joi, 31 martie 2011

Clujeni, vă invităm la două evenimente cu „Rost”

Asociaţia „Rost” are plăcerea să vă invite la deschiderea expoziţiei foto-documentare itinerante Pe drumul Învierii în Cluj-Napoca, luni, 4 aprilie a.c., ora 16.00, la Biblioteca Academiei Române, şi la conferinţa Mărturia ortodoxă azi. Lecţia secolului XX pentru secolul XXI, susţinută de scriitorul Răzvan Codrescu, teologul Radu Preda şi subsemnatul, marţi, 5 aprilie, de la ora 19.00, în Sala Studio a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.
La ambele evenimente intrarea este liberă, desigur.
Expoziţia Pe drumul Învierii redă, în documente şi fotografii din arhivele Securităţii, felul în care au fost prigonite pentru credinţa lor şase personalităţi-reper ale Bisericii Ortodoxe Române, în timpul regimului comunist. Este vorba despre vrednicii de pomenire preoţi Arsenie Boca, Gheorghe Calciu şi Daniil de la Rarău (Sandu Tudor), de doi mireni mărturisitori, Valeriu Gafencu şi Ioan Ianolide, şi de iubitul nostru duhovnic Preacuviosul Părinte Arhimandrit Arsenie Papacioc – singurul care mai trăieşte.
După cum se ştie, ieromonahul Arsenie Boca, cinstit de credincioşi ca Sfînt al Ardealului, ieroschimonahul Daniil Teodorescu (Sandu Tudor) şi Valeriu Gafencu (supranumit Sfîntul Închisorilor) sînt propuşi pentru canonizare de mai multe grupuri de credincioşi.
Expoziţia a fost vernisată deja în Bucureşti, Constanţa, Slobozia, Brăila, Galaţi, Tecuci, Chişinău, Iaşi, Vaslui, Târgu Neamţ, Piatra Neamţ, Suceava, Bacău, Arad şi Oradea, iar acum poposeşte la Cluj-Napoca, într-un necesar demers pentru o mai bună cunoaştere a istoriei noastre recente şi a realităţii că ortodoxia a plătit un greu preţ de sânge sub comunism. În majoritatea oraşelor a fost dublată de cîte o conferinţă, pe o temă apropiată, susţinută de liderii Asociaţiei „Rost” şi prieteni ai noştri, istorici, teologi şi scriitori.
Intenţionăm să deschidem expoziţia şi la Alba Iulia, Deva, Sibiu, Braşov, Timişoara, Craiova, Piteşti şi Ploieşti.
Vernisajul expoziţiei de la Cluj este urmat firesc de o conferinţă în care vom vorbi mai în detaliu despre vieţile pilduitoare ale celor şase personalităţi evocate, despre comunism ca un chip al Răului şi despre înţelesul duhovnicesc al suferinţei şi jertfei.

UPDATE (5 apr. 2011)
Relatari despre deschiderea expozitiei: Expoziţie fotodocumentară despre ortodoxie la Biblioteca Academiei si Mitropolitul, absent de la expozitia "Pe drumul Invierii".

5 Comentários:

Cami spunea...

Nu doar preoţii ortodocşi au pătimit în perioada comunistă, ci şi alţi credincioşi romano şi greco-catolici. Poate cei mai persecutaţi au fost cei din urmă. Şi ei au fost şi sunt români şi creştini, aşa că denumirea corectă ar fi: Mărturia creştină azi.

http://sfintisisfinte.blogspot.com/2010/11/preoti-romano-catolici-in-inchisoare-in.html


http://www.procesulcomunismului.com/marturii/fonduri/ioanitoiu/biserici/preoti_greco_catolici_3/preoti_greco_catolici_3.pdf

Claudiu Târziu spunea...

@ Cami:

Ştim că au suferit şi credincioşi romano- şi greco-catolicilor, dar noi sîntem ortodocşi şi ne ocupăm de ortodocşii care au pătimit în timpul comunismului. Fie şi numai pentru că, prin natura lucrurilor, am ajuns să-i cunoaştem mai bine. Nu ne-am propus să facem o expoziţie ecumenistă, din multe motive, pe care nu are rost să le înşir aici. Şi în definitiv, cred că e bine ca fiecare Biserică să se preocupe de jertfitorii şi pătimitorii ei. Neîndoilenic, există şi istorici şi animatori culturali catolici care pot face expoziţii şi conferinţe despre cei pe care îi consideră eroi, martiri şi sfinţi.
Cît despre concurenţa între persectuaţi, pe care vreţi să o introduceţi, eu unul n-o încurajez. Chiar dacă de partea Bisericii Ortodoxe se numără totuşi peste 2200 de preoţi (din cei 10.000 existenţi în anii '40) arestaţi, torturaţi şi închişi, sute de călugări întemniţaţi, sute de mănăstiri închise, alte sute de monahi scoşi din monahism, plus zeci de mii de mireni ortodocşi care au pătimit în infernul concentraționar de la noi. Acum ce să facem, să începem să ne lăudăm cine a suferit mai mult şi în ce fel?

Cami spunea...

Să fim corecţi şi să folosim cuvinte simple şi frumoase care să ne apropie: CREŞTIN şi CREDINŢĂ.

Termenul "religie" cu anexele a fost inventat de omul incapabil să accepte un adevăr simplu: "Anima humana naturaliter christiana est" - sufletul omenesc este prin natura lui creştin.

Dacă ne-am numi toţi CREŞTINI am reuşi să fim şi UNIŢI prin acelaşi Domn Iisus Christos.

Aşa... fiecare cu sfinţii săi...

Claudiu Târziu spunea...

@ Cami:

Aş vrea să mă înţelegeţi corect şi să nu vă supăraţi, dar creştini sînt mulţi, cel puţin după nume. Noi sîntem creştini ortodocşi - şi asta înseamnă puţin altceva.
Unitatea se face numai în adevăr. Atîta vreme cît nu mărturisim acelaşi adevăr, nici nu ne putem preface că sîntem totuna.
Chiar nu vreau să intru în polemici teologice, altul era scopul acestei postări. Aşa încît eu să mă opresc aici.

Anonim spunea...

Oricum pt. Congresul de Martirologie (acuzat si de ecumenism) s-au suparat rau altii. Si astia erau ortodocsi. Si unii din cei care nu s-au suparat atunci, s-au suparat mai tarziu pe ML.
Toata lumea e suparata.
Si dragostea crestina unde este ?
Fiecare o tine pentru el.

G'Cousin