UN HAIDUC ÎMPOTRIVA UITĂRII ROMÂNEŞTI
de Răzvan Codrescu
I
Celui care ne-a
adunat aici cu ultima sa ispravă, adică monahului Moise Iorgovan de la Oaşa, scriitorul
şi fostul deţinut politic Marcel Petrişor obişnuieşte să-i spună, cu cea mai
sinceră simpatie, Moise Tîlharul, desigur şi în analogie cu sfîntul din sinaxar
(prăznuit la 28 august), dar mai ales pentru conotaţia de „haiduc” pe care cuvîntul
„tîlhar” o avea odinioară. Şi cum mai potrivit i s-ar putea spune, în registru
familiar, acestui neobosit iscoditor al trecutului nostru recent, atît de
impunător şi fizic, şi moral, adevărată „cruce de voinic” în straie
călugăreşti, haiducind aproape solitar prin codrii întunecaţi ai uitării
româneşti, luînd cumva din bogăţia trecutului ca să umple, pilduitor şi
răscumpărător, sărăcia de suflet şi de ideal a prezentului?
Vă amintiţi, poate,
că se vorbea în discursul public al anilor ‘90 de aşa-zişii „domnişori mulţumiţi” din Occident,
străini şi neînţelegători faţă de experienţele şi problemele Estului comunist
şi postcomunist, bine camuflaţi în existenţa lor călduţă şi în conformismul lor
ideologic. Iată însă că, după nici două decenii, nu ne mai confruntăm dramatic
atît cu cecitatea „domnişorilor mulţumiţi” din Occident cît cu cea a „domnişorilor
mulţumiţi” de acasă: riscăm să creştem noi înşine o generaţie de „domnişori
mulţumiţi”, a căror comoditate se bazează în primul rînd pe ignoranţă şi uitare.
De aceea trimite Dumnezeu cîte un haiduc, să le strice tabieturile mentale şi
comportamentale, căci o lume fără memorie şi fără transcendenţă, fără comuniune
cu morţii şi cu Dumnezeu, fără sensul suferinţei şi al jertfei, poate fi umană,
în sensul umanismului laic, dar nu e omenească, în sensul omeniei creştine.
Omul creştin, cel ce umblă să se
mîntuie urmîndu-L pe Hristos, este purtător
de cruce: poartă, pe Golgota istoriei, crucea sa şi crucea fraţilor săi
întru Hristos. Fără asumarea crucii, poate exista viaţă, dar nu poate fi
înviere; or, „omul recent”, descreştinat şi desbisericit, trebuie readus să-şi
pună această întrebare esenţială, pentru sine şi pentru ceilalţi: la ce bun o viaţă fără înviere?
Lecţia lui Hristos
şi a tuturor martirilor – mai vechi sau mai noi – aceasta este: să faci vieţii
parte de înviere, să (re)dai suferinţei sensul ei biruitor de moarte. Martirii
luptei împotriva comunismului, prin suferinţa şi prin moartea lor, au fost şi
rămîn marea provocare contemporană la retrezirea omului întru Hristos.
În acest sens merg
şi strădaniile monahului Moise: să ne retrezească întru Hristos şi să ne
reîntoarcă la noi înşine, nu cu predici abstracte, ci punîndu-ne în faţă oameni,
fapte, mărturii. Aventura a început prin 2005 şi nu ştim cînd se va termina,
dar ne dorim să fie cît mai lungă. Şi sînt temeiuri să credem că va fi, căci
„Tîlharul” are, pe lîngă virtute şi vîrtute, şi atuul – tinereţii.
A pornit – cum
altfel? – de la Valeriu Gafencu, Sfîntul
închisorilor, căruia i-a închinat, în 2007, o carte astăzi referenţială, a
continuat cu masiva contribuţie la Viaţa
Părintelui Gheorghe Calciu îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, iar marea sa
năzuinţă a fost, în toţi aceşti, ani un vast Pateric al închisorilor, care se traduce, mai nou, în ciclul mărturisitor
al suferinţei româneşti rebotezat Să nu
ne răzbunaţi! (cu cuvintele atribuite lui Mircea Vulcănescu,
filosoful-martir mort în 1952 în temniţa comunistă de la Aiud), inaugurat, din
motive pe care singur vi le va expune, de volumul şi DVD-ul închinate
suferinţei românilor basarabeni din anii terorii comuniste (probabil cel mai
substanţial şi mai emoţionant memorial documentar de acest gen realizat pînă
astăzi, cel puţin la meridian românesc).
II
Cum a fi simpatic
este partea maestrului Dan Puric, în care nu poate fi concurat, eu am să-mi
asum riscul de a fi mai degrabă antipatic.
Mai întîi am să
mărturisesc că eu nu am reuşit niciodată să înţeleg pînă la capăt şi să mă
împac pe deplin cu „testamentul” acesta atribuit lui Mircea Vulcănescu: „Să nu
ne răzbunaţi!”. Nu pentru că nu este sublim, ci pentru că este, poate, prea sublim. E o legendă sau un adevăr
atestabil? Greu de spus şi greu de documentat. Nu e oare un mesaj convenabil de
minune opresorilor înşişi? Să fie atît de neîntemeiată bănuiala, formulată deja
de alţii, că securiştii înşişi ar fi lansat formula, pentru a preîntîmpina
reacţia ostracizantă a posterităţii? Trebuie însă spus că, chiar de va fi fost
aşa, martirajul lui Mircea Vulcănescu nu iese cu nimic umbrit: el rămîne martir
autentic prin suferinţa şi moartea lui jertfelnică, fie că a rostit, fie că n-a
rostit cuvintele respective.
Dar la ce
„răzbunare” ne referim, sau se va fi referit, cum se crede îndeobşte, Mircea Vulcănescu
însuşi? La posibila „răzbunare legionară” (la Aiud deţinuţii legionari erau
majoritari), cu care fusese toată viaţa în dezacord? Sau poate că vorbele lui
nu au fost spuse atît pentru camarazii de suferinţă, în conjunctura respectivă,
ci, cum e de părere însuşi monahul Moise, ca mesaj principial adresat
posterităţii? E iarăşi greu de spus.
Nouă ne place să
înţelegem lucrurile în dimensiunea lor creştină. Dar răzbunare nu înseamnă
neapărat a plăti cu aceeaşi măsură, ca în Legea Talionului: „ochi pentru ochi,
dinte pentru dinte”. A reduce cuvîntul la acest înţeles îngust nu este nici în
spiritul profund al limbii române, nici în spiritul extrem de nuanţat al lui
Mircea Vulcănescu (adînc tîlcuitor al „rostirii româneşti”, înaintea lui
Constantin Noica). Continuare
Seja o primeiro a comentar
Trimiteți un comentariu