O expoziţie mai puţin obişnuită la Mogoşoaia
Miercuri,
25 martie, orele 16.00, la palatele brâncoveneşti de la Mogoşoaia, în sala
Cuhnia, va avea loc deschiderea unei expoziţii icoane care aparţin unei întregi catapetesme. Pictori: Ioan şi Camelia Popa. Prezintă părintele lector univ. dr. Jan Nicolae,
istoricii de arta Doina Mândru şi Mădălina Mirea.
Catapeteasma euharistică – prag pascal al Împărăţiei
Biserica “Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinții Ioani
(Botezătorul, Teologul și Gură de Aur)” de la Alba Iulia are o poveste
specială, a cărei derulare cuprinde un întreg deceniu, 2005-2015, beneficiind
de dezbaterea arhitecturală şi iconologică de după 1989 din spaţiul cultural şi
eclezial românesc. Biserica reprezintă un manifest teologic şi estetic,
rafinata sa coregrafie arhitecturală şi iconologică stând sub semnul regăsirii
unui ethos euharistic şi duhovnicesc specific creştinismului primar, dar şi al
conexiunilor locale cu reînnoirea euharistică şi filocalică, dezvoltand o viziune plastică de sinteză simbolică în
zona universală a arhetipurilor.
Întregul ansamblu al
altarului format din iconostas, proscomidiar şi uşa de ieşire a altarului stă
sub pecetea teologiei euharistice ioaneice.
Morfologia acestui unicat
arhitectural cerea o atenţie specială dedicată formei iconostasului care
a fost conceput şi realizat de artistul plastic Virgil Scripcariu (n. 1974)
încadrându-se în aceeaşi orientare euharistică a întregului edificiu, partea de
sus fiind în forma buzei unui potir, privit din profil, care-şi revarsă
preaplinul în naos, iar întreaga sa elaborare încearcă să îmbine mai multe
tipologii reconciliate euharistic în imaginea lui Hristos ca noua Catapeteasmă
a Templului eshatologic[1] (cf.
Evrei 9): potir, ecran mistagogic, viţă (arbore) a lui Iesei, norul de martori,
vedenia Împărăţiei, înălţimea sa fiind exact până la piedestalul de sub
picioarele Orantei din absida altarului, dispus pe circa 4 metri. Urzeala
hermeneutică a diferitelor tipologii este asigurată printr-o textură preţioasă
formată din miezuri şi peceţi liturgice gravate pe trupul catapetesmei: Via
Domnului; Ciorchinele milostivirii; Viţa lui Iesei; Frângerea pâinii; Paharul
binecuvântării; Catapeteasma zilei a opta; Har peste Har; Norul slavei; Nor de
martori. Din punct de vedere practic, iconostasul ţine loc şi de veşmântar,
ducând la regăsirea dimensiunii iconice şi eshatologice a înveşmântării
sacerdotale. De asemenea, înscrisurile din ciclul Deisis „Nu mai au vin”
(Maica Domnului) şi “Iată, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”
(Sf. Ioan Botezătorul), ca şi prezentarea Crucii de tâmplă ca şi carte a
vieţii lui Iisus Hristos, Mielul junghiat de la întemeierea lumii (Apoc. 13,
8), sunt embleme ale misticii nupţiale euharistice.
Icoanele tâmplei,
executate de pictorul Ioan Popa împreună cu soţia sa, Camelia Popa, în stare
binecuvântată, vor fi dispuse pe două etaje iconografice: în cel dintâi
icoanele împărăteşti Hristos Viţa şi Maica Domnului cu Pruncul Iisus purtând un
ciorchine de strugure (Weintrauben Madona), o formă de inculturare a
Evangheliei în Ţara vinului cu hotarul său de la Alba Iulia, și icoanele de
hram: Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinţii Ioani – Botezătorul, Evanghelistul
şi Hrisostomul; etajul al doilea cuprinde prăznicarul de tâmplă într-o subtilă
şi curajoasă abordare plastică, iar in mijlocul lor va sta icoana „Hristos în
slavă”, trecând dincolo de catapeteasma zilei a opta. Pandantul acestei imagini
centrale va fi în lăuntrul altarului, pe spatele catapetesmei, icoana
Preascumpului Sânge al lui Hristos, încadrată de Părinţi ai Bisericii din cele
mai importante tradiţii culturale, greacă, latină şi siriacă. Se distinge între
aceştia Sf. Grigore Palama purtând un înscris omiletic euharistic: „Pâinea
aceasta este ca o catapetesamă” (Omilia 56).
La bază, dedesubtul celor
patru icoane ale primului registru iconografic al iconostasului, vor fi
stilizate patru simboluri aviforme: pelicanul (Hristos), cloşca (Biserica, după
modelul de la biserica ierusalimiteană Dominus flevit), vulturul
sau păunul (Brâncoveanu) şi fenixul (Ioanii). Uşa laterală de la altar va avea
aceeaşi stilistică, dar va fi legată de tema Crucii ca teasc mistic.
lector
univ. Jan Nicolae
Parohul
Bisericii “Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinții Ioani (Botezătorul, Teologul
și Gură de Aur)” de la Alba Iulia
Seja o primeiro a comentar
Trimiteți un comentariu