marți, 12 octombrie 2010

Simpozion de martirologie: „Cum ne îndeplinim datoria faţă de neomartirii români din secolul XX?”

În tăcerea asurzitoare a presei mainstream şi în cârteala difuză a unor bloggeri pe cît de neinformaţi pe atît de otrăviţi, luni, 11 octombrie, la Hotel Hilton din Bucureşti a avut loc primul simpozion internaţional de martirologie.

UPDATE (18 oct. 2010)

Puteti audia citeva dintre luarile de cuvint pe site-ul Radio Dobrogea.

Manifestarea a fost vegheată de Icoana Noilor Martiri, pictată de maicile de la Mănăstirea Diaconeşti.

Contrar zvonurilor răspîndite de noile Casandre, toţi cei care au susţinut lucrări în cadrul simpozionului au fost specialişti ortodocşi. Profesori şi preoţi din România, Grecia, Rusia, SUA şi Marea Britanie s-au oprit aupra unor aspecte teologice şi istorice privind martiriul creştin, în general, şi pe neomartirii ortodocşi ai secolului XX, în special. Lacunele informative ale unor invitaţi străini, referitoare la prigoana suferită de Biserica Ortodoxă Română în timpul regimului comunist, ca şi la cantitatea de jertfă în numele lui Hristos dată în puşcăriile comuniste şi în lupta de rezistenţă din România, au fost fericit completate de intervenţiile unor foşti deţinuţi politici, ca scriitorul Marcel Petrişor, şi preşedintele AFDPR, Octav Bjoza; a unor urmaşi de martiri, ca ing. Corneliu Marcu; sau a unor mai tineri activişti pentru recunoaşterea sfinţilor din închisori, ca părintele Tudor Peiu, monahul Moise Iorgovan de la Mănăstirea Oaşa, şi teologul Virgiliu Gheorghe. Pe de altă parte, cuvântările acestora au mers mai în adâncul subiectului, pe făgaşul unei întrebări la care se poate răspunde în multe feluri: ce datorie avem noi faţă de noii martiri ortodocşi ai secolului XX şi cum ne-o putem îndeplini?

Unul dintre răspunsurile care a fost dat: să acţionăm pentru cunoaşterea de către popor a acestor martiri şi sfinţi ai închisorilor comuniste, apoi pentru recunoaşterea lor de către Biserica Ortodoxă Română. Odată înfăptuit acest lucru, vieţile lor vor fi mai cunoscute, iar ei ar fi cinstiţi cum se cuvine.

Un alt răspuns: să strîngem mărturii despre minunile pe care le săvârşesc moaştele lor şi dovezi ale evlaviei populare faţă de ei şi să le întocmim dosare de canonizare, pe care să le depunem la cancelaria Sfîntului Sinod.

Dl Marcel Petrişor

Pr. Tudor Peiu

Dl. Corneliu Marcu

Virgiliu Gheorghe

Simpozionul a fost onorat şi de prezenţa altor foşti deţinuţi politici, între care i-am remarcat pe dl Gheorghe Jijie (secretarul general al Federaţiei Române a Foştilor Deţinuţi Politici şi Luptători Anticomunişti), dl Demostene Andronescu şi dl Jacques V. Iamandi; a trei ierarhi: PS Sofian Braşoveanul, PS Ciprian Câmpineanul şi PS Vasile Someşeanul; a părinţilor profesori Ştefan Buchiu, decan al Facultăţii de Teologie Bucureşti, şi Daniel Benga, prodecan; a mai multor preoţi, din care îi amintesc aici pe pr. Vasile Răducă, pr. Nicolae Tănase de la Valea Plopului, pr. Mihai Valică de la Vatra Dornei, pr. Augustin Vărvăruc de la Schitul Aiud, pr. Amfilohie Brânză de la Mănăstirea Diaconeşti – Bacău, şi a unor reprezentanţi ai societăţii civile ortodoxe, ca dl Marcel Bouroş (Fundaţia “Sf. Martiri Brâncoveni” – Constanţa), dl Cristian Filip (Fundaţia Culturală “Părintele Arsenie Boca” – Bucureşti) şi dl Răzvan Codrescu (Asociaţia “Rost”), care a şi prezentat cartea Principiile cercetării martirologice, semnată de prof. dr. Ilie Bădescu, lector dr. Andreea Băndoiu şi prof. dr. Pavel Chirilă.

Dnii Gh. Jijie şi Octav Bjoza

Dnii J.V. Iamandi şi Demostene Andronescu, în spatele părintelui Nicolae Tănase

Pr. prof. Ştefan Buchiu, PS Ciprian Câmpineanul, episcop-vicar patriarhal şi PS Vasile Someşanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Clujului, Vadului şi Feleacului

Dl Răzvan Codrescu

În încheierea manifestării, dl Dan Puric, a ţinut un emoţionant cuvânt despre conştiinţa martirică la români, iar dl prof. univ. dr. Pavel Chirilă, principalul organizator al evenimentului, a anunţat că la Aiud a început construcţia unei mănăstiri care va include şi primul Centru de cercetări martirologice din ţară. Dl. prof. Chirilă a adăugat că mai multe asociaţii ortodoxe au iniţiat organizarea unor muzee în două foste închisori unde au fost martirizaţi mii de români.

Aşadar, cu acest simpozion, laicatul ortodox a făcut încă un pas pentru recunoaşterea martirilor, mucenicilor şi sfinţilor din închisorile comuniste.

Azi dimineaţă, participanţii la simpozion au vizitat Forul 13 Jilava, loc de martiriu pentru mulţi români.

La Jilava, cu dl Marcel Petrişor ghid

În continuare, redau câteva fragmente din intervenţia dlui Sorin Lavric, care punctează excelent miza acestui simpozion. Sublinierile îmi aparţin.

“Cunosc intelectuali cărora li s-a inoculat atît de bine convingerea ca a vorbi despre martiri este pierdere de vreme, încît, dacă ar trebui să deschidă gura despre ei, s-ar simţi stînjeniţi. Mai mult chiar, s-ar simţi inhibaţi, ba chiar strîmtoraţi, şi asta fiindcă ştiu că există un panoptic european a cărui menire este să-i supravegheze pe cei care nu acceptă să gîndească la comandă. Şi fiindcă ştiu că sînt supravegheaţi, prin glasul acestor intelectuali se manifestă autocenzura de tip temător. Un apologet creştin contemporan nouă, irlandezul C. S. Lewis, spune în autobiografia sa, Surprins de bucurie (Surprised by joy. The shape af my early life), că “acolo unde lipseşte curajul nici o altă virtute nu poate supravieţui”. Mizeria ideologică a epocii în care trăim este că s-a ajuns ca, pentru a vorbi despre martiri, să fie nevoie de curaj. Iar cînd e vorba de martirii români care au murit în închisorile comuniste, nu-ţi mai trebuie doar curaj, ci de-a dreptul un dram de sminteală. Şi dacă e aşa, să vorbim atunci cu precădere de martirii români din timpul comunismului. […]

Cînd ştii că înaintea ta a fost un Mircea Vulcănescu, un Costache Oprişan sau un Vasile Motrescu pupila cu care îţi priveşti identiatea e mult mai tonică şi mult mai îndrăzneaţă. În fond, atîta onoare avem în noi cîtă amintire a martirilor şi eroilor întreţinem. Se înţelege, e vorba de o onoare suprapersonală, dar ea nu este cu nimic mai prejos de cealaltă onoare, cea individuală, ce atîrnă exclusiv de persoana mea.

Revenind, nu se poate închipui un martir fără Dumnezeu şi fără naţia sa. Paradoxul creştinismului este că, deşi bătaia sa mîntuitoare e universală, punctul lui de plecare e etnia sau naţia. […]

Iar ce se întîmplă azi în România se întîmplă în fiecare ţară din Europa. Sînt fundaţii şi ONG-uri anume plătite pentru a preîntîmpina ca valoarea naţională adunată în pielea unui martir să fie celebrată oficială. În România fenomenul e curent în privinţa deţinuţilor politici pe care cenzorii ideologici îi repudiază pe motiv că au fost fascişti, legionari şi nedemocraţi. Despre ei nu avem voie să vorbim decît condamnându-i, de parcă martirajul are legătură cu ideologia.

Să ne amintim că, în actele de întemeiere a UE, creştinismul nu este recunoscut ca religie fondatoare, să ne amintim apoi de campanile de denigrare a feţelor bisericeşti din Germania, Anglia sau Franţa, pentru a ne da seama că lucrurile se leagă: aceleaşi eminenţe care privesc cu ostilitate creştinismul se opun comemorării martirilor naţionali în cadrul unor ceremonii cu tentă oficială. Şi atunci merită să mă întreb: ce supără atît de mult la fenomenul martiric de a ajuns să fie obiectul unei cenzuri? Cred că sînt trei motive care fac din figura martirilor o prezenţă nedorită.

Pe primul l-am spus deja: apartenenţa politică a unora dintre martiri. Foarte bine, numai că în conceptul de martir nu intră nota culorii sale politice. Este perfect indiferent cărui partid a aparţinut martirul de vreme ce statutul cu pricina e dat de trei atribute: cauza religioasă, pecetea etnică şi îndurarea morţii.

Al doilea motiv ţine de nedelicateţea crudă pe care o presupune ideea sacrificiului. Să vorbeşti despre spirit de sacrificiu în epoca consumismului este un detaliu indecent, aproape o dovadă de proastă creştere. În tot cazul, e un semn de lipsă de abilitate strategică să faci apologia martiriului în astfel de vremuri. Cum să spui că, în situaţii-limită, martirul poate fi un model de conduită, reabilitînd ideea că isprăvile durabile nu se pot face decît prin jertfă? Ar însemna să faci apologia ascezei şi eroismului într-o epocă a valorilor hedoniste, atitudine nu doar inabilă dar mai ales nerentabilă.

Al treilea motiv este că moralul unei comunităţi creşte pe spinarea martirilor: altfel calci pe stadă cînd ştii că te tragi din oameni ca Vasile Motrescu şi Costache Oprişan. […]

În fond, noi ne-am întâlnit azi ca să vorbim pe seama acelor martiri despre care sîntem împiedicaţi să vorbim la televizor sau la radio. S-o facem aşadar cu seninătate, cu afecţiune, dar fără pic de naivitate. Să nu ne închipuim că prea curînd Costache Oprişan sau Vasile Motrescu vor fi recunoscuţi ca martiri de Biserică sau de instituţiile statului. Dar într-o zi se va întîmpla şi asta, şi poate că întîlnirea noastră va grăbi cu o secundă clipa aceea.”

Agerul fotoreporter nu m-a ratat nici pe mine

Fotografii de Irinel Cîrlănaru


10 Comentários:

Georgiana T spunea...

multumim, d-le Claudiu Tarziu! Doamne ajuta!

Anonim spunea...

Felicitari organizatorilor!
Sunt adevarate bucurii acest eveniment plin de consistenta si sens si reunirea celor care impartasesc aceleasi valori si prioritati.
Multumiri pentru articol!
Doamne ajuta!
A.

Anonim spunea...

Da ! Da ! Da !
Cel mai mult ma doare cand oameni cu fapte crestinesti cad in aceasta capcana a ne-actiunii crestine, mai ales cand este vorba de martirii crestini ai neamului. Sau, mai grav, cand considera ca numai actiunile la care participa ei sunt crestine cu adevarat.
Comportamentul acesta de tip "protestant", inoculat deja la foarte multi ortodocsi, trebuie tratat cu multa rabdare, chiar daca se pare ca timpul nu o mai are cu noi, cu gand curat si dragoste.
Urmele pacatului capital, "mandria", care apare la ei este foarte greu de domolit pentru ca apare si la noi.
Cand un crestin nu poate fi atacat la marile "raspantii", dracul o face perfect la detaliile Caii/Drumului!
Distrugand prin vorba sau fapta ta credinta celuilalt, nu faci decat sa-ti distrugi propria credinta. Caci credinta ta este Calea, Adevarul si Viata!
Iar Viata nu poate nega (cu atat mai putin nu o poate face vehement) o parte a ei , chiar (poate)"ratacita",atata timp cat este parte a Creatiei si are sansa mantuirii prin jertfa lui Hristos !
"Tragerea de maneca" crestineasca se face discret, iar neascultarea se "pedepseste" cu rugaciune ! Pentru aproapele tau si apoi pentru tine ! A ne imagina ca il ajutam (sau ne ajutam pe noi) pe Dumnezeu in a depista pacatosii in gradele lor de nimicnicie este un duh/gand diavolesc.
A-ti imagina ca te substitui, tu un nemernic, Judecatorului, si astfel ai si observat, inca de pe acum, ca unul dintre fratii tai nu mai are posibilitatea de a se mantui fiind "pierdut",este un gand la fel de diavolesc ce-ti sususra in urechi :"tu vei fi mantuit si celalt nu", "Dumnezeu este bun si va intelege ca ti-ai facut datoria".
Oare asta astepata Dumnezeu de la noi ? Asa a facut El ? A astepatat, sau s-a jertfit ?
Poate ca eu gresesc in judecata mea, dar sunt sigur ca numai Dumnezeu ma va ierta, daca va considera asa.
Pentru a fi congruent cu mine insumi, si pentru ca nadajduiesc ca veti citi blog-ul al carui link vi-l trimit mai jos, va mai rog sa-l promovati.
Este fara indoiala un lucru bun.
Iar faptul ca de 3 ani nu s-a finalizat aceasta actiune,imi intareste credinta ca dracul se opune vehement !!!

http://www.experimentulpitesti.org/public/contribuiti-si-voi/
si
http://www.experimentulpitesti.org/public/apelul-nostru/

Si ca lucreaza la detalii!
Extrem de multe detalii !
Si le prezinta ca intentii bune.

Doamne ajuta!
G'Cousin

Daniela spunea...

Imaginile arata clar ca simpozionul nu a fost confiscat de nimeni ci deschis tuturor. Si e bine, pentru ca deja circula fel de fel de zvonuri mincinoase (vezi si comentariile de pe Blogul domnului R. Codrescu, care din fericire le-a raspuns cu promtitudine).

Anonim spunea...

foarte interesant, dar ma intreb,
unde este Grigore Caraza, poate ar fi trebuit invitat.

Aiud insangerat este exceptionala
si cred ca era foarte indreptatit sa
arate de ce e nevoie de o marturisire a martirajului spumei romanesti.

Aiud insangerat e o marturie clara !
V-o recomand cu caldura si sa aveti cel putin un bax de batistute la indemana. N-am cresuy in veci ca un om a putut suferi atat si esential A AVUT SI ARE CEEA CE SE NUMESTE DEMNITATE, VERTICALITATE, care din pacate lipseste la multi...

Anonim spunea...

FRATILOR DE LA ACEST SITE ECHILIBRAT SI ROMANESC SI DE NEAM, VA ROG IN NUMELE LUI HRISTOS, ADEVARATUL NOSTRU MANTUITOR SA LUATI ATITUDINE SI SA-I AJUTATI PE FRATII NOSTRII DE LA ASCOR CHISINAU CARE SUNT SUPUSI PRESIUNILOR DIN PARTEA UNUI NOU GURU AL ORTODOXIEI MULT PREA MODERNE, UN ANUME CIUBOTARU BENEDICT (pseudonim de fitze)CARE FACE RAU ORTODOXIEI PRIN ATITUDINEA SA MIZERABILA.ACESTA ESTE UN FEL DE “DON KING”PENTRU BIETUL DANION VASILE (MIKE TYSON. ACESTI IMPOSTORI CARE AU CONFISCAT NUMELE FERICITEI MATRONA( CREZAND CA E CHIAR OARBA!?) AU PORNIT O CAMPANIE BINE ORCHESTRATA DE SITEURILE LOR STILISTE OPRIMAND PE FRATII NOSTRI BASARABENI IN FRUNTE CU IULIAN RUSANOVSCHI PRESEDINTELE ASCOR DE LA CHISINAU, UN ADEVARAT PATRIOT ROMAN ORTODOX, CU O TINUTA MORALA DEMNA DE MARTIRII NEAMULUI ROMANESC.ACEST OM A REUSIT SA ADUCA LA CHISNAU PE SURORILE “SFANTULUI INCHISOARILOR” SA FACA CONFERINTE PENTRU CEI CE MAI SIMT ACOLO ROMANESTE. PE PARINTELE AUGUSTIN DE LA AIUD, PE PARINTELE TANASE NICOLAE,MONAHUL MOISE, PARINTELE AMFILOHIE, DOMNUL PETRISOR, DOAMNA ASPAZIA OTEL, CLAUDIU TARZIU, PARINTELE STARET MELCHISEDEC FIIND DUHOVNICUL SAU CA SI AL ASCORULUI DIN BASARABIA.SI MULTI ALTII, DEMASCAND DIN VOIA DOMNULUI MULTE LUCRURI “ROSII” SI RUSI(NOASE) SOVIETICE! VAZAND CA BANNERUL SITULUI DVS ESTE PREZENT PE MINUNATUL LOR SITE M-AM GANDIT CA AR TREBUI SA-I AJUTAM SI SA LE ARATAM CA NU SUNT SINGURI ACOLO SI CA O MANA DE SUPER-COOL-CORECTI(?) AR PUTEA SA-I SPERIE. VA ROG LUATI LEGATURA CU EI SI DATI-LE POSIBILITATEA SA SE EXPRIME, NUMARUL LUI IULIAN FIIND 0037 37 960 0416.
DECI ACESTI OAMANI BOLNAVI CONDUS DE ACEST CIUBOTARU NU AU ALTCEVA DE FACUT DECAT SA-SI HRANEASACA MANDRIA PE SITEURILE LOR ABJECTE “APOLOGETICUM” si “Moldova noastra “la fel si anumite emisiuni religioase unde Vasile Dan-Ion isi expune bolile cel putin psihice!
VIN CU O INTREBARE, DACA EI ARUNCA CU ANATEME , ACESTI NE-FERICITI AI ASOCIATIEI MATRONA, DE CE SAR CA ARSI CAND CINEVA LE SPUNE SI LOR CA SUNT ALTFEL DECAT SE CRED? DOAR ACEST DIACON ANDREI KURAEV SE MANTUIESTE CA ESTE TOT PE STIL VECHI, ARE CRUCE TOT RUSEASCA LA GAT (DANION SPUNEA LA CONFERINTA DE LA CHISINAU CA DOAR ACEIA CU CRUCI RUSESEI SE VOR MANTUI) :) ))

aCESTI IMPOSTORI I-AU FACUT PE FRATII DE LA CHISINAU SCHISMATICI CA APARTIN DE PATRIARHUL DANIEL! CE PENIBIL MOMENT…VA RUGAM FACETI LUMINA IN ACEST CAZ, CACI PRO TV-UL DIN CHISIANU VREA DOAR CIRC SI DA MICROFONUL IN MANA ACUZATORILOR. Doamne Ajuta Fratilor! CONSTANTIN

p.s. Claudia asta am scris fratilor de la razboiintrucuvant te rugam si pe tine in numele tuturor filialelor ascor din romania si Bsarabia ajutati-l pe iulian cand este din nou presat de filo-rusi sa o lase mai moale cu conferintele pro-romanesti. Acelasi 'postitor" ciubotaru care a vrut sa intrerupa si conferinta ta si a parintelui teofan vorbind de slatioara si provocand. Acum diaconul Kuraev e de "al lor" rus si pe stil; vechi si i-a numit pe drept SECTA ORTODOXA




http://unimedia.md/?mod=news&id=23995

http://ascor.md/?p=2315

Anonim spunea...

http://ascor.md/?p=2315http:

//www.moldovacrestina.info/?p=841

CLAUDIU TE ROG SA-L AJUTAM CUMVA PE FRATELE IULIAN DE LA CHISNAU CARUIA I SE INTERZIC CUM BINE STII CONFERINTELE PRO ROMANESTI. ACELASI BOLNAV CARE-L MANAGERIZA SI PE DANION SI-A DAT IN STAMBA ACUM AMENINTAND SI AGRESAND PE IULIAN SI ALTI FRATI ROMANI. AM TRIMIS UN COMENTARIU SI PE SITUL RAZBOI INTRU CUVANT, DAR TU IL STI MAI BINE PE ACEST BOLNAV PSIHIC CIUBOTARU CARE SI LA CONFERINTA TA DE LA CHISINAU SI A PARINTELUI TEOFAN SI A MAMEI DOINEI TEODOROVICI S-A POSTAT IN PRIMUL RAND CU "SUPUSII" SAI INCERCAND SA BOICOTEZE SUBIECTUL CU SOV SI CU ALTE BANALITATI . ACUM SI-AU GASIT NASUL, PENTRUI CA DIACONUL KURAEV ESTE TOT FILO-RUS (FIIND RUS...DAR EHILIBRAT SI IN COMUNIUNE CU NOI) SI I-A NUMIT ASA CUM SUNT SECTA . TE ROG LUATI LEGATURA CU IULIAN DE CATEVA ZILE NU STIM NIMIC DE EL, DOREA SA AJUNGA LA SFNATA CUVIOASA PARASCHEVA, DAR SOVIETICII NU DORM. MAI ANUNTA TE ROG UNDE MAI AI IMPACT IN MASS MEDIA SA-I SUSTINEM PE ADEVARATII ROAMNI DE ACOLO, PATRITI SI CURAJOSI, NU AIA CARE-S DE CONJUCTURA.

neopren spunea...

ce inseamna aia neomartiri? un fel de postmartiri intr-o postmodernitate fara post? exista si neopopi? sau neopapa?

teodulos spunea...

S-ar putea obtine o inregistrare a acestei conferinte?

Multumesc

Anonim spunea...

Fratelui Teodulos: e brosura "Moartea martirica" ce contine integral toate comunicarile de la simpozion.