vineri, 16 noiembrie 2007

Alarma falsa: se unesc ortodocsii si catolicii*

De ieri incoace au explodat scenariile. O spusa cam confuza a unui cardinal, difuzata prin AFP si preluata pe nemestecate de agentiile de presa romanesti, a devenit motiv de entuziasm pentru unii si de panica pentru altii.
"Ecumenistii" nostri cei de toate zilele au sarit prin presa, pe forumuri si bloguri: "se unesc crestinii catolici si ortodocsi"; "se reface Biserica primara"; "ortodocsii il recunosc pe papa ca primul intre patriarhi". Ei se bazau pe un document semnat in urma cu o luna la Ravenna, dar pe care fie nu l-au citit, fie l-au interpretat cum le-a convenit. Traditionalistii ortodocsi au ramas o clipa nedumeriti, dar s-au abtinut de la reactii pina la verificarea stirii. Biserica Ortodoxa Romana nu a dat nici o replica, nici un comunicat. BOR are reprezentant in Comisia Mixta Internationala pentru Dialog Teologic dintre ortodosi si catolici. Deci este importanta opinia sa.
Stirea era gonflata din ce in ce mai mult, pe masura ce trecea de la o sursa la alta.
Ca pina la urma sa faca fis, trist.
Ziarul "Ziua", prin colegul George Damian, a fost primul care a dat drumul la supapa, luind, asa cum era firesc, si opinia purtatorului de cuvint al BOR, care a negat ca am fi recunoscut "suprematia papei".

Ieri seara, cind un prieten mi-a semnalat stirea AFP, am cautat documentul original pe site-ul Vaticanului. Am citit varianta in limba engleza si am vazut ca nu era deloc ceea ce spuneau ziaristii. Sigur, niste ambiguitati bine strecurate pot dauna mult in viitor. Ca doar asa s-a intimplat si cu unitii... Dar nu se spune negru pe alb ca ortodocsii l-ar recunoaste pe papa de la Roma drept primul intre patriarhi.

Azi a venit si replica BOR, prin intermediului PS Petroniu, Arhiereu Vicar al Episcopiei Oradei. Puteti citi aici comunicatul semnat de PS Sa. Si aici traducerea in limba romana a documentului care a fost pricina de neintelegere.

Si chiar daca ar fi depasit acest obstacol (cine e primul intre patriarhi), inca mai sint multe pricini dogmatice (mai grave) asupra carora Biserica Ortodoxa si cea Romano-Catolica trebuie sa cada de acord pentru a ajunge la unificare. Ar fi o solutie simpla pentru unificare, dar nu e acceptata de catolici. Si anume, catolicii, ca unii care au iesit din Biserica, sa revina la Biserica (la Ortodoxie, adica la dreapta credinta), lepadind toate eresurile, de la filioque si infailibilitatea papala, pina la indulgente si mirungere.
Apropo, iata care sint diferentele dintre ortodocsi si catolici (circula pe net):

1.Ffilioque. Catolicii sustin ca Duhul Sfant purcede si de la Tatal si de la Fiul. Aceasta greseala dogmatica este cea mai grea. Sfantul evanghelist Ioan spune ca Duhul Sfant purcede de la Tatal si este trimis in lume prin Fiul.
2. Suprematia papala: Papa este considerat de catolici capul suprem al Bisericii crestine, adica loctiitorul lui Hristos pe pamant! Mai mare decat toti patriarhii! Ceea ce n-a facut Biserica Universala. Papa se numeste urmasul Sfantului Petru! Ce mindrie…
3. Infaibilitatea papala. Catolicii zic ca Papa nu poate gresi ca om, in materie de credinta, cand predica el ceea ce iarasi este o dogma noua respinsa de Biserica Ortodoxa. Noi, ortodocsii, stim ca orice om este supus greselii.
4. Purgatoriul. Catolicii afirma ca intre Rai si iad ar fi un foc mare unde sta sufletul cateva sute de ani si se curata, apoi se duce in Rai. Nu scrie in Sfanta Scriptura asa ceva; nu-i prevazuta nicaieri aceasta invatatura.
5. Azimile. Catolicii nu slujesc cu paine dospita, ci cu azime, ca evreii.
6. Imaculata conceptie. Catolicii pretind ca Maica Domnului ar fi nascuta de la Duhul Sfant. Nu-i adevarat. Este nascuta in chip firesc din dumnezeiestii Parinti, Ioachim si Ana, ca rod al rugaciunii. Prin acesta conceptie, catolicismul doreste sa o puna pe Fecioara Maria de la inceputul existentei ei intr-o egalitate cu Hristos; precum Hristos s-a conceput si nascut fara pacat stramosesc, acelasi lucru s-ar fi intamplat si cu Fecioara Maria. "Precum printr-un singur om s-a introdus pacatul in toti, asa prin unul Iisus Hristos, a venit mantuirea tuturor" (Rom V, 15,16). Catolicii scotand pe Maria de sub legea nasterii cu pacatul stramosesc, o scot si de sub necesitatea de a se mantui prin Hristos. Eliberarea de pacat nu o poate obtine nici un om, decat prin unirea cu Hristos.
7. Substantialitatea. La sfintirea Sfintelor Daruri catolicii nu fac rugaciunea de invocare a Sfantului Duh, cum facem noi la Sfanta Epicleza. Ei zic ca Darurile se sfintesc singure, cand se zice: Luati mancati... si celelalte. Nu au rugaciunea de pogorare a Duhului Sfant, peste Daruri
8. Celibatul preotilor. Preotii catolici nu se casatoresc. Sunt celibatari, impotriva Sinoadelor ecumenice care au hotarat ca preotii de mir sa aiba familie
9. Indulgente papale. Alta ratacire. Papa, daca-i dai parale multe, poti sa faci oricate pacate te iarta, te dezleaga.
10. Mirungerea. Catolicii nu miruiesc copii imediat dupa Botez, ci la sapte-opt ani si numai arhiereii ii miruiesc.

In aceste conditii, eu unul, ca nespecialist intr-ale teologiei, ma intreb cum o mai fi papa in succesiune apostolica - deci in comuniune cu Hristos si in sinodalitate cu ceilalti patriarhi?
Ia vedeti si pozitia Bisericii Ortodoxe Ruse aici.

* Pun pariu ca vor fi destui care sa se indigneze: de ce "alarma"? E cam subtil pentru ei.

1 Comentário:

Anonim spunea...

niciodata unire!
Punctele "florentine" + primatul papal, impreuna cu infailibilitatea....

Arhimandritul Vasilios, in cartea "Intrarea in Imparatie" (Ed. Deisis) are cuvinte adevarate referitoare la pretentia papei de infailibilitate.

Mihai