când se prefăcea într-o câmpie
fără margini, pe care un tren era îngropat încet, încet în zăpadă. (Continuare)
Seja o primeiro a comentar
Trimiteți un comentariu