"Suntem datori copiilor noştri cu un Memorial la Aiud"
UPDATE:
Interviul integral poate fi citit acum aici.
Pentru cei care nu l-au auzit vorbind pe Dan Puric, pentru cei care încă nu ştiu ce vrea acest nou apologet ortodox, pentru cei care nu înţeleg de unde-i vine succesul, pentru cei care au început să se îndoiască de el sub presinea unei campanii de denigrare, pentru cei care vor să ştie ce se va construi la Aiud, în memoria şi întru pomenirea sfinţilor români din temniţele comuniste, am publicat un interviu cu maestrul în săptămînalul "Formula As" (deocamdată de găsit doar în ediţia pe print, la chioşcuri). Redau mai jos numai cîteva pasaje, cît să vă deschid gustul.
OMUL FRUMOS
- Omul frumos din România este acela care, cu discreţie, respinge toate încercările de schilodire a sufletului care vin asupra neamului nostru. [...] Pe omul frumos îl găsim de pază la ordinea morală creştină. [...] Prin suferinţă asumată jertfelnic şi prin rugăciune cu lacrimi, omul frumos românesc a transformat temniţele în mănăstiri.
MĂRTURISITORI
- N-am monopolizat eu discursul creştin şi patriotic din România. Dimpotrivă, din punctul ăsta de vedere, pot spune că sunt un... puric. [...] Supravieţuitorii temniţelor comuniste au vorbit exemplar despre Dumnezeu, neam, jertfă, în cărţile lor, dar aceste cărţi au fost ocultate de sistem. [...] Pe urmă, foştii deţinuţi politic au fost blasfemiaţi, că sunt nişte boşorogi extremişti şi resentimentari.
La fel s-a întâmplat cu marii noştri duhovnici, care au mărturisit. Ei au fost izolaţi în mănăstiri, au fost stigmatizaţi, că sunt talibani ortodocşi.
Eu am fost imprevizibil, că am apărut dintr-un spaţiu – culmea, foarte la vedere – de unde ei nu se aşteptau. Şi am deschis un canal de comunicare pe care nu erau pregătiţi să-l blocheze.
- Ştiu că atunci când sunt aplaudat este pentru că Dumnezeu m-a ajutat să fac ceva bine. Nu m-am smintit într-atât încât să mă cred VIP. Nu sunt făcut să fiu vedetă. Tot ce fac îi dăruiesc lui Dumnezeu. Eu simt şi arta, şi conferinţele, şi cărţile pe care le scriu ca pe o singură respiraţie duhovnicească.
- [Falsa elită] Încearcă să eticheteze discursul meu, ca să-l compromită, să-l minimalizeze şi să-l încoloneze istoric. [...] Culturnicii noştri au „temeri” stipendiate şi, pentru că nu ştiu să încadreze fenomenul – că nu e fenomenul Dan Puric, e un fenomen care şi pe mine mă cuprinde – spun că e „extremist”.
DUŞMANII DINLĂUNTRUL ORTODOXIEI
- Pe urmă am încasat lovituri inclusiv dinspre ortodoxia românească – în care există forme de bigotism agresiv, de habtonicie, de îngălare sufletească şi de culturism mistic. Sunt nişte oameni care se visează olimpici la creştinism. Le mai lipsesc doar piroanele, să se crucifice, ca să arate lumii cât sunt de buni. Acestora nu le place Dan Puric, care nu e destul de pur. De fapt, ei vor să deţină monopolul lucrărilor în ortodoxie şi, cum apare altcineva, sar pe el, ca să nu le ia “vadul”. Poluează ortodoxia cu astfel de atitudini. Dar nu mă plâng că eu sunt ţinta unor astfel de acţiuni. Le privesc cu... compasiune.
- Sunt mulţi şi în cler, şi în monahism care, vorba părintelui Arsenie Boca, sunt doar cuiere de haine călugăreşti. Dar pentru nişte uscături, nu tai toată pădurea. Biserica Ortodoxă nu trebuie confundată cu o mână de rebuturi, de accidente.
CINSTIREA SFINŢILOR DIN TEMNIŢELE COMUNISTE
- Am fost să mă închin la osemintele de la Râpa Robilor de la Aiud, unde este îngropată o întreagă elită a acestui neam, decimată de comunişti, şi, când am văzut câtă mizerie este acolo, m-a apucat o furie sfântă. Cum să laşi un câmp plin de moaşte sfinte să devină groapă de gunoi?
- La Râpa Robilor, foştii deţinuţi politic supravieţuitori, au ridicat, în urmă cu mai mulţi ani, un impunător monument în memoria celor martirizaţi în închisoarea Aiud. În apropierea acestui monument va fi o mănăstire ortodoxă, cu biserică, şi un Centru de Martirologie – care să păstreze memoria, pentru ca generaţii întregi să afle ce s-a întâmplat acolo. Memorialul, aşa cum a fost denumit de ÎPS Andrei Andreicuţ, Arhiepiscopul Albei, va avea un muzeu şi un centru de cercetare. Suntem datori copiilor noştri cu acest Memorial. […] Nu ca să devină răzbunători, ci ca să afle şi să ţină minte, ca aşa ceva să nu se mai repete.
- [Iniţiativa au avut-o…] ÎPS Andrei Andreicuţ, pe care eu îl consider un ierarh de respiraţia ortodoxă majoră a lui Şaguna, şi Părintele Iustin Pârvu de la Mănăstirea Petru Vodă, pe care îl cosider un sfânt în viaţă. Acestor doi mari părinţi ortodocşi li s-a adăugat un mare creştin al neamului nostru, dl. dr. Pavel Chirilă, care a avut ideea excelentă de a crea şi un Centru de Martirologie. Eu sunt un mijlocitor pe lângă autorităţi şi alte persoane care pot contribui la finalizarea proiectului.
----------------------
Precizări dincolo de interviu:
Dan Puric, dl. dr. Pavel Chirilă şi părintele Augustin de la Schitul "Înălţarea Sfintei Cruci" de la Aiud m-au asigurat că nu se va face acolo nici "moschee", nici "templu masonic", nici "biserică ecumenistă" - aşa cum pretind adversarii proiectului -, ci o mănăstire ortodoxă, cu o biserică aşijderea. La proiect încă se lucrează, după ce o primă variantă a fost abandonată, ca fiind prea modernistă.
Cei trei mi-au spus că acest proiect va fi pus în operă numai cu binecuvîntarea ÎPS Andrei al Albei şi consultarea părintelui Iustin Pârvu, de la Petru Vodă - ca iniţiator şi pătimitor la Aiud.
Dan Puric ţine mai multe conferinţe în toată ţara, pentru a strînge fonduri pentru Memorialul Aiud. El a contribuit în mod decisiv la obţinerea terenului pe care se va ridica mănăstirea de la Aiud.
Federaţia Română a Foştilor Deţinuţi Politici şi Luptători Anticomunişti, printr-o adresă semnată de dnii dr. ing. Iulian Constantin (preşedinte) şi ing. Gh. Jijie (secretar), m-au încredinţat că sprijină construirea Memorialului Aiud şi dezaprobă atacurile la care este supus Dan Puric - omul cel mai vizibil în acest proiect, dar nu si cel care ia decizia.
Fac aceste precizări pentru că, în ultima vreme, am tot fost întrebat pe acest subiect de către fraţi tulburaţi de campania dusă împotriva lui Dan Puric. Sper ca de acum lumea să fie lămurită şi să învăţăm a da mai repede crezare binelui decît răului.
V-am avertizat că, de la constituirea Forului Ortodox Român, a fost declanşat un război informaţional împotriva iniţiatorilor şi a celor care îl fac să funcţioneze.
Revedeţi fotografia prezidiului Conferinţei Asociaţiilor Laicatului Ortodox Român din 29 nov. 2008, cînd a fost înfiinţat FOR, şi socotiţi cîţi dintre cei de acolo au fost deja terfeliţi în presă şi pe internet, şi cine urmează. Vă dau un indiciu: din nouă persoane, cinci deja au fost bălăcărite. Vedeţi cine sînt cei din prima linie a acestui front contra FOR, şi veţi putea discerne între adevăraţii şi falşii apărători ai ortodoxiei. (Claudiu Târziu)
10 Comentários:
Era cazul de o clarificare. Si ma bucur ca am avut dreptate cand ii luam apararea domnului Dan Puric.
Nu stiam sigur dar speram sa fie asa cum zice in acest interviu.
Vazand pe cei ce il denigreaza m-am gandit de doua ori inainte sa cred toate minciunile scrise de ei.
Cu intrebari tendentioase s-au folosit de intangibilitatea Parintelui Iustin Parvu si de a Parintelui Arsenie Papacioc intr-un razboi murdar. Oare care este de fapt scopul?
Adevarat!
„Ortodoxia romaneasca -- in care exista forme de bigotism agresiv, de habotnicie, de ingalare sufleteasca si de culturism mistic. Sunt niste oameni care se viseaza olimpici la crestinism. Le mai lipsesc doar piroanele, sa se crucifice, ca sa arate lumii cat sunt de buni. De fapt, ei vor sa detina monopolul lucrarilor in ortodoxie si, cum apare altcineva, sar pe el, ca sa nu le ia «vadul». Polueaza ortodoxia cu astfel de atitudini.“
Asta-mi aduce aminte de ceva scris de dvs.:
„In fata unor evenimente care ar reclama unitate, alegem dezbinarea. Prea putini avem nedumeriri, majoritatea covarsitoare are doar certitudini pe care si le sustine inversunata. Foarte putini sunt interesati sa auda un punct de vedere contrar a ceea ce ei «stiu», si inca mai putini sunt sensibili la argumente. Logica e un lux pe care nu ni-l permitem. Orgoliul este adevaratul stapan al celor mai multi dintre noi, oricat de mici am fi pe scara sociala. E un duh al slavei desarte care trazneste a pucioasa. Oazele de normalitate sunt rare si aproape ca nu se mai vad pe taramul nesfarsit de piatra.
Vrem sa schimbam multe si pe multi, adica tot ce tine de exterior, dar inlauntrul nostru nu mai apucam sa ne uitam si sa schimbam nimic.
E o lipsa de iubire care ingheata, usuca, macina. Nici multa credinta nu e. Dar «credinta» fara iubire ar fi si mai primejdioasa.
Nu sunt defetist, va asigur, doar realist. Mereu am sperat ca putem depasi anumite neimpliniri si asperitati din relatiile personale, ca sa lucram impreuna macar in numele si spre slava lui Hristos. Dar oamenii isi rad de astfel de sperante. Asa ca ma rog sa-mi intareasca Dumnezeu nadejdea.“
Si de ceva scris de dl. Hurduzeu:
„Nu distrugi idolii, daca nu te desprinzi din gandirea cauzala. Daca nu incepi cu vremurile de pe urma (ca sa intelegi prezentul). Daca nu recuzi logica «necesitatii». Daca nu accepti «libertatea in Hristos». Daca ti-e frica.
«Timpul jertfei» nu-i lista de semnaturi, vorbarie de workshop si comentariu pe blog. Nu te sacrifici interactiv, in cyberspace, printr-un act de mucenicie virtuala.
«Am venit sa aprind focul pe pamant», spune Mantuitorul. Deocamdata, de aprins nu s-a aprins nimeni, doar s-au «energizat» ciberantropii insarcinati sa mentina Ortodoxia in Sistem.“
Precum si de un cuvant al IPS Bartolomeu:
„In vremea noastra, nu putini sunt tinerii curati la suflet, bine intentionati si dornici sa se initieze in tainele vietii religioase, dar care nu merg direct la izvoare, adica la literatura de specialitate sau la duhovnici cu experienta, bine pregatiti si gata sa-i asiste pe cei neajutorati, ci prefera sa se cultive prin internet sau televizor, unde nu de putine ori apar profeti improvizati, cu evidenta pofta de publicitate sau stapaniti de un duh al cabotinajului stilizat. Unii cer organizarea unor rugaciuni generale, colective, cu mare rasunet in popor, pentru evitarea apocalipsei care mijeste de pe o zi pe alta, uitand ca apocalipsa va veni oricum, ea facand parte din iconomia divina, si ca grija noastra nu este aceea de a o evita, ci de a o traversa nevatamati de propriile noastre pacate.“
Dupa cum vedeti, mi-am facut temele :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I Corinteni 13
I Ioan 4: 8
Cam tarziu, dar e bine si asa!Ramane insa, pentru multi,un gust amar: nu ne iubim nici macar fratii!
se pare ca toata aceasta campanie impotriva domnului Dan Puric a pornit de pe http://apologeticum.wordpress.com/2009/04/30/lovitura-din-teatru-pe-scena-aiudului/#comment-4679
domnul admin de acolo nu face decat sa cenzureze mesajele care dovedesc de fapt care este adevarata lui fata. si are tupeul sa se mai numeasca crestin ortodox.
Toate astea ni se trag de cand, prin stramosul nostru Adam, am dorit sa fim cunoscatori ai binelui si raului si sa fim precum Dumnezeu fara Dumnezeu, iar raul ne-a imbolnavit. Aceasta boala, mortala, ne munceste si in zilele noastre. Am ajuns sa vedem raul peste tot si acolo unde este si acolo unde nu este. Am ajuns sa dorim sa il vedem, sa il cautam, sa il consumam. Precum drogul, bautura sau fumatul, asa si cu rautatea. Ne otravim, uneori pana la moarte, dar nu voim sa-l lasam.
Suntem in aceeasi biserica, ne impartasim cu acelasi TRUP si SANGE, dar ne banuim, ne judecam, ne aliem in grupuri si grupulete, ai lui Chifa, ai lui Apollo, ai lui Pavel, ioaniti, gregorieni, vasilieni, ai parintelui Iustin, ai parintelui Rafail, ai parintelui Arsenie... Dar ai lui Hristos am mai ramas? Daca Hristos Domnuln se roaga Tatalui pentru noi "... ca ei sa fie una precum noi una suntem: eu intru ei si tu intru mine, ca sa fie desavarsit intru una...", oare nu se cade sa-l ascultam? Oare frica aceata, de a nu fi inselati, ne face banuitori fata de fratele nostru intru Hristos? Oare vederea (aici ma gandesc la dorinta de al vedea, la iscodire) raului ne poate lumina? Ne este frica sa fim fraieri pentru aceasta lume, sa fim prosti in al vedea rau pe fratele nostru?
Inselati suntem in fiecare clipa pe care nu o traim cu Domnul in inima si in minte, inselati suntem cand uram, clevetim, judecam, ne despartim de fratii nostrii din orice si asta inseamna sa fim fraierii (prostii) imparatiei lui Dumnezeu. Doamne miluieste-ne si ajuta-ne sa ne izbavim de aceasta boala! Eu am credinta ca de ma voi insela, necautand sa vad raul in fratele meu Domnul ma va izbavi. Daca cineva imi va aduce ca si contrargument spusele Domnului ca se cade sa fim intelepti ca serpii si blanzi ca porumbeii si eu ii voi aduce pilda samarineanului cel milostiv care pentru iudei era caine dar pentru Domnul era aproapele. Cred ca nu poate fi intelepciune (care sa treaca in vesnicie) fara iubire. Orice intelepciune ce nu il uneste pe om prin iubire, de semenul sau, este o intelepciune a acestei lumi care in vesnicie ne va da la munci, si ne va chinui. Inchei cu un cuvant al Sfantului Siluan, pe care sunt convins ca il iubiti: " Iata calea scurta si usoara spre mantuire: Fii ascultator, infranat, nu osandi, pazeste-ti mintea si inima de gandurile cele rele si gandeste ca toti oamenii sunt buni si Domnul ii iubeste. Pentru acest gand smerit harul Duhului Sfant va via intru tine si vei zice: Milostiv este Domnul!" Amin!
Cu dragoste fratele vostru Viorel Petcu.
Domnul Tarziu, ma bucura mult articolul Dumneavoastra!
M-a intrista extraordinar campania impotriva Domnului Puric si a proiectului de la Aiud, insa cel mai mult m-a durut sa vad cum suboameni ca Roncea se cred de aceeasi parte a baricadei cu Parintele Iustin Parvu,e strigator la cer. Sa va intareasca Bunul Dumnezeu ! Tot respectul pentru echilibrul si verticalitatea Dumneavoastra!
Daca dragoste nu e, nimic nu e!
Domnule Claudiu Tarziu,
m-asi bucura ca cele spuse de dl Dan Puric sa reprezinte adevarul, dar, se pare ca independent de vointa noastra, realitatea ne pune in fata unei alegeri: ori sa fim alaturi de Dan Puric, ori alaturi de parintele Iustin Parvu.
Eu mi-asi dori sa fiu de parte amandorura, dar conform celor spuse de parintele Iustin in ultimul sau interviu, Dan Puric l-a exclus in totalitate din proiectul de la Aiud. Vi se pare comportamentul dl Puric moral? Mie NU. Eu am totala incredere in ceea ce spune parintele Iustin, asa ca, cu regret spun ca ceea ce face dl Dan Puric nu este decat o lamentabila cacialma, adica una zice, alta gandeste si alta face. Vorbe, vorbe, vorbe, ...
In fond este cuvantul parintelui Iustin impotriva cuvantului lui Dan Puric.
ALEGETI!
P.S. Iar chestia cu Dan Puric presedinte, sper sa fie doar o gluma, nu prea reusita, dar totusi o gluma, ...
@ Raluca:
Of, of, ce ne mai place sa fim la raspintii, sa fim in tabere, sa alegem. Cine v-a pus sa alegeti de data asta? Un smintit, care nu stie ce vorbeste? Are el mai mult credit decit Dan Puric?
Dan Puric si parintele Iustin sint in cele mai bune relatii. Din pacate, sint unii care se straduiesc sa-i faca adversari.
Cum am spus, nimic nu se va face la Aiud fara consultarea parintelui Iustin si, atentie!, (se pare ca pe unii i-a luat boala anti-ierarhie de nu mai deosebesc albul de negru) cu binecuvintarea IPS Andrei, episcopul locului.
In privinta interviului, va intreb asa, de curiozitate, v-ati pus problema, macar pentru o clipa, daca e autentic? Nu de alta, dar multe i se pun in gura parintelui Iustin. Iar despre dragostea sfintiei sale fata de Dan Puric si a evlaviei acestuia din urma fata de parintele stie toata tara.
Fratilor, fratilor, mai mult discernamint! Deosebiti duhurile, ca vin vremuri tot mai grele si o sa ne mincam intre noi precum ciinii in loc sa ne luptam cu dusmanii veritabili.
Doamne, miluieste-ne!
Domnule Claudiu Tarziu,
Inteleg ca sunteti in relatii bune cu domnul Dan Puric.
Indiscutabil,ca este un bun roman, un marturisitor crestin- pe masura talantilor sai.
Totusi, parintele Iustin Parvu este un batran care va muri maine-poimaine.De ce i-l evita?
Ca manastire, ca ne- manastire, pana la urma faptul ca face ce face peste capul parintelui, denonta o alta dimensiune sufleteasca care nu-i face cinste.
Va rog, rugati-l sa nu-l uite pe parintele Iustin- mai tarziu poate o sa-i para rau...
Trimiteți un comentariu