miercuri, 29 iulie 2009

O inexactitate care mă priveşte şi o părere despre "proiectul Aiud"

Pe mai multe site-uri şi bloguri se vehiculează o... să-i spunem inexactitate, pe care cred că trebuie să o îndrept. Sînt unele enormităţi pe care nu mă obosesc să le neg, pentru că sînt evidente. Neadevărul asupra căruia mă opresc acum, deşi minor în corul denigrator, ar putea afecta însă persoane pe care le respect şi le iubesc.

Mai mulţi internauţi ortodocşi afirmă, fără să fi făcut o minimă verificare, că eu susţin „proiectul Puric” privind construirea unei mănăstiri, pe lângă care să existe şi un centru de martirologie la Aiud. Nu-l susţin, cum nu-l susţin nici pe cel atribuit părintelui Iustin Pârvu de la Petru Vodă. Pentru a pleda pentru un proiect, trebuie să am căderea şi să-l cunosc – dacă se poate chiar în detaliu. Nu am văzut decît „pozele” de ansamblu a două proiecte. Înţeleg că, pînă la urmă, ÎPS Andrei a optat pentru un al treilea proiect – care mi-a rămas necunoscut şi el.

Nici părintele Iustin, nici prietenul Dan Puric, nici ÎPS Andrei Andreicuţ, episcopul locului, care are dreptul asupra deciziei finale, nu mi-au cerut părerea. Şi nu aveau de ce.

Nu am nici competenţa profesională, nici autoritatea morală să mă pronunţ asupra a cum trebuie făcut Memorialul de la Aiud.

Ca mădular al Bisericii şi ca român, am crezut de datoria mea să mă pronunţ asupra necesităţii existenţei unui Memorial la Aiud – care înseamnă un loc de cinstire. Părintele Iustin a avut excelenta idee ca, lângă monumentul de la Aiud ridicat în memoria celor ucişi în închisoarea oraşului de către comunişti, să fie clădită o mănăstire. Dl. dr. Pavel Chirilă a propus – inspirat şi domnia sa – să fie înfiinţat, pe lîngă mănăstire, un centru de cercetări martirologice – adică o instituţie care să documenteze cum au fost martirizaţi mii de români pentru Hristos, în timpul prigoanei comuniste. Iar ÎPS Andrei a binecuvîntat iniţiativa.

O astfel de lucrare îmi pare esenţială pentru cunoaşterea istoriei noastre recente şi deopotrivă pentru întărirea noastră în credinţă.

Aşadar, m-am declarat principial un adept al ideii de mănăstire cu centru martirologic. Dar cum să arate acesta vor stabili alţii mai îndreptăţiţi decît mine.

Cunoscînd cît de important poate deveni pentru români un astfel de Memorial (pentru că mănăstirea şi prezenţa sfintelor moaşte, care fac minuni, ar credibiliza enorm centrul de martirologie, iar adevărurile rostite de acolo ar fi devastatoare), antihriştii şi antiromânii au uneltit întîi dezbinarea dintre luptătorii pentru aceeaşi cauză şi apoi blocarea proiectului cu orice preţ. Una dintre metodele pentru amînarea oricărei decizii a fost inventarea unei probleme: ce se face la Aiud, mănăstire sau centru cultural? Au muşcat momeala inclusiv unii călugări. Învrăjbirea s-a produs, iar vara dă să se încheie înainte să se fi săpat baremi un metru de fundaţie pentru Memorialul de la Aiud.

Cei care se panichează că lupta se duce mai ales contra mănăstirii, se înşală. Deja, la Aiud există un schit, iar ca biserică e folosit chiar monumentul închinat celor căzuţi în închisori. De acolo, osemintele mucenicilor, cinstite ca sfinte moaşte, sînt trimise la mănăstiri din toată ţara, de pe Muntele Athos şi din Israel. Evlavia populară e în creştere, pelerinii curg continuu spre Aiud, iar mii de credincioşi se roagă sfinţilor din închisori, cu speranţa în ajutorul lor.
Deci, să fim lucizi, asta nu mai pot să oprească duşmanii, dar fondarea centrului de martirologie, care să dezvăluie şi cine au fost călăii şi care le-au fost uneltele şi metodele, poate fi încă împiedecată.

Mai încoace a mai apărut o temere: ce ne facem dacă acel centru de martirologie va fi preluat de forţe ostile şi îndreptat împotriva Bisericii şi a românilor? Chiar aşa să îngăduie Dumnezeu ca diavolul să-şi bată joc de sfinţii Săi, pe un loc de martiraj şi într-o mănăstire?

Ne luptăm cu fantome şi nu mai construim nimic. Asta vrea şi vrăjmaşul.

Nădejdea mea este că părintele arhimandrit Iustin Pârvu şi ÎPS Arhiepiscop Andrei Andreicuţ, cei care poartă în primul rînd responsabilitatea asupra marii lucrări de la Aiud, vor readuce pacea între ortodocşi şi vor grăbi începerea construcţiei.

Doamne-ajută!

5 Comentários:

Vlad spunea...

Dle Tarziu, va multumesc pentru lamuriri. Erau necesare.

Anonim spunea...

Domnul Tarziu va felicit pentru coerenta si pentru duhul blandetii cu care ati expus situatia !
Doamne ajuta sa se limpezeasca si sa se aseze lucrurile cat mai curand!
A.

Anonim spunea...

Atat articolul parintelui Savatie, al teologului Danion Vasile ca si al lui Claudiu Tarziu aduc oarece lumina in incalceala creata pana acum in ceea ce priveste Aiudul.
Acestea sunt niste pozitii corecte si echilibrate, fara atacuri la persoane.
E clar pe de alta parte ca acolo la Aiud, cheia principala este PS Andrei.
El fiind ierarhul locului va lua hotararea pentru care va trebui sa-si asume si responsabilitatea.
Daca nu va fi ceea ce trebuie sa fie - va avea de suferit nu de la oameni ci de Dumnezeu.
Cred cu sinceritate ca prea multe persoane si-au dat parerea cu privire la acest proiect si au creat prin aceasta mai multa confuzie.
Pe de alta parte cred ca nici marturisitorii supravietuitori ai temnitelor comuniste nu sunt foarte uniti.
Au indreptatirea de a cere celor implicati informatii despre ceea ce se va face pe locul acela - si ar trebui sa o faca intr-un mod unitar.
Dar din pacate asa cum marturisea parintele Adrian Fagetean - o caracteristica a neamului romanesc este DEZBINAREA.
Din pacate nu exista o marturisire comuna intre duhovnicii neamului si intre supravietuitorii inchisorilor comuniste - ce pretentii sa mai avem la mirenii de rand.
Spun asta cu durere in suflet ptr ca simt acest lucru cu pregnanta in sanul crestinatatii.
Solitari pe aceasta cale nu putem invinge - indiferent de masura la ”credem ca am ajuns”.
Dumnezeu sa ne ajute sa sesizam tot ceea ce ne inconjoara si sa nu ne lasam manipulati de tot felul de persoane infiltrate care uziteaza la maxim de ravana fara discernamant a multora dintre noi.

Doamne ajuta!!!

Cristian

chriss spunea...

foarte clar spus
e ceea ce si Danion zicea
sa mai terminam cu atacurile personale si alte lucruri inutile

Anonim spunea...

Roncea vine, dupa ce-a aparut postarea asta, cu o justificare penibila: vrea sa spuna ca nu el a introdus diversiunea "manastire sau centru cultural" si pretinde ca a fost intotdeauna de acord ca manastirea si centrul de martirologie sa coexiste in acelasi proiect. Dar, vezi Doamne, nu era de acord cu un "mall ortodox" - care ce mai continea in afara de manastire si centrul de martirologie? Nu ne spune. Pt ca nici n-are ce. A tipat ca nu se face manastire ci centru cultural. Pe urma ca centrul de martirologie va anexa manastirea. Acum zice ca se fac amindoua si ca nu asta e problema. Dar care? Problema este ca nu i-a iesit diversiunea, chiar daca a bagat putina confuzie si a dus in eroare niste oameni.

PS: Spune undeva ca i-ar fi luat gitul lui Claudiu Tarziu daca ar fi trait in alte timpuri. O atitudine curat ortodoxa.
Ce pare ca nu stie este faptul ca Claudiu Tarziu are un trecut glorios de boxeur :) Sau stie si atunci face ca iepurasul care isi curata pusca si vorbeste prostii :)))