marți, 23 noiembrie 2010

Întîlniri la Tîrgul de Carte

Treburile din ultimele zile m-au împiedicat să scriu pînă acum despre o întreită bucurie pe care am trăit-o sîmbătă la Tîrgul de Carte Gaudeamus (unde au fost vînzări impresionante). Inconfortul pe care mi l-a creat tîrgul, din pricina căldurii prea mari din incintă, a forfotei continue, a înghesuielii, a pungilor proaste în care ţi se dau cărţile şi a nesimţirii unor vizitatori (căci pe ăştia nu-i bănuiesc de pasiunea lecturii), a fost răscumpărat de întîlnirea cu trei foşti colegi de presă băcăuani. 
Poetesa şi jurnalista Simona Lazăr şi-a lansat o carte de...bucate. Observ că sînt la modă volumele gastronomice, de vreme ce acum le scriu prinţesele şi poetele.
Cu Simona am organizat şi condus cîndva, la începutul anilor '90, un cenaclu literar căruia i-am spus "Boema" şi care reunea, în mansarda generoasă a Simonei, între 15 şi 30 de tineri cu ambiţii literare. Beam ceai, ascultam muzică bună, citeam ce-am mai scris  între întîlniri şi ne criticam reciproc, pînă dimineaţa. A durat numai vreo doi ani, din două cauze principale: orgoliile noastre enorme şi instituţionalizarea cenaclului (după primul an, am obţinut o sală  la Casa de Cultură, în care accesul n-a mai fost filtrat şi deodată manifestarea a căpătat un aer oficial şi... popular, care se vede că i-a dăunat). Simona mi-a spus sîmbătă că acea joacă a noastră din juneţe a fost înscrisă într-o istorie literară a Bacăului alcătuită de regretatul critic Eugen Budău. Nu aflasem despre carte (Eugen Budău, Bacăul literar, Editura Universitas XXI, 2004, Iaşi) pentru că a avut o distribuţie destul de restrînsă, ca să nu spun deficitară.
A doua întîlnire plăcută de la Tîrg a fost cu poeta Eliza Macadan, fostă jurnalistă şi ea, care şi-a lansat al treilea volum de poeme, La nord de cuvânt (Ed. Tracus Arte, Bucureşti, 2010), despre care vom mai vorbi.
În sfîrşit, m-am revăzut, după foarte mulţi ani, deşi am fi avut atîtea alte prilejuri, cu Petru Cimpoieşu, unul dintre cei mai în vogă scriitori ai momentului. La fel de modest precum îl ştiam în ciuda succesului de care are parte, dar mai puţin încruntat şi mai lesne zîmbitor (deh, a ieşit din stresul presei şi se pare că îi prieşte rutina administrativă la care îl obligă şefia Direcţiei de Cultură Bacău). El şi-a lansat un roman vechi, Firesc, apărut iniţial în 1985, la Cartea Românească, şi reeditat acum de Polirom. Poate revin cu impresii după ce-l citesc.


Seja o primeiro a comentar