tag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post4221875147627031613..comments2023-12-17T19:13:00.520+02:00Comments on Blogul lui Claudiu Târziu: Noi gânduri despre ortodoxul român, în lume, astăzi: Despre câteva lucruri pe care le putem face *Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/13687614146329345177noreply@blogger.comBlogger25125tag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-6360500089556913402008-11-06T01:19:00.000+02:002008-11-06T01:19:00.000+02:00Pentru anonimul pseudo-induhovnicit:Iata ce spun B...Pentru anonimul pseudo-induhovnicit:<BR/><BR/>Iata ce spun Bartolomeu I si Alexei II:<BR/><BR/>"7. Încercările de excludere a religiei din viaţa socială constituie o tendinţă comună a multor state contemporane. Principiul laicităţii statului poate fi păstrat, însă este inacceptabilă interpretarea acestuia ca excludere radicală a religiei din toate celelalte sfere ale vieţii unui popor.<BR/><BR/>12. În confuzia crescândă a epocii noastre, instituţia familiei şi a căsătoriei se confruntă cu o criză. Biserica, în duhul înţelegerii noilor şi complexelor relaţii sociale, trebuie să caute moduri de asistenţă duhovnicească şi în general de susţinere a tinerilor şi a familiilor cu mai mulţi membri. Ne îndreptăm atenţia în mod deosebit spre tineri, pentru a-i chema să participe activ atât la viaţa liturgică şi sfinţitoare, cât şi în activitatea misionară şi socială a Bisericii, transferând în cadrul acesteia problemele şi aşteptările lor, deoarece ei sunt nu doar viitorul, ci şi prezentul Bisericii."<BR/>(vezi restul aici:http://ferestreinpridvor.blogspot.com/2008/11/mesajul-ntistttorilor-bisericilor.html)<BR/><BR/>Asadar, lucrurile se intrepatrund, nu se exclud. Duhovnicia nu exclude viata reala, faprta concreta, si fapta concreta presupune modele, cai crestine de lupta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-36807492070035369972008-11-05T01:53:00.000+02:002008-11-05T01:53:00.000+02:00Vad ca in tristetea isihasta sunt obsesii legate d...Vad ca in tristetea isihasta sunt obsesii legate de procente. Cam cat la suta or fi pseudo-isihasti? 89? 96? 98?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-85832178964220744722008-11-03T19:40:00.000+02:002008-11-03T19:40:00.000+02:00Ca sa iasa ceva in Romania trebuie sa aibe loc un ...Ca sa iasa ceva in Romania trebuie sa aibe loc un lucru simplu : sa se impartaseasca macar FRECVENT macar 50 % din cei care merg regulat la slujbe . Ma tem insa ca nici cei mai "induhovniciti" nu au asemenea asteptari pt. ca vor sa fie caldicei . E prea buna mancarea ca sa fie abandonata...asta in stadiul cel mai de jos . Altfel vom vorbi VORBE . Asta inseamna trezirea unei natiuni . Impartasirea ZILNICA . Dumnezeu sa ne dea putere sa vedem si astfel de zile !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-33794839289725376342008-11-03T01:55:00.000+02:002008-11-03T01:55:00.000+02:00Domnule Claudiu Tarziu, genul lui "universtrist", ...Domnule Claudiu Tarziu, genul lui "universtrist", care pe langa un crestinism murat, la borcan, e plin de panseuri inepte: "Pt. o casa oamenii ajung sa faca orice fel de mizerie. Ortodocsii de acest gen sunt 90 % . Despre cei 10 % maturi in Hristos si carora le sunt adresate astfel de conferinte , colocvii ..etc...nu stiu ce sa spun . Pe mine ma doare ca POPORUL PIERE DIN LIPSA DE CUNOSTINTA .", ma face sa ma declar invins. <BR/>Agramat ca orice isihast respectabil, mortificat in propriile suferinte spirituale cu un puternic parfum caragialesc: "Imi place Puric , Platon , Codrescu , Piciorus , Starceanu , Tarziu ....insa ...Scriptura unde e fratilor ?" tipul asta de "crestin" castrat ma face sa pendulez intre ras si tristetea cea mai scorburoasa. Ma intreb ce argumente sa mai dai unui tanar pensionar crestin, care-si plimba propria vlaga asasinata spre morga, cu sufletul ca(z)nit , intr-o roaba pe care lipeste beteala si sclipici a la Graham? <BR/>Am o singura nadejde, ca textul-manifest al d-lui Mircea Platon, pe langa faptul ca scoate din debarale pe cei ce fac din Hristos o mantra eviscerata de viata si din papuci intelectualii de mucava, poate sa adune si oameni care sa gandeasca cu propriul cap. Ortodoxia trebuie sa-si recastige firescul, refuzat si de bibliofagii gnostici new-age si de "isihastii" cu masti de halloween.<BR/> Sa dea Dumnezeu sa iasa ceva din asta, sa rodeasca!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-75189032765410586662008-11-01T10:09:00.000+02:002008-11-01T10:09:00.000+02:00Lui Claudiu Tarziu , Asa este . Aveti tot dreptul ...Lui Claudiu Tarziu ,<BR/><BR/> Asa este . Aveti tot dreptul de a fi "suparat" ( desi daca erati suparat imi cenzurati pur si simplu comentariul , cum fac alti "stimabili" ; nu pot intelege cum co-exista elogiul martirilor din inchisorile comuniste cu cenzura ) . Este absolut firesc sa cenzurati nesimtitii care ar injura sau eu stiu ce alte genuri ciudate de comportament . Eu m-am referit la moderarea in sensul de cenzura atunci cand nimic nu indreptateste aceasta . Astfel ca imi cer iertre pt. exprimarea nu tocmai potrivita . <BR/><BR/> Legat de conferinte si alte asemenea manifestari eu le cred foarte folositoare dar sortite esecului duhovnicesc . De ce spun aceasta ? Economicul dicteaza absolut tot . Nu poti fi in economie si sa tinzi catre mai mult . Pt. o casa oamenii ajung sa faca orice fel de mizerie . Ortodocsii de acest gen sunt 90 % . Despre cei 10 % maturi in Hristos si carora le sunt adresate astfel de conferinte , colocvii ..etc...nu stiu ce sa spun . Pe mine ma doare ca POPORUL PIERE DIN LIPSA DE CUNOSTINTA . Scriptura . Aceasta este esentialul . Ce facem pt. aceasta ? Putem discuta oricat de savant am dori . Daca nu intoarcem poporul catre Revelatia lui Dumnezeu NU AM FACUT MARE LUCRU . Scriptura a devenit chiar atat de ciumata ? Imi place Puric , Platon , Codrescu , Piciorus , Starceanu , Tarziu ....insa ...Scriptura unde e fratilor ? Pe cand cruciade ca cele ale lui Graham ? Evident in spirit TRADITIONAL . Salonul e una iar mersul cu Scriptura in bordeiele jegoase e deja ALTCEVA . Uitati-va bunaoara la nestiinta crasa chiar a celor care citesc din Psaltire toata ziulica. Daca ii intrebi lucruri mai dificile se uita crucis . si asta dupa ani de zile de "recitare " . Evident ...MECANICA ..Numai binecuvantari ! Doamne ajuta !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-42517250955947276062008-10-31T23:37:00.000+02:002008-10-31T23:37:00.000+02:00@ anonimul de la 18:03:Si acest blog este moderat,...@ anonimul de la 18:03:<BR/><BR/>Si acest blog este moderat, asa ca poate va revizuiti laudele :DAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/13687614146329345177noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-32893353232099324612008-10-31T18:03:00.000+02:002008-10-31T18:03:00.000+02:00Lui Vlad ,Din punctul meu de vedere argumentele me...Lui Vlad ,<BR/><BR/>Din punctul meu de vedere argumentele mele au luat sfarsit . Insa raman cu una din putinele impresii frumoase DIN ULTIMUL TIMP raportat la bloguri : se poate discuta civilizat , argumentat si mai ales NECENZURAT . Sunt unele bloguri care au falsa impresie ca trebuie sa modereze neaparat comentariile . Altele au suprimat cu totul comentariile ( probabil ca sa nu fie nevoiete sa cenzureze ). Ca sa folosesc un termen la moda : fitze de duzina . Cinste tie frate care esti printre putinii care pot scrie fara obsesia "celuilalt" si fara sa traiasca din vanzarea propriei imagini .Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-54796884036524768692008-10-31T12:11:00.000+02:002008-10-31T12:11:00.000+02:00Draga anonim, am inteles demersul tau, dar sa stii...Draga anonim, am inteles demersul tau, dar sa stii ca Filocalia nu se poate citi pur si simplu. Eu am facut acet lucru cu primul volum, in primii mei ani de practica religioasa si, crede-ma, nu am inteles mai nimic. Trebuie sa ajungi la o anumita stare duhovniceasca ca sa poti intelege ce este scris acolo. De aceea multi dintre noi inca citim brosurele, pentru ca sunt "laptele" care ne va invigora sa "savuram" in viitor si "mancaruri" mai rafinate si, totodata, mai tari. Lucrurile se fac gradual, pentru ca altfel vom fi plini de forme dar goi de sensuri. <BR/>Si activismul asta, daca se face sub "obladuirea" anumitor idei directoare, nu cred ca poate face rau. El se rafineaza in timp, daca promotorii lui sunt de buna credinta. Nimeni nu se naste orator sau activist, ca sa dau doar 2 exemple. Acestea se invata. Invatam din greseli. Daca nu vrem sa invatam, este vina si responsabilitatea noastra, atat pentru noi, cat si pentru cei pe care i-am derutat/inselat. <BR/>Dar domnii ce publica pe acest blog asta vor de la noi: sa devenim responsabili intru Hristos, responsabili atat in ceea ce ne priveste cat si a semenilor nostri. Nu traim in pustie, in sensul ei propriu, ci in lume. Fiecare privire, interactiune minimala cu un semen al nostru, poate avea o influenta hotaratoare asupra lui. Si atunci noi sa incercam sa fim exemple. Asta va putea duce la coagularea unei mentalitati sanatos ortodoxe. Dar manifestarile noastre sunt, asa dupa cum se vede si din citatele anterioare pauline, diferite, dupa darurile pe care le avem fiecare.<BR/><BR/>VladAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-21580393091770048492008-10-31T08:01:00.000+02:002008-10-31T08:01:00.000+02:00Lui Vlad ,Categoric ca nu este vorba de judecata c...Lui Vlad ,<BR/><BR/>Categoric ca nu este vorba de judecata cuiva . Insa demersul meu este acela de a nu risipi talantii dati de catre aceia care sunt "inzestrati" si cad intr-un activism caracteristic omului "lumesc" , "simplu" . <BR/><BR/> Nu cred ca cei care publica aici o fac doar din ravna intelectuala . Din contra . Articolul este extraordinar de muscator si la obiect . E nevoie clar de astfel de oameni care sa promoveze imaginea laicatul . Clericalismul e in floare prin partile est-europene . Si normal , avand in vedere totalitarismul prin care am trecut . Am fost facut de multe ori filo-catolic de catre tot felul de neaveniti , necititi patristic tocmai pe temeiul lui 1054 "institutional" . De aceea am accentuat putin rolul "Miresei" in viata Bisericii . Sunt tot felul de activisti care urmaresc orice : promovarea nationalismului sau ecumenismului , sau istoria crestinismului din temnite , sau lupta anti-catolica , sau .....uitand sa treaca din cand in cand la izvoarele de mare valoare . Cati citesc tot felul de brosurele dar n-au citit Filocalia ? 80 % , 50 % ...??? Cine stie ? De ce ? Pt. ca Sf.Traditie este pt. ei doar u prilej de face propaganda nestiintei lor catre alti nestiutori . Trist .Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-19306562270359397812008-10-30T23:59:00.000+02:002008-10-30T23:59:00.000+02:00Draga Vlad, lasa-l ca are cuvant cu putere multa. ...Draga Vlad, lasa-l ca are cuvant cu putere multa. E sfant. Nu-l deranja. E filocalic, el nu este din aceasta lume, el mai e aici doar cu trupul. Si-a scos citatele din el insusi subliniate cu rosu, si-a mai temperat putin majusculele; este tot mai aproape de ABSOLUT. Sa-l lasam si sa-i ascultam falfaitul aripii ingeresti. VIBRATIA, o simtiti? -aduce numai PACE in suflete! Ce bine e, sa ne facem si noi colibe aproape de el, sa fim langa el, sa ne lase in prejma intelepciunii! FAL-FAL...FAL-FAL...FAL...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-3586748686308254372008-10-30T21:37:00.000+02:002008-10-30T21:37:00.000+02:00Draga anonim, tu vorbesti aici de un anumit tip de...Draga anonim, tu vorbesti aici de un anumit tip de traire in Duh si sfintenie, cea contemplativa. Dar nu toti oamenii ajung la asa ceva, si asta nu este neapart o scadere.<BR/><BR/>Asa cum spune si Sf. Apostol Pavel la Romani 14: "[...]Cel ce mananca sa nu-l dispretuiasca pe cel ce nu mananca, iar cel ce nu mananca sa nu-l judece pe cel ce mananca; pentru ca Dumnezeu l-a primit. Cine esti tu, cel ce judeci pe servul Altuia? Pentru Stapanul sau sta el in picioare sau cade. Dar se va tine''n picioare, caci Domnul are putere sa-l faca sa stea drept. Unul deosebeste o zi de alta, iar altul judeca toate zilele la fel. Fiecare sa-si aiba'n minte deplina sa incredintare. Cel ce tine ziua, pentru Domnul o tine; si cel ce nu tine ziua, pentru Domnul n'o tine [...] Ca nimeni dintre noi nu trieste pentru sine si nimeni nu moare pentru sine. Ca daca traim, pentru Domnul traim; si daca murim, pentru Domnul murim. Asadar, si daca traim, si daca murim, ai Domnului suntem [...]"<BR/><BR/>In plus, la 1 Coreinteni, cap 12: "sunt felurimi de daruri duhovnicesti, dar e Acelasi Duh; si sunt felurimi de slujiri, dar e Acelasi Domn; si felurimi de lucrari sunt, dar Acelasi Dumnezeu este Cel care pe toate in toti le lucreaza [...] Ca dupa cum trupul este unul si are mai multe madulare, dar toate madularele trupului, desi multe, sunt un trup, asa-i si cu Hristos[...]" <BR/><BR/>si tot din acelasi capitol "[...] Oare toti sunt apostoli oare toti sunt profeti? oare toti sunt invatatori? oare toti fac minuni? oare toti au darurile vindecarilor? oare toti vorbesc in limbi? oare toti pot sa talmaceasca?..."<BR/><BR/>Pentru cine e curios, poate citi in intregime aceste doua capitole din Epistolele Pauline. <BR/><BR/>In concluzie, cred draga anomin ca ar fi bine sa nu te pripesti in a afirma despre cei care publica articole sau posteaza aici ca o fac doar dintr-o simpla ravna intelectuala.<BR/><BR/>VladAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-39791500332272230102008-10-30T18:04:00.000+02:002008-10-30T18:04:00.000+02:00Sf.Traditie nu este atat de uniforma precum se las...Sf.Traditie nu este atat de uniforma precum se lasa a se vedea din manuale . FIECARE LA CEATA LUI .Nu critic optica nimanui . Doar expun ceea ce cred . Cel ce are ochi oricum va vedea . Cel ce n-are si secole de a-si scrie tot n-ar intelegea nimic . A fi in acelasi duh nu este la indemana oricui . Mie imi place - spre exemplu - sa fiu in duh ( atat cat pot eu ) cu Sf.Grigorie Sinaitul care scria tare frumos ( pt. cine a citit Filocalia 7 ) :<BR/><BR/>"Cel ce cauta intelesurile poruncilor fara porunci, dorind sa le afle prin invatatura si citire, este asemenea celui ce-si inchipuie<BR/>umbra drept adevar.<BR/>Caci intelesurile adevarului se daruiesc celor ce se impartasesc de Adevar." <BR/><BR/> Asa m-am vindecat de mandria de intelectualiza totul , gandindu-ma cat de departe ma aflu de spiritul Parintilor . <BR/><BR/>Tot din acelasi Parinte :<BR/><BR/>"Socoteste drept cunostinta proprie a adevarului simtirea harului.Pe celelalte cunostinte trebuie sa le numim talcuiri de intelesuri si dovediri de lucruri."<BR/><BR/>( Comentarii: Simtirea harului e trairea bunavointei si puterii Persoanei supreme.Numai aceasta ne pune in legatura cu realitatea fundamentala si totala. )<BR/><BR/><BR/><BR/>Pana aici fiind totul pare a fi ok . Urmeaza un citat zguduitor pt. spiritele angrenate in activisme sau alte isme de tot felul . Iata citatul din aceeasi Filocalie 7 ;<BR/><BR/>"[b]Inima fara de ganduri[/b] , [i]lucrata de Duhul[/i] , este altarul adevarat inca inainte de viata viitoare.Caci toate se savarsesc si se graiesc<BR/>acolo [a]duhovniceste[/a] , iar cel ce nu a dobandit aceasta [b]inca de aici[/b] e o piatra pentru alte virtuti, buna pentru zidirea bisericii dumnezeiesti, dar nu bisericã si preot al Duhului." <BR/><BR/> Sigur ca putem alege orice fel de crestinism dorim : nationalist , festivist , anti-feminist ..etc..un lucru nu-l putem inlatura niciodata : asceza necesara contemplatiei este preeminenta oricarei alte forme . Fara ea crestinismul nu este cu nimic mai mult decat un pietism de factura mai sobra sau mai exaltata ( dupa caz , confesiune ..etc..) . <BR/><BR/> In casa Tatalui sunt multe locasuri . Insa Domnul vrea ca acolo unde este El sa fie si cei PT. CARE S-A RUGAT . Cel ce poarta chipul Fiului se face rau de apa vie . Sf.Ioan Scararul scrie : <BR/>"Nimeni nu va intra in camara cereasca de nunta, purtand cununa,<BR/>[b]daca nu a savarsit[/b] prima, a doua si a treia lepadare, adica de toate lucrurile, de toti oamenii, pana si de parinti; adica taierea voii proprii si lepadarea a treia, de [b]slava desarta[/b] , care urmeaza ascultarii " <BR/><BR/> In camara de nunta intra Mirele si Mireasa . [b]Cei care nu au atins sfintenia ceruta de Sf. Ioan Scararul unde se duc, daca nu sunt in camaruta de nunta ?[/b] <BR/> ( sunt convins ca 90 % din oamenii onesti care merg la biserica nu realizeaza implicatiile acestei fraze teribile a Scararului ; daca vor fi auzit de ea ) <BR/><BR/> Desigur unii vor fi mantuiti ca prin foc . Multi se cred in biserica . Mai mult chiar , afirma pompos : " In afara bisericii nu este mantuire " ( Sf.Ciprian ) . dar cati inteleg ? Nu poti fi in biserica lui Hristos fara a fi ucenic . Este intrarea in camaruta de nunta singura cale de a scapa de iad ? Cine este Mireasa ? TOTI CEI CARE AU LASAT [b]TOTUL[/b] PT. DOMNUL . <BR/><BR/> Un alt sfant din Filocalia 9 vorbeste de trei categorii de<BR/>credinciosi:<BR/><BR/>1.Robi in sensul asultarii de frica<BR/>2. Simbriasi in sensul ca acestia cantaresc rational rasplata <BR/>3. Fii, din dragoste pentru Domnul.<BR/><BR/>Unii pot parcurge treptele ca sa ajunga fii. Altii raman pe trepte<BR/>intermediare.<BR/><BR/>Origen spune ca Mirele alege Mireasa si nu Mireasa pe Mire.Desigur ca "traditionalistii " care pun egal intre "institutie" si biserica nu vor pretui ceea ce le depaseste sfera ingusta . Totusi exista nadejdea ca vor fi luminati de sus . Poate de aceea cand auzim de "rapirea " bisericii unii se si baga in aceeasi oala imediat . Pt. ei biserica este totuna cu activismul formal sau institutional . Ori nu cred , ori nu inteleg . Pt. ca nu inteleg cea ce inseamna Biserica cu adevarat . A gresit Sf.Simeon sau Sf.Maxim sau..."institutia" ? De-a lungul timpului . In istorie . Sunt raspunsuri simple pt. cei cei au urechi sa auda . Echilibrul il da linia sfintilor recunoscuti in domeniul [b]trairii duhovnicesti[/b]. Acolo unde "institutia" poate avea limite . Sunt multe de discutat insa ma opresc aici . Cearta pe cuvinte este inutila .Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-15321993291035270772008-10-29T21:55:00.000+02:002008-10-29T21:55:00.000+02:00Universtrist e trist pentru ca lumea e aici iar Ta...Universtrist e trist pentru ca lumea e aici iar Taborul e acolo. Dar daca esenta crestinismului este contemplatia, cum cred unii, atunci Domnul ar fi ramas cu ucenicii pe Tabor.<BR/>Sf. Siluan Athonitul a primit insa un cu totul alt indemn de la Domnul.stalkerhttps://www.blogger.com/profile/06738704638940546819noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-13060558685813017912008-10-29T16:50:00.000+02:002008-10-29T16:50:00.000+02:00Mi s-a parut un articol excelent, tin sa multumesc...Mi s-a parut un articol excelent, tin sa multumesc domnului Mircea platon pentru cuvintele scrise. Am incercat sa il supun atentiei celor cativa prieteni care cred ca il vor aprecia.<BR/>Mi-a raspuns inclusiv la intrebarea pe care o adresasem, pote ca si fara voie, oricum , multumesc.<BR/>Chiar daca domnul care publica sub pseudonimul "universtrist" greseste cumva, cred ca cele scrise vin dintr-un dor autentic. Duhul blandetii in intrabarile/raspunsurile publicate cred ca ar face mult mai bine intru apropierea noastra.<BR/>Poate gresesc, spunand cele de mai sus, nu public si practic nici nu citesc vreun blog, am ajuns aici pentru ca am citit si ams a caut sa citesc in continuare articolele d-ului Platon.<BR/><BR/>Parera mea e ca nu se impune nici un Sinod Panortodox. Nu stiu daca ar fi un lucru rau sau bun sa se intample (inclin sa cred ca ar fi util macar pentru condamnarea explicita si clara a deraierilor "ecumeniste") dar cred ca nu ar fi o conditie necesara. Nimic din ce propune d-l Platon nu e conditionat de vreun rezultat al unei astfel de adunari. Totul e , ca intotdeauna, in Evanghelie, simplu, pe intelesul tutror, pe limba oricarei inimi. Impresia mea e ca nu o organizatie a la Oastea Domnului ar fi necesara, inclin sa cred ca nici un partid, ci o apropiere mai adanca de Biserica, in sens tare. Chiar si a noastra a celor care "frecventam" Biserica. Cred ca in jurul Biserici , al preotului , se poate coagula, concret, aspectul actiunii (citata aproximativ: sa ii ajutam cu o rugaciune si un camin, cu o rugaciune si o paine.. etc).<BR/><BR/>Dar mai ales sint de acord cu punctul 1 emis de d-l platon. In absenta atentiei la "integritatea" noastra duhovniceasca si intelectuala, pe cat putem , cu ajutorul lui Dumnezeu, totul e van sau un activism neoprotestant. Aceasta mi se pare conditia necesara (faptul ca nu e si suficienta e , din ce inteleg , insusi continutul articolului).<BR/><BR/><BR/><BR/>Cu bine<BR/>BrunoUnknownhttps://www.blogger.com/profile/03159884894772463182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-72978793450669937492008-10-28T17:00:00.000+02:002008-10-28T17:00:00.000+02:00Univers bucuros intru domnul zicea:Exista asceza v...Univers bucuros intru domnul zicea:<BR/><BR/>Exista asceza vie si asceza moarta. Exista asceza in cetate si in afara cetatii. Incercati sa traiti ca un crestin, smerit, cinstit, si cu nadejde in Dumnezeu, si nu e exclus sa aveti parte de mai multa asceza si nevointa decat puteti duce. Dupa cum vad eu, crestinismul a ajuns astazi ca homosexualitatea pe vremuri: e ceva secret, de care nu trebuie sa spui nimanui. Iar homosexualitatea si alte perversiuni au ajuns precum crestinismul pe vremuri, ne modeleaza intreaga viata sociala lasand crestinilor doar posibilitatea de a practica o asceza fatarnica: ziua, la corporatie sau la lingusit seful mason sau homosexual sau ateu, seara la icoana. E un crestinism dubios. Trait ca o rusine, ca un defect.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-44167098152417252522008-10-28T14:04:00.000+02:002008-10-28T14:04:00.000+02:00Despre tristete.Cu asemenea "tristete", care capat...Despre tristete.<BR/><BR/>Cu asemenea "tristete", care capata accente universale, nu ai cum sa vezi bucuria crestina. Universtrist nu vorbeste, el declama, isi subliniaza cu rosu, galben sau verde axiomele, cuvintele-forta sunt scrise cu litere mari ca sa li se sublinieze importanta. Are veleitati de stentor care capata puteri mai mari din exercitiul ascezei; glasul sau vibreaza in debara si, printre muraturi, capata accente profetice. Sunt curios cum o fi un dialog intre doua universuritriste, ce explozie de idei majore; chei de bolta care se rasfrang in mari gauri negre ce se surpa in greutatea propriilor descoperiri cruciale pentru destinul unei omeniri impasibile la atata profunzime. Pana la urma, un spectacol daca nu grotesc, in tot cazul trist...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-51867167216896797772008-10-28T12:39:00.000+02:002008-10-28T12:39:00.000+02:00Intr-un singur loc ai dreptate: acolo unde te prez...Intr-un singur loc ai dreptate: acolo unde te prezinti ca un univers trist.stalkerhttps://www.blogger.com/profile/06738704638940546819noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-3636572669133148982008-10-28T11:18:00.000+02:002008-10-28T11:18:00.000+02:00Sînt niveluri diferite ale trăirii şi angajării cr...Sînt niveluri diferite ale trăirii şi angajării creştine. Nu trăim într-o lume numai de teologi, nici numai de asceţi, nici numai de ortodocşi. Dvs. peroraţi într-o frumoasă generalitate abstractă, dar pare să vă scape realitatea umană concretă şi diversă. E păcatul "angelic" al teologiei proaste (d-l Platon o numeşte "de debara") - pe care nici măcar n-o practicaţi pe picior mare, ci doar pe picioruş mititel...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-30403739846463292222008-10-28T08:29:00.000+02:002008-10-28T08:29:00.000+02:00Deschiderea de care vorbiti nu poate avea loc in l...Deschiderea de care vorbiti nu poate avea loc in lipsa unui Sinod Panortodox care sa aiba anvergura CV II Vatican . Experienta catolica arata cu prisosinta acest lucru . Insa mai arata si altceva : deschiderea naste superficialitate . INTOTDEAUNA . Si am sa incerc sa argumentez putin :smerenia nu poate fi traita in mediul dat de DUHUL LUMESC . Mi se pare mie , ca dv. ignorati cu desavarsire acest termen paulin : DUHUL LUMESC . Dumnezeu sta impotriva celor mandrii . El poate fi descoperit numai PRIN Duhul Sfant . Intrebarea este : cum sa ajung sa AM Duhul sfant ca sa-l cunosc pe Dumnezeu . Pt. acest raspuns intreaga Traditie are nenumarate raspunsuri , in functie de dintii ucenicilor . Ravna poate duce la deformari pt. sufletele tari dar Domnul tine cont de sinceritatea inimii . Harul cunoasterii este un dar liber al iubirii divine . El trebuie sa fie primit de catre om iar asceza este marturia acestei vointe libere . Virtutea cea mai strans legata de cunoastere este curatia inimii ; este ea insasi har si suprima din suflet atasamantul fata de pacat .Smerenia si iubirea o insotesc in chip necesar . Viata apostolica a predicatoruluisi a invatatorului NU ARE VALOARE SPIRITUALA DECAT DACA ARE CA SCOP CONTEMPLATIA , iar aceasta se dezvolta de la sine in actiunea apostolica . Pt. a vedea pe Iisus schimbat la fata pe munte trebuie sa facem impreuna cu cei 3 apostoli urcusul muntelui , simbol al urcusului duhovnicesc . Cei care raman la poalele muntelui vad pe Iisus "fara chip si frumusete " chiar daca cred in divinitatea Sa . Pe acesti infirmi spirituali numai Domnul ii mai poate vindeca . Fiti desavarsiti ...cum ..? Urcand muntele ....iesind afara din tabara....intrand in casa DEODAT' cu ucenicii ...multimile ramanand afara ...crestinismul este exclusivist printr-un factor nediscriminatoriu dar decesiv pt. sanatatea credintei : ASCEZA . Slava Domnului !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-55673553359603645862008-10-27T15:15:00.000+02:002008-10-27T15:15:00.000+02:00Draga "Anonim", dupa cum se intelege si din contex...Draga "Anonim", dupa cum se intelege si din context, e vorba de goana oamenilor dupa "guru", de tendinta lor de a se impiedica, in drumul spre adevar, de diversi "lideri spirituali" care ii abat din drum de diverse "surogate" de sfintenie (de la activism, la cultul elitei si al "mantuirii prin cultura" si prin "elita"). Daca spuneam ca lumea are nevoie de Hristos, nu de Patapievici, reiesea ca il atac pe Patapievici. Asa, am preferat sa ma iau in balon pe mine.<BR/><BR/>Toate cele bune,<BR/><BR/>MIRCEA PLATONAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-27152799577872532952008-10-27T11:58:00.000+02:002008-10-27T11:58:00.000+02:00E o afirmaţie autoironică şi generalizatoare (unde...E o afirmaţie autoironică şi generalizatoare (unde - cum ar fi zis Budai-Deleanu - prin Mircea Platon "să-ţeleg ş-alţii"), legată de o anumită situaţie contextuală pe fondul căreia a fost scris textul şi care, de altfel, l-a şi generat. Poate că, într-adevăr, pentru publicul mai larg formularea riscă să fie deruntantă, dar totuşi cine l-a mai citit cît de cît pe d-l Mircea Platon nu poate să ia locul ad litteram (cum v-aţi grăbit să faceţi dvs.).<BR/>Vă rog să mă credeţi că dacă d-l Mircea Platon se ţăcăneşte, să zicem, şi ajunge să se creadă concurent mesianic al lui Iisus, atunci sigur nu va mai fi publicat nici pe blogul d-lui Tîrziu, nici pe al meu. Însă riscul unei asemenea eventualităţi mi se pare minim...Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-54800123418761649882008-10-27T05:58:00.000+02:002008-10-27T05:58:00.000+02:00In viata mea nu m-am gandit ca as avea nevoie de a...In viata mea nu m-am gandit ca as avea nevoie de altcineva decat de Hristos. Presupun ca nu sunt singurul. Si atunci de unde vine dl. M. Platon cu urmatoarea remarca nemaintalnita: <BR/>"Oamenii nu au nevoie de mai mult “Mircea Platon”, ci de Hristos." <BR/>Cum e posibil sa-i treaca cuiva prin cap un astfel de gand? <BR/>Astept un raspuns.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-19067277750861634202008-10-25T15:36:00.000+02:002008-10-25T15:36:00.000+02:00Dl. Platon are, inca o data, perfecta dreptate, si...Dl. Platon are, inca o data, perfecta dreptate, si sintetizeaza foarte bine lipsurile vietii "duhovnicesti". Imi aduc aici propria mea marturie, nu din mandrie, ci pentru a intari cu exemple concrete afirmatiile domniei sale. M-am apropriat de Biserica si de Ortodoxiei treptat, mai ales prin carti (Dune, Jurnalul fericirii, Urcus spre fericire a parintelui Cleopa) si fara modele demne de urmat printre practicanti. In 2001, cand am hotarat sa imi schimb viata, am facut-o din perspectiva ortodoxiei "de debara", si inca cu multa ravna. Am citit carti si am mers pe aceasta linie cativa ani, dar Dumnezeu, in mila lui, m-a ajutat, ghidandu-mi pasii in aceasta lume, si m-a facut sa inteleg ca, traind in ea, TREBUIE sa ma implic, TREBUIE sa fiu responsabil, TREBUIE sa gandesc. Toate acestea, evident, intru Hristos. Dar fara ele, am simtit pe propria mea piele, esti gol, esti mort, esti doar un robotel care repeta o mantra zilnic in speranta de a se mantui. Poate ca aceasta experienta mi-a facut bine, poate ca ar fi fost mult mai bine fara ea nu stiu.<BR/>Dar am inteles ceva: traiesc in lume, am familie, am copil, TREBUIE sa fac ceva pentru mine, pentru familia mea si pentru toti cei din jurul meu. Pentru ca am simtit ca implinirea mea nu poate veni decat din daruire. In momentul in care te revarsi, sigur, nu fara discernamant, dar cand o faci privindu-i pe cei din jur ca Oameni, ca Persoane, ca frati ai tai, simti ca si primesti, iar darul respectiv, bucuria si dragostea aceea, nu sunt din aceasta lume, nu sunt de la semeni, sunt de la Dumnezeu.<BR/>Trebuie sa mentionez ca tot ce faci, tot ce intreprinzi se face implicandu-te total, nu doar partial, pt ca altfel cazi in pietism sau in caritabilitate protestanta. A te implica total inseamna sa nu stai pe ganduri atunci cand este nevoie de tine dar inseamna si ca, atunci cand implicarea ta nu l-ar ajuta pe aproape, sa stii sa te abtii. E o arta pe care o ai sau nu. Nu se invata. Se dobandeste.<BR/>Eu sunt sigur, din experienta mea, ca Dumnezeu vrea oameni vii, oameni care traiesc ideile lor, chiar daca sunt gresite. Pentru ca El cu asemenea oameni lucreaza, ii ajuta sa se apropie de El, sa con-lucreze. Sunt sigur ca semnale primim toti, teofanii avem cu totii, dar putini le si vedem, putini le si punem in suflet si cautam apoi sa le intelegem.<BR/>La birou am observat un lucru extraordinar: atunci cand traiesti, cand esti un om viu, scandalizezi sau trezesti admiratie. Colegi, clienti, oameni de pe strada, daca ii tratezi ca pe niste Oameni, ca Persoane, si nu ca niste simpli pioni sau papusi dispensabile, iti vor raspunde. Unii cu ura, pentru ca le arati o latura care la ei e adormita, sau pe moarte. Iar altii iti raspund cu sete si bucurie, pt ca asteptau o astfel de atitudine, pt ca simteau nevoia de cineva care sa le arate ca nu am uitat cu adevarat ce este Viata.<BR/><BR/>In urcusul meu, care va continua toata viata, cu pante line sau abrupte, cu caderi si ridicari, nu am fost singur. Am avut aproape, desi uneori la un mod extrem de critic dar deseori binevenit, familia si cativa prieteni. Nu poti, atat cat traiesti intre oameni si nu la manastire sau in pustie, sa razbati singur. De aceea a binecuvantat Dumnezeu casatoria, de aceea s-a "inventat" prietenia pentru ca urcusul sa se faca impreuna. Rostul unei casatorii nu este numai facerea de copii. Copiii sunt un fruct al dragostei, nu sunt un instrument. Cred ca scopul primordial al casatoriei si al relatiilor interumane intru Hristos este urcusul duhovnicesc. Pentru ca Dumnezeu nu ne-a creat sa fim incremeniti.<BR/><BR/>Imi cer scuze pentru lungimea postarii...<BR/><BR/>VladAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-47192312341268673112008-10-25T13:28:00.000+02:002008-10-25T13:28:00.000+02:00@ razvan codrescu:adunare consultativa, conferinta...@ razvan codrescu:<BR/><BR/>adunare consultativa, conferinta sau congres, mai putin importa. esential mi se pare duhul care o va domina. cit despre "articularea functionala intre real si ideal", eu unul nu m-as pronunta pina la finalul intrunirii. abia atunci cred ca vom putea trage linie si spune ce si cit am reusit.<BR/>in rest, sint perfect de acord cu ce spuneti. pt cei care aveau indoieli, sa retina ca acest text era menit rostirii in fata adunarii.<BR/>le cer scuze cititorilor care nu stiu la ce ne referim, dar nu voi dezvolta deocamdata acest subiect pe blog. este un timp pt toate.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13687614146329345177noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1273844315540409316.post-36531393102121797012008-10-25T12:32:00.000+02:002008-10-25T12:32:00.000+02:00Era nevoie de un asemenea text-manifest al "distin...Era nevoie de un asemenea text-manifest al "distincţiilor necesare" şi al retrezirii întru Hristos cel viu înaintea scontatei adunări consultative a laicatului, puse la cale mai degrabă pe dibuite şi fără o articulare funcţională între real şi ideal, între tradiţie şi actualitate. Textul acesta, de o importanţă covîrşitoare, face reper în istoria vie a creştinismului românesc, este Manifestul ortodox al Crinului Alb, şi rămîne ca floarea mărturisitoare a unei generaţii să se ridice lucrător la înălţimea lucidităţii lui, cu sau fără "conferinţe" sau "congrese".<BR/>Cred că se cuvine ca textul acesta si alte cîteva ce i-au fost înaintemergătoare să iasă urgent din "virtural" în real, în largul cetăţii, şi de aceea îi solicit public d-lui Mircea Platon îngăduinţa de a i le publica într-un mic volum care să apară pînă la Crăciun şi să fie încununarea unui an de dezbateri primenitoare şi de "bloggăreală" întru Hristos, spre "răscumpărarea vremurilor".Răzvan Codrescuhttps://www.blogger.com/profile/02880173745725996944noreply@blogger.com