sâmbătă, 6 februarie 2010

Vinul - medicament


Deschid azi o rubrică pe care aş fi vrut s-o ţin mai demult aici: despre vin. Mai ales după ce-am citit că vinul roşu ne păstrează veşnic tineri, dacă e în exces. Spre deosebire de specialiştii suedezi, eu cred că, dacă bem 15 sticle de vin roşu pe zi, cum ne recomandă ei, vom rămîne tineri pentru că nu mai apucăm bătrîneţea.

Sînt băutor de vin, iar prietenii zic că m-aş pricepe. Şi m-am gîndit să împărtăşesc şi altora din gusturile mele în materie de vin, căci, am constatat, puţini ştiu să bea vin într-o ţară unde, culmea, se bea enorm de mult alcool (dar prost şi dăunător, mai ales spirtoase şi bere). Acum, însă, nu mă apuc să fac educaţie oenologică, pentru că nu sînt nici eu decît un amator. Mai degrabă vreau să vă povestesc despre vinurile pe care le-am băut şi despre care cred că v-ar face bine. Vă dau, aşadar, nişte repere, urmînd ca, odată ce v-am stîrnit, să descoperiţi restul şi singuri.

Voi începe cu un vin alb şi unul roşu româneşti, bune şi accesibile ca preţ. Ambele sînt de pe Domeniul Coroanei, de la Segarcea. Primul, un Sauvignon Blanc, uşor parfumat, ceea ce îi îmblînzeşte tăria, cu un post gust persistent şi o aciditate joasă, este un vin de cursă lungă. Se bea rece, dar nu la mai puţin de 10 grade. Este recomandat să însoţească mîncăruri uşoare din pasăre sau peşte, dar merge şi cu pişcoturi sau plăcinte. Eu unul am băut cu plăcere din acesta, deşi preferatul meu, la capitolul vinuri albe româneşti, este altul, despre care o să vă spun data viitoare.

Însă, vinul roşu e rege. Iar aici vă îndemn să gustaţi un Cabernet Saugvinon de la Segarcea, un vin cu personalitate, lăsîndu-ţi în cerul gurii o aromă de dulceaţă de smochine şi avînd o notă subtilă de lemn. "Nasul" - cum zic cunoscătorii -, adică mirosul său e puternic şi condimentat. Se bea la o temperatură de 18 - 20 de grade, deschis cu o jumătate de oră înainte şi decantat într-un vas de sticlă special, ca să-i simţiţi bunătatea cu adevărat. De asemenea, vă recomand să-l puneţi în pahare mari - cupa cît mai largă -, cu picior, şi să nu atingeţi cupa cu degetele cînd luaţi cîte o gură, pentru a nu-l încălzi mai tare.

Despre vinul roşu se spune, nu fără îndreptăţire, că e un medicament. Ajută circulaţia sangvină şi, fiind bogat în antioxidanţi, elimină radicalii liberi din artere. Din păcate, conţine multe calorii, cam 80 la un pahar. Iar pe unii îi poate durea capul după ce-au băut vin roşu, din pricina taninilor.
Vinul roşu este excelent împreună cu mîncăruri din carne roşie (porc, vită, miel).
În fine, niciodată, sub nici un motiv, nu veţi pune apă în vin. Apa se bea separat, altfel nu mai înţelegi nimic din gustul vinului şi înseamnă că-l bei doar ca să te îmbeţi (atunci, mai eficientă şi mai ieftină e o vodca "Săniuţa" sau "Genocid").

13 Comentários:

Mirona-Ioana Tatu spunea...

Cabernet Sauvignon este si vinul meu preferat. :D

Mie imi plac marcile Murfatlar, Vinul Cavalerului si Beciul Domnesc, dintre cele romanesti. Dar ia sa incerci tu niste vin chilian... ;-)

Dar de vodca "Adio, mama" ai auzit? :-)))))

Unknown spunea...

@ Mirona:

Sssst! Strici surpriza. Normal ca n-am inceput cu cele din virful topului :) O sa vezi mintenas.

Anonim spunea...

E o vorba populara: Cea mai buna bautura este apa de izvor.../ Cand pui o picatura intr-un kil de vinisor.

Unknown spunea...

"Anonim":

Niciodata "intr-un", ci numai "la" un kil de vinisor :) Adicatelea, bem apa separat, ca e nevoie, dar separat nu in vin.

codrina spunea...

incearca "3 hectare".rosu, sec.simti cum te duce in inima codrului, in pielea haiducului, in cantecul cucului si-n dorul amorului...

Unknown spunea...

@ Codrina:

Am baut, nu-i rau, dar... nu-i in top 10 la mine :)

Anonim spunea...

Dar un vin rosu de Cricova?:) Nu ma pricep la vinuri, dar am baut odata un vin excelent, rosu, de Cricova.
Si, recent, un Murfatlar din 1964.

Unknown spunea...

@ Vlad:
Cind am fost in Basarabia, am baut citeva din vinurile lor mai de soi (intre care virf mi-a fost prezentat negru de Purcari). Nu-s rele, dar cred ca asteptarea mea a fost prea mare. Totusi, o sa ma opresc la unul, doua si din Basarabia, ca merita.

Anna spunea...

Mmmmm, ce subiect aromat :-)

Preferatul meu vin rosu romanesc este Feteasca Neagra de Beciul Domnesc, are un caracter aparte, mi se pare mai degraba seducator, decat insistent :-)

La categoria sec, recenta descoperire este Merlot de Bucium.

O alta descoperire recenta nu e un vin propriu-zis, ci o bautura "cu continut de vin", japoneza, i se spune Plum Wine (Takari, in magazine se gaseste cu 10 dolari, la Malta in restaurant cu 40 euro :))), si are o aroma deosebita, patrunzatoare, care se distinge si incanta chiar si dupa mancarurile orientale condimentate.

Anonim spunea...

George Lacatus:
Salut,

Ana ma tot bate la cap sa te intreb ce vinuri am baut la tine, de Revelion. Ca cica au fost foarte bune pentru ea, ca au avut efect asupra mea. Deci?

Unknown spunea...

@ George Lacatus:

Uite, de dragul vostru, o sa scriu despre ele saptamina viitoare :)

Mirona-Ioana Tatu spunea...

O.K. Abia astept sa ajungi in top! :-)

Am uitat sa pomenesc o marca mai noua pe piata romaneasca, si care mi s-a parut un vin Cabernet Sauvignon foarte bun: Byzantium.

Acum, de Craciun, am baut un vin de casa rosu sec din Sicilia, adus de un sicilian care a vizitat Romania. Cabernet Sauvignon (cum altfel? ;-) ) Mmmmm... superb!!!

alibus spunea...

Salutare,

In primul rand ma bucur sa gasesc lume care discuta despre vin. Tocmai de aceea, desi am fost tentat sa fac cateva observatii legate de vinurile mentionate de voi prin comentarii nu am sa o fac. Pana la urma asta e chestia minunata la vinuri (si cred ca imi veti da dreptate)... varietatea, nu? In plus totul depinde pana la urma si de gustul fiecaruia, iar unii spun ca gusturile nu se discuta.

Am sa imi permit totusi sa fac o recomadare. Pentru ca tot ati amintit la un moment dat in discutia voastra de gama Byzantium de la Halewood as zice sa incercati si un Rosso de Valachia din aceasta gama. Este, dupa parerea mea, de departe cel mai reusit vin din cele ce poarta eticheta Byzantium.

Numai bine!