joi, 30 august 2007

IPS Bartolomeu, Patriarh


Scriitorul Dan Ciachir, traitor ortodox si comentator avizat al vietii religioase de la noi, da expresie unui murmur subteran care creste tot mai mult in ultimele saptamini: IPS Bartolomeu Anania trebuie sa devina Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane!

Redau doar citeva fragmente din articolul publicat de Dan Ciachir in ZIUA de azi:

"...in Romania exista un curent pro-Anania, care se amplifica pe zi ce trece - in cler, intre o buna parte dintre ierarhi, in poporul credincios - si care vrea ca Inalt Prea Sfintia Sa sa renunte la hotararea luata: aceea de a nu deveni patriarh. (...) Se cuvine ca IPS Bartolomeu sa revina in palatul patriarhal in care l-a adus, ca ucenic apropiat, providentialul patriah Justinian. In cladirea de unde l-a ridicat de doua ori Securitatea. (...) Sfanta noastra Biserica nu poate sa rateze sansa de-a avea un intaistatator care sa fie in aceeasi masura: calugar (de la 19 ani), teolog - care a intocmit o noua editie romaneasca a Sfintei Scripturi -, ierarh cu experienta, scriitor cu opera vasta si substantiala, luptator anticomunist, fost detinut politic, impecabil vorbitor de engleza, om inzestrat cu perceptia nuantata a realitatii si cu foarte mult umor... Asa incat, Inalt Prea Sfintia Voastra, trebuie sa Va razganditi si sa Va schimbati hotararea. Intr-un cuvant: sa... candidati."

marți, 28 august 2007

Ies la iveala numele episcopilor colaborationisti

De la CNSAS a inceput sa se rasufle nume de ierarhi ortodocsi care au colaborat cu Securitatea.
Punem cap la cap informatiile certe si cele "pe surse" si avem urmatorul tablou:

Ierarhi care au recunoscut ca au semnat un angajament cu Securitatea:
1. IPS Andrei, Arhiepiscop al Alba Iuliei
2. IPS Teodosie, Arhiepiscop al Tomisului


Ierarhi care au facut politie politica (in opinia CNSAS):
1. IPS Nicolae, Mitropolitul Banatului

Ierarhi care au dosar la Securitate si sint banuiti ca au semnat delatiuni:
1. IPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor
2. PS Gherasim, Episcopul Rimnicului
3. PS Calinic, Episcop al Argesului si Muscelului
4. PS Timotei, Episcop al Aradului, Ienopolei si Halmagiului


Din pacate, o agentie de presa a difuzat (iar ziarele vad ca au preluat pe nemestecate) informatia falsa ca IPS Bartolomeu, Mitropolitul Clujului, este unul dintre ierarhii care au recunoscut ca au semnat un angajament cu Securitatea. Dimpotriva, IPS Bartolomeu a declarat in repetate rinduri ca nu a avut angajament cu Securitatea, nu a dat nici o nota informativa si nu a colaborat in nici un fel cu politia politica.

Asadar, daca ii socotim pe cei despre care avem informatii la aceasta ora rezulta ca avem cel putin sapte ierarhi care au avut legaturi cu Securitatea.
Mircea Dinescu, membru CNSAS, a afirmat ca sint in lucru dosarele a 20 de ierarhi si ca cel putin patru au fost cert turnatori la Securitate - din care si unii care "vor candida la patriarhie".
Insa, deocamdata, nici unul din cei pomeniti aici nu a pretins ca vrea sa fie patriarh - desi, teoretic, toti sint eligibili.
Asteptam noul val de deconspirari pe surse, ca sa ajungem si la numele celor care ar putea candida la scaunul patriarhal.


UPDATE

Numele IPS Daniel Ciobotea, Mitropolitului Moldovei şi Bucovinei, apare intr-o nota a SIE, aflata in posesia CNSAS, care enumera titulari a 12 dosare care au fost arse de Securitate in 23 decembrie 1989, au declarat azi, pentru MEDIAFAX, surse din CNSAS.
Probabil ca operatiunea de conspirare s-a facut in baza unui proces-verbal care ar trebui sa existe la SIE.
"Noi am cerut in şedinta de astazi ca Serviciul de Informatii Externe sa ne remita o copie a procesului-verbal, pentru a vedea clar daca dosarul a existat şi daca a fost sau nu ars", au declarat sursele citate.
Inaintea şedintei de azi a Colegiului, Mircea Dinescu, membru in biroul CNSAS le-a spus jurnaliştilor ca unora dintre ierarhii BOR care au fost colaboratori ai foste Securitati "li s-au ars dosarele pentru a fi conspirati pe 23 decembrie 1989". Conform acestuia, aceste dosare au mai fost "periate" o data in 1990. Dinescu nu a facut nominalizari.

Cum ignora ierarhii nostri canoanele Bisericii

Un specialist in Drept Canonic sustine un lucru teribil: trei inalti ierarhi ortodocsi au fost unsi episcopi in mod necanonic si deci nevalabil. Cei trei au fost alesi in absenta Patriarhului Teoctist, care se retrasese din scaun, la Sinaia, in semn de penitenta. Perioada 20 ianuarie – aprilie 1990 (Intiistatatorul s-a intors inainte cu citeva zile de Pasti), cit scaunul patriarhal era gol, este considerata una de acefalie a BOR. Iar canoanele Bisericii nu permit alegerea de episcopi intr-o astfel de perioada.
PS Casian, Episcopul Dunari de Jos, a fost facut Arhiereu-Vicar al Episcopiei Dunarii de Jos pe 18 februarie 1990.
IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei, a fost hirotonit Episcop-Vicar al Arhiepiscpiei Timisoarei pe 4 martie 1990.
IPS Serafim, Mitropolit al romanilor ortodocsi din Germania si Europa Centrala, a fost uns Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Sibiului 11 martie 1990.
Cu ce indreptatire ocupa ei scaunele arhieresti si cum mai pot tinde sa fie alesi in demnitati ecleziale mai inalte?
Dar nu ne mira, caci IPS Daniel, astazi si loctiitor de patriarh, pare sa nu puna prea mult pret pe regulile milenare ale Bisericii. De pilda, din voia sa si cu acordul a inca doi trei ierarhi, o comisie sinodala a aprobat, imediat dupa moartea PF Teoctist, o derogare de la Statul BOR, si anume ca IPS Daniel sa detina locotenenta patriarhala (care revenea de drept IPS Nicolae al Banatului, ca episcopul cel mai vechi in slujirea arhiereasca), deci sa organizeze alegerile pentru demnitatea de patriarh si sa si candideze. Cu singura concesie ca in momentul acceptarii candidaturii (cu doar citeva ore inainte de alegerea pe care o va face pe 12 septembrie Colegiul Electoral Bisericesc), IPS Daniel va preda locotenenta IPS Nicolae.
Cele doua incalcari flagrante ale Statutului si ale sfintelor canoane, incredibile pentru lumea ortodoxa, au fost posibile si pentru ca in Sinodul BOR nu se afla nici un ierarh specialist in Drept Canonic.

"Ecumenismul? Erezia ereziilor"


Pe YouTube este postat un filmulet deosebit de interesant in care se arata ce cred marii nostri duhovnici despre “ecumenism”. Cred ca e foarte util pentru lamurirea celor care cred sincer – si nu sustin aceasta din vreun interes meschin - ca “ecumenismul” e calea fireasca pe care trebuie sa o imbratiseze “bisericile” crestine.
In opinia uriasilor nostri preoti Arsenie Boca (foto), Arsenie Papacioc, Cleopa Ilie, Iustin Parvu, Dumitru Staniloae, Gheorghe Calciu si Adrian Fageteanu, “ecumenismul” este cea mai mare erezie a secolului, iar celor care cad in aceasta erezie le este garantat iadul.
Sfintiile lor nu fac altceva decit sa urmeze linia Traditiei, indemnurile Sfintilor Parinti ai Bisericii si canoanele Sfintelor Sinoade Ecumenice.

miercuri, 22 august 2007

Patriarhul Teoctist ii incurca si mort

“Cotidianul” a comis o gafa de proportii: a dat ca “bomba” de presa un subiect rasuflat, care insa lezeaza, in perioada de doliu, memoria fericitului intru adormire Patriarh Teoctist. Documentul pe care ziarul pretinde ca l-a obtinut in exclusivitate de la Arhivele Nationale (probabil via Dorin Dobrincu, actualul director al acestora) este un raport in care Ioan Cumpanasu, fost sef al Cultelor in vremea comunismului, colporteaza, intre altele, informatii provenind din dosarul de urmarire a Patriarhului Teoctist de la Securitate: ca ar fi participat la rebeliunea legionara si ca ar fi fost homosexual. Publicarea acestui document, fara explicarea contextului si a manierei in care se faceau astfel de rapoarte, precum si fara ca jurnalistii sa ceara punctul de vedere al Bisericii, miroase a manipulare. Pare-se ca adversarii Bisericii Ortodoxe, in general, si al raposatului Patriarh, in special, au considerat ca tonul folosit in presa, in ultima vreme, in legatura cu institutia si cu omul nu a fost suficient de critic (desi au fost unii care nu s-au sfiit sa injure virtos). Si atunci au aruncat pe piata o gogorita demontata de mult ca fiind o facatura.
Sa reamintim ca prin anii 2000 - 2001, doi tineri istorici, Dorin Dobrincu si Gabriel Catalan, au publicat niste delatiuni scoase din arhivele Securitatii, in care Patriarhul era acuzat de legionarism si homosexualism. Ulterior s-a dovedit ca documentele cu princina fusesera prost interpretate, ca erau doar declaratii date sub ancheta, lipsite de orice credibilitate si mai ales fara legatura cu realitatea. De pilda, intr-unul din documente se afirma ca Parintele Teoctist participase la vandalizarea unei sinagogi din Bucuresti, in timpul “rebeliunii legionare”, insa denuntatorul pretindea ca a fost devastata o sinagoga care nu mai exista de mult in anul 1941.
Interesant este ca aceste hirtii au fost vazute si de alti istorici, care nu le-au luat in seama. La fel a fost vazut si ignorat de istorici profesionisti si “dosarul de cadre” publicat azi de “Cotidianul” – dosar alcatuit pe baza informatiilor false ale Securitatii. De data aceasta, Dobrincu isi face jocurile cu mina altuia.
Ma intristeaza sa vad in “Cotidianul”, la care aveam pretentii, o asemenea manevra. Cu atit mai mult cu cit un ziar fondat de un anticomunist, Ion Ratiu, a ajuns sa dea credit unei hirtii scrise pe coltul mesei de un politruc comunist. Istoricii cunosc faptul ca in anii comunismului era folosita ca element de santaj etichetarea si ca cele mai dure etichetari, care te puteau trimite repede in puscarie, erau cele de “legionar” si “homosexual”. Nu era nevoie de dovezi.
O stiu si Dobrincu, si Catalan, dar o practica fara complexe. Poate pentru ca primul este evanghelist, iar al doilea e catolic.

miercuri, 15 august 2007

Parintele Iosif Trifa, in ROST


Revista ROST scoate din dosarele istoriei, in numarul sau pe august, inca o figura pregnanta a ortodoxiei romanesti, pe nedrept uitata, cea a fondatorului Oastei Domnului, Parintele Iosif Trifa. Un exemplu de cum isi ingroapa Biserica, uneori, cei mai buni oameni, din pricina unor prea orgoliosi ierarhi. Prin evocarea Parintelui Iosif, ROST face, inainte de toate, un act de dreptate.
Aceasta editie a ROST se ocupa apoi de problemele la zi ale societatii romanesti: de la lipsa de vlaga si de adecvare a Bisericii noastre nationale si rolul intelighentiei in stat, pina la politicile de mediu si exibitionismul de propaganda al homosexualilor. De asemenea, colaboratorii specializati ai ROST analizeaza cel de-al doilea Razboi Rece, care tocmai se afla in desfasurare, si decanteaza noi aparitii editoriale.
Revista ROST poate fi cumparata de la chioscurile “Rodipet” din toata tara sau:
- In Bucuresti – de la librariile “Vasiliada” (Bd. I. C. Bratianu 12) si “Sophia” (str. Bibescu Voda nr. 19, linga Facultatea de Teologie)
- In Constanta – de la libraria “Brâncoveneasca” (Str. Stefan Mihaileanu nr. 21)
- In Suceava – de la libraria “Sf. Voievod Stefan cel Mare”
- In Comanesti (Bacau) – de la libraria „Epiharia”
Editia online a numarului pe august va fi disponibila in luna septembrie.

15 august - Adormirea Maicii Domnului


Maica Domnului este cea mai inalta sfintenie omeneasca, iar Adormirea Maicii Domnului este cea mai de seama dintre sarbatorile ei. Este un praznic pregatit, precum se stie, printr-un post de doua saptamâni.
Arhanghelul Gavriil, cel ce o binevestise odinioara ca-L va naste pe Mântuitorul lumii, ii da acum de veste Fecioarei ca a venit vremea mutarii ei la Cer: “Acestea zice Fiul tau: Vremea este a muta pe Maica Mea la Mine. Nu te teme de aceasta, ci primeste cuvântul cu bucurie, de vreme ce vii la viata cea nemuritoare”.
Ca si Fiul mai inainte, Preacurata s-a mutat la Cer cu trupul ei feciorelnic, iar acolo mijloceste neincetat pentru oameni in fata lui Dumnezeu.
Icoana ortodoxa a Adormirii ne-o infatiseaza pe Nascatoarea de Dumnezeu intinsa pe un pat, cuprinsa de un somn senin; apostolii se prosterneaza in jurul ei, iar Hristos, in mijloc, circumscris in nimbul luminos al slavei Sale, ii tine sufletul in palme.
Dupa adormire, Apostolii i-au pus trupul in mormânt la Ghetsimani, dar, deschizându-l dupa trei zile - pentru ca si Toma, care nu fusese de fata, sa se inchine la trupul ei preasfânt -, ei s-au minuntat gasindu-l gol, doar cu giulgiul ramas drept marturie. Dupa o alta traditie, ea a fost rapita la Cer chiar din drumul catre mormânt.
In Munteania si in Ardeal, cei care au numele Maria/ Marian sau derivate din acestea isi sarbatoresc astazi onomastica. In Moldova, este considerata sarbatoare onomastica a Mariilor data de 8 septembrie – nasterea Maicii Domnului, numita si Sfanta Maria Mica. Personal, consider ca asa se si cuvine, caci nasterea e sarbatoare, iar trecerea la Domnul, chiar si in cazul sfintilor, nu e moment de veselie – desi ii stim profunzimile teologice.

vineri, 10 august 2007

Parintilor, scoateti securistii si masonii din Sinod si din Colegiul Elector Bisericesc!

IPS Bartolomeu Anania lamureste, din punctul sau de vedere, citeva chestiuni legate de alegerea noului patriarh, intr-un interviu acordat Mediafax si reprodus de Ziua.
In esenta, Mitropolitul ardelean respinge ideea ca in BOR ar exista doua tabere, "traditionalisti" si "ecumenisti" - despre care spune ca e nejustificata de realitate, fiind doar o gaselnita jurnalistica - si cere ca noul patriarh sa nu fie nici mason, nici fost securist sau fost colaborator al Securitatii.
Despre impartirea pe tabere stie si Inaltul ca este o conventie si ca asa se delimiteaza cele doua curente de opinie & actiune din BOR, dar face putina hermeneutica din loialitate fata de Biserica si din nemultumirea ca oameni din afara ei se amesteca in treburile Bisericii. A spune, de pilda, ca IPS Daniel este la fel de pastrator al Traditiei si iubitor al Sfintilor Parinti precum, de pilda, IPS Teofan mi se pare cam mult. Stim prea bine ca relatiile IPS Daniel cu alte culte nu se incadreaza numai in ideea de dialog - asa cum traduce, cu dreptate, Inaltul Bartolomeu ecumenismul. Si stie si IPS Bartolomeu ca "ecumenismul" promovat de IPS Daniel si prietenii sai din Sinod nu este deloc ecumenism, ci un soi de new-age-ism. Consecintele actunilor sale se vad destul de bine intr-o buna parte din Moldova crestina.
Cit despre alegerea unui patriarh nesantajabil - care adica sa nu aiba in spate nici masoneria, nici Securitatea -, am mari indoieli, in conditiile in care IPS Bartolomeu nu candideaza, iar IPS Teofan are sanse reduse.
Daca intr-adevar Sinodul vrea sa-si respecte propriile reguli, ar trebui sa ceara deindata deconspirarea tuturor ierarhilor-turnatori, sa-i scoata imediat din sinul sau pe ierarhii care au marturisit sau au fost dovediti ca au colaborat cu Securitatea si sa-i elimine din Colegiul Elector Bisericesc pe toti masonii cunoscuti si fostii informatori ai politiei politice dovediti. Atunci am putea fi de acord ca Sinodul este cu adevarat singurul care hotaraste viitorul patriarh - asa cum spune IPS Bartolomeu.
Dar as putea face prinsoare cu oricine ca nu se va intimpla astfel.

Cind Biserica se irita de penal, desi ar trebui sa se preocupe de moral


Mircea Dinescu, dupa un obicei mai vechi, a ridicat un colt de dosar privindu-l pe raposatul Mitropolit Antonie Plamadeala, in Cotidianul. Poetul latifundiar, specializat mai incoace in deconspirarea fostilor colaboratori ai Securitatii, sustine ca Inaltul Antonie era colonel de Securitate si ca i-a cerut lui Ceausescu, de-un 23 august, sa fie inaintat la gradul de general. Dinescu nu produce dovezi si nu intra in detalii. Dar informatia merita retinuta si trebuie sapat pe firul ei, caci surprizele de-abia de-acum par a incepe.
Biserica noastra - si aici ma refer la ierarhie, evident - insa n-a gasit alta reactie mai buna decit sa se opareasca si sa ceara traducerea la Cremenal a indraznetului Dinescu. Pe motiv ca a tras cu ochiul in dosarele Securitatii si a furnizat informatii presei nerespectind procedura legala.
Caravasazica, Biserica nu e deranjata de posibilitatea de a fi avut in Sinod cel putin un general de Securitate - fie el si unul cu stagii in puscariile comuniste, in anii '50, cum a fost IPS Antonie -, ci de faptul ca se spune asta public.
Atitudinea fireasca ar fi fost sa solicite chiar ea, Biserica, informatii suplimentare si sa lamureasca acest caz, nu sa ceara pedepsirea "indiscretului" Dinescu. Interesul Bisericii trebuie sa fie de a indeparta dubiile si de a dovedi buna-credinta si transparenta in acest necesar proces de curatire. Or, prin iesirea otarita semnata de biroul de presa al Patriarhiei, Biserica nu face decit sa-si majoreze capitalul de antipatie in rindul presei si sa creasca suspiciunea in rindul intelighentiei si al unei parti a populatiei care nu este indiferenta la cine o cirmuieste spiritual.
Nici nu vreau sa ma gindesc la ce pozitie va adopta Biserica in cazul in care CNSAS isi face treaba serios si va scoate dosarele de turnatori ale altor ierarhi, de asta data a unora in viata.

marți, 7 august 2007

Deconspirarea turnatorilor din Colegiul Elector Bisericesc

Victor Roncea, presedintele Civic Media, a cerut azi CNSAS sa verifice daca membri laici ai Colegiului Elector Bisericesc au colaborat cu Securitatea. Si e foarte bine, pentru ca turnatorii sint santajabili si ar putea vota la ordin.
Redau mai jos lista depusa spre verificare de catre Victor Roncea:

COLEGIUL ELECTORAL BISERICESC - LAICI

ADUNAREA NATIONALA BISERICEASCA

Comisia Organizatoare

Viorel Roman- Arhiepiscopia Iasilor-Membru

Av. Ioan Rus- Arhiepiscopia Albei Iulia-Membru

Prof. Ing. Dr. Constantin Nicolaescu- Episcopia Argesului si
Muscelului-Membru

Ing. Ioan Tibulca- Episcopia Husilor-Membru

Ing. Dr. Sorin Frunzaverde-Episcopia Caransebesului-Membru

Ing. Mircea Man-Episcopia Maramuresului-Membru

Dr. Gheorghe Nodit-Episcopia Severinului si Strehaiei-Membru

Lucian Iliescu-Episcopia Giurgiului-membru

Comisia Bisericeasca

Acad. Constantin Balaceanu Stolnici-Arhiepiscopia Bucurestilor-Membru

Av. Ion Morariu-Arhiepiscopia Sibiului-Membru

Ing. Gavril Marza-Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor-Membru

Prof. Radu Stancu-Episcopia Argesului si Muscelului-Membru

Ing. Ioan Mocioalca-episcopia Caransebesului-Membru

Prof. Univ. Dr. Teodor Maghiar-Episcopia Oradei, Bihorului si
Salajului-Membru

Av. Vasile Garu-Episcopia Severinului si Strehaiei-Membru

Prof. Univ. Dr. Ing. Nicolae Noica-Episcopia Alexandriei si
Teleormanului-Membru

Prof. Univ. Dr. Aurel Ciumberica-Episcopia Giurgiului-membru

Comisia Culturala

Prof. Tudor Nedelcea-Arhiepiscopia Craiovei-Membru

Prof. Univ. Dr. Gheorghe Barlea-Arhiepiscopia Targovistei-Membru

Constantin Asavoiaie-Arhiepiscopia Clujului-Membru

Prof. Nicolae Baciut-Arhiepiscopia Alba Iuliei-Membru

Prof. Vasile Ursache-Episcopia Romanului-Membru

Prof. Dumitru Paslaru-Episcopia Buzaului-Membru

Prof. Univ. Dr. Ionel Candea-Episcopia dunarii de Jos-Membru

Prof. Ioan Lacatusu-Episcopia Covasnei si Harghitei-Membru

Arhitect Victor Tarhon-Episcopia Tulcei-Membru

Comisia Economico-Financiara

Prof. Univ. Dr. Ing. Dumitru Radauceanu-Arhiepiscopia Iasilor-Membru

Prof. Nicolae Sacara-Arhiepiscopia Timisoarei-Membru

Ing. Gheorghe Martin-Arhiepiscopia Tomisului-Membru

Econ. Marin Dobre-Episcopia Ramnicului-Membru

Ing. Ioan Manole-Episcopia Husilor-Membru

Prof. Univ. Dr. Ing. Emil Mina Rosu-Episcopia dunarii de Jos-Membru

Ing. Alexandru Cosma-Episcopia Maramuresului-Membru

Econ. Nicolae Niga-Episcopia covasnei si Harghitei

Ing. Trifon Belacurencu-Episcopia Tulcii-Membru

Comisia de Validari si Petitiuni

Dr. Nicolae Suciu-Arhiepiscopia Sibiului-Membru

Arhitect Viorel Voia-Arhiepiscopia Craiovei-Membru

Econ. Grigore Grigore-Arhiepiscopia Targovistei-Membru

Constantin Cimpoaca-Episcopia Ramnicului-Membru

Ing. Dan Ioan Carpusor-Episcopia Romanului-Membru

Dr. Sorin Costina-Episcopia Aradului-Membru

Notar Laurentiu Dan-Episcopia Sloboziei si Calarasilor

Comisia Bugetara

Dumitru Tomoni-Arhiepiscopia Timisoarei-Membru

Dorel Onaca-Arhiepiscopia Tomisului-Membru

Ing. Gheorghe Benea-Arhiepiscopia Clujului-Membru

Ing. Grigore Costica-Episcopia Buzaului-Membru

Prof. Sergiu Cociu-Episcopia Aradului-Membru

Prof. Cornel Popa-Episcopia Oradei, Bihorului si Salajului-Membru

Prof. Constantin Tudor-Episcopia Sloboziei-Membru

Ing. Victor Dragusin-Episcopia Alexandriei-Membru

Adunarea Eparhiala a Sfintei Arhiepiscopii a Bucurestilor

Acad. prof. dr. Constantin Balaceanu Stolnici;

Ing. Petre Badea

Prof. dr. Alexandru Oproiu

Prof. Dr. Mihai Teodorescu

Dr. George Stan

Prof. Dr. Ilie Badescu

Gheorghe Grigore

Valentin Delcea

Dumitru Budescu

Silviu Gheorghe Constantin

Ing. Liviu Luca

Marian Fatu

Francu Udrea

Gheorghe Petrache

Ing. George State

Ion Stoian Albulescu

Arh. Gheorghe Goiciu

Ovidiu Arghiroiu

Gen. Aurel Udor

Prof. Ion Maxim

Sar masonii ca pop-cornul


"Fratii" masoni au intrat in fibrilatie, scot capul, haotic sau intr-o degringolada regizata (la deruta), pe unde nu te-astepti. Vor sa puna, cu orice pret, pe scaunul patriarhal al BOR un ierarh mason. Oamenii presteaza pe unde apuca: in ziarele care ii gazduiesc, pe blogurile personale, in emisiuni tv.
Tamiierea unui Daniel al Moldovei merge in paralel cu atacul abject contra IPS Bartolomeu al Clujului.
Apartenenta la masonerie e minimalizata, cind nu se spune de-a dreptul: masoneria e buna, iar condamnarea masoneriei de catre Biserica, din anii '30, nu mai e de actualitate (pai, in viziunea lor, nici ce-au stabilit Sfintele Sinoade Ecumenice nu mai e de actualitate). Stiti unde am mai auzit noi asta? Iacata chiar la IPS Daniel, la o intrunire cu preotii din subordine.
Pe de alta parte, IPS Bartolomeu este numit "fascist", "exponent al extremei-drepte" si "o rusine a Bisericii" pe motiv ca, pe cind era adolescent a aderat la organizatia de elevi a miscarii legionare.
Cu alte cuvinte, e mai grav sa fi fost, ca elev, intr-o organizatie care e blamata astazi, chiar daca acea organizatie tine de istorie, decit sa fii membru al altei organizatii, care inca trage sfori in politica nationala si internationala, dupa reguli si cu metode anticrestine.
Logica asta e specifica baietilor cu sortulete: incearca sa ne prosteasca in fata.
Pina aici, nimic surprinzator.
Cu adevarat mirabil este tupeul unui ins care se vrea virf de lance in acest razboi pentru darimarea IPS Bartolomeu. Omul nostru isi zice ziarist, desi nu a facut niciodata meseria asta cum se cade, iar in tirg se stie de mult ca este spion si mason. Ba, cind se imbata - ca le trage la masea grozav - se si lauda cu "fratii" lui.
Individul, lipsit de orice urma de caracter, unsuros si gaunos, tuna si fulgera impotriva IPS Bartolomeu si, evident, a miscarii legionare. Dar nu sufla un cuvintel despre cum, ani in sir, a papat banii unor legionari din exil, care au vazut in el, naivii, speranta, "un nou Capitan". L-au purtat, ca pe sfintele moaste, pe la diverse reuniuni ale lor, i-au dat diverse "misiuni", iar el, estimp, alimenta serviciile secrete cu informatii despre "reinvierea miscarii legionare" - in cea mai mare parte inventate, ca sa-si justifice argintii pe care ii primea.
Acum, cind legionarii mai bogati au trecut la cele vesnice si cind cei ramasi, coplesiti de slabiciunile virstei inaintate, au abandonat orice activitate (inclusiv editarea celei mai vechi publicatii romanesti din exil), baiatul s-a intors in tara. Lucreaza pentru un fost securist, care are trust de media. Unde altundeva? Si face spume pe un blog, pe teme care ii sint familiare (servicii secrete, legionari), dar si pe unele de care e complet strain (Biserica).
Nu-i dau numele pentru ca nu vreau sa-l fac vedeta, nici sa-i cresc traficul pe blogul lui mincinos.
Insa, daca va continua cu mizeriile, voi fi nevoit sa povestesc aici si poate si prin niste ziare, citeva episoade foarte interesante in care a jucat rolul principal. Cu documente pe masa, desigur.
Nu de alta dar s-ar putea sa-l creada cineva pe traznitul asta si e pacat ca murdaria lui sa atinga oameni de valoare si de caracter.

Alegerea patriarhului, cu dosarele pe masa

Colegiul Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii (CNSAS) a decis ieri ca, pina pe 10 septembrie a.c., sa verifice relatiile tuturor ierarhilor ortodocsi cu politia politica. Prin vocea lui Mircea Dinescu, CNSAS promite ca vom sti pina atunci cine a colaborat cu Securitate si cine a avut dosar de urmarit.
Sint extrem de curios daca CNSAS va fi in stare sa gaseasca macar dosarele unor colaboratori marturisiti: IPS Nicolae al Banatului, IPS Teodosie al Tomisului si IPS Andrei de Alba-Iulia.
Este bine ca se deschid dosarele. Dar se vor deschide ele cu adevarat, ori vor fi folosite informatii de acolo doar impotriva unor ierarhi care ar putea candida la tronul patriarhal?
Numele vehiculate pentru candidatura la sefia Bisericii sint: IPS Daniel al Moldovei, IPS Teofan al Olteniei si IPS Bartolomeu al Clujului. Toti trei au stat ani multi in strainatate inainte de '89. Dintre inaltii prelati, doar IPS Bartolomeu a negat categoric ca ar fi colaborat cu Securitatea. "M-am saturat sa repet la nesfârsit ca nu am fost colaborator al Securitatii, nici cu angajament, nici fara angajament, nici sub nume propriu, nici sub nume conspirativ, nici în libertate, nici în detentie, nici în tara, nici în strainatate" - spune intr-un interviu pe care mi l-a acordat pentru ROST (nr. 52/ iunie 2007)
Inaltul Bartolomeu stie ca are un dosar de urmarit, cu cel putin 16 volume.
Ceilalti doi inalti ierarhi care ar putea intra in cursa pentru Patriarhie nu au facut nici o declaratie publica prinvind relatiile lor cu Securitatea.
Este imposibil sa fi studiat - cum a facut IPS Teofan - sau sa fi fost profesor - ca IPS Daniel - ani de zile peste granita, in vremea lui Ceausescu, si Securitatea sa nu fi incercat sa te recruteze. Intr-un interviu, acordat recent pentru Formula As, PS Justinian al Maramuresului imi marturisea cum securistii au vrut sa-l faca informator, in anii '80, in schimbul unei vize pentru Germania. N-a accepta si nu i s-a dat voie sa iasa din tara. Daca pentru o vizita de citeva saptamini, PS Justinian a fost "invitat" de Securitate sa colaboreze, cine poate crede ca unii care au petrecut ani in sir in tarile capitaliste au fost scutiti de asa ceva? Eu n-am nici un dubiu ca si IPS Teofan si IPS Daniel li s-a propus sa colaboreze. Intrebarea e: au rezistat? Si daca da, cum au mai fost lasati sa plece? Sa nu uitam ca ei nu aveau experienta fostilor detinuti politici si nu stiau cit pot intinde coarda cu securistii.

joi, 2 august 2007

Lumea este amenintata de lipsa iubirii


Parintele Vartolomeu, staretul de la Cozia, pune degetul pe citeva rani ale Bisericii (care sintem cu totii), intr-un interviu pe care mi l-a acordat pentru Formula AS.
Dau aici doua pasaje care sa va indemne sa-l cititi.

"- Daca tot vorbiti de paralelismul rasarit - apus, va intreb: exista riscul ca manastirile noastre sa devina, cum s-a intamplat cu multe din occident, un soi de muzee, de obiective turistice, in care viata monahala sa scada pana la disparitie?
- Da, categoric. Mai ales manastirile de calugari sunt amenintate. Baietii nu prea mai vin in manastire.Lumea s-a secularizat, ispitele s-au inmultit, razboiul trupului este mai greu acum, pentru ca exista mai multe cai de a starni poftele carnale. Lupta omului cu sine pentru a creste duhovniceste in manastire este una nefireasca, e impotriva firii omenesti. Omul care intra in manastire trebuie sa se mortifice, sa devina insensibil la toate pornirile lui naturale, sa se infraneze intr-un fel de neinteles pentru lumea din afara, caci numai asa ii lasa loc omului duhovnicesc din sine sa se nasca. Calugarul care isi urmeaza drumul ascetic se crucifica. Or, asa ceva este din ce in ce mai greu de acceptat de catre tineret. Obiceiurile, tentatiile si apucaturile venite la noi din occident il indeparteaza pe tanar de trairea credintei. Pe de alta parte, Biserica nu mai exercita aceeasi forta de atractie ca altadata, si din pricina ofensivei puternice a sectelor, si din cauza boicotului si a atacurilor declansate de presa, si din cauza disolutiei vietii traditionale.(...)
- Ca duhovnic, ati sesizat, in ultimii ani, la credinciosi, suferinte sufletesti speciale fata de inainte de `89?
- Lumea devine mai rea, mai invidioasa si uraste mai mult din pricina saraciei si a nedreptatii. Uneori, oamenii mi s-au plans si de comportamentul unor slujitori ai Bisericii - fapt pe care inainte nu l-am intalnit. Cred insa ca cea mai grea suferinta este cea legata de distrugerea familiei. Parintii nu-i mai inteleg pe copii, copiii au dorinte pe care nu si le pot satisface, de aici izvorasc frustrari si instrainari; tinerii nu mai vor sa dea nastere la prunci si au comis milioane de avorturi; divorturile s-au inmultit ingrijorator; tinerii prefera sa traiasca in cuplu, fara sa se casatoreasca.
Daca valorile legate de familie sunt spulberate, toata societatea decade. Relativizarea conceptului de familie este, de fapt, o consecinta a lipsei de dragoste. In majoritatea lor, oamenii nu mai sunt inflacarati nici de dragostea pentru Dumnezeu, nici de iubirea de semeni si nici de dragostea frumoasa dintre barbat si femeie. De aceea, lipsa iubirii mi se pare cea mai grava amenintare a lumii de azi."

miercuri, 1 august 2007

O descriere exacta a Patriarhului Teoctist

In aceste zile cu multe comentarii auritoare in preajma catafalcului Parintelui Patriarh Teoctist, iata ca se iveste si unul echilibrat, decent si adevarat.
Cititi-l pe Teodor Baconsky, ca sa intelegeti mai mult.
Va dau aici doar o mostra: "Sa te acomodezi cu Dej si Ceausescu, dupa ce ai crezut in Romania nationalista a lui Staniloae si Nae Ionescu inseamna sa cunosti infernul si sa nu disperi. Sa asisti la travestiul democratic al fostei nomenclaturi si sa nu-ti pierzi respectul fata de oameni inseamna sa faci proba umorului metafizic. In aparenta, Patriarhul lucra defensiv si isi amina deciziile.
Pe dedesubt, el conserva Traditia Bisericii prin actiuni obstinate si inventive. Reteta lui? O combinatie de bun-simt taranesc, smerenie patericala, tandrete sufleteasca si ironie subtila, de ins care-si onoreaza rangul."

Spre o biserica "soft"


Mutarea la Domnul a Patriarhului Teoctist a declansat o dezbatere publica interesanta despre Biserica Ortodoxa si rolul ei astazi, in noul context politic, social si cultural.
Evident, ca mai mereu cind se discuta subiecte despre Biserica, se bate cimpii intr-o veselie si se pronunta toti ignorantii si neavenitii. Ici-colo se strecoara si opinii pertinente.
Am urmarit si emisiunile tv pe tema, dar si cum trateaza ziarele subiectul. Multe confuzii, inexactitati, acuzatii voalate sau nu si cirteli cit incape. Ca Biserica nu se implica social (i se reproseaza asta de parca ajutorul social ar fi menirea ei principala; dar ceea ce face cu adevarat Biserica pentru nevoiasi nu este cunoscut de indignatii de serviciu nici 10%), ca Patriarhul Teoctist a darimat biserici (aberant; unul dintre comentatori sustine enormitatea ca defunctul sef al BOR si-ar fi dat acordul pentru demolarea catedralei patriarhale, de catre Ceausescu, cind lucrurile au stat chiar pe dos), ca Biserica trebuie sa fie transparenta cu banii si averile sale... Tot felul de pete in soare si de gaselnite pe linga interesul public, dar motivate populist: "poporul vrea sa afle".
Ma rog, in atitia ani de slobozenie de expresie, in care BOR este atacata sistematic, ne-am cam obisnuit. Ce nu-si dau seama papusarii este ca pe adevaratii credinciosi n-o sa-i clinteasca nici o iota din credinta lor cu astfel de manevre. Cit despre ceilalti - daca ii ingaduie Dumnezeu contra Bisericii, noi n-avem de cit sa ne rugam pentru ei.
Mai incitant mi se pare felul in care a inceput lupta pentru tronul patriarhal. Uzual, prin mass-media.
Jurnalistii nostri lasa impresia ca deja totul e stabilit, concurentii stiuti si cistigatorul - clar.
Din relatarile de presa rezulta ca sint siguri doi candidati: IPS Daniel al Moldovei si IPS Teofan al Craiovei. Li se dau si CV-urile si se fac si speculatii pe marginea sustinerii de care dispun din partea clericilor si a mirenilor care alcatuiesc Adunarea Nationala Bisericeasca. Evenimentul Zilei arata ca invingatorul va fi decis de nehotariti.
Ziua atrage atentia ca alegerea noului patriarh va influentata politic
Romania Libera reda parerile unor comentatori avizati asupra bataliei care se va duce.
Cotidianul crede ca IPS Bartolomeu va fi arbitrul confruntarii dintre IPS Daniel si IPS Teofan.
Informatiile din articolele cu pricina sint importante de stiut. Opiniile continute in ele intereseaza mai putin.

Profil de invingator

Mesajul general este asta: IPS Daniel va fi noul patriarh. Iacata, IPS Sa detine locotenenta patriarhala - deci supervizeaza organizarea alegerilor -, are de partea sa cutuma istorica (patru din cei cinci patriarhi ai Romaniei au venit de pe tronul mitropolitan al Iasiului), este seful celei mai mari si bogate mitropolii, este destul de tinar ca sa putem miza pe o "domnie" lunga, deci pe continuitate, este sustinut politic (a fost foarte apropiat de PSD - imi amintesc ca, intr-un an, cind primarul Bacului, D. Sechelariu, si-a petrecut ziua de nastere invitind tot orasul la un mic si-o bere in parc, Inaltul Daniel a fost printre primii care au venit cu plocon si plecaciuni, alaturi de amicul sau PS Ioachim - vicarul de la Roman. Acum, ca s-au schimbat vremurile, a batut drumul Italiei sa-l cunune pe afaceristul liberal Iulian Dascalu, pentru ca mitropolitul este prietenul PNL; dar aflu ca si Becali - PNG l-ar sustine), este sprijinit si de unii intelectuali cu vizibilitate, are o relatie buna cu mai toata presa si are ceva realizari ca mitropolit (de pilda, trustul de presa Trinitas, prin care isi propaga ideile si optiunile in aproape toata tara).
Conteaza mai deloc, in ochii unora, faptul ca e de un "ecumenism" care aduce a new-age-ism (i-a obligat pe calugarii de la Sihastria sa slujeasca impreuna cu catolicii, merge la intruniri cu tot felul de secte si manifesta o deschidere ciudata spre toate "traditiile"), drept pentru care ii prigoneste pe "habotnicii" si "indaratnicii" traditionalisti de prin manastirile moldave. La fel, nu importa ca in anumite cercuri se stie ca e mason de grad inalt si ca se mindreste cu asta (pai nu se chinuie unii masoni de prin presa sa ne explice ca masoneria nu este deloc incompatibila cu crestinismul, in ciuda a ceea ce spune inca Biserica?).
In fine, ne-om impiedeca de suspiciunile cu parfum de credibilitate privind afacerile sale cu banii Bisericii?
Important este ca e un "element" de nadejde, "corect politic", cu porniri reformatoare (doar in '90 a fost presedintele Grupului de reflectie pentru innoirea Bisericii - care si-a incetat activitatea dupa ce el a fost facut repede ierarh si apoi mitropolit).
Este candidatul perfect pentru cei care vor ca BOR sa devina o biserica "soft". Adica de una careia sa-i scada influenta in societate (pai, se poate, intr-un stat laic sa aiba asemenea trecere?) si care isi va transforma manastirile in muzee si "viata" in sforarii politice. Dupa model occidental.

Invinsul perfect

De partea cealalta ce avem?
IPS Teofan, crescut de Patriarhul Teoctist, rivnitor la rugaciune - cum zic cei care il cunosc mai bine -, cultivat, este blind ca un miel si de aceea numai bun de jertfit. Daca, printr-o minune, ar ajunge patriarh, IPS Teofan n-ar fi decit un prizonier al "aparatului" de ierarhi, consilieri, inspectori si bagatori de seama din palatul patriarhal. Cum este si in calitate de mitropolit, la Craiova. E prea moale ca sa se impuna. Dar oricum n-are sanse reale de reusita. Nu are nici banii, nici sustinerea din partea intelighentiei, nici experienta, nici influenta politica, nici sprijinul in Sinod de care se bucura IPS Daniel. Calitatea sa umana - care ii va fi contestata de citeva "scandaluri" financiare reincalzite - si faptul ca s-a tinut departe de politica ii sint impotriva azi.
De aceea cred ca IPS nu va fi candidatul "traditionalistilor", decit daca acestia vor negocia cistigatorul inainte de vot - care, in aceasta situatie, nu poate fi decit IPS Daniel. Cu astfel de optiune, Biserica ar cistiga doar la capitolul imagine: iata o competitie corecta, echilibrata (deh, au si "traditionalistii" votantii lor) si la sfirsitul careia toata lumea e multumita.
Prin urmare, privesc cu suspiciune modul in care au fost aruncate aceste doua nume in presa ca fiind ale unor candidati siguri. E adevarat ca exista si o alta motivatie: de citiva ani incoace, de cind unii clerici si mireni ii numarau zilele Patriarhului Teoctist, se vorbea despre IPS Daniel si IPS Teofan ca despre singurii pretendenti cu sanse la patriarhie. Dar aceasta idee nu mai este de actualitate. Scenariul a fost repus pe tapet dintr-un interes.

O parere

In opinia mea - "si a altor specialisti" - IPS Daniel poate fi invins doar de o mare personalitate, care sa fie aceptata de toti traditionalistii din Biserica. Iar aceasta personalitate este IPS Bartolomeu Anania, mitropolitul Clujului. Virsta si micile necazuri de sanatate ale sale nu sint impedimente serioase pentru candidatura. Depinde doar daca accepta sa-si sacrifice linistea senectutii in incercarea de a pastra Biserica pe linia traditionala. Dar eu unul nu ma indoiesc de spiritul de sacrificiu al IPS Sale.
IPS Bartolomeu este inca foarte viguros, cu o minte treaza care ii face de rusine pe multi din cei care au jumatatea virstei IPS Sale si cu o autoritate de netagaduit.
Prin alegerea IPS Sale nu s-ar bloca dialogul ecumenic, ci s-ar limita exagerarile si cedarile de la credinta motivate "ecumenic". Dovada e chiar comportamentul IPS Sale de pina acum in aceasta privinta.
Vechile acuzatii - reluate si in aceste zile de catre unii "comentatori" - nu mai au forta, caci si-au dovedit lipsa de substanta.
Alegerea IPS Daniel ca patriarh ar accentua conflictul dintre tabere, ar putea provoca pina si o ruptura totala a "traditionalistilor" de autoritatea patriarhala - Doamne fereste sa ni se intimple ca bulgarilor! -, ar slabi duhovniceste Biserica si ar mari deficitul de imagine pe care il are deja institutia.
Ca sa nu se intimple asta, trebuie sa candideze IPS Bartolomeu.