Scrisoarea unui preot copleşit de biruri
Acum cîteva zile am primit scrisoarea de mai jos. Am cumpănit ce să fac cu ea. Cu acordul autorului, o public, sperînd că voi putea declanşa o dezbatere adevărată pe acest subiect: viaţa grea a preoţilor simpli de prin sate şi cătune.
Majoritatea covîrşitoare a clericilor sînt săraci şi încearcă să-şi facă misiunea cît mai bine. Am prieteni preoţi în toată ţara şi ştiu cum trăiesc. Iar în ultimii ani am cunoscut preoţi de prin colţuri uitate de lume, care îl slujesc pe Dumnezeu în cele mai vitrege condiţii. În acele sate cu cîţiva enoriaşi nu se simte triumfalismul Bisericii naţionale, prezent în marile oraşe. Acolo nu se învîrt banii cu lopata. Acolo preoţii îşi fac slujba din vocaţie, nu pentru cîştiguri materiale. Dar să nu mă lungesc. Citiţi scrisoarea şi spuneţi-vă părerea. Sînt convins că ştiţi multe alte cazuri similare. E bine să le facem publice măcar pentru a nu mai confunda clerul întreg cu o subţire pătură de profitori.
Domnule Claudiu Tarziu,
Cu adanca plecaciune va rog sa-mi iertati indrazneala avuta fata de Domnia Voastra.
De multa vreme citesc cele scrise de Dvs si marturisesc, in aceste neguroase timpuri, am gasit sprijin moral in randurile asternute de Dvs.
Sunt preot, un umil preot, din jud Valcea....
Nu spun mai multe, intelegeti de ce...
Nu stiu inca sigur de ce va scriu. Nu mi-o luati in nume de rau. Sunt sincer, nu va ganditi la cine stie ce conspiratii sau "intoxicatii" eclesiale. Pe parcurs, de veti dori, imi veti afla identitatea...
Ne sufocam, Dle Tarziu, sub povara birurilor patriarhale. Gata, ne-a ajuns, deja, cutitul la os.
Exemple:
De multa vreme citesc cele scrise de Dvs si marturisesc, in aceste neguroase timpuri, am gasit sprijin moral in randurile asternute de Dvs.
Sunt preot, un umil preot, din jud Valcea....
Nu spun mai multe, intelegeti de ce...
Nu stiu inca sigur de ce va scriu. Nu mi-o luati in nume de rau. Sunt sincer, nu va ganditi la cine stie ce conspiratii sau "intoxicatii" eclesiale. Pe parcurs, de veti dori, imi veti afla identitatea...
Ne sufocam, Dle Tarziu, sub povara birurilor patriarhale. Gata, ne-a ajuns, deja, cutitul la os.
Exemple:
400-Filantropia
400-cota protoieriei
500-abonamente presa
200-fab
250-Trinitas
100-furnituri birou (invizibile)
150-bazar (invizibil, si asta)
340-Lumina
200-imprimate (Domnul stie ce-s alea)
alte cote-300-360 lei....
La acestea, se adauga "spaimele" provocate de venirea noului episcop, Nica, acesta avand in vedere "ridicarea" nr de abonamente la Lumina, pe la cifra 3, deci 3x340=1020
Acestea fiind spuse, sa adaugam ca Sinodul a scos realmente Consiliile parohiale din schema, acestea nemaiavand nici un cuvant de spus referitor la viata parohiei, decat foarte restrictiv, deci nu se pot opune acestor taxe exorbitante...
Eu, ca sacerdot, nu pot aparea in fata credinciosilor si, in loc de un cuvant de invatatura, sa ma apuc sa le spun despre ce biruri ne-a pus Prea Luminatul, pe cocoasa...; n-ar intelege oamenii si cred ca nici nu i-ar interesa..., ar fi mercantil, cred eu....
Aceste taxe se regasesc insa in "preturile" mult hulite cerute pe la slujbe, (va asigur ca , cel putin la mine, aceste "preturi" nu sunt nici "fixe" si nici obligatorii)..
Adaugam la acest amalgam infricosator, necesitatea (aproape fiziologica, iertati-ma), de a-mi "face rost" de banii necesari subzistentei, mie si familiei mele..., intretinerii bisericii..., putintei de a face milostenie, cat de cat, macar si numai pentru a nu fi confundati cu simpli colectori de taxe, e adevarat, colectori cu o uniforma mai speciala... :)
Stiti treaba cu atat de discutatele salarii preotesti, nu ma indoiesc... Statul are contributia lui iar "grosul" vine sub forma de "completari", din parohie.. Cu o singura specificare: daca ai de unde face aceste completari..
Eu unul, raman cu 500 lei, net...
Nu ma plang, Dumnezeul meu, dar ma uit speriat ca nu voi mai putea face fata "cerintelor" de la Inalta Poarta Ortodoxa...
Pentru ca se face o amestecare facila intre parohiile de oras si cele de tara, unde termenii ecuatiei se schimba total..
Cum sa compari o parohie cu 3000 de familii cu una de 200-300?...( dintre care, 20% someri, 15% vaduvi, 30%pensionari, unii cu aceea vestita pensie de CAP, 15% fara venituri deloc, 20% indiferenti, adica "nesimtitori" la trebuintele si nevoile parohiei?)..
Iata, Dle Claudiu Tarziu, de ce v-am scris.
Sunt tare mahnit. Inchei aceste nevolnice randuri, cu ruga de iertare.
Si pomeniti-ne in rugaciunile Voastre, pe noi, umilii si netrebnicii platitori si colectori de bani, pentru albul imaculat al Ortodoxiei romanesti.
400-cota protoieriei
500-abonamente presa
200-fab
250-Trinitas
100-furnituri birou (invizibile)
150-bazar (invizibil, si asta)
340-Lumina
200-imprimate (Domnul stie ce-s alea)
alte cote-300-360 lei....
La acestea, se adauga "spaimele" provocate de venirea noului episcop, Nica, acesta avand in vedere "ridicarea" nr de abonamente la Lumina, pe la cifra 3, deci 3x340=1020
Acestea fiind spuse, sa adaugam ca Sinodul a scos realmente Consiliile parohiale din schema, acestea nemaiavand nici un cuvant de spus referitor la viata parohiei, decat foarte restrictiv, deci nu se pot opune acestor taxe exorbitante...
Eu, ca sacerdot, nu pot aparea in fata credinciosilor si, in loc de un cuvant de invatatura, sa ma apuc sa le spun despre ce biruri ne-a pus Prea Luminatul, pe cocoasa...; n-ar intelege oamenii si cred ca nici nu i-ar interesa..., ar fi mercantil, cred eu....
Aceste taxe se regasesc insa in "preturile" mult hulite cerute pe la slujbe, (va asigur ca , cel putin la mine, aceste "preturi" nu sunt nici "fixe" si nici obligatorii)..
Adaugam la acest amalgam infricosator, necesitatea (aproape fiziologica, iertati-ma), de a-mi "face rost" de banii necesari subzistentei, mie si familiei mele..., intretinerii bisericii..., putintei de a face milostenie, cat de cat, macar si numai pentru a nu fi confundati cu simpli colectori de taxe, e adevarat, colectori cu o uniforma mai speciala... :)
Stiti treaba cu atat de discutatele salarii preotesti, nu ma indoiesc... Statul are contributia lui iar "grosul" vine sub forma de "completari", din parohie.. Cu o singura specificare: daca ai de unde face aceste completari..
Eu unul, raman cu 500 lei, net...
Nu ma plang, Dumnezeul meu, dar ma uit speriat ca nu voi mai putea face fata "cerintelor" de la Inalta Poarta Ortodoxa...
Pentru ca se face o amestecare facila intre parohiile de oras si cele de tara, unde termenii ecuatiei se schimba total..
Cum sa compari o parohie cu 3000 de familii cu una de 200-300?...( dintre care, 20% someri, 15% vaduvi, 30%pensionari, unii cu aceea vestita pensie de CAP, 15% fara venituri deloc, 20% indiferenti, adica "nesimtitori" la trebuintele si nevoile parohiei?)..
Iata, Dle Claudiu Tarziu, de ce v-am scris.
Sunt tare mahnit. Inchei aceste nevolnice randuri, cu ruga de iertare.
Si pomeniti-ne in rugaciunile Voastre, pe noi, umilii si netrebnicii platitori si colectori de bani, pentru albul imaculat al Ortodoxiei romanesti.
Cu adanc respect si consideratie,
Un preot din Patriarhia Romana
PS:
Precizare: Nu sunt impotriva curentului de innoire, imbelsugare, infrumusetare, largire, intindere, tiparire, constructii, cumparari, amenajari, etc, etc, care bantuie Biserica noastra, astazi... Ci doresc (in van, desigur) ca aceasta transformare care a cuprins BOR sa se faca fara jupuirea noastra, a clerului si, prin noi, indiscutabil, a pastoritilor nostri. Pentru ca asa cum spunea un imparat roman, "... un pastor bun, tunde oaia, nu o jupoaie!..."
PPS:
PPS:
Cel putin prin partile noastre, pe aici, multi preoti intaresc legaturile ecumenice cu preoti greco-catolici, slujind impreuna, nu stiu cat in numele ecumenismului cat dintr-un unghi mult mai practic. Acela de a trece, daca vor fi nevoiti, la greco-catolici. Si tineti cont ca-s preoti cu 10, 20 sau mai bine de 20 de ani de preotie ortodoxa. Au argumentele lor, nu se pun in discutie, nu vad rostul. Dar vorba Sfintiilor lor, daca IPS Corneanu soarbe din potirul catolic; PS Sofronie sfinteste ape cu episcop greco-catolic; IPS Robu se roaga (si viceversa) cu PF Patriarh; si daca PF Daniel prefera sa manance la masa nu cu ortodocsi, romani, ci cu carmelitii, la Viena, de ce s-ar ofusca sa slujeasca alaturi de greco-catolici niste parliti de popi ortodocsi, si-asa buni doar pentru a varsa bani la haznaua Patriarhiei?
Domnul sa va miluiasca!
Domnul sa va ajute!
Domnul sa va binecuvinteze!
Iertati!
80 Comentários:
Are dreptate bietul popa. Comunisti nenorociti, PF Danila cu toata sleahta lui, aciuiata pe Dealu Patriarhiei. Nu le pasa lor de nimic, decat de propriile interese. Halal arhipastori. Si ne acuza pe noi de extremism, ca vrem ruperea Bisericii c-am fi schismatici, dar faptele lor ecumeniste si afaceriste spre asta indeamna pe popor. Ei si numai ei se fac vinovati in fata Domnului pentru toate. Mai poti spune ceva? Degeaba spui... E vraiste toata viata bisericeasca in tara asta. Nu tu catehizare, nu tu misionarism, nu tu filantropie... Zero!
se pare ca este intr-adevar o mare problema, exemplele curg garla. sunt o gramada de parohii sarace in toata tara care nu pot acoperi nici macar datoriile la stat, daramite salariul preotilor...
cum spunea cineva se pare ca e o noua forma soft de exploatare de catre mai mari.
cunosc multi preoti in aceasta situatie. cunosc preoti care isi pun si micul salariu la bataie pentru nevoile parohiei.
mare dreptate ai Claudiu cand afirmi:e bine sa le facem publice macar pentru a nu mai confunda clerul intreg cu o subtire patura de profitori.
"Scrisoarea unui preot coplesit de biruri", un motiv pentru dumneavostrã de a ataca ierarhia BOR. Nu neg greutatile materiale prin care trec preotii ortodocsi, mã mirã însa cum sursa acestora este identificatã cu Patriarhia. Mã întreb dacã înainte de a vã trimite scrisoarea, pãrintele din Vâlcea a cerut sfatul duhovnicului sãu, a discutat problema cu cei de la protoieria de care apartine, iar mai apoi cu cei de la episcopie.
Mihai A
@ sceptik:
Nu e chiar asa. Sint multe parohii, unele foarte sarace, unde se face misionarism, filantropie, catehizare... Taman acum scriu un reportaj despre o biserica in virf de munte, unde se intimpla toate acestea neintrerupt de peste 60 de ani. Pentru ca au fost si sint preoti vrednici. Si sa vezi ce mindrete de biserica au facut, desi sint foarte saraci oamenii pe-acolo.
@ Mihai A.:
Publicind aceasta scrisoare mi-am asumat riscul ca gestul meu sa fie astfel catalogat, in mod abrupt si, iertati-ma, stupid de oameni ca dvs. Adica nu conteaza realitatea? Daca o dezvaluim atacam ierarhia?
Nu stiu daca parintele din Vilcea va fi avut binecuvintare de la duhovnic sau nu, daca a discutat ori ba la protoerie si episcopie, nici nu-i treaba mea sa aflu. Cert este ca lucrurile despre care vorbeste se intimpla.
Si nu e de mirare ca PF Daniel este vazut ca initiatorul unor noi taxe si cel care le-a marit pe altele. Asta e realitatea. Sa vedeti ce e in Bucuresti. Insa aici sint totusi in majoritate parohii bogate si au de unde scoate banii.
Abonamentele fortate la ziarul Lumina - de necitit, din pacate - sint impuse de PF Daniel, ca si cotizatiile la tv si radio Trinitas.
Oricum, inainte de a mai emite astfel de judecati, va rog sa vedeti ca am scris de nenumarate ori despre ierarhi care fac cinste Bisericii si sint adevarate repere pentru noi romanii.
trist...
Domnule Claudiu Târziu,
Îmi asum "stupizenia" catalogarii gestului dumneavoastrã.
Dumneavoastrã spuneti :"Nu stiu daca parintele din Vilcea va fi avut binecuvintare de la duhovnic sau nu, daca a discutat ori ba la protoerie si episcopie, nici nu-i treaba mea sa aflu." Eu consider ca este "treaba dumneavostrã" pentru cã sunteti un jurnalist care vã ocupati de viata Bisericii si ar trebui sã puneti niste întrebari, mai ales cã stiti care este rânduiala în Bisericã.
Parintelui din Vâlcea as vrea sã-i transmit doar atât: "Când ne este cel mai greu, Dumnezeu ne poatrã pe brate. Sus sã avem inimile !"
@ Mihai A.:
Pentru ca invocati calitatea mea de jurnalist in sprijinul opiniei dvs, va anunt ca jurnalistii se ocupa cu reflectarea realitatii, nu cu controlul duhovnicesc al "surselor". Nici macar jurnalistii preocupati de viata Bisericii nu-si pot permite asta.
Ca sa nu mai vorbesc ca in cazul de fata este vorba de un preot, deci de cineva care stie mai bine decit mine rinduiala in Biserica si de aceea este foarte probabil sa fi facut cele cuvenite inainte de a-mi expedia mie - care nici nu-l pot ajuta altfel decit vorbind despre necazul sau - o scrisoare disperata.
Nu credeti ca il jigniti punind la indoiala buna-credinta si respectarea regulilor de catre sfintia sa?
Tocmai aceste diferente de opinii arata doua din curentele de gandire din BOR: adeptii activismului si cei ai fatalismului. Unii care considera ca prin impreuna-lucrare putem sa aducem macar o mangaiere unui preot necajit daca nu chiar un ajutor concret iar altii care considera ca supunerea neconditionata si ingustimea duhovniceasca sunt caile dictate de Dumnezeu in lucrarea preoteasca.
Dle Tarziu, poate parintele in cauza, in fata caruia ma inclin cu respect pt curajul sau, va binevoi sa ne dea un cont sau o adresa pt a-i putea trimite un mic ajutor. Daca parintele nu doreste sa faca publice datele sale de contact/contul, macar pe adresa mea personala va rog sa mi le trimiteti.
Va multumesc.
Mihai,
du-te si baga capul in pamant ca strutul, nu stiu de ce l-ai mai scos. Binecuvantarea duhovnicului... Vezi ca sub masca aasta a binecuvantarii si ascultarii se ascund multe prostii. Dar ei binecuvantarea cui au avut pt aceste biruri? Si ascultare de cine fac ei in intrunirile ecumeniste si cercurile masonice?
Ai ceva concret de comentat pe marginea scrisorii? Nu sunt adevarate aceste taxe? Repede cand nu va convine o idee, treceti la atac la persoana, ca fariseii care il ispiteau pe orb sa le mai spuna odata cum a fost vindecat de Hristos, doar doar l-or prinde cu ceva, sa se ia de el.
Cine sa fie de vina pentru degringolada asta daca nu Patriarhia? Vaticanul? Budistii din Tibet? Regia Apa-Canal? Romgazu'?
Sa-si faca ziar calumea si se va vinde fara sa impuna abonamente. Sa puna pretul lumanarilor putin peste kg de parafina si nu triplu si atunci se vor cumpara fara a fi impusa. Sa scoata carti adevarate, Sfintii Parinti, PSB-uri, etc, NU MACULATURA si atunci sa vezi ca batalie va fi pe ele. Am vazut nu stiu ce numar din Candela Moldovei pe hartie LUX unde erau imprimate intruniri ecumeniste si marile realizari ale Sanctitatii Sale Daniel (cum ii place am auzit, sa fie numit). Dar n-am vazut vreo editie a SINAXARELOR scoase pe hartie lucioasa, ori vreun album, sau Pateric romanesc. Dar pentru lauda de sine, gasim, gasim. Nici macar Mineiele nu se sinchiseste cineva sa le corecteze. Se tot scot editii dupa editii, cu ACELEASI greseli. La fel si Ceasloavele, ca sa nu spun ca sunt 3 versiuni diferite pentru Tatal nostru, sau alte tropare. Se pare ca n-ai remarcata stea pana acum, asa ca ai doi solutii: ori te trezesti la realitate, ori alegi sa dormi in continuare. Decizia iti apartine, la fel si riscul de a cadea in derizoriu...
Claudiu,
imi raspunzi cu un caz concret desi eu ma refeream la ceva organizat. Nu am exemplificat pentru ca am crezut ca lucrurile sunt clare pentru toti. Biserica se implica foarte putin in social. Cu foarte putine exceptii, caminele care functioneaza pe langa episcopii, abia daca hranesc vreo 20 de batrani. Mai mult, tot soiul de fundatii culturale, care sunt trecute pe spatele calendarelor bisericesti de buzunar, emise de episcopii, abia daca au vreo 2-3 aparitii editoriale (si alea lamentabile) in toti anii de existenta. Si totusi, daca iei la nimereala un astfel de calendar vei zice ca ce acitivitate impresionanta are loc in eparhia X sau Y. Apoi, revistele eparhiale, sunt bune numai ca hartie de impachetat. ESUEAZA in a trata probleme de actualitate, duhovnicesti, cat de cat. Maculatura curata, ce sa mai. Daca tu imi poti spune 2-3 articole cat de cat interesante (la nivelul omului de rand, evident) din orice publicatie oficiala, eu mananc acele pagini. Hsi sa-ti mai spun si altceva: stiu un episcop care a INTERZIS lectiile de cateheza intr-o biserica de mir dintr-un anume oras din Moldova. Stii si tu, ai auzit?
Trinitasu ce mai misca ceva (radio + tv) ca-n rest, bate vantul.
Si ca ai adus vorba de locurile retrase, prin catune sa stii ca preotii o duc f greu. Cei tineri. N-au case parohiale, si sunt lasati de izbeliste sa faca "misionarism" in sate vai de ele. Nu exista coordonare la nivel inalt pentru nimic!!
Nici un program de atragere a tineretului la biserica. Si de-aici, din lipsa acestui program elaborat, apare... COMPROMISUL. Rabat la canoane incununat de Impartasanie, spovedanii supeficiale, etc.
Si nu stiu cate sunt cazurile exceptionale pe care cineva le poate servi ca aexemple pozitive. Tu ai gasit unul. Poate mai stii inca unul. Altcineva mai contribuie? Ca eu nu sprea stiu...
Vlad, aici e problema. Situatia preotului din Valcea nu este unica. Nu este ca si cum cineva are nevoie de banipentru o operatie costisitoare. preoti ca el sunt SUTE, poate MII. Cu siguranta toti din mediul rural. Apoi cei de la oras cu parohii sarace, care trebuie sa taca si sa... inghita.
Problema cred ca ar trebui dezbatuta intr-o discutie FOR - Patriarhie. Ca Sindicat n-au voie sa-si faca :)) :P
sceptik, cunosc foarte bine faptul ca sunt nenumrate cazuri ca cel al parintelui, din surse extrem de apropiate mie.
Ce admir eu la acest parinte este ca are curajul sa marturiseasca mizeria si compromisul pe care trebuie sa le infrunte. Si o face cu demnitate.
Domnule Mihai A:
-Am ridicat aceste probleme, de multe ori, in fata forurilor superioare. Fireste, in zadar.
-Am binecuvantare si incuviintare duhovniceasca, pentru cele scrise si pentru gestul asumat. Sunteti prea aspru cu mine. De buna seama , dupa cele ce ati scris, sunteti un om titrat si ancorat in realitatile Bisericii. Fireste, "sursa" este identificata cu Patriarhia, doar ce credeti? Doar stiti asta... Si am simtit ajutorul lui Dumnezeu, in cele mai amare momente ale existentei mele. Si asta, fara a fi nevoie sa vad pe nisip urmele pasilor lui Dumnezeu, Care ma ducea in brate...
Domnule Vlad, Dumnezeu sa va ajute pentru misericordia Domniei Voastre. Cu precizarea ca n-am scris ce am scris, pentru captatio benevolentiae. Nu pentru a primi "ajutoare" am scris acestea. Aveti un mic surplus de bani? Sau aveti putinta de a face milostenie? Ajutati un sarman din parohia Dvs sau de aiurea. Stiti, desigur, ca miluirea unui sarac ajunge la Cer mai repede decat ne putem inchipui...
Domnule Mihai A,
Nu stim pe cine tot vreti sa tineti in brate cu reticenta asta pe care o manifestati fata de scrisoare.
Stim cu totii ca preotii traiesc din ce in ce mai greu din cauza taxelor noi, asa ca nu mai cautati nod in papura...nu are rost sa ne distrageti atentia de la acest fapt dureros si cat se poate de real, si sa invocati binecuvantarea duhovnicului si altele... Daca tot sunteti asa duhovnicesc, comportati-va ca atare.
Vlad, asa este. Dupa cum ai citit, Parintele nu are nevoie de "ajutoare", dupa cum a scris in comentariu. Cucernicia Sa a luat atitudine. De aceea trebuie respectat, cum ai spus si tu.
Din pacate se mai trezeste cate un slugarnic sa vina sa ne explice noua...
Fratilor, nu vedeti ca am ajuns de ras si de ocara in lume, prin ziare si prin casele oamenilor? ne-am facut pricina de pierzare si smniteala. Si sa ne facem ca nu vedem, ca susnumitul Mihai?
Pacat ca noi nu avem nici un cuvant de spus. Daniel oricum nu asculta de nimeni. S-a instalat in jurul lui un cuib de afaceristi care jupoaie tot. Cunosc un caz de preluare abuziva a unei fabrici. D-le Tarziu, daca te intereseaza amanunte, vei ramane uimit si surprins!
@ Ion de la Chiuiesti:
Desigur, ma intereseaza. Trimiteti-mi pe mail: claudiu.tarziu@gmail.com, va rog.
Sarut-mana Parinte. Stiu ca nu ati scris aceste randuri din dorinta de a starni mila cuiva.
Pe a mea nu ati starnit-o. Doar admiratia. Impulsul de a va ajuta este unul spontan, si o fac din dorinta frateasca de a va fi aproape.
A trebuit sa infrunt destule momente grele in viata mea in care am fost ajutat de Dumnezeu prin oameni, in diverse moduri, fara a cere asta de la ei.
Acum, dupa ce a trecut ceva vreme de cand tot citesc comentarii la care mai replic si eu uneori pe blogurile parintelui Savatie si al dlui Tarziu, constat cu amaraciune cateva lucruri:
1. noi, crestinii ortodocsi, ne credem atoatecunoscatori si favorizati de Dumnezeu;
2. suntem orgoliosi si impartiti in grupulete ce intra in conflict mereu pe diferite fronturi (internet, mass-media etc)
3. nu avem personalitati din lumea laica coagulante, care sa ne uneasca si sa ne faca o forta in societatea civila, o forta caracterizata prin unitate de credinta, demnitate, barbatie, clarviziune
4. suntem panicarzi si apocaliptici
5. suntem adepti ai teoriei conspiratiei
6. ne place sa dam vina pe altii in loc sa vedem ce putem face cu noi insine
s.a.
Rezultatele sunt evidente: tendinta din ce in ce mai accentuata de laicizare a societatii, reactii anemice sau disproportionate la provocarile eterodocsilor, ingustime, dezbinare, formalism, neimplicare in viata societatii sau compromis in alegerea unor personalitati ce nu ne reprezinta pe principiul "dintre 2 rele alege raul mai mic"
Intr-un cuvant facem compromisuri. Prea multe. Cu noi. Cu cei apropiati. Cu Dumnezeu.
Innoirea, mi-e teama, nu mai poate veni decat prin oameni reprezentativi, prin leaderi. Prin persoane alese din mijlocul nostru, indiferent de locul lor in societate.
Atata timp cat nu vom face fiecare dintre noi cate ceva concret pentru comunitatea aceasta din ce in ce mai amorfa de ortdocsi, nu se va intampla nimic.
Trebuie sa ne implicam si fiecare sa contribuim cu ale noastre cunostinte atunci cand situatia cu care ne confruntam o cere. Cine e doctor sa isi spuna parerea atunci cand avem de-a face cu o pandemie, cine e inginer sa contribuie cu o opinie cand ne confruntam cu probleme ce tin de tehnica, cine e jurist sa aduca lumina cand ni se vehiculeaza tot felul de informatii alarmante despre modificari legislative ce pot afecta credinta noastra s.a.m.d.
Avem cateva exemple: un Dan Puric, Danion Vasile, parintii Rafail Noica, Savatie Bastovoi, Adrian Fageteanu, Iustin Parvu, Arsenie Papacioc. Haideti sa lasam la o parte raca, invidia si delatiunea securista. Sa incercam sa ascultam ce au acesti oameni de spus si sa ne implicam.
Nu ne putem mantui de unii singuri, ci in comunitate. Nu suntem niste monade intanigibile care isi primesc redemptiunea doar prin contemplarea de sine. Oglindirea se poate face doar prin aproapele nostru!
Ce mai asteptam?
Situatia prezentata de parintele din Valcea este prea dulce. Din pacate se intamlpa si mai rau si nimeni nu poate face nimic. Ca sa faci ceva, orice, trebuie sa ceri binecuvantare, adica sa fii ascultator de episcop (ca el sa te poata controla). Pe langa taxele catre episcopie si protoerie, pe langa abonamente la ziare si reviste bisericesti care le poti citi gratis si pe net, trebuie sa intinzi mese, sa faci cadouri. Desigur ca nu te obliga nimeni, dar daca nu o faci, risti sa fii catalogat ca unul care esti impotriva stapanirii. De zis, cine sa zica ceva? Nu te supui? Nu exista asa ceva. Esti la mana superiorilor. Toate acestea se rasfrang asupra enoriasilor de pe urma carora traiesc preotii.
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/01/17/lumina-sau-intuneric-semne-rele-anul-are/
Scrisoarea în cauză nu este lucrarea unui cleric ortodox. De fapt cred că nici a unui cleric de altă confesiune! E un amănunt acolo... o plată pe care orice administrator al unei parohii ştie la ce se referă... Atenţie! Nu e bir, e plată! Dacă individul care a însăilat scrisoarea a chiar preit, atunci e şi mai grav. Fă dovadă de imbecilism şi de indolenţă în conducerea parohiei.
Dar poate că domnul Claudiu Târziu are alt scop...
@ Donkeypapuas:
A fost oare vreo postare in care sa nu-mi puneti la indoiala buna-credinta? A fost vreun comentariu pe care sa-l faceti la vreuna dintre postarile mele in care sa nu cautati nod in papura? V-ati cerut vreodata scuze sau ati incercat sa explicati de ce m-ati banuit pe nedrept de cite ori v-am replicat imparabil sau v-am vadit fracturile logice?
Daca vreti sa va mai dau drumul la comentarii, raspundeti convingator la aceste intrebari. Nu de alta, dar pricep care va este jocul si nu vreau sa va ajut sa vi-l faceti. O vreme v-am banuit doar de un handicap de intelegere, dar acum mi-e ca e vorba de rea-credinta in stare pura.
Si daca tot va obositi sa raspundeti, spuneti-ne si noua, astia mai nestiutori, care e amanuntul care va determina sa fabulati din nou?
@ Donkeypapuas:
Si inca o intrebare: e adevarat ce spune omul acesta sau nu? Nu mai deturnati discutia. Se pune bir sau nu? Ca sint sapte sau opt, mai conteza cind tu nu poti plati nici unul?
Domnule Claudiu Târziu,
Nu am pus la îndoialã buna-credinta pãrintelui. Nu v-am cerut nici un "control duhovnicesc al surselor".
Domnule sceptik ,
Eu nu am cris nicaieri de "cerut binecuvântarea duhovnicului", ci de "cerut sfat duhovnicului"(reciti, vã rog, prima mea postare). Este o diferntã între binecuvântare si sfat. În rest sunteti liber sã cerdeti si sã scrieti ce doriti.
Pãrinte,
Nu sunt aspru cu dumneavoastra, fiecare avem momentele noastre de deznãdejde. Nu sunt un "om titrat", sunt doar un simplu credincios si mã întristez când vãd cã de un anumit numãr de ani Biserica din care fac parte este lovitã constant. Dumneavostrã cunosteti mai bine decât mine importanta capitalã a legaturii episcop-preot-credinciosi in Bisericã. Întariti aceastã legãtura, iar "Aminurile" de la iesirea cu Cinstitele Daruri vor rãspândi mireasma pãcii !
@ Mihai:
Morala poti sa faci omului descurajat si necajit dupa ce mai intai i-ai dat mana sa se ridice, l-ai uns cu untdelemn pe rani, i-ai pus durerea pe umerii tai (nu din gura!), l-ai dus la casa de oaspeti (sau in casa ta), l-ai hranit si l-ai imbracat si i-ai mai lasat si alti doi dinari... In rest se cheama cinism si fariseism, sa avem iertare. Iar Iov numai de prietenii aia didascalosi din cale-afara nu mai avea nevoie, dupa toate cate patimise. Si stim cui a dat dreptate Dumnezeu atunci. La sfaturi si teorii toti suntem tari, la fapte mai greut.
PS: Pastrand cumva confidentialitatea destinatarului, poate reusim sa facem o donatie de pe blogurile noastre, chiar daca stim ca este numai unul din miile de cazuri dramatice.
Parintele refuza orice ajutor, pentru ca necazul nu e numai al sau, ci al celei mai mari parti a clerului. Iar sfintia sa nu ascris ca sa capete ceva, ci pentru a trage un semnal de alarma ca asa nu se mai poate. Sa constientizam si noi ce se intimpla si sa dam un semn de solidaritate.
E frumos ca unii v-ati gindit sa-i dati ajutor material. Dar nu asta e solutia.
Cum imi spunea un parinte, e bine ca totusi se vorbeste despre asta - e un prim pas. Din pacate, preotii se tem sa iasa mai multi si sa spuna ca gata, pina aici. Iar noi, mirenii, sintem dezbinati si actionam anemic.
Am putea gasi o solutie daca ne-am organiza mai bine. Insa, inainte de a fi ortodocsi sintem romani, deci poeti... :) [incerc eu sa destind putin atmosfera, dar mortul e pe masa]
Preotii, pt a iesi in fata si a-si spune pasurile, au nevoie si de comunitatea mirenilor, verticala si unita care sa ii sprijine.
Din pacate preotia este tratata de multi oameni, chiar si la modul inconstient, drept una dintre multele profesii...liberale.
Preotul presteaza un serviciu, acest serviciu trebuie platit. Implicarea trebuie sa vina din partea prestatorului, care va fi platit cu atat mai bine cu cat prestatia este mai veridica, mai frumoasa, mai eficienta.
Imi pare sincer rau ca nu mai exista acele conferinte la care parinti induhovniciti insufleteau (macar pentru cateva ore, desi eu cred ca pe multi ii influentau pe viata) auditoriul, facandu-l sa se intoarca spre alte valori decat "carpe diem", "aici si acum", "panem et circenses".
Am devenit din nefericire prea pragmatici, prea analitici, prea rigizi in sistemele noastre de gandire si orientare in societate.
Si atunci unde sa isi faca locul Hristos? Noi doar mimam credinta, nu o si traim.
Laudabil curajul preotului valcean care iata,prin bunavointa Dumneavoastra,Domnule Tarziu,adreseaza un strigat disperat si arata starea de umilinta a majoritatii clerului de mir.Poate nici nu surprinde intreaga drama...
-statutul B.O.R.este un tratat de sclavagism modern
-discrepanta intre propovaduire si ..traire:cei cu votul saraciei-propovaduit(..)primesc salariul integral de la stat de 1500 eu.,serviciile de menaj si "nevointa" gratuite,iar slujitorii cu familie traiesc saracia
-in Ardeal 70% dintre parohii au sub 100 de familii ,pensionari de C.A.P,vartsnici,unde pot sa-si asigure salariile din mila celor pomeniti,cel mult 7-8 luni pe an
-festivismul si opulenta urmasilor Arhiereului Vesnic care s-a smerit pe Sine si a spalat picioarele ucenicilor-la propriu.Sa indraznim(cred ca-i blasfemie!)o comparatie intre Sfantul Ierarh Vasile cel Mare care saruta ranile leprosilor si "porfira si visonul"celor care se ascund dupa Sfintele lui Moaste.
Pentru Domnul Donkeypapuas: Hmm, nu va faceti iluzii. Sunt preot (ortodox).. Marturisesc ca aveti dreptate. Sunt si imbecil si indolent. Si de-ar fi numai astea singurele mele defecte... Dar as avea inima plina de bucurie daca m-ati sfatui cu privire la "conducerea parohiei". Ca "administrator", nu-mi dau seama pe moment (de vreme ce-s imbecil si indolent, e scuzabil, cred), despre ce "plata" se vorbeste. Daca este "plata" la care ma gandesc eu, acea "plata" care m-a adus in postura de "administrator" imbecil si indolent,va inselati. Nu am dat nici un banut pentru preotie. Doar o masa, la instalare, masa oferita de mine cu dragoste si inima mare.
Daca va referiti la "plata" pe care toti preotii o achita, ca orice "administratori" de parohii, privind diferite angarale, cred ca aceste plati au capatat un vehement aspect de bir, datorita agresivitatii cu care se maresc, de la an la an. Prin nu stiu ce calcul, o suma de 40 lei s-a transformat intr-una de 400, una de 50 in una de 500, s.a.m.d.
Si asta incepand de doi ani, iar cu precadere, anul acesta, an nenorocit, cu iluzii, somaj, inflatie, saracie.
Nu va razboiti cu Dl Tarziu. Dansul n-a facut decat sa posteze ceea ce eu i-am scris si am incuviintat. Desigur, fiecare poate filozofa pe marginea celor scrise. Doresc a va spune ca, in regimul anterior `89, am luptat mult sa pot fi admis la Teologie. O lupta cu sistemul, in conditiile in care cei apropiati mie au renuntat la "calitatea de membri PCR", pentru a nu figura la pozitia "aparteneta politica" de pe foaia de inscriere la examen, decat o linie. Doar o linie. Linia asta m-a costat mult si pe mine si pe cei dragi mie. Mult, in sensul de orice, nu de bani.
Am deschis ochii in fum de tamaie si am crescut cu prescuri. Nici fumul de cadelnita si nici prescurile nu m-ar lasa sa lovesc Biserica. Nu identific Biserica cu Ierarhii Ei. Sau cu cei in inalte pozitii ecleziastice. Fac ascultare, ma supun, in toata imbecilitatea si indolenta mea, dar ceea ce ati citit scris acolo, de mine, nu cred ca apartine nici Traditiei si nici Sfintilor Parinti. Care apropos, iubeau si imbecilii si indolentii. Iertati-ma...
Si daca nu plateste fonciirea catre "inalta poarta din deal" oare ce se intampla?
Mi-a placea sa raspunda inspiratul purtator de vorbe, C. Stoica.
M
Realitatea e mult mai crunta decat se poate deduce din scrisoarea parintelui. Cei mai multi episcopi isi trateaza preotii ca pe niste slugarnici. Ce-i drept exista si preoti lingusitori care ii sustin in abuzurile lor. Conform Statutului BOR preotii sunt sclavii episcopului!!! Pot face ce vor cu acestia. Ii pot transfera abuziv daca nu-si platesc BIRURILE fata de Arhiereii ATOTSAPANITORI! Canoanele Bisericii in care se arata ca preotii trebuie sa fie supusi episcopilor nu au in vedere peschesurile pretinse de sinodalii nostri! Canoanele erau pentru episcopi NORMALI ca Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare etc, nu pentru firea despotica a celor de astazi. Ce-ar fi daca preotii ar fi facut ascultare de CORNEANU si DRINCEC in virtutea ascultarii? Ei cu VOTUL SARACIEI traiesc boiereste in vreme ce majoritatea preotilor de tara cu familie abia subzista! Discutarea problemei e necesara! Cinste parintelui ca a adus-o in discutie. Apropo de binecuvantare! Va imaginati ca Ucenicii Domnului spuneau de zeci de ori pe zi "Binecuvantati" sau "Sarut Dreapta" lui Hristos? BOR va ajunge in mare criza daca Sinodalii nostri nu se vor trezi la realitate! Doamne ajuta!
Daca nu platesc "fonciirea", se intampla sa fiu atentionat, iarasi atentionat, apoi mustrat, iar mustrat, pus in discutia superiorilor, pus in postura jenanta in fata colegilor, iarasi atentionat, apoi mustruluit temeinic, si suspendat. Sau, asa cum s-a mai intamplat in multe parohii, mi se va da un "ajutor", inca un preot, de vreme ce eu m-am aratat si neascultator si netrebnic in adunarea banilor.
Bineinteles, masura aceasta va duce la alte discutii, caci si preotul venit va trebui sa traiasca. Deci, sume temeinice puse pe capul enoriasilor, pentru fiecare slujba savarsita. Plus cotele, care trebuie adunate, neaparat. Iata rezolvarea.
Dumnezeu va lucra El cumva, spre mantuirea noastra....Ca n-a spus ca portile iadului nu vor incerca sa biruie Biserica, ci ca nu o vor birui...
Azi avut-am conferinta. Bucurie mare ca din gura unui protoiereu a iesit adevarul. Un parinte era coreferent si a citat ,la un moment dat, ceea ce spunea N. Iorga despre Sfantul Calinic Cernicanul:“Trăind în sfinţenia muncii şi a înfrânării, era socotit ca sfânt de credincioşii din eparhie şi părerile de rău ale tuturora se îndreptară mult timp către mormântul lui, pe care-l voise la Cernica, locul lui de învăţătură şi de pregătire duhovnicească, unde se retrăsese. Trăind până departe, în timpuri noi, pe care el nu le mai înţelegea, nici pentru a le combate precum ar fi fost datoria sa, cruţat de dânsele, venerat pentru o vârstă ca a sa şi pentru o astfel de viaţă chiar şi de cei mai antireligioşi din noul curent apusean care stăpânea statul cel nou, el încheie cu vrednicie şirul curaţilor călugări fără arginţi, al ctitorilor de cărţi şi de clădiri de închinare, al sufletelor
de arhierei cari o clipă nu şi-au închipuit că fapta sau gândul lor scapă de sub ochiul privighetor al lui Dumnezeu” ...
La care, PC Sa:'- Stai jos, asta era atunci. Azi nu mai e..."
Wow....
Am fost si eu in de curand in Ardeal, chiar in parohii care sustin case de copii sau batrani. Pe hartie, salariile preotilor au devenit generoase. Dar nu numai ca nu reusesc sa-si plateasca impozitele, care ajung la aprox. 70% din salariu, dar am cunoscut un caz in care preotul apela la salariul prezbiterei ca sa si-l plateasca, desi tinea o casa de copii in acel sat in care ingroapa, intr-un an, 40 de credinciosi si boteaza 5. Nu mai punem la socoteala taxele bisericesti, mult mai mici decat in alte parti, Slava Domnului! Este o lipsa de dragoste si intelegere fata de preotul de tara tocmai de la cei care ar trebui sa le fie parinti. Multi arhipastori au devenit rupti de realitate; nu cred ca se mai plimba incognito pe ulita unui sat sau intr-un parc din oras, sa stea la o discutie cu credinciosii, laici sau preoti. Se bucura atunci cand credinciosii dau navala sa-i atinga sau sa le sarute mana, crezand ca poporul le venereaza persoana, si nu pe urmasii apostolilor.
Sunt in asentimentul celor care propun o dezbatere FOR pe aceasta tema, insa ma gandesc de acum la consecintele acesteia asupra preotilor care vor avea curajul sa vorbeasca. Aceasta, insa, trebuie facuta oricum. Daca o sa tacem, ne facem partasi la nedreptate.
Am rugamintea ca personajele indragostite de SF-uri, dar care nu sunt in acelasi duh cu noi, sa-si caute alta tribuna de dezbatere. Nu vorbim despre aceleasi lucruri si nu are rost sa polemizam atunci cand una vorbim si basca ne intelegem.
D-lui Mihai A: rar am citit fatarnicii si ipocrizii mai crunte.
Sunt si eu un imbecil si indolent de oras. Tot ce a spus parintele e adevarat! Avem niste taxe de speriat. Taxe, nu contributii! Nu le platesti urmeaza sa ti se retina din salarul de la stat, sa ti se taie sporuri, sa fi executat silit, luat oficiul, mutat etc. Daca primesti un ajutor de altundeva trebuie sa faci dari de seama, peste dari de seama, cu copii de acte, legalizate, cu poze la ce ai facut, cu controale ca la societatile comerciale... va spun, iti vine sa te lasi pagubas. In 10 ani eu nu am vazut un chior ajutor de la structura administrativa a Bisercii, dar in fiecare an ni se spune: FCM-ul de anul asta trebuie sa fie mai mare ca anul trecut. Si daca nu se aduna: tu preotul paroh esti imbecil si mai nu stiu cum! Trimitem pe altul mai vrednic...
Ori de cate ori ne ducem la protopopiat suntem luati la bani marunti: nu luati ceva lumanari, nu?! vi le bagam pe gat! Ceva taxe, ceva bani... Probleme duhovnicesti, ioc!
Poate sa citeasca ce baiat cu ochii albastrii de la patriarhie ce scriu eu acum, ca ii dau eu singur boii de la bicicleta.
Lasati-l pe parintele in biata lui. Ca el sunt 80% din preotii bisercii. Din ce in ce mai multi si de la oras. Cand inainte aveai 30-40 de boteze si 20-30 de nunti pe an, iar acum nu mai ajungi la 15-20 din fiecare, cand abia reusesti sa strangi ceva peste 60% din contributiile grozave de 20 lei de familie pe an, sau 10 lei de vaduve si orfani, cand numai incalzirea bisericii pe o luna de iarna costa intre 10 si 15 milioane... socotiti voi. A, poate nu stiti, la o parohie de gradul I toate taxele sunt cu mult mai mari decat la una de grad inferior. Dar astea sunt problemele noastre ale imbecililor.
Rusine sa ve fie celor care ne faceti cum va vine la gura, si mai mare rusine celor care atunci cand ne luati la misto sunteti incredintati ca o faceti in numele lui Hristos si al ortodoxiei!
ps. Nu va obositi sa aflati cine sunt spun eu: www.parohia.ro
@ pr. Petru:
Binecuvintati, parinte! Sa traiti si sa va ajute Dumnezeu pentru curajul cu care spuneti adevarul. Exemplul sfintiei voastre, cu atit mai mult cu cit preferati sa va dati numele, este unul demn de urmat. Stiti mai bine decit mine, nevrednicul, ca nu poti pasi pe Cale cu frica de oameni si cu adevarul tinut sub obroc.
Sper din toata inima ca mai multi preoti sa aiba curajul sfintiei voastre si, impreuna cu mirenii care se simt in stare, sa organizam o ampla dezbatere despre conditia preotului in ziua de azi.
Forul Ortodox Roman trebuie sa-si asume aceasta initiativa. Dar nu poate face mare lucru fara participarea preotilor.
Sa punem si o rezolutie, poate ca vor vedea si ierarhii ca nu sintem buni doar de tras la jug si de muls.
Domnule Tarziu, va somez sa-l aneantizati pe papuas, nu de alta dar a devenit si obraznic si tembel (adica nepasator, nesimtit, pentru cei care nu au proprietatea cuvintului). Nu se poate sa ne atace preotii, tocmai pe cei care au curaj si trudesc pentru Hristos, si sa-l acceptam pe acest impostor cu masca demonica. Vade retro!
Ohohohooooooooo! Buna dimineata! Cand ma ridicam eu in sedintele de la protopopiat acu` vreo 10 ani si spuneam asta multi radeau de mine.
N-am mai stat la mila lor. M-am apucat de munca. Jurnalistica. Stiu cam tot ce se poate sti despre presa fie ea scrisa sau audio-video: documentare, filmare redactare, editare audio-video, grafica, pana la produsul final. Credinciosii m-au inteles. NIMENI insa din Biserica nu m-a cautat sa ma cheme la munca pe domeniul asta.
Am peste 14 ani de munca in mass-media in care am "prestat" peste 1.000 de emisiuni in direct la radio si TV , reportaje, articole, clipuri filmate si montate.
Acum sunt la Antena 1 Deva. Puteti sa ma vedeti aici: http://mirceamihulet.blogspot.com/2009/11/02-11-2009-antena-1-deva-emisiunea-fii.html
Astept sa vad daca acum cu venirea P.S. Gurie la nou infiintata Episcopie s Devei si Hunedoarei se schimba ceva in bine.
Ohohohooooooooo! Buna dimineata! Cand ma ridicam eu in sedintele de la protopopiat acu` vreo 10 ani si spuneam asta multi radeau de mine.
N-am mai stat la mila lor. M-am apucat de munca. Jurnalistica. Stiu cam tot ce se poate sti despre presa fie ea scrisa sau audio-video: documentare, filmare redactare, editare audio-video, grafica, pana la produsul final. Credinciosii m-au inteles. NIMENI insa din Biserica nu m-a cautat sa ma cheme la munca pe domeniul asta.
Am peste 14 ani de munca in mass-media in care am "prestat" peste 1.000 de emisiuni in direct la radio si TV , reportaje, articole, clipuri filmate si montate.
Acum sunt la Antena 1 Deva. Puteti sa ma vedeti aici: http://mirceamihulet.blogspot.com/2009/11/02-11-2009-antena-1-deva-emisiunea-fii.html
Astept sa vad daca acum cu venirea P.S. Gurie la nou infiintata Episcopie s Devei si Hunedoarei se schimba ceva in bine.
@ Cristian:
Papuasului i-am pus interdictie pt ca nu catadicseste sa raspunda la intrebari de bun-simt, ci continua sa bata cimpii si sa atace. Deci e si tembel si rau-voitor.
Ii rog pe toti preotii care citesc acest blog si pot confirma, infirma, completa cele spuse de parintele din Vilcea sau de pr. Petru, prin exemple, din parohiile lor sa posteze aici mesaje scurte sau sa-mi trimita pe email (claudiu.tarziu@gmailc.om) scrisori cit mai amanuntite. Doresc sa declansez o dezbatere nationala, dar trebuie sa am o baza de documentare cit mai buna. Va multumesc.
Parintele are dreptate, "darile sunt adevarate" Dar apar si lucruri bune care ar trebui sa se multiplice in toata tara,la Iasi, IPS Teofan parohiilor cele mai sarace ne le mai ia banii!Nu mai platesc "datoriile". Un inceput bun binecuvantat de Dumnezeu!
claudiu, dorinta ta de a vedea cat mai multi preoti in situatia asta care sa ia atitudine e cam... indrazneata... ma refer la faptul ca desi sunt foarte multe astfel de cazuri, totusi majoritatea nu vor vrea sa... riste. exista inca acea teama si retinere fata de ierarhie care se manifesta ca un calus in gura preotului... o autocenzura pe care ei o considera strict necesara in ziua de azi...
insa cativa, asa ca parintele petru si ca autorul scrisorii poate o sa mai gasesti...
Doamne ajuta!
O sa vorbesc si eu cu preotii pe care ii cunosc si care in sedintele protopopiatelor iau atitudine cu indrazneala si nu adopta pozitia strutului.
@ Parintele Petru: Sarut-mana! Va saluta Demetrios de pe #ortodox. Pacat ca nu mai gestionati acest canal mirc. Au fost niste ani frumosi.
mi-as dori ca mass-media bisericeasa sa traiasca si de pe urma unor parteneriate comerciale,macar partial.
pentru ca ,pana la urma, daca ai audienta vin si bani.
daca nu ai audienta..la ce mai emiti?
asa...se platesc prin biruri mofturle unor asa-zis "realizatori" care habar n-au ce inseamna media si jurnalism,la emisiunil carora poti adormi linistit...macar asta e un efect pozitiv
de aceea,ineficienta comunicarii este acoperita cu aceste biruri
in rest..despre celelalte...daca ar fi eficient..oamenii ar fi multumiti sa le dea...insa majoritatea nu fac decat sa realizeze salarii "decente" unor oameni care de fapt nu au ce cauta acolo
iar asta....e inceputul...daca o tinem asa..in 10 ani o sa vorbim de BOR ca de o enclava ciudata a acestei natii binecuvantate de Dumnezeu si istorie
La sedintele de la protoierii degeaba ne ridicam si punem problema ,caci protoiereul ne spune ca sunt ordine de la centrul eparhial ,iar pozitia noasta nu poate sa ne-o transmita caci si-ar pierde functia . Au mai fost protopopi care s-au opus patriarhului si au fost zburati din functii. Vedeti si afacerea cu vinul cultic care a fost impus preotilor din Arhiepiscopia Bucurestilor care , pe langa ca este scump, mai e si acru. Un coleg de la Ploiesti care a primit vreo 10 baxuri ,a cerut voie de la protopop ca sa-l puna la pangar la vanzare. Urmeaza sa bagam si un dozator de cafea sau de bere si gata, am transformat biserica in crasma.Vai de cel prin care vine sminteala...
Sunt epitrop intr-o parohie. Tot ce a spus parintele in scrisoare este adevarat. Si, inca, nu a spus totul.
Am calatorit prin mai toata Transilvania timp de trei ani pentru a realiza colecte pentru mai multe proiecte bisericesti. In acesti trei ani am cunoscut sute de preoti. 95% din ei o duc subuman de greu sub aspect material. Toti se pling de ceea ce se plinge parintele in scrisoare. Situatia este atit de grava, incit nu va inchipuiti. Adevaratul razboi impotriva Ortodoxiei se duce prin pauperizarea acestei clase sociale pentru ca sa nu mai fie atractiva aceasta optiune pentru tinerii cu adevarat dotati. Razboiul mediatic este doar completarea.
Cit despre ”binecuvintare”, toti se pling ca este forma prin care sunt blocati, nu ajutati, in a face cu adevarat ceva.
Si este adevarat. Noul statut danielean al BOR este o mizerie de inspiratie catolica. Se impune o centralizare a deciziei, directe sau indirecte, care este contrara tuturor traditiilor Ortodoxiei. Trebuia organizat controlul nu decizia. Trebuiau clarificate limitele pe care sa le respecte preotul si parohia, nu sa li se ia dreptul real la decizie. De ce trebuie sa luam binecuvintare pentru a ne putea prezenta ca parohie in judecata? Mizeeeerie, nu alta!!!!
Singura speranta a acestor preoti martiri (caci martiraj este sa stai la tara cu un salariu real de citeva sute de lei si sa-ti faci treba cu adevarat) este laicatul. Noi avem stampila de vot la patru ani. Este cazul sa ne constituim ca forta politica. Numai asa putem iesi si noi, si scumpa noastra Mama, Biserica Ortodoxa, din sclavia atot cuprinzatoare ce striveste societatea romaneasca.
Efectiv simt ca o usurare faptul ca, in sfarsit, aceasta problema FOARTE REALA si ESENTIALA pentru viitorul credintei ortodoxe dintr-o buna parte a Romaniei isi gaseste o expresie publica. Felicitari Parinte pentru curaj, Dumnezeu sa va intareasca si sa va de gandul cel bun pe mai departe. Multumiri domnului Tarziu pentru disponibilitatea de a pune la dispozitie un spatiu pentru aceasta discutie atat de necesara. As mai vrea sa va pun in vedere un aspect: datorita birurilor si proastei gospodariri a celor care sunt chemati sa chiverniseasca Biserica lui Dumnezeu, credinta ortodoxa e pe cale de disparitie in multe sate din Ardeal si Banat, pe unde abia daca mai trece o data pe saptamana (sau si mai rar) cate un preot pe care birurile impuse de sus l-au obligat sa-si caute o sursa de supravietuire altundeva. In schimb penticostalii si baptistii sunt prezenti peste tot, fac fapte de milostenie crestina (nu vreau sa judec motivatiile, notez doar faptele ca atare), apar comunitati functionale intr-o lume rurala tot mai violenta si vulgara, "adunarile", arhipline in fiecare duminica, se inmultesc ca ciupercile dupa ploaie in timp ce in biserica ortodoxa abia daca poti numara 5-10 oameni la slujba care nici macar nu se mai tine in fiecare duminica. Nu exagerez cu nimic, asta este situatia, iar daca lucrurile continua tot asa, in cativa ani bisericile din multe sate din Ardeal si Banat se vor inchide, in timp ce aproape fiecare satean cu o oarescare trezire religioase va fi membru al unei comunitati penticostale, baptiste, adventiste, etc. Ce sa faca bietii oameni daca au fost totalmente abandonati de o biserica care si-a dezarmat din start "seceratorii", obligandu-i sa paraseasca ogorul bisericii pentru a putea supravietui si aduna banii necesari spre achitarea birurilor, taxelor, abonamentelor, etc. Sper ca discutia sa se desfasoare pe mai departe pe un ton civilizat.
Cea mai mare frica a ierarhiei este ca preotii sa nu mai fie dezbinati. Se cultiva mai ales la nivelul protopopiatelor supunerea neconditionata. Insa, daca majoritatea preotilor ar fi uniti si si-ar spune pasurile in scris, trimitand scrisori ierarhilor locului dar si patriarhiei, nu vor mai avea ce sa faca.
Asa cum s-au straduit mereu sa musamalizeze orice conflict intern, vor incerca si acum. Important ar fi ca preotii sa ramana cat mai uniti pana cand le vor fi ascultate pasurile si rezolvate! Daca si acum se esueaza, nu cred ca ne vom mai putea strange pt o asemenea cauza.
Vremurile sunt cum sunt si toti oamenii sunt atat de usor de dezamagit...
Daca o facultate de medicina naste un chirurg care nu aplica ce a invatat, atunci ea naste un criminal. Preotul este un fel de doctor, atunci e lesne sa intelegeti ca articolul reprezinta un un gest criminal, al unui ins care prefera uciderea altora (prin mesajul dat, prin acuze si injurii necrestine) - prefera lupta dusă de alţii in locul său.
Patetic: "Un ins se plange in public, ca preot: mi se cer multe, am viata grea, Patriarhia imi arunca banii in haznaua ei, Marele Alb sta la masa cu cei faţă de care eu mă simt sfânt, dar eu nu-mi pot da numele şi nu ma pot prezenta cu parohie cu tot, ca să nu-mi pierd postul. Nu scot bani si dau de la mine din casa (fiindcă se plânge că nu face faţă, banuiesc deci că se împrumută la bancă pentru Trinitas si a ajuns la datorii mari, nu???) dar nu vreau nici sa-mi pierd postul asta care ma ucide. Postul e sub o Patriarhie despre care afirm ca nu e bună, dar mă tem sa nu-l pierd dacă îmi dau numele, aşa încât să sară fraierimea pentru mine, “căţeii mei”, pe conducerea mea, vă rog!
PS: ce raspuns primeste un credincios de la un parinte, la spovedanie, cand se plange de sefii sai de serviciu: “frate, lasă că Dumnezeu nu ramane dator. Tu trebuie sa iti vezi de datorie si, daca nu esti multumit, roaga-te pentru luminarea si imbunarea sa, ca asa ne invata Bunul Dumnezeu, fiindca purtarea acestuia poate insemna ca nici tu nu faci chiar ce trebuie. Daca nu, esti liber sa-ti schimbi serviciul, dar nu sta acolo doar ca sa-l injuri! Sa invatam frate sa gasim vina in noi si nu in ceilalti si apoi sa ne vedem de indreptarea noastra si de datoria noastra, fiindca ne mantuim prin ce alegem sa facem si prin modul in care facem, in conditiile date: ale unei vremi, ale unei tari, ale unui sat, ale unei conduceri." Daca asta ma invata preotul, atunci ce preot o fi ala de face invers?
PPS:ca sa nu ziceti ca nu aveti solutii: treceti la treaba, discutati direct nemultumirile “in casa”, sau dati-va demisia si demonstrati-va valoarea pe care credeti ca o aveti, cum vreti Dvs., oriunde in alta parte. Singura vină a Patriarhiei poate fi doar aceea ca ati ajuns, probabil – fiindca pe net nimic nu e sigur – preot nepregatit. Aveti un sat mic. Puneti-i la treaba ca preot, dati-le idei, faceti actiuni, antrenati-i in slujba lui Hristos. Faceti o fundatie, o firma de produse traditionale, orice. Impletiti credinta cu munca. Miscati-va si nu va consumati energia plangand. E patetic. “Birurile” acelea (ati aratat chiar Dvs cui sunt destinate si ati inteles ca nu e vorba de o hazna, dar ati scris-o din ura fata de sef – dupa cum faceau comunistii in institutiile in care lucrau) va dau sansa sa investiti in ceea ce trebuie, daca se vede clar ca oricum nu stiati. Din bun simt, ar fi trebuit ca “dările” acestea sa nu vi se sugereze (fiindca de fapt nici nu spuneti adevarul cand afirmati ca vi se impun, ca va asteapta - in cazul in care nu vi le platiti - pierderea postului – mai aveati sa spuneti ca va bat la colt de strada) ci sa le dati de drag, ba mai mult, sa trimiteti sume in plus, sau sa intreprindeti actiuni in sustinere…
Mai mult decat PPS: Aţi postat o fotografie a Bisericii Adormirea Maicii Domnului din Alunu, cu treptele gaurite de VREME - de VREMEA scursă: de atunci de când cei ce au construit-o s-au mutat la Domnul, şi până astăzi când cei ce au primit-o gata construită se plâng ca au de dat o mistrie de ciment peste iarba rasarita printre trepte. (KSLCatalin admin. www.LacasuriOrtodoxe.ro)
Mult noroc au multi preoti coplesiti de birurile vladicilor cu preotesele, care cu salariul lor tin familia, mai ales familiile cu copii multi. Caci care ierarh se îngrijeste cum pot face fata preotii cu copii multi.
Demografic, tara noastra sta foarte prost, dupa cum se stie, si nici macar preotii nu sunt ajutati si încurajati de ierarhi sa aiba copii, si sa fie exemplu si parohienilor.
Ierarhii nu se intereseaza de problemele personale ale preotilor lor si ale familiilor acestora. Nici macar nu-si cunosc toti preotii din eparhiile lor. Dupa cum nu se intereseaza nici de problemele existente în parohii (sectanti, saracie, etc.)
Pe ierarhul sau îl vede preotul în parohia sa doar când este chemat la sfintirea sau resfintirea bisericii, la fel si parohienii.
Preoteasa Elisabeta
nu cred ca or sa fie multi preoti care sa depuna marturie.Este o adevarata teroare la nivel de Protopoiat(in unele) la adresa preotilor.Nici un protopop nu are curaj sa spuna arhiereului sau ca preotii rafbufnesc.Si atunci mentin un fel de teroare prin tot felul de amenintari, controale etc.Nu mai zic de faptul,ca multi protopopi pluseaza in fata episcopului cu fel si fel de biruri , ca sa dea bine ca imagine.Din pacate s-ar putea ca arhiereii respectivi sa nu cunoasca situatia reala a preotilor din cauza protopopilor sau a altor functionari care prezinta situatia destul de roz.
Cunosc cazuri in care chiar diferiti functionari sunt autorii unor propuneri aberante .De ex propunerea cu vinul (Arh. Bucurestiului) ii apartine vicarului Iordache care , ca sa de bine la imagine, ia propus-o Patriarhului, care de altfel a si acceptat-o.
Cu un Statut actual al BOR în care nici numele Domnului nostru Hristos nu este amintit, iar preotii pe post de servitori ai episcopilor , mai ales bietii preoti de la satele mici sunt de plâns.
Duhul ortodox al iubirii le lipseste ierarhilor.
Câti dintre români stiu ca preotii din parohiile amarâte trebuie sa stea cu caciula în mâna si cu sarut mâna si în fata oamenilor ierarhului de la centru (protopopi, consilieri, vicari), nealesi de preotime ci numiti de ierarh, daca vor sa înceapa o lucrare în parohia lor? Caci pentru orice lucrare în parohie trebuie aprobare de la centru eparhial si ca s-o obtii trebuie sa fi "milostiv" cu cei de acolo, pomeniti mai sus.
Preotul Ilie
Doamne ajută
Sunt preot într-o parohie din mediul rural,din o zonă muntoasă a jud.Hd. Preotul este singurul personal calificat, uneori super specializat(cu doctorat sau master) care nu își poate realiza salarul și care trăiește din mila satului,comunității sau a soției. Credeți că acest aspect nu este cunoscut?dar nu prezintă nici o problemă pentru alți. Primim de la Stat un sprijin în realizarea salariului dar din acesta trebuie să plătim taxele către Stat precum o persoană juridică care produce venit,după care plătim impozit pe această sumă care constituie legal venit.Am colegi care fiind mai în etate aduc bani de acasă ca să plătească toate aceste taxe.Pe nimeni nu-l interesează că nu-ți realizezi salarul. Dacă vreți să cunoașteți situația familiară a unui preot întrebați preoteasa.Binecuvântarea mea este că preoteasa mă susține financiar, dar aceasta nu înseamnă că îmi place sau că nu îmi impută mai ales când trebuie să plătim utilitățile și le plătește din salarul ei.
Dacă slujim Domnului nu putem impune credincioșilor taxe deoarce nu suntem perceptori și nici nu poți a te ruga Domnului după care să impui atât îmi da-i pentru o slujbă atunci când fiul duhovnicesc nici el nu are sau este în durere și tu să-i mai pui o povară financiară în plus, deși precum, în pădure sunt și uscături așa și între noi sunt.
Sincer să fiu nu cunosc o ieșire din această penibilă dar dureroasă situație dacă nu se implică în soluționare ierarhia sacramentală superioară.
Eu am încercat să îmi completez venitul muncind în altă parte,dar fie am fost refuzat deoarece sunt supra calificat, având două facultăți și studii postuniversitare, fie mi s-a comunicat în față: nu vă mai săturați de banii părinte!sau nu au dorit să mă angajeze pe prestări servicii.
Cum vedeti asta, dle Miron Stelian Daniel? Un partid al BOR ar fi greu de acceptat si imposibil de facut, din motive evidente. Nu amestecam cezarul cu Dumnezeu. Laicatul ar trebui sa se adune mai intai ca sa rezolve si probleme care sunt insurmontabile pentru preoti. Statutul BOR a facut din toti ierarhii niste "papi" locali. Insa e o perspectiva la care tebuie sa meditam si implicarea politica a oamenilor care vad actuala situatie ca fiind inacceptabila crestineste si chiar civic. Pentru ca este o ticalosie generalizata si se ingradesc libertatile omului, fie el credincios practicant sau nu. E drept ca noi, crestinii, suntem mai sensibili prin perspectiva eshatologica. Dar ceva trebuie facut, ca asa nu se mai poate.
Ar fi fost util sa stim cateva indicii despre cazul prezentat: numele parohiei, situarea geografica concreta, numarul real de familii, numarul de credinciosi ce vin duminica la sf. biserica si veniturile din anul trecut. Am putea discuta in felul acesta mai la obiect. Altfel discutam in functie de umori pe niste teme reale si serioase.
In alta ordine de idei: nu mi se pare sanatoasa incercarea de scoatere a castanelor incinse cu mana altuia, desi accept nevoia de publicitate si de ajutor. Din cele citite mai sus exista o mare frica de consecinte. Dar de ce trebuie dvs., ca ziarist, sa fiti paratraznet?
Ar fi bine daca ati primi nu unul, ci zeci de asemenea de mesaje din toata tara, ar fi bine daca toti preotii covarsiti de greutatea birurilor s-ar ridica si ar marturisi prin ce trec... Daca asemenea scrisori s-ar publica simultan pe mai multe bloguri, poate ar reactiona si Patriarhia si ar vedea ca nu mai poate continua asa, iar pana la urma, preotii fortati sa plateasca taxele nu vor mai face tot ce li se dicteaza.
Preotii in loc sa aiba grija sufletelor enoriasilor trebuie sa aiba grija sa adune banii ceruti si sa ii predea in fiecare luna...
PF Daniel ar trebui sa realizeze ca Patriarhia NU ii apartine, nu este o institutie personala de care poate dispune dupa bunul sau plac, nu poate privatiza si comercializa serviciile B.O.R. dupa cum voieste.
Iar pt. Mihai A. - e foarte bine ca preotul a scris, fie ca a avut sau nu binecuvantare. Sa presupunem ca nu ar fi primit binecuvatarea lui - ce ar fi trebuit sa faca? Sa taca, sa nu mai strige dupa ajutor, sa nu mai traga un semnal de alarma? Omul nu a scris cu scopul de a obtine bani, nu si-a dezvaluit identitatea si prin urmare, nu doreste ajutor financiar.
Daca tu vrei ca oamenii care sunt in nevoie sa taca, sa nu marturiseasca faptele ierarhilor, sa nu strige dupa ajutor, sa nu dezvaluie saracia sa si a celor asemenea lui, atunci nu cred ca te numesti om care isi iubeste aproapele, cu alte cuvinte, crestin.
Ne ascundem sub pretextul ascultarii de ierarhi sau de duhovnici ca sa nu marturisim niste fapte repropabile si condamnabile.
@ tuturor:
Va rog sa ma iertati ca nu am putut modera comentariile in ultimele doua zile, intrucit am fost plecat intr-o zona unde n-am avut internet.
Le dau drumul acum.
@ KSLCatalin:
Cunoscindu-va activitatea, n-ar fi trebuit sa permit comentariul - care este in acelasi "duh" cu tot ce ati facut pina acum. Ii dau drumul totusi, ca sa vi se raspunda, poate intelegeti si dvs cam care e conditia preotului roman de astazi - a majoritatii.
Cit despre fotografie, puteati sa faceti un mic efort si sa cautati tot pe blogul meu micul text pe care l-am scris despre satul Alunu. E un sat parasit, unde nu mai sint decit vreo trei, patru oameni batrini.
Psihologul:
Am citit, domnilor, multe vrute si nevrute. Se pot face afirmatii pro si contra , dar important ramane continutul postarii, al realitatii faptelor, al spuselor preotului, si nu numai. Se pot trage concluzii, in functie de pregatirea si nivelul de intelegere al fiecaruia, pe baza celor afirmate, aici pe acest blog, de catre toti participantii la discutii. Cred, totusi, ca adevarul este, ca-ntotdeauna, undeva la mijloc. Calea de mijloc, folosita in general, de marii intelepti, exprima d.p.d.v.psihologic:-moderarea contrariilor, aducerea la un numitor comun al tuturor parerilor divergente, echilibrarea tensiunilor interioare cu cele exterioare, etc. Ce vreau sa spun? Improscarea cu noroi, discreditarea, folosirea manipularii informationale, si nu numai, nu sint de natura a aduce revelarea si aflarea adevarului . Cand cineva isi spune "pasul" , asculti, meditezi, analizezi, iei atitudine sau nu, te intorci la fondul problemei si incerci sa gasesti cea mai buna rezolvare. Daca poti! Daca nu, lasi un specialist sa se pronunte. Iar pe DONKEY, lasati-l in pace! Se pricepe, cat se pricepe, sa desluseasca, sa penetreze continuturile mistice, sa le desconspire, sa ia atitudine( revoluttionara, reactionara, patriotica si nationalista) in functie de ce comentarii si postari faceti. Nu-l blamati, are un bagaj de cunostinte impresionant, credeti-ma!E un pic nesuferit, dar e un bun roman, garantez. D-le Tarziu, nu va cunosc, dar citesc ce scrieti , va respect scrierile asumate si documentate, dar nu sint de acord cu lansarea de acuzatii , poate nefondate, asupra celor care va comenteaza , si poate isi insusesc, postarile, afirmatiile, comentariile d-voastra. Cam atat. Multumesc pentru gazduirea in paginile acestui blog. Poate revin.....
pentru toata lumea:
Ii rog pe toti cei care pot, sa-mi trimita pe email listele cu contributiile parohiilor la episcopii, pe categorii de parohii. Va multumesc.
Si noi vă rugăm Domnule Claudiu Tarziu să ne spuneţi public câţi bani intră în buzunarul dumneavoastră de pe urma pelerinajelor şi a revistelor ROST?
Dacă aveţi coloană vertebrală postaţi comentariul meu....
@ anonim de la 23.08:
Intelepciunea populara spune: hotului de hot e frica.
Raspunsul meu: nu cistig nici un leu de pe urma pelerinajelor si a revistei Rost.
Pelerinaje nu organizez. Toate pelerinajele pe care le-am facut publice au fost organizate de crestini pe care nici nu-i cunosc si care m-au rugat sa dau sfoara in tara ca sa se stringa mai multi pelerini, sa poata inchiria un autocar. Nici nu mi-a trecut prin cap vreodata ca cineva ar putea imagina un circuit la sfinte moaste, la icoane facatoare de minuni si la mari duhovnici spre a se capatui.
Revista Rost nu a fost gindita ca o afacere si, din pricina difuzorilor neseriosi sau necinstiti, care nu achita exemplarele vindute, are destule probleme financiare.
Nu facem publicitate, nu primim subventii de la stat sau de la autoritati locale, Biserica - si ma refer la eparhii - nu ne-a ajutat cu nici un leu. Ne achitam costurile de productie numai din vinzari si citeodata din sponsorizari private.
Nici un redactor sau colaborator al revistei noastre nu primeste plata pentru munca lui - toti lucreaza din credinta. Toti au alte servicii din care isi cistiga piinea zilnica. Si vedeti bine ca in revista asta nu semneaza fitecine.
Eu insumi am adus si aduc bani de acasa, cum se zice, ca sa acopar anumite cheltuieli ale revistei. La fel au facut si alti membri ai Asociatiei Rost.
Va e greu sa credeti asta, nu? Intr-o lume mercantila, in care pina si episcopiile sint transformate in SRL-uri, ce nebun ar mai face asa ceva? Cine ar spune adevarul intrind in conflict cu marimile veacului, inclusiv cu cele eclesiale, fara nici un cistig banesc si fara nici un alt avantaj?
Iacata ca sintem vreo citiva. Si cit ne-o ingadui Dumnezeu, o sa continuam.
Pentru Claudiu:
vezi frate, ca si raul e bun, altfel unde mai precizai aceste aspecte? Daca le-ai fi pus intr-o postare separata, lumea ar fi zis ca te miorlai sau ca vrei mila. Buna interventia anonimului, care a vrut sa te jigneasca, dar de fapt a contribuit la vadirea jertfei care nu numai in spatele ROST-ului ci si a oricarei alte publicatii.
Si la urma urmei, care e problema cati bani faci tu din revista (presupunand ca ai avea profit)?? E treaba lui sau a altuia? Tu scoti o revista si o oferi spre vanzare. Cine vrea cumpara cine nu, nu. Si cine o cumpara constant n-o face inconstient.
Nu acelasi lucru s-ar putea spune despre Lumina Patriarhiei sau alte reviste/carti...
Eu iti doresc chiar sa-ti iasa un profit, pentru ca asa cum te stiu, l-ai investi in folosul aproapelui, fie milostenie, fie alte acte de binefacere si fapte bune (si un sfat bun, tiparit pe o foaie, e un asemenea act).
Sa traiesti!
Iar dusmanii sa se duca pe pustie (sau pe alte bloguri :) )
Domnule KSLCatalin;
Am facut pelerinaje prin intermediul Dvs. Puteti crede? Aveti niste filmulete, incarcate spiritual, si chiar artistic, filme care m-au "transportat" prin locuri unde n-am posibilitate sa ajung. Manuiti bine cuvintele. Dar cateva precizari se impun. Nu-mi puneti in gura cuvinte ce nu le-am spus. Aveti obicei in a face asta sau....? "Hazna" se numeste (daca nu i s-a schimbat denumirea), Trezoreria Statului, in Republica Moldova. Pe timpuri, tot la "hazna" adunau domnitorii, banii din biruri. Apoi, spre stupefactia Dvs, chiar ni se impun aceste cote, biruri si alte peschesuri, de care Dvs n-aveti cum sti. Si bine ca nu stiti, ca sensibil sufleteste cum va stiu, ati suferi...
Dar ceea ce ma bucura, efectiv, sunt calificativele primite, o adevarata sarbatoare. Tin sa va spun insa ca pe undeva ati gresit. Criminal nu sunt si nici nu voi fi vreodata. Pentru Dvs , care filmati biserici, acest cuvant nu are ce cauta pe generic. [zic si eu, ca un preot nepregatiti, ce sunt..].
Vreti numele meu? Ma primiti la filmarile de biserici, sa va tin de aparat, cand nu voi mai avea servici? Au am fost amandoi la restaurant, sa stiti cat de pregatit sau nepregatit sunt? Ori cunoasteti activitatea mea in parohie? Ma lasa rece comentariul Dvs; am teama ca dati cu fumigene. Nu v-am cerut nimic, vedeti-va de activitate. Ori daca filmati lacasuri de cult, aveti impresia ca stiti si ce e in ele? Slujba, Dl KSL, slujba, asta e... Stiu sa mananc cu furculita, daca la asta va refereati.
Mihail preotul, sa-l pomeneasca Domnul in Imparatia Sa [ori in biroul sau, depinde]. Si Sf Voastra doriti numele meu? Vorbiti cu chiriarhul Dvs sa ma protejeze? Ca de sofisme ieftine, ca cel folosit de Dvs, sunt satul. La ce va trebuie numele meu? Organizati o rezistenta, un protest, un miting? Sau va trebuie pt ceva statistici? Ok, atunci il veti avea. Dar ma indoiesc. Intentia Dvs era super, pana cand l-ati comparat pe Dl Tarziu, cu paratraznetul meu. Atunci, s-a naruit totul. Nu sunteti sincer. La multi ani, pt ieri, Mihail preotul...
Si tot pentru Dl Ksl: Nu sunt sfant. dar daca ajung, va promit sa va vizitez in fiecare noapte, asa, sa va intaresc sufleteste..
Parintelui Anonim
Nu am relatii asa de inalte incat sa ii pot cere episcopului meu protejarea sfintiei tale. Dar de ce e nevoie de o astfel de protectie daca tot vreti sa luptati pentru rezolvarea unei cauze ce este dreapta? Sau nu e suficienta puterea lui Dumnezeu? Nu credeti ca imi confirmati afirmatia ca: "Din cele citite mai sus exista o mare frica de consecinte."? Nu vreau sa va imping sa faceti acte care sa va pericliteze situatia ci vreau sa va fac constient de a rezista pe niste temeiuri pe care nu stiu daca le constientizati. Si pentru ca sunt sincer va dau o adresa de mail unde mai putem vorbi: washere.lily@gmail.com. Multumesc pentru urare!
Cred ca nu sunteti preot, cum nu sunt eu fratele Presedintelui. Citind cele expuse de Domnia Ta, simt o nevoie acuta de emetiral....
Domnule Tarziu, nu este prima data cand, intrand pe blogul domniei voastre, incep sa sper.Cred ca Dumnezeu lucreaza prin oameni, iar alegerea depinde numai de El, care face sa rasara soarele si peste cei buni si peste cei rai.Ceea ce ati prezentat reprezinta numai varful aisbergului. Nedreptatile si coruptia din Biserica au atins, mai ales in ultimii doi ani, proportii absolut ingrijoratoare.Toate acestea coroborate cu manifestarile dictatoriale la un anumit nivel si atacurile media( grevate pe adevarul crunt al lipsei de cucernicie a anumitor clerici) vor duce, mai devreme sau mai tarziu,la un anume tip de disolutie a evlaviei populare.Se intampla aceasta pentru pacatele noastre( cler si popor), iar solutia nu ar fi alta decat cea a indreptarii, fiecare in dreptul lui. As fi vrut sa va pun cateva dovezi la dipozitie( sau nu, sincer, nu stiu), cum nu am binecuvantare de la duhovnic, deocamdata nu o fac, dar credeti-ma am momente cand ma rog doar pentru rabdare si pentru a nu mai judeca deoarece totul este la limita.Iti vine parca sa spui: asa nu se mai poate! Va urez succes in demersul dumneavoastra ( ce-l simt a fi sincer) si le doresc fratilor izbanda asupra raului indiferent in ce se va fi disimulat el. Doamne ajuta!
Parintelui anonim
Nu stiu dupa ce dovezi ai dedus sfintia ta ca eu nu sunt preot. Insa nu insist considerand ca am facut suficient pentru a-mi dovedi sinceritatea. Domnul Dumnezeul nostru Iisus Hristos, nu Emetiralul(!!!) sa te intareasca si sa te intelepteasca! Cu smerenie, Mihail preotul.
bleah, mihail
Sunt un preot care nu ma plâng de bani, ci de badjocorirea treptei preoţeşti de cei care ar trebui să o susţină.{episcopi}De patru ani,la ziarul Crai Nou preoţii Arhiepiscopiei Sucevei sunt abonaţi obligatoriu.În protopopiatele Sucevei, borşul {vinul},Patriarhiei se bagă pe gât preoţilor cu 45RON litru.La sfârşit de an maculatura {sub formă de cărţi ce nu s-au cumpărat la episcopie}se bagă pe gât parohiilor.
Suntem purtatori de cruce. E cumplit ca preot sa te duci in parohie sa te intrebe omul:,, ce trebuie sa mai dau parinte, cat costa asta, dar cealalta?"
E inacceptabil ca noi sa nu putem spune nimic pe premisa ca am jurat supunere fata de episcop. Supunere da, slugarnicie nu.
Preotii care au vocatie se lupta cu sectantii prin parohii neputand sa ofere nimic material pentru ca abia au pentru familiile lor.
Nu se mai pune accent pe slujire ci pe vanzarea de colportaj, de lumanari, de reviste.Ba mai mult multi slujitori , din pacate, sunt nepregatiti pentru aceasta lupta ce se duce in parohie. Te lupti cu tine, cu familia , cu credinciosii,pentru castigarea unei lupte ce are ca scop mantuirea, acea mantuire de care ierarhii bisericii au uitat ca se castiga prin mangaiere, prin milostenie, prin rugaciune, prin smerenie.
Mai mult decat atat, cand biserica e lovita din interior si din exterior, din cauza slujitorilor nevrednici nu se ia atitudine, lasandu-se impresia ca nu exista nici un pic de interes pentru acest lucru.
DOAMNE AJUTA! Toata lumea se plange ,adevarat nu ar trebui sa ,,urlam''ci sa rabdam dar atunci cand nu suntem singuri ci mai avem cateva guri de hranit care ne trag de maneca nu avem ce face.Sa ne revoltam nu sta bine unui crestin ,dar macar sa primim ce din mila Lui Dumnezeu ni se cuvine.Eu sunt un umil cantaret la o parohie de tara ,tot ce fac si ce am facut le-am savarsit din dragoste de Dumnezeu .Am considerat ca in acest fel il pot sluji pe Domnul ,m-am multumit cu ce mi s-a dat nu a fost niciodata mult dar acum nu mai primesc nici acel putin ce mi se da,din luna august nu am mai primit salariu pe motiv ca nu sunt bani.Deci nu numai preoti sufera ci si acei care sunt pe langa dansii.E dureros si poate e si pacat dar vremurile sunt asa de grele ,singura nadejde e la Domnul adevarat dar e jalnic cand copii te intreaba ,, de ce noi nu avem aceea si aceea ''si nu putem sa le spunem pentru ca sunt pre mici .Iertati-ma nu vreau sa smintesc si sa judec pe nimeni dar ar trebui sa se faca ceva avem familii ,si e tare greu .Hristos sa ne intareasca in crancena lupta ce s-a pornit asupra noastra daruindu-ne PUTERE si RABDARE.slavit sa fie numele Lui cel Sfant ,in veci.AMIN.
ce tot atata binecuvantare ,ca inainte sarea calugarii la lupta cu otomanii si cu patriarhii de nici nu aveau nevoie de binecuvantare.
luati exemplul lui SERAFIM mitropolitul ... care da bani in loc sa ia ........
luati exemplul mitropolitului SERAFIM din germania
si ce tot atata binecuvantare??
Am citit cu interes,si eu caut solutia si deocamdata nu o vad,sau poate e una particulara, sa plec din sistem caci si asa in el sint ceva in functie de ce dau.Banul este valoarea in functie de care un preot sau o parohie se bucura de apreciere din partea vechililor sau arendasilor in speta si pe de alta parte,blamat de enoriasi pentru acelasi lucru.Si macar de ar fi pe drept.Un preot e la mijloc.Sper sa pot odata sa plec chiar daca tirziu...
din pacate parintele din vilcea are dreptate,asemenea cazuri sunt si in banat ,unnde preoti de la sate rasfirate si catune deabia i-si platesc darile la mitropolie daramite de salari .de obtinut un post nu mai zic ,ai pile si bani bine nu ai la revedere ,sunt absolvent de teologie am incercat si vorbesc in cun de cauza,de aceea pleaca multi enoriasi la sectari acolo taxe zero
Sunt preot în Arhiepiscopia )Bucurestilor şi am dat întâmplător peste scrisoarea părintelui din Vâlcea.Sumele pe care le-am văzut în lista părintelui sunt infime pe lângă ce plătim noi şi să ştiţi că nu sunt preot în Bucureşti şi nici măcar într-un oraş din Arhiepiscopie,sunt preot într-o parohie de ţara.Vestea bună este ca preoţii au început să se plângă şi nu numai pe la colţuri ci în conferinţele lunare de la protoierii,aşa că patriarhul Daniei nu poate spune că nu ştie.Ştie dar nu-l interesează;pe el îl interesează să intre in istorie ca un mare patriarh cu epocale realizări şi mai şti că peste nemulţumirile preoţilor se va aşterne uitarea iar ceea ce înfăptuieşte el va rămâne să dea mărtirie despre perioada sa la cârma Bisericii noastre.Dacă ar avea inimă de părinte s-ar gândi şila amărâtii de preotii care,efectiv,nu mai ştiu cum să strângă bănuţul cu care să mai poată face ceva şi pe lângă biserica din parohie.Pe deasupra,mai are şi nişte consilieri inberbi care nu-mi dau seama cum îl pot consilia,dar care execută ordinele cu multă răutate pe care nu se sfiesc s-o arate preoţilor.Unul dintre ei,Veniamin Goreanu,român neaoş din repuplica Moldova cu afinităţi vladimirene(pe numele său de botez Veaceslav),umblă în inspecţii pe la perohii şi în loc să se intereseze de viaţa duhovnicească din parohii,cauă păienjeni şi praf pe pereţii bisericilor.MAJORITATEA PREOŢILOR din Arhiepiscopie spun că în Biserica noastră nu mai domneşte duhul de acum câţiva ani,cu toţii simţim un fel de nelinişte traumatizantă şi in loc să ne ocupăm de problemele pastorale.stă şi ne gândim cum să facem rost de bani pentru dealul Mitropoliei.Ultima mostră de gândire a lui Daniel:la Arhiepiscopie s-a înfiinţat un nou sector care trebuie alimentat financiar de către preoţi,prin urmare se mai adaugă 200 lei anual.În cazul meu,peste 10000 lei anual pleacă spre Arhiepiscopie.De und Doamne atâta bănet?
Sunt preot în Arhiepiscopia )Bucurestilor şi am dat întâmplător peste scrisoarea părintelui din Vâlcea.Sumele pe care le-am văzut în lista părintelui sunt infime pe lângă ce plătim noi şi să ştiţi că nu sunt preot în Bucureşti şi nici măcar într-un oraş din Arhiepiscopie,sunt preot într-o parohie de ţara.Vestea bună este ca preoţii au început să se plângă şi nu numai pe la colţuri ci în conferinţele lunare de la protoierii,aşa că patriarhul Daniei nu poate spune că nu ştie.Ştie dar nu-l interesează;pe el îl interesează să intre in istorie ca un mare patriarh cu epocale realizări şi mai şti că peste nemulţumirile preoţilor se va aşterne uitarea iar ceea ce înfăptuieşte el va rămâne să dea mărtirie despre perioada sa la cârma Bisericii noastre.Dacă ar avea inimă de părinte s-ar gândi şila amărâtii de preotii care,efectiv,nu mai ştiu cum să strângă bănuţul cu care să mai poată face ceva şi pe lângă biserica din parohie.Pe deasupra,mai are şi nişte consilieri inberbi care nu-mi dau seama cum îl pot consilia,dar care execută ordinele cu multă răutate pe care nu se sfiesc s-o arate preoţilor.Unul dintre ei,Veniamin Goreanu,român neaoş din repuplica Moldova cu afinităţi vladimirene(pe numele său de botez Veaceslav),umblă în inspecţii pe la perohii şi în loc să se intereseze de viaţa duhovnicească din parohii,cauă păienjeni şi praf pe pereţii bisericilor.MAJORITATEA PREOŢILOR din Arhiepiscopie spun că în Biserica noastră nu mai domneşte duhul de acum câţiva ani,cu toţii simţim un fel de nelinişte traumatizantă şi in loc să ne ocupăm de problemele pastorale.stă şi ne gândim cum să facem rost de bani pentru dealul Mitropoliei.Ultima mostră de gândire a lui Daniel:la Arhiepiscopie s-a înfiinţat un nou sector care trebuie alimentat financiar de către preoţi,prin urmare se mai adaugă 200 lei anual.În cazul meu,peste 10000 lei anual pleacă spre Arhiepiscopie.De und Doamne atâta bănet?
Trimiteți un comentariu