duminică, 4 decembrie 2011

Prăpăd în presă

Presa scrisă este în colaps. Dacă tendinţa de scădere a vînzărilor se menţine, în cel mult doi, trei ani, nu vom mai avea publicaţii tipărite. Cauzele nu pot fi legate numai de criza economică şi de dezvoltarea internetului. Dar nici numai de calitatea slabă a celor mai multe ziare şi reviste, pentru că vînzările rămîn la un nivel ridicat tocmai în cazul publicaţiilor superficiale, de cancan şi pornografie. Am mai spus-o, cred că presa scrisă este în declin în primul rînd pentru că românii s-au dezobişnuit să citească (unii din lene, alţii, mai tineri, pentru că sînt produsele unui învăţămînt dezastruos) sau refuză să o facă "programatic", întrucît nu mai au încredere în presă (pe care prea adesea au văzut-o amestecată în jocuri murdare, de influenţă, manipulare şi putere).
Extincţia presei va fi rezultatul unui şir de erori (de management şi politice) şi de ticăloşii. Însă şi un simptom pentru căderea întregii societăţi româneşti în prăpastia ignoranţei şi barbariei.
Iată, potrivit BRAT, cifrele de vînzări ale celor mai citite publicaţii de la noi, pe trimestrul al treilea al acestui an:
  • Click! - 166.763 de exemplare pe ediţie (în scădere cu 30.000 faţă de 2010)
  • Libertatea - 98.582 de exemplare pe ediţie (în scădere cu 28.000 faţă de 2010)
  • România liberă - 39.010 de exemplare pe ediţie (la acelaşi nivel cu trimestrul trei al lui 2010)
  • Gazeta Sporturilor - 37.008 de exemplare pe ediţie
  • Cancan - 36.731 de exemplare pe ediţie
  • Adevărul - 33.706 de exemplare pe ediţie (de trei ori mai puţin decît anul trecut)
  • Pro Sport - 29.226 de exemplare pe ediţie
  • Jurnalul Naţional - 21.295 de exemplare pe ediţie (la jumătate faţă de trimestrul trei al lui 2010)
  • Evenimentul Zilei - 15.269 de exemplare pe ediţie
  • Ziarul Financiar - 9.983 de exemplare pe ediţie
  • Săptămâna Finanicară - 12.041 de exemplare pe ediţie (între timp, a fost oprită versiunea tipărită)
  • Capital - 10.471 de exemplare pe ediţie
  • BIZ - 5.805 de exemplare pe ediţie
  • Business Magazin - 6.707 de exemplare pe ediţie
  • Forbes Romania - 5.336 de exemplare pe ediţie
  • Money Express - 3.625 de exemplare pe ediţie
  • Academia Catavencu - 15.973 de exemplare pe ediţie (varianta Adamescu, fără cei care au fondat-o)
  • Dilema Veche - 6.555 (scădere la jumătate faţă de anul trecut)

    N-am făcut nici o precizare în dreptul publicaţiilor care au avut creşteri sau scăderi nesemnificative. Nu sînt trecute în listă decît publicaţii care au fost auditate BRAT.

6 Comentários:

Anonim spunea...

Ma tem ca nici blogurile nu vor mai reprezenta ceva. In maxim 5 ani,le vor citi doar nostalgicii. Ne indreptam spre altceva.

Claudiu Târziu spunea...

@ Anonim:

Caderea blogurile nu prea va interesa pe multa lume. Putini cistiga ceva de pe urma lor.

sinziana_maria spunea...

Citeam deunazi New Yorker, unde faceau urmatoarea analogie pentru criza prin care trece presa scrisa de cand cu netul: aparitia Nescafe nu a dus la disparitia cafelei. Dimpotriva. Dar calitatea trebuie sa inceapa sa faca diferenta!

Anonim spunea...

Nu vad printre publicatiile cele mai citite revista FORMULA AS! Cu ea ce este_?

Claudiu Târziu spunea...

@ Anonim:

"Formula As" nu este auditata de BRAT. In general, publicatiile cer sa le fie auditate tirajul pentru a putea obtine, pe baza acestui certificat de autenticitate a vinzarilor, sa-i zic asa, publicitate. "Formula As" nu si-a pus niciodata problema asta.

buzuc marius spunea...

astazi in presa nu mai gasesti calitate. presa sportiva se construieste in jurul tampeniilor spuse de gigi becali, presa generaista in functie de interesele politice.